Miehistön kuljetus

Et kysynyt minulta, mutta pistetään vaihtoehtoja ihan listaksi asti...
  • AMV XP (XP = eXtra Pricey?)
  • MiSU (vaikka Protolab onkin enemmän Sisun leiriä, niin alkuperäiseen konseptiin kehuttiin kuuluvan valmistaja-agnostisuus)
  • Pasi-NG (jos se pasimainen varjokuva mainosteaserissa tarkoitti Pasin uutta mallisarjaa)
  • Arctos (joka toki oli ajoneuvomuotoilijan lopputyö, mutta kuitenkin nähtiin hyväksi antaa sille nimi ja tuoda konsepti julkisuuteen Patrian nimen alla)
  • Jotain Ihan Muuta
Ei nuo missään todennäköisyysjärjestyksessä ole, eivätkä varmasti kaikki sen todennäköisempiä kuin jos keski-Suomeen putoaisi meteoriitti josta löytyisi riittävästi täysin uusia Leopard 2A7+-vaunuja panssarijoukkojemme vahvuuden kaksinkertaistamiseen. Saa keskustella!
Tuosta Arctosista vielä, niin mielestäni se vaikuttaa vähän liian väliinputoajamallilta ollakseen myyntimenestys ainakaan Suomessa. M113:n käyttäjämaissa se varmaan voisi ollakin, mutta meillä se ei oikein täytä mitään panssarivaunun roolia: on varsinaiset IFV:t/rynnäkköpanssarivaunut, joiden hankintoihin on aina panostettu kohtuullisesti, ja sitten ällit, jotka ovat tolkuttoman halpoja, ja ennen kaikkea maastoliikkuvia ja matalaprofiilisia. IFV:ksi Arctos voisi periaatteessa kelvata, jos olisi ideana luoda halpaa mekanisoitua jalkaväkeä kylmän sodan osapuolten tapaan (ja varmaan Israelissa se voisi ollakin looginen valinta M113:n jatkajaksi), mutta kun AMV:henkään ei ole hankittu niitä tykkitorneja ja raha ei kasva puissa, niin olen sitä mieltä, että idea kaipaa vielä hiomista (ja vähän sahaamistakin katosta ja siten ergonomiasta, jos ällin korvaajaksi sitä yritetään).
 
No tämähän se sitten on mihin halutaan Suomi ensimäiseksi asiakkaaksi perinteiseen tapaan, ei ole mitään kuvaa muka vuotanut vielä?

Jos vuotaisi, niin pelkäisin, mitä muutakin vuotaa...
 
Jos vuotaisi, niin pelkäisin, mitä muutakin vuotaa...

Ugandan paperit?

347494d621e1df0557e32c8422d73a84.jpg
 
Pitäkää nyt kuitenkin vielä mielessä, että kyse on Patrian toiveesta MYYDÄ ajoneuvoja PV:lle. Ei ole mitenkään sanottua, että PV olisi kiinnostunut ostamaan.

Eikä kannata pitää minään itsestäänselvyytenä, että kaikkea Patrian tekemää ostettaisiin. Noita kotimaisia "pakkohankintoja" on nimittäin onnistuttu torppaamaan ihan hyvin viime vuosina. Esimerkiksi lennokit hankittiin Israelista, vaikka Patrialla olisi ollut MASS. Samoin tilattiin K9, vaikka Patria ehdottelikin K98:n pulttaamista kuorma-auton lavalle. Eikä Nemojakaan ole ostettu tähän mennessä...
 
Pitäkää nyt kuitenkin vielä mielessä, että kyse on Patrian toiveesta MYYDÄ ajoneuvoja PV:lle. Ei ole mitenkään sanottua, että PV olisi kiinnostunut ostamaan.

Eikä kannata pitää minään itsestäänselvyytenä, että kaikkea Patrian tekemää ostettaisiin. Noita kotimaisia "pakkohankintoja" on nimittäin onnistuttu torppaamaan ihan hyvin viime vuosina. Esimerkiksi lennokit hankittiin Israelista, vaikka Patrialla olisi ollut MASS. Samoin tilattiin K9, vaikka Patria ehdottelikin K98:n pulttaamista kuorma-auton lavalle. Eikä Nemojakaan ole ostettu tähän mennessä...

K98:n pulttaamisessa lavalle ei olekaan mitään vikaa, ainoastaan että siihen voi käyttää nykyisiäkin putkia ja sen voi joku muukin tehdä Patriaa halvemmin.
 
Tuo "Patriaa halvemmin" on yksi palstan mantroja, mutta mietitäänpäs hiukan tarkemmin, vaikka ketjukin on väärä, "Tykistö" olisi oikeampi paikka.

Jos kyseessä puhdas K98:n kiinni pulttaaminen lavaan, pulttaus on yhtä kallista, tekee sen katteellisena työnä mikä tahansa suomalaista työvoimaa käyttävä laillisista velvoitteistaan vastaava yritys, on se sitten Patria, MILLOG tai Kulman Esso.

Puolivillainen yritys, jonka työvoimaon mallia mökkitalkkari Onanias Nussimas tai paikallisen VOK:in teknikaali-insinööri Allu Snackbar, voi toki päästä halvemmalla. Etenkin, jos homma tehdään periaatteella "jos ei kestä niin revetköön", jota vaikka Syyriassa on nähty.

155K98 on Patrian tuote ja Patrialla ovat edelleen töissä ainoat suomalaiset, joilla on kykyä ottaa kantaa siihen, syntyykö K98:n ja kuorma-auton yhdistelmästä toimiva aseJÄRJESTELMÄ, vaiko "ammu, etkä unohda milloinkaan" kertakäyttöase.

Ratkaistavaa / huomioon otettavaa on ainakin:
*mille alustalle tykki sopii, miten se sopii
*millainen on tykin käytettävyys: suuntausalueet, ergonomia
*mukaan tulevien laitteiden (TALIN yms.) sähköistyksen suunnittelu
*kiinnityksen suunnittelu/mallintaminen
*dynaamisten rasitusten laskenta
*osien lujuuslaskenta => mittaussuunnitelma => koeammunta => tulosten anlysointi => muutokset => uusix...
*miten kävi alustan?: millaisia rasitustasoja/kiintyvyyksiä, mitä hajosi, kestikö suupaineen => muutoksia...
*kaikki toimenpiteet on suunniteltava etukäteen ja esitettävä asiakkaalle, samoin tulokset
*yhistelmälle pitää luoda koulutus-, käyttö- ja huoltoaineisto
*kaikesta tekemisestä pitää jäädä oikeustoimikelpoinen jälki
...
*parhaassa tapauksessa yhdistelmälle saadaan tekninen hyväksyntä ja vasta sitten Nikopetteri Nönnönen pääsee ampumaan Rovalla

Kaikesta tästä pitää liiketoimintaa harjoittavassa yrityksessä syntyä voittoa, joko yksityiselle omistajalla tai Patrian tapauksessa Suomen valtiolle - sinulle, meille, kaikille - joka päättää haluamansa tuottotason.

En siis jaksa uskoa, että kukaan muu saisi (samaa vaatimustasoa noudattaen) tuollaista yhdistelmää aikaiseksi yhtään halvemmalla kuin Patria. Jos joku tietää konstin, kannattaa ilmoittautua täällä https://www.patria.fi/fi/ura/avoimet-tyopaikat

Jos joku tietää toisen Yrityksen, joka tekee tuon halvemmalla, voi kääntyä LOGLE:n puoleen.

Over & out, en ala kinaamaan.
 
Tuo "Patriaa halvemmin" on yksi palstan mantroja, mutta mietitäänpäs hiukan tarkemmin, vaikka ketjukin on väärä, "Tykistö" olisi oikeampi paikka.

Jos kyseessä puhdas K98:n kiinni pulttaaminen lavaan, pulttaus on yhtä kallista, tekee sen katteellisena työnä mikä tahansa suomalaista työvoimaa käyttävä laillisista velvoitteistaan vastaava yritys, on se sitten Patria, MILLOG tai Kulman Esso.

Puolivillainen yritys, jonka työvoimaon mallia mökkitalkkari Onanias Nussimas tai paikallisen VOK:in teknikaali-insinööri Allu Snackbar, voi toki päästä halvemmalla. Etenkin, jos homma tehdään periaatteella "jos ei kestä niin revetköön", jota vaikka Syyriassa on nähty.

155K98 on Patrian tuote ja Patrialla ovat edelleen töissä ainoat suomalaiset, joilla on kykyä ottaa kantaa siihen, syntyykö K98:n ja kuorma-auton yhdistelmästä toimiva aseJÄRJESTELMÄ, vaiko "ammu, etkä unohda milloinkaan" kertakäyttöase.

Ratkaistavaa / huomioon otettavaa on ainakin:
*mille alustalle tykki sopii, miten se sopii
*millainen on tykin käytettävyys: suuntausalueet, ergonomia
*mukaan tulevien laitteiden (TALIN yms.) sähköistyksen suunnittelu
*kiinnityksen suunnittelu/mallintaminen
*dynaamisten rasitusten laskenta
*osien lujuuslaskenta => mittaussuunnitelma => koeammunta => tulosten anlysointi => muutokset => uusix...
*miten kävi alustan?: millaisia rasitustasoja/kiintyvyyksiä, mitä hajosi, kestikö suupaineen => muutoksia...
*kaikki toimenpiteet on suunniteltava etukäteen ja esitettävä asiakkaalle, samoin tulokset
*yhistelmälle pitää luoda koulutus-, käyttö- ja huoltoaineisto
*kaikesta tekemisestä pitää jäädä oikeustoimikelpoinen jälki
...
*parhaassa tapauksessa yhdistelmälle saadaan tekninen hyväksyntä ja vasta sitten Nikopetteri Nönnönen pääsee ampumaan Rovalla

Kaikesta tästä pitää liiketoimintaa harjoittavassa yrityksessä syntyä voittoa, joko yksityiselle omistajalla tai Patrian tapauksessa Suomen valtiolle - sinulle, meille, kaikille - joka päättää haluamansa tuottotason.

En siis jaksa uskoa, että kukaan muu saisi (samaa vaatimustasoa noudattaen) tuollaista yhdistelmää aikaiseksi yhtään halvemmalla kuin Patria. Jos joku tietää konstin, kannattaa ilmoittautua täällä https://www.patria.fi/fi/ura/avoimet-tyopaikat

Jos joku tietää toisen Yrityksen, joka tekee tuon halvemmalla, voi kääntyä LOGLE:n puoleen.

Over & out, en ala kinaamaan.

Itsellä oli mielessä lähinnä ATMOS 2000, uskot oikeasti että se ei olisi halvempi vaikka se on jo tuotannossa?
 
@veeteetee tuli vain muuten mieleen, niin mikä on syynä (jos voit kertoa), ettei Patria kehittänyt panssarihaupitsia ennen nykyistä K9:ään johtaneen PV:n hankintaprosessin aloittamista? Sopivan alustan puute? Selkeä potentiaalinen asiakashan oli, koska oli jossain määrin ilmiselvää, että PV tulee panssarihaupitseja hankkimaan, kun niitä aiottiin hankkia jo viime kerralla.

Lueskelin tuota kirjaasi, ja siitä tuli sellainen kuva, että Patrialla olisi Israelin-yhteistyön (Soltam M72 ja siitä saadut tiedot torniasenteisesta 155 mm L/39 tykistä) ja 130 53 TK:n kehittämisen (jossahan on myös mahdollisuus asentaa 155 mm L/39 putki) myötä valmis osaaminen 155 mm torniasenteiseen Tampella-tyypin tykkiin. Koska selvästikin tarvittavia laskelmia on tehty hyvin paljon, niin ymmärtääkseni tämä ei olisi ollut lainkaan niin vaativa projekti kuin miltä se edes kuulostaa?

Näin mekaniikasta jotain tietävänä mutta pääosin maallikkona tuli vain mieleen, että liekö tuo sopivan alustan puute sitten pääsyy? Esimerkiksi Puolallahan oli pitkään ongelmia löytää sopiva alusta ostamilleen AS-90M -torneille, koska puolalaisen neuvostoteknologiaa käyttäneen alustan jousitus haittasi panssarihaupitsien tarkkuutta ja alusta ei ollut riittävän kestävä, ja vasta K9:n alusta ratkaisi ongelmat.

Käytännössähän kotimainen panssarihaupitsi olisi pakottanut poliitikot hankkimaan sen. Se ei tietenkään olisi ehkä ollut PV:n kannalta yhtä suotuisaa kuin käytettyjen hankkiminen ulkomailta.

Muoks. pitäisiköhän tämä siirtää tykistöketjuun (jossa puhutaan nyt siltavaunuista :rolleyes:)?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun noista telatykeistä puhutaan, niin voisiko sellaisen pohjana käyttää Patrian opinnäytetyön tela-ajoneuvoa
 
Back
Top