Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Teräsmies kirjoitti:
Bulgaria to supply 500 MT-LB to Iraq
Decision to sign the contract was made on May, 31, 2012 in the presence of Sadoun al-Dulaimi, Iraqi acting Minister of Defence at Hemus 2012 International Defense and Security exhibition.

After the exhibition opening Borisov informed that the cost of the vehicles to be supplied to Iraq shall amount to around 300,000 levs per unit and total cost of the contract shall amount to 150 mln levs (appr. USD 77 mln). He also mentioned that MTLB APCs were produced at Terem plant in Tyrgovishte town and one MTLB will be sent to Iraq to undergo trials.
http://www.armyrecognition.com/june_2012_new_army_military_defence_industry_uk/bulgaria_has_signed_contract_for_sale_of_500_mt-lb_multirole_tracked_armoured_vehicles_iraq_1606124.html

Halvalla lähtee...

Siinä 60,5 miljoonaa egeä. Ei olisi vaikea varustaa paikallisjoukkoja tai korvata nasuja. Ja nuo olisi ihan uusia. Huomasin tuossa muuten sellaisen jutun, että ilmeisesti Puolalaisetkin tekevät ällitällejä. Nimellä Opal nimittäin.

Mahtaisikohan lisätä hintaa järjettömästi tai pilata ominaisuuksia, jos pyytäisi, että miehistötilaa saisi isompana (korkeampana)?

120 miljoonaa tiskiin ja uusilla alueellisilla taisteluryhmillä olisi jo jotain millä kulkea.

180 miljoonaa ja saataisiin oikeasti liikkuvuutta

Viikonlopun lotto potilla saisi jo melkoisen lisäyksen alueellisien joukkojen toimintakykyyn... Itseasiassa, valtiolle voisi tarjota tuota summaa sillä ehdolla, että valtio maksaa loput 50 milliä 500:sta ällitällistä.
 
Onko todisteita, että ovat uusia? Wikin mukaan Bulgarian armeijalla on 512 MT-LB/MT-LBu -vaunua, että sikäli voisi hyvin olla kyse noista.
 
RPG83 kirjoitti:
Onko todisteita, että ovat uusia? Wikin mukaan Bulgarian armeijalla on 512 MT-LB/MT-LBu -vaunua, että sikäli voisi hyvin olla kyse noista.

Lisäksi, kielimiehet huomaavat sanamuodon
 
Laitan tähän ketjuun, koska liittyvät miehistön kuljetukseen.

https://www.youtube.com/watch?v=sh3UoDWjb0k

Eli missä mahtaa olla tämmöinen harjoitus, ja millaisella miehistöllä sinne osallistutaan?
 
muhvetti kirjoitti:
Laitan tähän ketjuun, koska liittyvät miehistön kuljetukseen.

https://www.youtube.com/watch?v=sh3UoDWjb0k

Eli missä mahtaa olla tämmöinen harjoitus, ja millaisella miehistöllä sinne osallistutaan?

Portugalissa
 
Sakemannien "PMMC G5" APC.
k3dbB.jpg

nLxrK.jpg


The PMMC G5 has a typical gross vehicle weight of 25 tonnes and a payload of up to 6.5 tonnes, but with further growth potential, as future customers require vehicles with more volume, payload and protection and a potential service life of at least 25 years, to take into account changes in missions and requirements.

The PMMC G5 has a protected internal volume of 14.5m3 and, even in its basic configurations, is claimed to offer a high level of integrated mine, ballistic and IED protection.

It is powered by a MTU/ZF high-density diesel powerpack developing 560hp, which gives a top road speed of 72km/h and a range of approximately 600km.
http://www.ihs.com/events/exhibitions/eurosatory-2012/news/jun-12/english/First-showing-of-PMMC-G5.aspx
 
Mikähän tuossa PMMC G5:ssä on hinta per kappale ja paljonko tuonne mahtuisi äijiä, kun nuo EU-määräysten mukaiset turvaistuimet revittäisiin helvettiin ja korvattaisiin jollain käytännöllisellä ratkaisulla? Ihmetyttää myös, miksi ajaja on noin suojattomana panssarilasin takana, eikä ilmeisesti laseihin ole saatavilla panssarilevyjä suojaksi tarpeen vaatiessa (kuskin penkki taitaa nousta ja laskea tarpeen mukaan sinne lasien korkeudelle)?
 
hessukessu kirjoitti:
Mikähän tuossa PMMC G5:ssä on hinta per kappale ja paljonko tuonne mahtuisi äijiä, kun nuo EU-määräysten mukaiset turvaistuimet revittäisiin helvettiin ja korvattaisiin jollain käytännöllisellä ratkaisulla? Ihmetyttää myös, miksi ajaja on noin suojattomana panssarilasin takana, eikä ilmeisesti laseihin ole saatavilla panssarilevyjä suojaksi tarpeen vaatiessa (kuskin penkki taitaa nousta ja laskea tarpeen mukaan sinne lasien korkeudelle)?

Varmaan sinne saisi enemmän ukkoja istumaan, mutta miinasojaus kärsii, kun nuo istuimet on varmaankin osa sitä suojausta. Tuosta kuskin toimistosta sen verran, että tuo taitaa olla vastaava järjestely kuin mikä on AMV:ssä.
 
Näyttää vähän siltä että kun pistetään tuonne 10 taistelijaa sisään, niin käytävällä ei enää tanssahdella. :D

Näistä pitäisi aina näyttää se täyteenlastattu kuvakin jossa penkkien aluset pursuavat ammuslaatikoita ja sinkoja, sekä kaikkialta pullistelee reppuja ja muuta taistelutoimintaan liittymätöntä.

Plussaa annan tasaisesta lattiasta ja korkeasta miehistötilasta. Vähän kuin ällitälli tuotuna 2000-luvulle. Perusvarman miehistönkuljetusvaununu näköinen.
 
setämies kirjoitti:
Näyttää vähän siltä että kun pistetään tuonne 10 taistelijaa sisään, niin käytävällä ei enää tanssahdella. :D

Näistä pitäisi aina näyttää se täyteenlastattu kuvakin jossa penkkien aluset pursuavat ammuslaatikoita ja sinkoja, sekä kaikkialta pullistelee reppuja ja muuta taistelutoimintaan liittymätöntä.

Plussaa annan tasaisesta lattiasta ja korkeasta miehistötilasta. Vähän kuin ällitälli tuotuna 2000-luvulle. Perusvarman miehistönkuljetusvaununu näköinen.

Kysymys vaan kuuluu, että kuinka paljon tuo maksaa? Jos useamman miljoonan, niin se on aika paljon karvalakki mallista.
 
Ensimmäistä kertaa näen digitaalisen mittariston tämmöisessä vehkeessä.
 
Last edited by a moderator:
Teräsmies kirjoitti:
Ensimmäistä kertaa näen digitaalisen mittariston tämmöisessä vehkeessä.

Olisiko tuo halvempi, kuin monta mekaanista? Mikä vaunu tuo muuten oli? En nähnyt tuon kanuunan rinnalla 30 millistä, joten onko tuo nyt se kevyt tankki?
 
Last edited by a moderator:
Teräsmies kirjoitti:
Kiinalaisen merijalkaväen kuljetuspanssari.
http://www.ausairpower.net/APA-PLA-AAAV.html

Arvatenkin nuo kanuunat on tarkoitettu Taiwanin rannikolla olevien kiinteiden asemien tuhoamiseen.
 
SJ kirjoitti:
Varmaan sinne saisi enemmän ukkoja istumaan, mutta miinasojaus kärsii, kun nuo istuimet on varmaankin osa sitä suojausta.

Taitaa olla aika lailla kaikissa näissä asym-varustelluissa vehkeissä tänä päivänä iskuaallon eristys penkeistä vakiona.

Kivempi tapella ensipaukun jälkeen kun on vielä selkäranka ehjänä, jne.
 
Taaskaan kerkeä lukemaan koko topikkia läpi kun jo parikertaa päässyt jonnekin sivun 50 paikkeille, mutta pari ajatusta tullut tuossa lukiessa.
1 Kuorma-autojen maastokelpoisuus ei nyt niin häävi ole, mutta todella isoero on siinä miten se auto vetää. Jo pelkkä robsoni pelastaa monessa tilanteessa ja teliveto on peto menemään, mutta suurin tekijä tässäkin istuu siellä ratin takana. Vasta katsoin miten yksi Sisu yritti robsonit päällä sutien koneen perään ja yhtä raskas volovo tuli rippeli alhaalla ilman lukkoa tai rullia sievästi siitä sisun kaivamien ojien yli, ja ei se ei johtunut auton merkistä vaikka ne tässä mainittiin ei vaan viiti käyttää kuskien nimiäkään. Tästä päästäänkin seuraavaan aiheeseen/mielipiteeseen.
2 Joku maitsi ettei kuskin miinasuojaus olisi tärkeä, mitä ihmettä hänhän on kokolaitteen tärkein mies. Kts kohta 1 ja ihmismieli vaan on sellainen, että jos miinaan ajo johtaa todennäköisesti kuskin kuolemaan tai loukkaantumiseen vakavasti niin ei nillä autoilla varmaan pääse mihinkään ja yllättäen niissä alkaa olla vikojakin kun niitä tarvittais kovassa paikassa. Se kuljettaja joko vie teidät/laitteet sinne missä tarve on, tai sitten istuu turvassa ensimmäisessä pehmeämmässä paikassa odotellen hinausta.
 
Betoni kirjoitti:
Taaskaan kerkeä lukemaan koko topikkia läpi kun jo parikertaa päässyt jonnekin sivun 50 paikkeille, mutta pari ajatusta tullut tuossa lukiessa.
1 Kuorma-autojen maastokelpoisuus ei nyt niin häävi ole, mutta todella isoero on siinä miten se auto vetää. Jo pelkkä robsoni pelastaa monessa tilanteessa ja teliveto on peto menemään, mutta suurin tekijä tässäkin istuu siellä ratin takana. Vasta katsoin miten yksi Sisu yritti robsonit päällä sutien koneen perään ja yhtä raskas volovo tuli rippeli alhaalla ilman lukkoa tai rullia sievästi siitä sisun kaivamien ojien yli, ja ei se ei johtunut auton merkistä vaikka ne tässä mainittiin ei vaan viiti käyttää kuskien nimiäkään. Tästä päästäänkin seuraavaan aiheeseen/mielipiteeseen.
2 Joku maitsi ettei kuskin miinasuojaus olisi tärkeä, mitä ihmettä hänhän on kokolaitteen tärkein mies. Kts kohta 1 ja ihmismieli vaan on sellainen, että jos miinaan ajo johtaa todennäköisesti kuskin kuolemaan tai loukkaantumiseen vakavasti niin ei nillä autoilla varmaan pääse mihinkään ja yllättäen niissä alkaa olla vikojakin kun niitä tarvittais kovassa paikassa. Se kuljettaja joko vie teidät/laitteet sinne missä tarve on, tai sitten istuu turvassa ensimmäisessä pehmeämmässä paikassa odotellen hinausta.

Ilman suurempaa asiantuntemusta, niin olen kummassakin samaa mieltä. Syystä:

1) Kontiorannan varuskuntaan saivat uudet sisut ja ajokouluttaja oli sitä mieltä, että ne ovat melkein yhtä liikkuvia, osaavan kuskin käsissä, kuin teka. Joskin arvelisin, että teka tekee matkaa maastossa kuitenkin suuremmalla nopeudella.
2) Kuski on tosiaan tärkeä ja pelkkä ohjaamon suojaaminen miinoilta ei vie varmaankaan niin hirveästi kantokykyä. Uskoisin myös, että siojatusta ajoneuvosta saa myöskin paremmin varaosia sotavahinkojen jälkeen (ja myös helpompi korjata alunalkaen), mikä lienee hyödyllinen ominaisuus kovassa tilanteessa.
 
Teräsmies kirjoitti:
Sakemannien "PMMC G5" APC.

The PMMC G5 has a typical gross vehicle weight of 25 tonnes and a payload of up to 6.5 tonnes, but with further growth potential, as future customers require vehicles with more volume, payload and protection and a potential service life of at least 25 years, to take into account changes in missions and requirements.

The PMMC G5 has a protected internal volume of 14.5m3 and, even in its basic configurations, is claimed to offer a high level of integrated mine, ballistic and IED protection.

It is powered by a MTU/ZF high-density diesel powerpack developing 560hp, which gives a top road speed of 72km/h and a range of approximately 600km.
http://www.ihs.com/events/exhibitions/eurosatory-2012/news/jun-12/english/First-showing-of-PMMC-G5.aspx

Näyttää järkevältä muutoin, mutta sisätilat hukkuvat noihin penkkeihin. Parempi olisi lykätä ukot lokasuojien päälle istumaan. Persauksen alle pehmustamaton, mutta jousitettu palli. Joustovaraa 5-10cm. Se jo auttaisi pahimmissa rysäyksissä, mutta tilaa säästyisi. Keskelle mahtuisi silloin vielä yksi rivi ukkoja lisää.

Painava tuo on, joten hinnassa se varmasti näkyy. Polttoaineen kulutus voi myös olla ongelma. 200+ litraa sadalla? Vähänkin suurempi yhtymä tulee vaikeaksi huoltaa.
 
Jos tuolla kuvailemallasi penkillä saataisiin oikeasti jotain suojaa, se lienee olisi yleisesti käytössä.
Koska mikään vaunu ei voi tarjota täyttä suojaa, ei ole järkevää sijoittaa kaikkia munia samaan koriin.
Perinteinen meikäläinen ajattelu käyttää miniä bussina ei ole toimiva ratkaisu.:gasmask:
 
Back
Top