Betoni kirjoitti:Taaskaan kerkeä lukemaan koko topikkia läpi kun jo parikertaa päässyt jonnekin sivun 50 paikkeille, mutta pari ajatusta tullut tuossa lukiessa.
1 Kuorma-autojen maastokelpoisuus ei nyt niin häävi ole, mutta todella isoero on siinä miten se auto vetää. Jo pelkkä robsoni pelastaa monessa tilanteessa ja teliveto on peto menemään, mutta suurin tekijä tässäkin istuu siellä ratin takana. Vasta katsoin miten yksi Sisu yritti robsonit päällä sutien koneen perään ja yhtä raskas volovo tuli rippeli alhaalla ilman lukkoa tai rullia sievästi siitä sisun kaivamien ojien yli, ja ei se ei johtunut auton merkistä vaikka ne tässä mainittiin ei vaan viiti käyttää kuskien nimiäkään. Tästä päästäänkin seuraavaan aiheeseen/mielipiteeseen.
2 Joku maitsi ettei kuskin miinasuojaus olisi tärkeä, mitä ihmettä hänhän on kokolaitteen tärkein mies. Kts kohta 1 ja ihmismieli vaan on sellainen, että jos miinaan ajo johtaa todennäköisesti kuskin kuolemaan tai loukkaantumiseen vakavasti niin ei nillä autoilla varmaan pääse mihinkään ja yllättäen niissä alkaa olla vikojakin kun niitä tarvittais kovassa paikassa. Se kuljettaja joko vie teidät/laitteet sinne missä tarve on, tai sitten istuu turvassa ensimmäisessä pehmeämmässä paikassa odotellen hinausta.
Totta kai kuskin suojaaminen on yksi tärkeitä näkäkohtia, MUTTA. Panssariohjaamolla varustetun kuorma-auton hankintahinta on merkittävästi tavanomaista maastokuorma-autoa korkeampi, joten hankintamäärä kutistuu samassa suhteessa. Päästään tilanteeseen, jossa 60 miehen sijasta autokyyti löytyykin vain 20:lle ja loput kävelevät. Ainoa joka hymyilee on se tärkeämpääkin tärkeämpi autokuski, jonka testikkelit on miinasuojattu hintaan 100 tuhatta Euroa per pampula.
Hyvä vai huono ratkaisu? Riippuu käsittääkseni näkökannasta.