Miehistön kuljetus

Harvalukuisiin Nasuihin varaosat täytyy teettää erikseen ja yksittäiselle osalle kertyy helposti hintaa. Bv200-sarjalaiset ovat edelleen tuotannossa olevia valmistajan vakiomalleja, joihin varaosat saa suoraan hyllystä. Tässäkin huomaa eron bulkkituotteen ja erikseen pienelle asiakkaalle kehitetyn tuotteen välillä (vrt. F35 vs. Gripen).

Tarkempaa tietoa tästä? Kiinnostaa, koska CV90:stä on ammattilaiset kertoneet, että eri sukupolvien yhteensopivuus on alhaista tasoa (joitakin kymmeniä prosentteja) ja enimmäkseen kosmeettista (penkkejä, polttimoita ym. bulkkitavaraa). Mitä Bandvagn-versioita valmistetaan tänä päivänä ja mikä niiden yhteensopivuus on Suomen vaunujen kanssa? BAE itse mainostaa sivuillaan vain BvS10:ä ja BvS10 Beowulfia.

Tutkin nettiä sen verran, että tämän sivun mukaan BV206D:ssä (diesel, olettaakseni Norjasta/Ruotsista käytettynä hankittu versio) on MB:n OM 603.950 -moottori ja MB:n W4A-040 -automaattivaihteisto. Saman sivuston mukaan BV206S taas käyttää Steyrin M16 TCA HD -moottoria ja Daimler Chrysler W5A-580 -automaattivaihteistoa. Edelleen sama lähde kertoo, että BVS10 on varustettu Cumminsin 5.9l rivikutosella ja Allisonin MD 3560 -automaattivaihteistolla. Lisäksi noissa myöhemmissä, panssaroiduissa versioissa runko on kuulemma hitsattua terästä perinteisen lasikuitukopin sijaan.

Ainakin eräs BV-ajoneuvoja, niiden osia ja huoltoa kauppaava brittiyritys kertoo, että mitä heiltä ei hyllystä löydy, niin sen he kannibalisoivat vähän ajetuista... Mutta jos BV206:n tilanne on tuo, niin hirvittää ajatella Nasua.
 
Tarkempaa tietoa tästä? Kiinnostaa, koska CV90:stä on ammattilaiset kertoneet, että eri sukupolvien yhteensopivuus on alhaista tasoa (joitakin kymmeniä prosentteja) ja enimmäkseen kosmeettista (penkkejä, polttimoita ym. bulkkitavaraa). Mitä Bandvagn-versioita valmistetaan tänä päivänä ja mikä niiden yhteensopivuus on Suomen vaunujen kanssa? BAE itse mainostaa sivuillaan vain BvS10:ä ja BvS10 Beowulfia.

Tutkin nettiä sen verran, että tämän sivun mukaan BV206D:ssä (diesel, olettaakseni Norjasta/Ruotsista käytettynä hankittu versio) on MB:n OM 603.950 -moottori ja MB:n W4A-040 -automaattivaihteisto. Saman sivuston mukaan BV206S taas käyttää Steyrin M16 TCA HD -moottoria ja Daimler Chrysler W5A-580 -automaattivaihteistoa. Edelleen sama lähde kertoo, että BVS10 on varustettu Cumminsin 5.9l rivikutosella ja Allisonin MD 3560 -automaattivaihteistolla. Lisäksi noissa myöhemmissä, panssaroiduissa versioissa runko on kuulemma hitsattua terästä perinteisen lasikuitukopin sijaan.

Ainakin eräs BV-ajoneuvoja, niiden osia ja huoltoa kauppaava brittiyritys kertoo, että mitä heiltä ei hyllystä löydy, niin sen he kannibalisoivat vähän ajetuista... Mutta jos BV206:n tilanne on tuo, niin hirvittää ajatella Nasua.
Olisin vahvasti sitä mieltä että siviilimalleina lasikuitukoppaisia Bv206:a olisi vielä saatavissa esim. pelastuslaitoksille. Toinen asia on, onko sillä enää 1990-luvin jälkeen ollut asiakkaita.
 
Olisin vahvasti sitä mieltä että siviilimalleina lasikuitukoppaisia Bv206:a olisi vielä saatavissa esim. pelastuslaitoksille. Toinen asia on, onko sillä enää 1990-luvin jälkeen ollut asiakkaita.

Joo, maksukykyisen asiakkaan löytäminen pienen erän tuotannolle voi olla vaikeaa, kun käytettyjen markkinat on kyllästetty armeijoiden poistamilla.
 
Joo, maksukykyisen asiakkaan löytäminen pienen erän tuotannolle voi olla vaikeaa, kun käytettyjen markkinat on kyllästetty armeijoiden poistamilla.
Varmaan juurikin näin, surplus-kalusto on syönyt uusien markkinat.
 
Kun olin penska niin minun erään kaverin pihalla oli ylijäämä BV tai useampikin, kun sen (kaverin) isällä oli jotain romubisneksiä. Ruotsista olivat peräisin jos oikein muistan. Ei ne niillä vissiin hirveästi ajellu, kun seisoivat vain ja odottivat eteenpäin myyntiä tai jotain, mutta met ipanat tietty mm. kiipeilimme vaunujen katoilla siinä telmiessämme. Myöhemmin kyllä intissä sai tekojen kyydissä olla ihan kyllikseen.
 
Olisin vahvasti sitä mieltä että siviilimalleina lasikuitukoppaisia Bv206:a olisi vielä saatavissa esim. pelastuslaitoksille. Toinen asia on, onko sillä enää 1990-luvin jälkeen ollut asiakkaita.
Pelastuslaitoksilla ei ole etelä-suomessa noille käyttöä. Lapissa tilanne voi olla eri.
 
MISU ei tule miehistönkuljetusvarsiona painamaan yli 20 tn. Jos ajoneuvo tyhjänä on luokkaa 15 tn painaa se taistelukunnossa luokkaa 17-18 tn. Eli teho/paino aika samoissa vanhan Pasin kanssa. Toki L-ATV verrattuna heppoisesti. Jos halutaan taisteluajoneuvo hankitaan joku muu kun Misun markkinarako meillä on juuri kustannustehokkuudessa

@einomies taisi olla niistä tehoista aikaisemmin juttua ja näyttäisi olevan samantyylinen korkeammin kiertävä kone MISUssa ja L-ATV. Esimerkkinä Patria 6x6 oikea kuorma-auton moottori tuottaa hiukan suuremman huipputehon mutta alhaisimmilla kierroksilla (n. 1800 rpm). Vääntöluvut noilla kolmella on luokkaa 1000/1200/1900 Nm eli Patria 6x6 aivan omaa luokkaansa eli kannattaa verrata muita arvoja kuin huipputehoa.
 
MISU ei tule miehistönkuljetusvarsiona painamaan yli 20 tn. Jos ajoneuvo tyhjänä on luokkaa 15 tn painaa se taistelukunnossa luokkaa 17-18 tn. Eli teho/paino aika samoissa vanhan Pasin kanssa. Toki L-ATV verrattuna heppoisesti. Jos halutaan taisteluajoneuvo hankitaan joku muu kun Misun markkinarako meillä on juuri kustannustehokkuudessa

@einomies taisi olla niistä tehoista aikaisemmin juttua ja näyttäisi olevan samantyylinen korkeammin kiertävä kone MISUssa ja L-ATV. Esimerkkinä Patria 6x6 oikea kuorma-auton moottori tuottaa hiukan suuremman huipputehon mutta alhaisimmilla kierroksilla (n. 1800 rpm). Vääntöluvut noilla kolmella on luokkaa 1000/1200/1900 Nm eli Patria 6x6 aivan omaa luokkaansa eli kannattaa verrata muita arvoja kuin huipputehoa.
On selvää että vääntö merkitsee maastossa, mutta kyllä sillä kw/hp lukemallakin on merkitystä. MISU tulisi menemään maaston lisäksi myös tiellä ja enimäkseen siellä väitän minä ja tämä siksi koska siellä liikkuvuus on niin paljon parempi. Silloin kun pitää viedä porukkaa nopeasti paikasta A paikkaan B, tarvitaan tehoa ja kiihtyvyyttä. Nopea maali on vaikeampi viholliselle ja se on vähemmän aikaa alttiina tykistölle ja ilmaiskuille.

Enkä näe kyllä suurta eroa kierrosluvuissa, koska L-ATV kiersi videolla korkeintaan hiukan yli 2000 kierrosta ennen vaihtoa ja silloinkin sillä ajeltiin räyhäkästi. Sillä voi ajella myös siistimmin.
 
Pelastuslaitoksilla ei ole etelä-suomessa noille käyttöä. Lapissa tilanne voi olla eri.
Hägglunds on toimittanut Bankkuja yli 10 000 kappaletta ympäri maailmaa, Etelä-Suomen pelastuslaitosten tarpeet näyttäytynevät toimittajalle pienenä kuriositeettina...
 
Olisin vahvasti sitä mieltä että siviilimalleina lasikuitukoppaisia Bv206:a olisi vielä saatavissa esim. pelastuslaitoksille. Toinen asia on, onko sillä enää 1990-luvin jälkeen ollut asiakkaita.
Omassa mielessäni mietin että nuo olisivat hyviä sähkölaitoksille kun tulee talvella sähkökatkoksia myrskyn tai tykkylumen kanssa. Lämmin tila miehistölle, menee hankalaan paikkaan, edullinen, voisi pitää paljon tarvikkeita mukana ja hiabinkin voisi pultata kiinni.
 
Omassa mielessäni mietin että nuo olisivat hyviä sähkölaitoksille kun tulee talvella sähkökatkoksia myrskyn tai tykkylumen kanssa. Lämmin tila miehistölle, menee hankalaan paikkaan, edullinen, voisi pitää paljon tarvikkeita mukana ja hiabinkin voisi pultata kiinni.
Vieläkö Suomessa on pelastuslaitoksilla Bankkuja? Ainakin 1990-luvulla muutamia oli käytössä (en muista yhtään missä päin, olisiko ainakin Pohjois-Karjalassa ollut käytössä).

Siviili-Bankkujen määrä on maailmalla varmasti aivan mitätön verrattuna sotilasversioihin ja kuten @Huhta totesi, markkina on varmaan nyt kuivunut kokonaan vanhojen surplus-mallien ylitarjontaan.
 
Iltsussa on juttua hallituskauden puolustushankinnoista. Tuttua juttua HX ja L2020:sta, mutta tuossa on myös itselle uusi nosto. En tiedä onko se toimittajan kynäilemää vai piileekö takana isompikin (julkilausuttu) totuus tai tavoite?

Rahaa uppoaa tulevaisuudessa muun muassa Maavoimien operatiivisten yhtymien eli käytännössä prikaatien varustamiseksi sellaisiksi, että ne pystyvät liikkumaan nopeasti ja operoimaan koko valtakunnan alueella.

Tämä tarkoittaa muun muassa mittavaa miehistönkuljetusvaunukaluston uusimista. Maavoimilla on tällä hetkellä 700 panssaroitua miehistönkuljetusajoneuvoa ja 1200 tela-ajoneuvoja.

Jutussa on myös ilmatorjunnan korkeavaikutuskyvystä ja alueellisesta vaikuttamisesta, mutta näillä näppäimillä uskoisin tavoitteen tulevan poliitikkojen kirjoissa täyteen ESSM:n myötä, eikä sen märempiä päiväunia varmaan kannata siitä asiasta alkaa näkemään.

Mutta tuo miehistönkuljetusnäkökulma istuisi hyvin yhteen Misun, 6x6 (ja miksei GTP:kin) kehittämisen näkökulmasta. Kyse ei ehkä ole pelkistä korvaavista hankinnoista vaan tässä haetaan ihan uutta suorituskykyparannusta?

Muok: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/120f67b5-45ae-410e-932c-74397585cf02
 
Jutussa on myös ilmatorjunnan korkeavaikutuskyvystä ja alueellisesta vaikuttamisesta, mutta näillä näppäimillä uskoisin tavoitteen tulevan poliitikkojen kirjoissa täyteen ESSM:n myötä, eikä sen märempiä päiväunia varmaan kannata siitä asiasta alkaa näkemään.

No nyt tuli sellainen skenaario että paatunutta pessimistiäkin hirvittää...
 
MISU ei tule miehistönkuljetusvarsiona painamaan yli 20 tn. Jos ajoneuvo tyhjänä on luokkaa 15 tn painaa se taistelukunnossa luokkaa 17-18 tn. Eli teho/paino aika samoissa vanhan Pasin kanssa. Toki L-ATV verrattuna heppoisesti. Jos halutaan taisteluajoneuvo hankitaan joku muu kun Misun markkinarako meillä on juuri kustannustehokkuudessa

@einomies taisi olla niistä tehoista aikaisemmin juttua ja näyttäisi olevan samantyylinen korkeammin kiertävä kone MISUssa ja L-ATV. Esimerkkinä Patria 6x6 oikea kuorma-auton moottori tuottaa hiukan suuremman huipputehon mutta alhaisimmilla kierroksilla (n. 1800 rpm). Vääntöluvut noilla kolmella on luokkaa 1000/1200/1900 Nm eli Patria 6x6 aivan omaa luokkaansa eli kannattaa verrata muita arvoja kuin huipputehoa.

Tuon "Patria 6x6 aivan omaa luokkaansa" osalta lausuisin, että ei kyllä pidä paikkaansa. Suomen Sotilas -lehdessä julkaistun taulukon mukaisesti teho, vääntö ja kokonaismassa-arvot ovat: MiSu 285 hp, 970 Nm, 25500 kg. SISU GTP 300 hp, 1000 Nm, 14000 kg. Patria 6x6 400 hp, 1870 Nm, 24000 kg.

Teho/painosuhteet (hp/t) vastaavasti: Misu 11.2, SISU GTP 21.4, Patria 6x6 16.7

Def Stan 23-6/3 Annex D:n mukaisesti High Mobility -luokassa vaaditaan teho/painosuhde (hp/t) min. 15, Improved Medium Mobility -luokassa min. 12 ja Medium Mobility -luokassa min. 10
 
Iltsussa on juttua hallituskauden puolustushankinnoista. Tuttua juttua HX ja L2020:sta, mutta tuossa on myös itselle uusi nosto. En tiedä onko se toimittajan kynäilemää vai piileekö takana isompikin (julkilausuttu) totuus tai tavoite?



Jutussa on myös ilmatorjunnan korkeavaikutuskyvystä ja alueellisesta vaikuttamisesta, mutta näillä näppäimillä uskoisin tavoitteen tulevan poliitikkojen kirjoissa täyteen ESSM:n myötä, eikä sen märempiä päiväunia varmaan kannata siitä asiasta alkaa näkemään.

Mutta tuo miehistönkuljetusnäkökulma istuisi hyvin yhteen Misun, 6x6 (ja miksei GTP:kin) kehittämisen näkökulmasta. Kyse ei ehkä ole pelkistä korvaavista hankinnoista vaan tässä haetaan ihan uutta suorituskykyparannusta?

Muok: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/120f67b5-45ae-410e-932c-74397585cf02

No nyt tuli sellainen skenaario että paatunutta pessimistiäkin hirvittää...

Ollos huoleti, toimittaja ei lähdeviitoita ilmatorjunta- ja ajoneuvojuttuja hallitusohjelmaan. Sitä paitsi tiedämme hyvin, kuinka sitoutunut edellinen hallitus oli hallitusohjelmaansa...
 
Ei ne uskalla. Kerran jo vietiin niiltä irtain omaisuus ml. poliisin palkalla mukava tulospalkkio käteistä.

Et kai vihjaa, että osa löytyneestä käteisestä olisi unohtunut kuitata sisään todistusaineistoksi? Helpostihan sitä yksi pinkka satasen seteleitä unohtuu poliisin takin taskuun, kun niitä kassakaappi kaupalla takavarikoidaan
 
Et kai vihjaa, että osa löytyneestä käteisestä olisi unohtunut kuitata sisään todistusaineistoksi? Helpostihan sitä yksi pinkka satasen seteleitä unohtuu poliisin takin taskuun, kun niitä kassakaappi kaupalla takavarikoidaan

En tietenkään. Kaikki on kuitattu, mutta osaa todistepusseista ei ole vielä liitetty mihinkään tutkintaan. Tarvitaanhan sitä jotakin kilpailevien poliisiyksiköiden pomojen päänmenoksi, kun edelliset "säästöt" menivät Aarnioon.
 
Omassa mielessäni mietin että nuo olisivat hyviä sähkölaitoksille kun tulee talvella sähkökatkoksia myrskyn tai tykkylumen kanssa. Lämmin tila miehistölle, menee hankalaan paikkaan, edullinen, voisi pitää paljon tarvikkeita mukana ja hiabinkin voisi pultata kiinni.
Tukkikuormaaja takavaunuun, levitettävillä tukijaloilla. Sähkölaitokset ei välttämättä itse investoi moiseen laitteeseen, mutta noheva alihankkija voisi kyllä.
 
Back
Top