Huhta
Greatest Leader
Harvalukuisiin Nasuihin varaosat täytyy teettää erikseen ja yksittäiselle osalle kertyy helposti hintaa. Bv200-sarjalaiset ovat edelleen tuotannossa olevia valmistajan vakiomalleja, joihin varaosat saa suoraan hyllystä. Tässäkin huomaa eron bulkkituotteen ja erikseen pienelle asiakkaalle kehitetyn tuotteen välillä (vrt. F35 vs. Gripen).
Tarkempaa tietoa tästä? Kiinnostaa, koska CV90:stä on ammattilaiset kertoneet, että eri sukupolvien yhteensopivuus on alhaista tasoa (joitakin kymmeniä prosentteja) ja enimmäkseen kosmeettista (penkkejä, polttimoita ym. bulkkitavaraa). Mitä Bandvagn-versioita valmistetaan tänä päivänä ja mikä niiden yhteensopivuus on Suomen vaunujen kanssa? BAE itse mainostaa sivuillaan vain BvS10:ä ja BvS10 Beowulfia.
Tutkin nettiä sen verran, että tämän sivun mukaan BV206D:ssä (diesel, olettaakseni Norjasta/Ruotsista käytettynä hankittu versio) on MB:n OM 603.950 -moottori ja MB:n W4A-040 -automaattivaihteisto. Saman sivuston mukaan BV206S taas käyttää Steyrin M16 TCA HD -moottoria ja Daimler Chrysler W5A-580 -automaattivaihteistoa. Edelleen sama lähde kertoo, että BVS10 on varustettu Cumminsin 5.9l rivikutosella ja Allisonin MD 3560 -automaattivaihteistolla. Lisäksi noissa myöhemmissä, panssaroiduissa versioissa runko on kuulemma hitsattua terästä perinteisen lasikuitukopin sijaan.
Ainakin eräs BV-ajoneuvoja, niiden osia ja huoltoa kauppaava brittiyritys kertoo, että mitä heiltä ei hyllystä löydy, niin sen he kannibalisoivat vähän ajetuista... Mutta jos BV206:n tilanne on tuo, niin hirvittää ajatella Nasua.