Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Omassa mielessäni mietin että nuo olisivat hyviä sähkölaitoksille kun tulee talvella sähkökatkoksia myrskyn tai tykkylumen kanssa. Lämmin tila miehistölle, menee hankalaan paikkaan, edullinen, voisi pitää paljon tarvikkeita mukana ja hiabinkin voisi pultata kiinni.

Muistaakseni niitä on ollut muutama kappale verkkoyhtiöillä juuri tuon kaltaisessa käytössä.
 
Tarkempaa tietoa tästä? Kiinnostaa, koska CV90:stä on ammattilaiset kertoneet, että eri sukupolvien yhteensopivuus on alhaista tasoa (joitakin kymmeniä prosentteja) ja enimmäkseen kosmeettista (penkkejä, polttimoita ym. bulkkitavaraa). Mitä Bandvagn-versioita valmistetaan tänä päivänä ja mikä niiden yhteensopivuus on Suomen vaunujen kanssa? BAE itse mainostaa sivuillaan vain BvS10:ä ja BvS10 Beowulfia.

Tutkin nettiä sen verran, että tämän sivun mukaan BV206D:ssä (diesel, olettaakseni Norjasta/Ruotsista käytettynä hankittu versio) on MB:n OM 603.950 -moottori ja MB:n W4A-040 -automaattivaihteisto. Saman sivuston mukaan BV206S taas käyttää Steyrin M16 TCA HD -moottoria ja Daimler Chrysler W5A-580 -automaattivaihteistoa. Edelleen sama lähde kertoo, että BVS10 on varustettu Cumminsin 5.9l rivikutosella ja Allisonin MD 3560 -automaattivaihteistolla. Lisäksi noissa myöhemmissä, panssaroiduissa versioissa runko on kuulemma hitsattua terästä perinteisen lasikuitukopin sijaan.

Ainakin eräs BV-ajoneuvoja, niiden osia ja huoltoa kauppaava brittiyritys kertoo, että mitä heiltä ei hyllystä löydy, niin sen he kannibalisoivat vähän ajetuista... Mutta jos BV206:n tilanne on tuo, niin hirvittää ajatella Nasua.

Tässä MB Unimog -yhteensopivalla? voimalinjalla varustettu vaihtoehto:
Unimog -kalustoa on käytössä laajasti (myös Suomen puolustusvoimilla), joten huolto-osia on varmaankin hyvin saatavilla. Pohjoisessa kuvattu video samasta laitteesta:
 
Harvalukuisiin Nasuihin varaosat täytyy teettää erikseen ja yksittäiselle osalle kertyy helposti hintaa. Bv200-sarjalaiset ovat edelleen tuotannossa olevia valmistajan vakiomalleja, joihin varaosat saa suoraan hyllystä. Tässäkin huomaa eron bulkkituotteen ja erikseen pienelle asiakkaalle kehitetyn tuotteen välillä (vrt. F35 vs. Gripen).
Nuo Nasut on niin loppuunajettua kalustoa, että ihan hyvä kun poistetaan. Tuttu osti tollasen Tervolasta, varamoottorin kanssa ja nyt vuoden iltapuhteiden jälkeen alkaa olemaan jotenkin ajokunnosssa. Ja tuo kaverin yksilö oli ns parhaasta päästä rivistöä.
Edit: paikallaan ollut kone leikkas kiinni kun otettiin sitä lavetilta pois ;)
 
Last edited by a moderator:
Tuli vain mieleen yks juttu, onko siitä Patrian "back to basic" tullut tilauksia?, Suomeen tai ulkomaille?

Patria-6x6_01-800x445.jpg
 
Tuli vain mieleen yks juttu, onko siitä Patrian "back to basic" tullut tilauksia?, Suomeen tai ulkomaille?

Patria-6x6_01-800x445.jpg
Korkeintaan arabit ostaa ilman referenssejä kun eivät tiedä miten rahansa haaskaisivat.

Suomen pv:n pitänee hankkia ensin erä noita ennenkuin muut uskaltavat hankkia niitä. Eikä tarvetta kai ole tai rahaakaan, kun vanhat Pasit päivitettiin juuri.

AMV on myynyt myös niin hyvin että se rako oli ja meni, eikä välttämättä uusia tilauksia ole samaa luokkaa tulossa lähiaikoina. Kilpailu on kiristynyt maailmalla AMV:n jälkeen ja monet maat tehtailevat samoille markkinoille panssaroituja kuljetusajoneuvoja.
 
Voikko sanoa että tää uusi Patrian Pasi on ihan turhaan kehitetty?

Ei. Se on suunnattu vähävaraisille, jotka haluavat AMV:n kaltaista suojaa ja liikkuvuutta ilman raskaita aseita ja metalliväriä. Esimerkiksi Suomen valtiolle.
 
Protolab PMPV:n, Patria 6X6:n ja Sisu GTP:n välille voisi taas alkaa hakea eroavaisuuksia. Hankitaanko muitakin koe-erät vai jääkö PMPV-tilaus ainoaksi laatuaan?

Friskillä oli blogissaan muutama kuukausi sitten mielenkiintoinen vertailu. PMPV:n maastokelpoisuuttahan on tietäjien toimesta väitetty Patria 6X6:ta huonommaksi. Suuri foorumikansa taas on ollut epäluuloinen väitteitä kohtaan ja osoitellut akselien määrää ja hienoa jousitusta ym. tekniikkaa.

Sikäli kuin Friskin data pitää paikkansa ja on keskenään vertailukelpoista, niin numerot ovat valaisevia. PMPV on 2,5 m leveä ja 2,7 m korkea. 6X6 taas on 2,9 m leveä ja 2,5 m korkea. PMPV voi siis olla melkoisesti alttiimpi kaatumaan kaltevilla pinnoilla. Jenkeillähän kaatumisonnettomuuksista on kertynyt jonkin verran kokemusta, ja kipanneesta ajoneuvosta poistumisen harjoitteluun on jopa olemassa simulaattorit. (Meikäläiset olosuhteet ja synkkä menneisyys huomioiden harjoitus voitaisiin täällä suorittaa vesialtaassa, jos vastaava simulaattori joskus hankittaisiin...)

Hintaeroja onkin sitten vaikeampi arvailla muuten kuin että GTP lienee halvin, kun akseleitakin on vain kaksi. PMPV ja 6X6 ovat ehkä sitten keskenään melko samanhintaisia.

Kaikkia kolmea ajoneuvotyyppiä ei tultane hankkimaan isossa mittakaavassa. Mutta mikä/mitkä vetävät pisimmän korren?

Teollisuuspoliittisesti Sisu, etenkin jos puolustusministeri tulee RKP:sta, ja Patria ovat vahvimmilla. Ne ovat jo olemassa eivätkä ne voi kaatua, joten niitä pitää tukea. Protolab voi jäädä pikkufirmaksi tai mennä nurin, samantekevää. Sisun hintaetu auttaa kaluston korvaamisessa siltä osin, kun käyttäjät eivät pyri kaikkein vaikeimpiin paikkoihin. Mm. kaupunkijääkärien Pasit ja erikoisversiot (osa niistä?) voitaneen laskea tähän kategoriaan. Itärajan metsissä taistelevat jääkärikomppaniat taas tarvitsevat jotakin mahdollisimman maastokykyistä, mielellään toki myös luotettavaa, edullista ja hyvin suojattua. Eli ennustaisin kahden eri ajoneuvotyypin hankintaa.

BTW, miksiköhän erikoisversioita on rakennettu niin innokkaasti Pasin alustalle? Jotenkin tuntuu hölmöltä ostaa kalliita panssariajoneuvoja radioiden, tutkien, ilmatorjuntaohjusten jne. alustoiksi. Toki osa elektroniikasta ja sitä käyttävästä henkilöstöstä on arvokasta, mutta miinasuojausta lukuunottamatta suojaa saa konttiratkaisuihinkin. Foorumitiedon mukaan Crotalea on vaikea saada hyvään tuliasemaan järjestelmän raskauden takia, joten luulisi olevan kysyntää kevyemmille ajoneuvoalustoille. Sama koskettanee myös viestivarusteltujen Pasien saamista korkeisiin maastonkohtiin - Unimog kevyellä suojauksella saattaisi olla optimaalisempi. Onkohan tähän tulossa muutosta jatkossa?
 
Protolabin lehdistötiedotteessa, jossa kerrottiin PV:lle toimitetuista testiajoneuvoista, taidetaan mainita nuo potentiaalisimmat kohderyhmät, joille kyseistä ajoneuvoa yritetään markkinoida.

”The Protolab PMPV is a first of its kind 6x6 armoured personnel carrier developed to meet the mobility, protection and communication requirements of Special Operations Forces and paramilitary security forces.
...
These design features make it an ideal fit for the challenges being faced by modern armies.

“We designed the Protolab PMPV 6x6 to meet the requirements of today’s soldier and today’s asymmetric battlefield,” Juha Moisio, Business Development Director, Protolab Oy commented. “With a design approach based around the use of COTS parts with a small proportion of custom-made components, the Protolab PMPV is a cost-effective solution for the range of tasks faced by special operations, security and crisis management forces in the field.”

 
Tässä MB Unimog -yhteensopivalla? voimalinjalla varustettu vaihtoehto:
Unimog -kalustoa on käytössä laajasti (myös Suomen puolustusvoimilla), joten huolto-osia on varmaankin hyvin saatavilla. Pohjoisessa kuvattu video samasta laitteesta:
Olikos se niin että Unimog kehitettiin oikeastaan halvaksi maatalouskoneeksi köyhään sodanjälkeiseen Eurooppaan? Ja eteen ja taakse traktorityyliin liitettäväksi syntyi koko leegio erilaista hyödyllistä härpäkettä. Sitäkö juuri tuossa meinataan "yhteensopivalla voimalinjalla"?

Ei pöllömpi ajatus vaikka pioneerikäyttöön. Kaikenlaista kampetta on jo vuosikymmeniä ollut tarjolla, siitä vain asiakas Hankkijaan valkkaamaan hyllyltä. (Toisaalta miksei jokin järeämpi traktorimaailman interface samantien. No, kaipa tietävät mitä tekevät. Ei ole ominta aluettani ollenkaan, tuollaista vain muistelin Unimogeista lukeneeni.)
 
Protolab PMPV:n, Patria 6X6:n ja Sisu GTP:n välille voisi taas alkaa hakea eroavaisuuksia. Hankitaanko muitakin koe-erät vai jääkö PMPV-tilaus ainoaksi laatuaan?

Friskillä oli blogissaan muutama kuukausi sitten mielenkiintoinen vertailu. PMPV:n maastokelpoisuuttahan on tietäjien toimesta väitetty Patria 6X6:ta huonommaksi. Suuri foorumikansa taas on ollut epäluuloinen väitteitä kohtaan ja osoitellut akselien määrää ja hienoa jousitusta ym. tekniikkaa.

Sikäli kuin Friskin data pitää paikkansa ja on keskenään vertailukelpoista, niin numerot ovat valaisevia. PMPV on 2,5 m leveä ja 2,7 m korkea. 6X6 taas on 2,9 m leveä ja 2,5 m korkea. PMPV voi siis olla melkoisesti alttiimpi kaatumaan kaltevilla pinnoilla. Jenkeillähän kaatumisonnettomuuksista on kertynyt jonkin verran kokemusta, ja kipanneesta ajoneuvosta poistumisen harjoitteluun on jopa olemassa simulaattorit. (Meikäläiset olosuhteet ja synkkä menneisyys huomioiden harjoitus voitaisiin täällä suorittaa vesialtaassa, jos vastaava simulaattori joskus hankittaisiin...)

Hintaeroja onkin sitten vaikeampi arvailla muuten kuin että GTP lienee halvin, kun akseleitakin on vain kaksi. PMPV ja 6X6 ovat ehkä sitten keskenään melko samanhintaisia.

Kaikkia kolmea ajoneuvotyyppiä ei tultane hankkimaan isossa mittakaavassa. Mutta mikä/mitkä vetävät pisimmän korren?

Teollisuuspoliittisesti Sisu, etenkin jos puolustusministeri tulee RKP:sta, ja Patria ovat vahvimmilla. Ne ovat jo olemassa eivätkä ne voi kaatua, joten niitä pitää tukea. Protolab voi jäädä pikkufirmaksi tai mennä nurin, samantekevää. Sisun hintaetu auttaa kaluston korvaamisessa siltä osin, kun käyttäjät eivät pyri kaikkein vaikeimpiin paikkoihin. Mm. kaupunkijääkärien Pasit ja erikoisversiot (osa niistä?) voitaneen laskea tähän kategoriaan. Itärajan metsissä taistelevat jääkärikomppaniat taas tarvitsevat jotakin mahdollisimman maastokykyistä, mielellään toki myös luotettavaa, edullista ja hyvin suojattua. Eli ennustaisin kahden eri ajoneuvotyypin hankintaa.

BTW, miksiköhän erikoisversioita on rakennettu niin innokkaasti Pasin alustalle? Jotenkin tuntuu hölmöltä ostaa kalliita panssariajoneuvoja radioiden, tutkien, ilmatorjuntaohjusten jne. alustoiksi. Toki osa elektroniikasta ja sitä käyttävästä henkilöstöstä on arvokasta, mutta miinasuojausta lukuunottamatta suojaa saa konttiratkaisuihinkin. Foorumitiedon mukaan Crotalea on vaikea saada hyvään tuliasemaan järjestelmän raskauden takia, joten luulisi olevan kysyntää kevyemmille ajoneuvoalustoille. Sama koskettanee myös viestivarusteltujen Pasien saamista korkeisiin maastonkohtiin - Unimog kevyellä suojauksella saattaisi olla optimaalisempi. Onkohan tähän tulossa muutosta jatkossa?
Tuohon pohdintaasi erikoisversioista.
Eiköhän kysymys ole tarpeesta suojata "erikois" toimintoja ja huolehdittu samalla liikkuvuudesta. Panssaroidut kontit ovat taas uudempi ajatus, joten osassa tapauksista kyse on puhtaasti aikansa tuotteista. Se onko Unimog yhtään sen parempi maastoliikkuvuudeltaan jos sen "rahti" ja suojaus on sama kuin PASI:ssa.
 
Tuli pari päivää sitten tuo Protolab eli Misu vastaan motarilla Hämeenlinnassa. En ollut tajunnutkaan että se on noin iso. Siis suoraan Pasin vaihtoehto... Rohkeutta on firmalla, toivotaan että konsepti on kohdallaan ja jos tilauksia tulee niin on ammattitaitoa kaikilla osa-alueilla ne toimittaa asiakkaiden kanssa sovitulla tavalla.
 
Mitenköhän hyvin me olemme todellisuudessa kärryillä Pasien korvaamisen suhteen? @Rannari laskee täällä, että XA-180/185:n kokonaismäärä olisi vajaa 500. 70 vaunun MLU:sta sovittiin aikanaan, mutta lunastettiinko 210 vaunun optiota koskaan? Eli onko vaje luokkaa 200+ vai 400+?

https://maanpuolustus.net/threads/puolustusvoimat-peruskorjaa-miehist%C3%B6nkuljetusajoneuvoja.761/post-219935
Ilmeisesti optio lunastettiin osittain, sillä 2017 sovittiin 65 vaunun modernisoinnista vuosina 2018-2020.

 
Sieltäpä kotitarve kuljetuskalustoa.
Myydään
Paikka: Millog Oy:n Tervolan toimipaikka, Kivalontie 294, 95300 Tervola

Aika: lauantaina 31.8.2019 klo 9.00 alkaen

Myydään n. 50 kpl erilaisia moottoriajoneuvoja mm. telakuorma-autoja 35 kpl, kuorma-autoja, henkilöautoja, pakettiautoja, linja-auto, MB-Trac traktori. Lisäksi voimakoneita 8 kpl joista hinattavia 4 kpl, erilaisia perävaunuja n. 30 kpl, kylmäkontti, ulkorenkaita, tarvike hyllyjä, ajoneuvojen runkoja, varaosia sekä muuta kuljetus- ja korjaamoalan materiaalia. Huutojen kokonaismäärä on n. 300 kpl

PHRAKL:n ja Millog Oy:n lukuun myydään em. lisäksi n. 56 huutoa, mm pyöräkuormaaja CAT IT 14 G, mt-työkone LM-Track , Tiehöylä Lokomo AH-132, korjaamo koneita ja laitteita ym.

Myyntiluettelo myytävästä materiaalista julkaistaan 27.8.2019 mennessä.

Huutokaupalla myytävä materiaali
on nähtävänä myyntipaikalla perjantaina 30.8. klo 9-15 välisenä aikana.
Huutokauppamyynnin lisäksi myydään materiaalin näyttöpäivänä ja huutokauppapäivänä kiinteällä hinnalla: mm. maastopukuja, sarka-asuja, päähineitä, työkaluja, sotilassuksia ym.

Huutokauppapäivänä alue avataan klo 8 ja huutokauppamateriaalia luovutetaan klo 20 saakka. Materiaalia luovutetaan myös 2.- 6.9 klo 7-15.
Huudettu materiaalia on noudettava 6.9.2019 klo 15.00 mennessä.

Myydyn materiaalin siirto ja kuormaus huutokaupan aikana on rajoitettua.

Maksuvälineenä käy ainoastaan käteinen raha, pankkivekseli tai pankkikortti. Ostetut tuotteet on maksettava huutokauppapäivänä klo 17:00 mennessä.
Tarkemmat huutokauppaehdot tiedotetaan huutokaupan alussa.

Huutajien rekisteröinti:
Huutajaksi voi rekisteröityä huutokaupan näyttöpäivänä 30.8 klo 10:00 alkaen huutokaupan kassalla ja huutokauppapäivänä 31.8 klo 08:00 alkaen. Rekisteröinti on suositeltavaa kaikille huutokauppaan osallistuville.
Liitetiedostona on rekisteröitymislomake ennakkotäyttämistä varten. Lomakkeita löytyy myös myyntipaikan kassalta ja lomakkeen voi täyttää myös siellä.


Tiedustelut: Millog Oy puh. 040 315 7999 ja 040 315 7369.


 
Mitenköhän hyvin me olemme todellisuudessa kärryillä Pasien korvaamisen suhteen? @Rannari laskee täällä, että XA-180/185:n kokonaismäärä olisi vajaa 500. 70 vaunun MLU:sta sovittiin aikanaan, mutta lunastettiinko 210 vaunun optiota koskaan? Eli onko vaje luokkaa 200+ vai 400+?

https://maanpuolustus.net/threads/puolustusvoimat-peruskorjaa-miehist%C3%B6nkuljetusajoneuvoja.761/post-219935

Noissa Pasien hankintamäärissa voi vielä kummitella ne yksilöt jotka on hankittu viestiasemiksu, elso-alustoiksi, suojelumiesten ajoneuvot jne
 
Back
Top