headspace
Kersantti
Siitä vaan jatkumoa tälle:
Katso liite: 33066
Toivottavasti tuo (edes kirjana) on nykymuotoisen Sotatalouden ja tekniikan lisäopintojen kurssisisällössä...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Siitä vaan jatkumoa tälle:
Katso liite: 33066
Tuntuuko minusta vain vai kiirehditäänkö CV90:n päivitystä? Eikös BMP-2:n päivitys sarjassa alkanut vasta 2016, ja prototyypitkin tilattiin vasta 2013? Ja kun kalusto on 80-luvun lopulta ja 90-luvun alusta, niin ikäähän on ollut tuoreimmillakin vaunuilla jo yli 20 vuotta, kun edes päivityksen prototyypit hankittiin.
Tuntuuko minusta vain vai kiirehditäänkö CV90:n päivitystä?
Joo, näinhän tuosta on jossain alan julkaisujen lehdillä viittailtu: tehdään joskus 2020-luvulla jos on rahaa. Kyllähän naamiointia voi parannella ja asennella vaijerikoukkuja tms. Ei se mitään MLU-päivitystä silti ole eikä tarvitsekkaan.Voisiko CV:ssä olla herkempää ja lyhyemmän elinkaaren omaavaa tekniikkaa? Niiden MLU:sta on ollut satunnaisia mainintoja mutta vähän siihen tyyliin että tehdään jos rahoitustilanne sen sallii.
Kyllä Norskien vaunuissa on ollut koko ajan sama 30mm Bushmaster II kuin Suomenkin vaunuissa. 25mm oli prototyypeissä yhtenä asevaihtoehtona, eikä sitä loppupeleissä tilannut kukaan.Joo, näinhän tuosta on jossain alan julkaisujen lehdillä viittailtu: tehdään joskus 2020-luvulla jos on rahaa. Kyllähän naamiointia voi parannella ja asennella vaijerikoukkuja tms. Ei se mitään MLU-päivitystä silti ole eikä tarvitsekkaan.
Vaunujen elektroniikka on herkin ja haavoittuvin osa ja olen tätä kuullut niiltä huoltavalta kaverilta. Vaunu on hieno ja pätevä kun se toimii, mutta BMP on luotettavampi (ainakin ennen päivitystä). Jos elektroniikka pidetään kunnossa niin vaunuhan on edelleen meidän kovin peli tuossa genressä. Tulivoima, pimeätaistelukyky ja suoja ovat hyvässä iskussa, erityisesti viimeksimainittu on se mikä on BMP:n verrattuna ihan omalla tasolla. Vaunu ei tuhoudu välttämättä ekaan 30mm laukaukseen keulastakaan.
Ehkä päivitykset ovat tarpeen perustekniikkaan enemmän, kuten kuluviin teloihin ja voimansiirtoon yms.? Onhan noihin lisätty vaikka mitä hienoa nykyään. Norskit päivittivät omat MK II versionsa muutama vuosi takaperin ja niihin tuli RWS:n lisäksi kaikenlaista elektroniikkaa ja 25m Bushmaster päivitettiin 30mm versioon. Hintalappu oli hirveä, yli 10 miljardia NOK/ 1,68 miljardia USD, vaikka samalla hankittiinkin yli 40 uutta vaunua ja osaan uusittiin rungot kokonaan yms. https://www.defenseindustrydaily.com/true-norsk-cv90-armored-modernization-07439/
Ei houkuttele joten meidän tapauksessa kyseessä on maksimillaan käyttöön liittyvä parannus ja maalia kylkeen korkeintaan.
Parin snapsin jälkeen tuli ajatus mieleen; Olisiko pääesikunnassa suunnitteluperusteena "sotavuosi 2024"? Jos ye-kursseilla on tarpeeksi monta kertaa tultu peleissä lopputulemaan, että Putinilta loppuu aika kotimaan politiikan kanssa 20-luvun puolivälissä? Tällöin olisi liipaisimella rajasota heikoimman naapurin kanssa.
Voisiko CV:ssä olla herkempää ja lyhyemmän elinkaaren omaavaa tekniikkaa? Niiden MLU:sta on ollut satunnaisia mainintoja mutta vähän siihen tyyliin että tehdään jos rahoitustilanne sen sallii.
Loistava idea! LV2020 -hanketta kopioiden: maavoimat tarvitsevat neljä mekanisoitua prikaatia varmistaakseen alueemme ja kaupankäyntimme turvaamisen. Miksi neljä? Koska 1300 km.Ilmavoimilla on Hx hanke,merivoimilla laivue 2020 hanke. Miksei maavoimat lanseeraa vaikka Miehistön kuljetus 2030 hanketta millä korvataan poistuvaa kalustoa uusilla monitoimi ajoneuvoilla. Hankkeen arvo esim..2 miljardia euroa. Hanke todetaan maanpuolustuksen kannalta välttämättömäksi ja se tulee rahoittaa osin erityisrahoituksella. Uusi monitoimiajoneuvo korvaisi mm. Pasi, Ällitälli ja Bandvagen kalustoa. Laadittaisiin hienot power pointit ja vakuutettaisiin kuinka uudet monitoimiajoneuvot tuovat säästöjä pitkällä aikavälillä ym ym. Maavoimat on jäänyt kyllä pahasti ilmavoimien ja merivoimien jalkoihin kuinka markkinoidaan hankkeita ja luodaan mielikuvia.
Loistava idea! LV2020 -hanketta kopioiden: maavoimat tarvitsevat neljä mekanisoitua prikaatia varmistaakseen alueemme ja kaupankäyntimme turvaamisen. Miksi neljä? Koska 1300 km.
Taas saa ihan sen kuvan että eri puolustushaarat kilpailisivat keskenään kenellä on seksikkäin hanke ja powerpointit ja miten sitten saadaan rahoitus. Kai nää ihan keskitetysti kuitenkin menee sillai kuin järkevintä..
--
Miehistönkuljetusversiot voisi saada vieläkin halvemmalla, ilman tornia ja lisätilalla. Suojaus vähintään 14,5mm AP ja 1A5-versioissa 30x165 vastaan. Myös miinasuojausta saa vahvistuksella ja uusilla istuimilla. Ainakin osa MTLB-vaunuista voisi korvata näillä paljon paremmin suojatuilla vaunuilla, joilla on reilusti elinikää jäljellä. RCWS järjestelmä toisi vielä lisäsuojaa.
--
Joo, täälläkään nämä eivät säväytä. Siitä olen vähän harmissani, että Hollannin ja Belgian YPR-765 -kaupat menivät sivu suun 1990-luvulla. Tuolloin olisi voinut ostaa edullisesti kuljetus- ja rynnäkkövaunut vaikka kolmelle prikaatille... (Totta kai aika oli toinen, Hornet-maksut painoivat päälle ja Suomi kynti lamassa.)Maailman "uusin" Marder on rullannut tuotantolinjalta vuonna 1975... Keskustelemme siis pitkälti yli 40 vuotta vanhojen vaunujen eliniästä huomioimatta lainkaan sitä seikkaa, että Suomi hankki MT-LB:tä Neuvostoliitosta vuonna 1984. Tällä vuosituhannella ostettiin sitten Ruotsista käytettyjä, alkujaan DDR:lle toimitettuja vaunuja, joiden alkuperäiset toimitusvuodet ovat Tukholman rauhantutkimusinstituutin mukaan aikaväliltä 1979-1989.
Olisit siis korvaamassa meidän uudempaa MT-LB -kalustoa vanhemmilla Mardereilla? Epäilen vahvasti, että Mardereilla olisi "reilusti elinikää jäljellä". Jäljellä oleva elinikä syntyy todennäköisesti ahkeran huoltamisen ja joiltakin osin vaunujen päivittämisen myötä.
MT-LB ei ole parhaiten suojattuja vaunuja, mutta monta muuta positiivista puolta siinä on. Vaunu on matala ja kompakti, vaunu kykenee vesiajoon, tekniikka on yksinkertaista ja erityisesti leveätelaisen MT-LBV:n maastoliikkuvuus on omaa luokkaansa.
Jos postaamassasi jutussa mainittu 17 miljoonaa euroa 25 vaunusta tai Below the Turret Ring -blogissa mainittu 12,8 miljoonaa euroa 24 vaunusta on lähelläkään totuutta, niin ei Marderia voi pitää mitenkään erikoisen edullisena. Tuolla rahalla alettaneen olla Sisu GTP:n hinnoissa, välttämättä ei kaukana kolmiakselisista kotimaisista kilpailijoistakaan, ja uuden pyöräajoneuvon käyttökulut ovat toiselta planeetalta kuin käytetyn tela-ajoneuvon. Vaihtoehtoisesti voi pohtia, mitä kaikkea päivitystä MT-LB:lle saisi tehtyä reippaalla puolella miljoonalla eurolla.
Eiköhän tämä Marder-kortti ole jo katsottu tarpeeksi moneen kertaan niin puolustusvoimien kuin fooruminkin osalta?
Maailman "uusin" Marder on rullannut tuotantolinjalta vuonna 1975... Keskustelemme siis pitkälti yli 40 vuotta vanhojen vaunujen eliniästä huomioimatta lainkaan sitä seikkaa, että Suomi hankki MT-LB:tä Neuvostoliitosta vuonna 1984. Tällä vuosituhannella ostettiin sitten Ruotsista käytettyjä, alkujaan DDR:lle toimitettuja vaunuja, joiden alkuperäiset toimitusvuodet ovat Tukholman rauhantutkimusinstituutin mukaan aikaväliltä 1979-1989.
Olisit siis korvaamassa meidän uudempaa MT-LB -kalustoa vanhemmilla Mardereilla? Epäilen vahvasti, että Mardereilla olisi "reilusti elinikää jäljellä". Jäljellä oleva elinikä syntyy todennäköisesti ahkeran huoltamisen ja joiltakin osin vaunujen päivittämisen myötä.
MT-LB ei ole parhaiten suojattuja vaunuja, mutta monta muuta positiivista puolta siinä on. Vaunu on matala ja kompakti, vaunu kykenee vesiajoon, tekniikka on yksinkertaista ja erityisesti leveätelaisen MT-LBV:n maastoliikkuvuus on omaa luokkaansa.
Jos postaamassasi jutussa mainittu 17 miljoonaa euroa 25 vaunusta tai Below the Turret Ring -blogissa mainittu 12,8 miljoonaa euroa 24 vaunusta on lähelläkään totuutta, niin ei Marderia voi pitää mitenkään erikoisen edullisena. Tuolla rahalla alettaneen olla Sisu GTP:n hinnoissa, välttämättä ei kaukana kolmiakselisista kotimaisista kilpailijoistakaan, ja uuden pyöräajoneuvon käyttökulut ovat toiselta planeetalta kuin käytetyn tela-ajoneuvon. Vaihtoehtoisesti voi pohtia, mitä kaikkea päivitystä MT-LB:lle saisi tehtyä reippaalla puolella miljoonalla eurolla.
Eiköhän tämä Marder-kortti ole jo katsottu tarpeeksi moneen kertaan niin puolustusvoimien kuin fooruminkin osalta?
Joo, täälläkään nämä eivät säväytä. Siitä olen vähän harmissani, että Hollannin ja Belgian YPR-765 -kaupat menivät sivu suun 1990-luvulla. Tuolloin olisi voinut ostaa edullisesti kuljetus- ja rynnäkkövaunut vaikka kolmelle prikaatille... (Totta kai aika oli toinen, Hornet-maksut painoivat päälle ja Suomi kynti lamassa.)
YPR-765 on minusta ollut aina jotenkin tyylikkäännäköinen kuljetusvaunu, jos näin voi panssarivaunusta sanoa, Maasto-ominaisuuksiltaan se on todennäköisesti Älli-Tälliä huonompi, mutta pikkuisen paremmin suojattu.
Otetaan nyt sitten ensiksi huomioon se että Länsi-Saksalaiset vaunut on laadultaan ihan toista luokkaan kuin halpatuotantona tehdyt N-liiton tuotteet. Niihin ei tarjottaisi päivitystä ja elinikää muuten. Sitäpaitsi mikäli tutkit linkkejä ja asiaa niin Saksa päivittää armeijansa 300 kpl Marderia edelleen ja jatkaa niiden käyttöä.Maailman "uusin" Marder on rullannut tuotantolinjalta vuonna 1975... Keskustelemme siis pitkälti yli 40 vuotta vanhojen vaunujen eliniästä huomioimatta lainkaan sitä seikkaa, että Suomi hankki MT-LB:tä Neuvostoliitosta vuonna 1984. Tällä vuosituhannella ostettiin sitten Ruotsista käytettyjä, alkujaan DDR:lle toimitettuja vaunuja, joiden alkuperäiset toimitusvuodet ovat Tukholman rauhantutkimusinstituutin mukaan aikaväliltä 1979-1989.
Olisit siis korvaamassa meidän uudempaa MT-LB -kalustoa vanhemmilla Mardereilla? Epäilen vahvasti, että Mardereilla olisi "reilusti elinikää jäljellä". Jäljellä oleva elinikä syntyy todennäköisesti ahkeran huoltamisen ja joiltakin osin vaunujen päivittämisen myötä.
En ole panssarijääkäri, joten en osaa sanoa kuin sen mitä olen omin silmin nähnyt. Siinä kontekstissa voisin ihmetellä sanaa "monta". Vaunun edut lienevät yksinkertaisuudessa, maastoliikkuvuudessa ja.... halpuudessa. En tiedä onko tuolla enää suomessa vedessä ajeltu miehistön kanssa, kun itätuotteiden kelluvuus on ns. hieman kyseenalainen. Siitä on aika karmiva esimerkki olemassa. Itse en henkeäni noihin purkkeihin laittaisi.MT-LB ei ole parhaiten suojattuja vaunuja, mutta monta muuta positiivista puolta siinä on. Vaunu on matala ja kompakti, vaunu kykenee vesiajoon, tekniikka on yksinkertaista ja erityisesti leveätelaisen MT-LBV:n maastoliikkuvuus on omaa luokkaansa.
Mek. taisteluosastoille ei ymmärtääkseni ole järkevää hankkia pyöräajoneuvoja, koska ne toimivat tankkien kanssa. Mikään SISU ei tule kysymykseen siis.Jos postaamassasi jutussa mainittu 17 miljoonaa euroa 25 vaunusta tai Below the Turret Ring -blogissa mainittu 12,8 miljoonaa euroa 24 vaunusta on lähelläkään totuutta, niin ei Marderia voi pitää mitenkään erikoisen edullisena. Tuolla rahalla alettaneen olla Sisu GTP:n hinnoissa, välttämättä ei kaukana kolmiakselisista kotimaisista kilpailijoistakaan, ja uuden pyöräajoneuvon käyttökulut ovat toiselta planeetalta kuin käytetyn tela-ajoneuvon. Vaihtoehtoisesti voi pohtia, mitä kaikkea päivitystä MT-LB:lle saisi tehtyä reippaalla puolella miljoonalla eurolla.