Myönnän etten ole todellinen tietäjä. Niillähän on sirppi ja osaavat tehdä taikajuomaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Myönnän etten ole todellinen tietäjä. Niillähän on sirppi ja osaavat tehdä taikajuomaa.
Vaunujen painossa on eroa pari tonnia, ja siitä iso osa muodostuu BMP-2:n tornista. BMP-2:n keulapanssarointi ei kestä 30 mm nuolta kuin ehkä monen kilometrin päästä. Wikipedian mukaan Bemarin pitäisi kestää 23 mm panssariammus keulasta ja muualta vain 7,62 mm panssariluoti, mikä kuulostaa kohtuu realistiselta.
Mitä sitten tulee pimeänäköön, niin johtajalle ja ajajalle voidaan jakaa valonvahvistimet. Ei vaadi välttämättä vaunun modifioimista.
Tällainen!2. Ai nakkipipoon viritettäväksi valonvahvistin? Mietippäs nyt vähän miten ahdasta siellä on ja paljonko kolisee seiniin?
Itseasiassa jo vuonna 2006 vaununjohtaja käytti ryhmän VV2000 käsivaralta kuikkiessaan luukusta. Iso syy siihen oli senaikaisen ajajan VV:n heikko laatu, mutta toisaalta myös käytännöllisyys pimeätoiminnassa. Vaununjohtajan maalintähystys helpottuu ja samalla turvallisuus lisääntyi kun johtaja näki ympärillä pyörivät taistelijat.1. Mecarin (Belgialainen) natonuoli bemariin ei tietääkseni ole venäjällä käytössä. Venäjän paikallinen AP ei aikaisemmin mennyt keulasta läpi, mutta nykyistä kehitystilannetta en tiedä.
2. Ai nakkipipoon viritettäväksi valonvahvistin? Mietippäs nyt vähän miten ahdasta siellä on ja paljonko kolisee seiniin?
MT-LB ei ole parhaiten suojattuja vaunuja, mutta monta muuta positiivista puolta siinä on. Vaunu on matala ja kompakti, vaunu kykenee vesiajoon, tekniikka on yksinkertaista ja erityisesti leveätelaisen MT-LBV:n maastoliikkuvuus on omaa luokkaansa.
...
Eiköhän tämä Marder-kortti ole jo katsottu tarpeeksi moneen kertaan niin puolustusvoimien kuin fooruminkin osalta?
Taitaa olla Putinin koska siinä on venäläinen rekisterikilpi. Ingushiassa rekisteröity.Nallen komentovaunu kriisiaikoja varten.
Vahinko kun ei Suomen.
Olisi otollinen otto-auto.
Eli Paseja ?Tilausvaltuudella muun muassa päivitetään panssaroitua pyöräajoneuvokalustoa,
Pasien elinkaaripäivutykset jatkuvat?Budjetista bongattua, kiinnostanee ketjun aktiiveja.
Puolustusmateriaalihankintoihin esitetään noin 54 miljoonan euron suuruista tilausvaltuutta, jonka menot ajoittuvat vuosille 2020 - 2022. Tilausvaltuudella muun muassa päivitetään panssaroitua pyöräajoneuvokalustoa, hankitaan pioneerimateriaalia ja päivitetään koulutuksessa käytettävää räjähde- ja tulenkuvausjärjestelmää.
https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/vuoden-2020-budjetti-lisaa-kertausharjoituks-1
Pasien elinkaaripäivutykset jatkuvat?
Olisi hölmöä jättää ne tekemättä.
Ei kai se ole itsestäänselvää?
Foorumilla on ollut juttua, että Patria nyhtää melkoisesti tuohta suhteessa MLU:n laajuuteen. 280 Pasin MLU - 78 miljoonaa euroa. Siis melkein 280 000 euroa per vaunu! Kun Bemarit saatiin melkein samaan rahaan päivitettyä lämpökameroineen ja naamioverkkoineen kaikkineen, niin onhan tässä rahastuksen makua.
Eihän 280 000 eurolla uutta saa, mutta ilmeisesti korjaukseen menevillä vaunuilla on takanaan noin 30 vuotta palvelusta. Jos MLU pidentää elinikää vain 2030-luvulle (ts. ~15 vuotta?), niin kalliilta kuulostaa. Siis sikäli kuin uuden pyöräpanssariajoneuvon saisi n. kaksi-kolminkertaisella hinnalla versus tämä MLU ja siinä olisi se 30 vuotta elinkaarta ilman päivityksiä.
No, elämä on valintoja. Saadaanhan tällä ratkaisulla työnnettyä vääjäämätöntä taas yhden vuosikymmenen ylitse.
Sitähän se Maavoimien kehittäminen on. Siis vääjäämättömän lykkäämistä. Olkoonkin että nyt on laitettu kuntoon myös rannikkojoukkojen Paseja.
Se että noinkin laaja remontti toisi käyttöikää vain 10-15 vuotta kuulostaa tosiaan erikoiselle. Uskoisin että kyse on enemmänkin siitä ettei Maavoimien tulevaisuutta ole haluttu isommin naulata ohi vuoden 2035. Siinä vaiheessa voidaan sitten todeta kaluston porskuttavan käyttötarkoituksessa X aina vuoteen 2050.
Meinaatko, että kenraalit puhuisivat muunneltua totuutta? Eihän se voi olla mahdollista! Nyt niitä nappeja naamariin...
En tiedä kokonaiskuviota, mutta kai näillä kotimaisten pyöräajoneuvojen kehittäjillä jokin visio on. Patria, Protolab(, Sisu)... Eikä se varmaankaan ole vuodessa 2050. Onko visio sitten ollut tarjota vaihtoehto Pasin MLU:lle (mikä vahvistaisi epäilyksen sen riistohinnoittelusta) vaiko onko useamman firman markkinatutkimusosastolla nautittu tajuntaa laajentavia ja uskottu PV:n löytävän jostakin rahaa pyöräpanssariajoneuvojen massahankintoihin. Jotakin siellä kuitenkin tiedetään, mitä me emme tiedä.
Tietääkö @PSS asiasta mitään?