Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Myönnän etten ole todellinen tietäjä. Niillähän on sirppi ja osaavat tehdä taikajuomaa.
latest

0000810_russian-standard-70cl_256.png
 
Vaunujen painossa on eroa pari tonnia, ja siitä iso osa muodostuu BMP-2:n tornista. BMP-2:n keulapanssarointi ei kestä 30 mm nuolta kuin ehkä monen kilometrin päästä. Wikipedian mukaan Bemarin pitäisi kestää 23 mm panssariammus keulasta ja muualta vain 7,62 mm panssariluoti, mikä kuulostaa kohtuu realistiselta.

Mitä sitten tulee pimeänäköön, niin johtajalle ja ajajalle voidaan jakaa valonvahvistimet. Ei vaadi välttämättä vaunun modifioimista.

1. Mecarin (Belgialainen) natonuoli bemariin ei tietääkseni ole venäjällä käytössä. Venäjän paikallinen AP ei aikaisemmin mennyt keulasta läpi, mutta nykyistä kehitystilannetta en tiedä.

2. Ai nakkipipoon viritettäväksi valonvahvistin? Mietippäs nyt vähän miten ahdasta siellä on ja paljonko kolisee seiniin?
 
1. Mecarin (Belgialainen) natonuoli bemariin ei tietääkseni ole venäjällä käytössä. Venäjän paikallinen AP ei aikaisemmin mennyt keulasta läpi, mutta nykyistä kehitystilannetta en tiedä.

2. Ai nakkipipoon viritettäväksi valonvahvistin? Mietippäs nyt vähän miten ahdasta siellä on ja paljonko kolisee seiniin?
Itseasiassa jo vuonna 2006 vaununjohtaja käytti ryhmän VV2000 käsivaralta kuikkiessaan luukusta. Iso syy siihen oli senaikaisen ajajan VV:n heikko laatu, mutta toisaalta myös käytännöllisyys pimeätoiminnassa. Vaununjohtajan maalintähystys helpottuu ja samalla turvallisuus lisääntyi kun johtaja näki ympärillä pyörivät taistelijat.

Laite itsessään on sen verran kompakti, että mukana tuleva päähäkki jopa vaikeuttaa käyttöä, vaikka vapauttaakin molemmat kädet käyttöön.
 
MT-LB ei ole parhaiten suojattuja vaunuja, mutta monta muuta positiivista puolta siinä on. Vaunu on matala ja kompakti, vaunu kykenee vesiajoon, tekniikka on yksinkertaista ja erityisesti leveätelaisen MT-LBV:n maastoliikkuvuus on omaa luokkaansa.
...

Eiköhän tämä Marder-kortti ole jo katsottu tarpeeksi moneen kertaan niin puolustusvoimien kuin fooruminkin osalta?

Nimenomaan. Mätäläppä on sirpalesuojattu telatraktori. Jos katsoo suunnittelun lähtökohtia niin kyseessä on ajoneuvo joka on suunniteltu olemaan halpa tuottaa jo olemassaolevia osia, teknisiä ratkaisuja sekä tuotantolinjoja hyväksikäyttäen.

Eikä se ole taisteluajoneuvo kuten sanoit. Jos olisi siinä olisi aivan jokin muu pääase kun (omasuoja) PKT. Se on kuljetusväline jolla hinataan kalustoa, kuskataan miehiä eteenpäin ja muuta rompetta, mitä nyt edessä tarvitaan. Sen eri variaatioissa ovat vahvasti edustettuna erilaiset tuki ja huoltoversiot kuten ambulanssit, tulenjohto-, viesti-, tutka- ja suojeluajoneuvot. Mielenkiintoinen variaatio on 2S24 variaatio jossa on 82mm heitin (Podnos) ja 83 kranaattia. Venäjän federaatio on M-sarjassa kehittänyt MTLB:stä tulivoimaisempia versioita, mutta epäilen että osa on kaupallisiin tarkoituksiin ja osa saattaa olla tarkoitettu matalan intensiteetin konflikteihin esimerkiksi Kaukasuksen alueella.

Muutenkin jos sotilasajoneuvoja, teloilla kulkevia ja kevyesti panssaroituja sellaisia katsotaan pelkästään taisteluajoneuvoina niin katsantokanta ei pelkästään ole toisten ajoneuvojen osalta väärä, vaan myös kapea. Kaikkia kevyesti panssaroituja tela-ajoneuvoja ei olla tarkoitettu taisteluajoneuvoiksi kuten MTLB:n kanssa on. Yksi tärkeä seikka joka tässä fokuksessa unohtuu on se, että jokainen toimiva ja reagointikykyinen sotajoukko tarvitsee ehdottomasti sellaisia ajoneuvoja joilla "pyörät pysyvät pyörimässä ja joukko liikkeessä" vaikka maasto-olosuhteet ovat huonot. Joukon täytyy pystyä liikkumaan ajoneuvoilla ja sitä täytyy pystyä monipuolisesti huoltamaan vaikka maasto-olosuhteet olisivat vaikeat ja haastavat. MTLB(V):n vahvuudet hyvän maastoliikkuvuuden vuoksi ovat juuri tällä hankalan maaston "kuorma-juhta" ominaisuuksissa. Melkein kaikkien osastojen suorituskyky ja käyttöarvo on nykyään vahvasti verrannollinen sen ajoneuvojen määrään ja suorituskykyyn, joiden varaan joukkojen suoritus- ja opertointikyky pitkälle rakennetaan. Otat ajoneuvot pois ja jalkautat osaston niin käyttöarvo romahtaa välittömästi melkein kaikilla joukoilla, ehkä hyvin kevyitä tiedustelujoukkoja lukuunottamatta. Jalkamarssit tornisterit selässä keikkuen eivät ole enää nykypäivää joukolla joka väittää olevansa nykyaikainen ja suorituskykyinen.
 
Budjetista bongattua, kiinnostanee ketjun aktiiveja.
Puolustusmateriaalihankintoihin esitetään noin 54 miljoonan euron suuruista tilausvaltuutta, jonka menot ajoittuvat vuosille 2020 - 2022. Tilausvaltuudella muun muassa päivitetään panssaroitua pyöräajoneuvokalustoa, hankitaan pioneerimateriaalia ja päivitetään koulutuksessa käytettävää räjähde- ja tulenkuvausjärjestelmää.

https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/vuoden-2020-budjetti-lisaa-kertausharjoituks-1
 
Budjetista bongattua, kiinnostanee ketjun aktiiveja.
Puolustusmateriaalihankintoihin esitetään noin 54 miljoonan euron suuruista tilausvaltuutta, jonka menot ajoittuvat vuosille 2020 - 2022. Tilausvaltuudella muun muassa päivitetään panssaroitua pyöräajoneuvokalustoa, hankitaan pioneerimateriaalia ja päivitetään koulutuksessa käytettävää räjähde- ja tulenkuvausjärjestelmää.

https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/vuoden-2020-budjetti-lisaa-kertausharjoituks-1
Pasien elinkaaripäivutykset jatkuvat?
 
Olisi hölmöä jättää ne tekemättä.

Ei kai se ole itsestäänselvää?

Foorumilla on ollut juttua, että Patria nyhtää melkoisesti tuohta suhteessa MLU:n laajuuteen. 280 Pasin MLU - 78 miljoonaa euroa. Siis melkein 280 000 euroa per vaunu! Kun Bemarit saatiin melkein samaan rahaan päivitettyä lämpökameroineen ja naamioverkkoineen kaikkineen, niin onhan tässä rahastuksen makua.

Eihän 280 000 eurolla uutta saa, mutta ilmeisesti korjaukseen menevillä vaunuilla on takanaan noin 30 vuotta palvelusta. Jos MLU pidentää elinikää vain 2030-luvulle (ts. ~15 vuotta?), niin kalliilta kuulostaa. Siis sikäli kuin uuden pyöräpanssariajoneuvon saisi n. kaksi-kolminkertaisella hinnalla versus tämä MLU ja siinä olisi se 30 vuotta elinkaarta ilman päivityksiä.

No, elämä on valintoja. Saadaanhan tällä ratkaisulla työnnettyä vääjäämätöntä taas yhden vuosikymmenen ylitse.
 
Ei kai se ole itsestäänselvää?

Foorumilla on ollut juttua, että Patria nyhtää melkoisesti tuohta suhteessa MLU:n laajuuteen. 280 Pasin MLU - 78 miljoonaa euroa. Siis melkein 280 000 euroa per vaunu! Kun Bemarit saatiin melkein samaan rahaan päivitettyä lämpökameroineen ja naamioverkkoineen kaikkineen, niin onhan tässä rahastuksen makua.

Eihän 280 000 eurolla uutta saa, mutta ilmeisesti korjaukseen menevillä vaunuilla on takanaan noin 30 vuotta palvelusta. Jos MLU pidentää elinikää vain 2030-luvulle (ts. ~15 vuotta?), niin kalliilta kuulostaa. Siis sikäli kuin uuden pyöräpanssariajoneuvon saisi n. kaksi-kolminkertaisella hinnalla versus tämä MLU ja siinä olisi se 30 vuotta elinkaarta ilman päivityksiä.

No, elämä on valintoja. Saadaanhan tällä ratkaisulla työnnettyä vääjäämätöntä taas yhden vuosikymmenen ylitse.

Sitähän se Maavoimien kehittäminen on. Siis vääjäämättömän lykkäämistä. Olkoonkin että nyt on laitettu kuntoon myös rannikkojoukkojen Paseja.

Se että noinkin laaja remontti toisi käyttöikää vain 10-15 vuotta kuulostaa tosiaan erikoiselle. Uskoisin että kyse on enemmänkin siitä ettei Maavoimien tulevaisuutta ole haluttu isommin naulata ohi vuoden 2035. Siinä vaiheessa voidaan sitten todeta kaluston porskuttavan käyttötarkoituksessa X aina vuoteen 2050.
 
Se että noinkin laaja remontti toisi käyttöikää vain 10-15 vuotta kuulostaa tosiaan erikoiselle. Uskoisin että kyse on enemmänkin siitä ettei Maavoimien tulevaisuutta ole haluttu isommin naulata ohi vuoden 2035. Siinä vaiheessa voidaan sitten todeta kaluston porskuttavan käyttötarkoituksessa X aina vuoteen 2050.

Meinaatko, että kenraalit puhuisivat muunneltua totuutta? Eihän se voi olla mahdollista! Nyt niitä nappeja naamariin...

En tiedä kokonaiskuviota, mutta kai näillä kotimaisten pyöräajoneuvojen kehittäjillä jokin visio on. :rolleyes: Patria, Protolab(, Sisu)... Eikä se varmaankaan ole vuodessa 2050. Onko visio sitten ollut tarjota vaihtoehto Pasin MLU:lle (mikä vahvistaisi epäilyksen sen riistohinnoittelusta) vaiko onko useamman firman markkinatutkimusosastolla nautittu tajuntaa laajentavia ja uskottu PV:n löytävän jostakin rahaa pyöräpanssariajoneuvojen massahankintoihin. Jotakin siellä kuitenkin tiedetään, mitä me emme tiedä.

Tietääkö @PSS asiasta mitään?
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Meinaatko, että kenraalit puhuisivat muunneltua totuutta? Eihän se voi olla mahdollista! Nyt niitä nappeja naamariin...

En tiedä kokonaiskuviota, mutta kai näillä kotimaisten pyöräajoneuvojen kehittäjillä jokin visio on. :rolleyes: Patria, Protolab(, Sisu)... Eikä se varmaankaan ole vuodessa 2050. Onko visio sitten ollut tarjota vaihtoehto Pasin MLU:lle (mikä vahvistaisi epäilyksen sen riistohinnoittelusta) vaiko onko useamman firman markkinatutkimusosastolla nautittu tajuntaa laajentavia ja uskottu PV:n löytävän jostakin rahaa pyöräpanssariajoneuvojen massahankintoihin. Jotakin siellä kuitenkin tiedetään, mitä me emme tiedä.

Tietääkö @PSS asiasta mitään?

Näkymähän ei voi olla kauemmas kuin suunnitteluhorisonttiin. Käytettävyyshän voi loppua teknisten tai taktisten siinä kuin taloudellistenkin tekijöiden takia.

Ei kai kukaan kuvittele että 1.1.2036 Maavoimien nykyiset ajoneuvot eivät enää käynnisty tai pyörät irtoa reunakiveystä ylittäessä tai mitään muutakaan mikä kerta kaikkiaan estäisi em. välineen käytön. Siellä on kalenteriin ruksattu jonkun mullistuksen deadline johon mennessä kaikki osaset käydään läpi ja mietitään miten millainen soppa hakusaaliista jatkossa keitetään ja millä sitä terästetään. Kun Maavoimien komentajakin on julistanut tulevaisuudessa tarvittavan suuri määrä liikkuvuutta ja ajoneuvoja niin se on ainakin varma ettei Pasin kaltaista perusrassia poisteta päivääkään ennen kuin on pakko. Toinen peruskorjauskierros 2040/50-luvuilla on sekin täysin realistinen vaihtoehto. Ja ihan vain siksi ettei muuhun yksinkertaisesti ole varaa. Valmistajat varmasti haluavat myydä uutta ja halu muuttuu jossain mitassa vielä todeksikin mutta jo parin moottoroidun prikaatin ps-ajoneuvoihin menee matalallakin ambitiotasolla helposti 300 miljoonaa nykyeuroa mikä on ihan riittävä houkutin kotimaisille valmistajille kahden vuosikymmenen tähtäimellä eli karkeasti tästä vuoteen 2040. Sitten pitää miettiä millä liikkuvat ynnämuut eli joukkojen suuri pääosa.
 
Back
Top