Huhta
Greatest Leader
--
Hinta-laatusuhteen ansiosta vähän käytetyt ja voimansiirron sekä jousituksen osalta käytetyt vaunut on samansuuntainen hankinta kuin ne Ruotsin tuliaiset. Marder voi olla vanha, mutta se tarjoaa mek.taisteluosastoilla paljon paremman suojan ja enemmän tilaa varsinkin torni poistettuna kuin MT-LB ikinä. Kun hydrauliikka vielä uusitaan ne palvelevat hyvinkin 20 vuotta ilman ongelmia koska= työn laatu.
En ole panssarijääkäri, joten en osaa sanoa kuin sen mitä olen omin silmin nähnyt. Siinä kontekstissa voisin ihmetellä sanaa "monta". Vaunun edut lienevät yksinkertaisuudessa, maastoliikkuvuudessa ja.... halpuudessa. En tiedä onko tuolla enää suomessa vedessä ajeltu miehistön kanssa, kun itätuotteiden kelluvuus on ns. hieman kyseenalainen. Siitä on aika karmiva esimerkki olemassa. Itse en henkeäni noihin purkkeihin laittaisi.
Halpuutta ei kannata väheksyä. Se on perusedellytys, jos halutaan varustaa muutakin kuin yksi paraatipataljoona. "Paljon parempi suoja" menee usein kategoriaan olisi kiva, ei ole välttämätön, koska jouduttaisiin tinkimään muista tärkeistä ominaisuuksista, kuten siitä halpuudesta.
CV90 tai Puma olisi paljon paremmin suojattu kuin BMP-2 - silti päätettiin päivittää bemarit. Ymmärrettävää, koska 350k€ per vaunu ei riitä pitkälle, kun lähdetään ostamaan laatua.
Samoin alkusarjan Pasit päätettiin päivittää, vaikka AMV tai jopa ylijäämä-MRAP tarjoaisi paljon paremman suojan. Miksi? AMV olisi mitä ilmeisimmin ollut liian kallis ja ainakin jonkin verran AMV:tä paremmin budjettiin mahtunut MRAP taas olisi ruunannut maastoliikkuvuuden. Paseilla mennään moneen paikkaan kestopäällysteen ulkopuolella ja kyllä se panssarointi nyt jotain suojaa rynkyn luodeilta ja sirpaleilta.
Tätä taustaa vasten voi olla, että myös MT-LB(V) jatkaa kokoonpanoissa vielä pitkään. Ilmeisesti MT-LB ei ole ainakaan täysin huono, kun lisää vaunuja hankittiin tällä vuosikymmenellä Ruotsista. Vähintäänkin MT-LB:n MLU on mielestäni skenaariona realistisempi kuin ~400 panssaritelakuorma-auton, päivitetyn Marderin tms. hankinta. Täysin mahdollisena, ehkä jopa todennäköisenä, pidän kyllä sitäkin, että mitään MLU-ohjelmaa ei käynnistetä ja MT-LB:t poistuvat hiljalleen vahvuudesta varaosavarantojen ehtyessä ja vaunujen kunnon heiketessä.
Mitään maastoliikkuvuusetua en näe olevan Marderiin verrattuna, se on sama kuin vertailisi Leopardia ja T-72 vaunua. Sitäpaitsi BMP-2 on kapeatelaisempi kuin CV, enkä ole kuunaan kuullut sen olevan ongelma.
Telan leveys ei itsessään merkitse mitään, vaan pintapaine. Laihakin mies uppoaa syvälle lumihankeen paljain jaloin tarpoessaan - lumikengät jalassa lihavankin miehen lumihankeen kohdistama voima jakautuu huomattavasti suuremmalle pinta-alalle ja näin ollen hän pysyy paljon paremmin pinnalla kuin laiha mies. Eli kapeatelaisemman ja kevyemmän vaunun pintapaine voi olla pienempi (ja siten maastoliikkuvuus siltä osin parempi) kuin leveätelaisemman ja raskaamman vaunun.
MT-LB:n pintapaineeksi ilmoitetaan mm. 0,46 kg/cm^2 ja MT-LBV:n pintapaineeksi mm. 0,28 kg/cm^2 ja 0,27 kg/cm^2 (26 kPa). BMP-1:n pintapaineeksi puolestaan ilmoitetaan mm. 0,6 kg/cm^2 ja CV90:n n. 60 kPa (0,61 kg/cm^2). Marderille löytyy huonommin vertaisarvioitua tai useasta lähteestä vahvistettavaa tietoa, mutta jonkun harrastelijan kotisivujen mukaan Marder 1A3:n pintapaine olisi 0,94 kg/cm^2. Sinänsä se kuulostaa ainakin oikean suuntaiselta pikaisesti Marderin telaketjuja arvioidessa, kun Marder on yli 30 tonnin painoinen vaunu ja täynnä ampumatarvikkeita, polttoainetta ja miehiä ilmeisesti lähempänä 40 tonnia.