Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ihan lentäjiä kiusatakseenko Ilmavoimat pitää toista päätukikohtaansa sitten Rovaniemellä? On meinaan aika huono vetovoimatekijä henkilöstölle verrattuna vaikkapa Tampere-Pirkkalaan.

Miksi Venäjällä on Suomen rajoja vasten olevasta voimasta valtaosa Kuolan niemimaalla, Alakurtti-Kantalahti -linjasta lähtien pohjoiseen? Etenkin lentokoneita siellä on runsaasti.

"Ilmavoimien taistelutapa perustuu hajautettuun tukeutumiseen ja äärimmäiseen liikkuvuuteen. Liikkuvuus tarkoittaa myös liikettä maassa tukikohtien sisällä ja niiden välillä. Tulen alla ei voi jäädä paikalleen, vaan omat kyvyt on saatava välittömästi liikkeeseen, mukaan taisteluun."

Ei mitään lisättävää tähän aiheeseen enää.
 
Puolustusvoimat jatkaa Pasi-miehistönkuljetusajoneuvojen modernisointia
Puolustusministeri Antti Kaikkonen on valtuuttanut Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen 28.10.2019 lunastamaan vuoden 2020 alussa lisähankintavarauksen XA-180-miehistönkuljetusajoneuvojen (PASI) elinjaksopäivityksistä suomalaiselta Patria Land Oy:ltä.
Elinjaksopäivityksillä modernisoidaan 139 panssaroitua XA-180-miehistönkuljetusvaunua. Modernisoinnilla varmistetaan PASI-miehistönkuljetusajoneuvojen suorituskyky, kunto ja tekninen elinjakso 2040-luvulle. Uudistamisessa päivitetään ajoneuvojen sähköjärjestelmät, kunnostetaan voimansiirtokomponentit sekä uusitaan jousitus ja ulkopinnoite. Ajoneuvoihin asennetaan myös turvavöillä varustetut istuimet.
Hankinnan työllistämisvaikutus kotimaassa on noin 170 henkilötyövuotta, ja sen arvonlisäverollinen kokonaisarvo on noin 35 miljoonaa euroa. Henkilötyövuodet jakautuvat alueellisesti seuraavasti: Kanta-Häme (50%), Pirkanmaa (40%) ja muu Suomi (10 %). Hankinta on jatkoa vuonna 2014 aloitetulle elinjaksopäivitykselle ja liittyy Maapuolustuksen kehittämisohjelmaan, jossa kehitetään joukkojen liikkuvuutta. Toimitukset ajoittuvat vuosille 2020-2022.
https://www.defmin.fi/ajankohtaista/tiedotteet?9_m=10041
 
Nyt taitaa olla aika lähellä kaikkien jäljellä olevien XA-180 vaunujen modernisointi? Parin vuoden takainen ja tämän päiväinen muodostaa muutaman vaunun vajauksella alkuperäisen hankinnan option.

Edit. tässä taitaa olla edelleen "Patria-lisää"?? :p Ei pasi nyt mikään hitech vehje ole, eikä sille tehdä tässä edes mitään mullistavaa, mutta hinta on vaunua kohti edelleen aika kovan oloinen?
 
Laitetaan tähän perään lyhyt listaus viime aikaisista käytettyjen ostoksista/modauksista/remonteista:
Pasien peruskunnostus n.250Ke/kpl
BMP-2 modaus n.350Ke/kpl
BMP-2 konetykkien uusinta varaosineen n.80Ke/kpl
MtLb ostos Ruotsista n.19Ke/kpl
BV206 ostos Norjasta n.27Ke/kpl
 
Nyt taitaa olla aika lähellä kaikkien jäljellä olevien XA-180 vaunujen modernisointi? Parin vuoden takainen ja tämän päiväinen muodostaa muutaman vaunun vajauksella alkuperäisen hankinnan option.

Edit. tässä taitaa olla edelleen "Patria-lisää"?? :p Ei pasi nyt mikään hitech vehje ole, eikä sille tehdä tässä edes mitään mullistavaa, mutta hinta on vaunua kohti edelleen aika kovan oloinen?

Viimeisimmän tilauksen määrä houkuttelee päättelemään että nyt on viimeinenkin XA-180 menossa remonttiin.
 
@Rannari

Modernisoinnilla varmistetaan PASI-miehistönkuljetusajoneuvojen suorituskyky, kunto ja tekninen elinjakso 2040-luvulle.

Taisit olla oikeassa, kun viimeksi ihmettelin, että miten Pasien MLU lisää elinikää vain 2030-luvulle... Seuraavan satsin tilauksessa varmaan sitten PM:nkin mukaan 2050-luvulle? :p
 
Nyt taitaa olla aika lähellä kaikkien jäljellä olevien XA-180 vaunujen modernisointi? Parin vuoden takainen ja tämän päiväinen muodostaa muutaman vaunun vajauksella alkuperäisen hankinnan option.

Edit. tässä taitaa olla edelleen "Patria-lisää"?? :p Ei pasi nyt mikään hitech vehje ole, eikä sille tehdä tässä edes mitään mullistavaa, mutta hinta on vaunua kohti edelleen aika kovan oloinen?

Mitenköhän on XA-185:n laita? Vissiin tekniset ratkaisut sen verran erilaiset, että saadaan tehdä uudet prototyypit ja uudet sopimukset? Liekö kuitenkin jo työn alla, jotta päästään samaan päivitysputkeen XA-180:n perään, kun osa päivityskomponenteista lienee samoja (istuimet ym.).
 
Mitenköhän on XA-185:n laita? Vissiin tekniset ratkaisut sen verran erilaiset, että saadaan tehdä uudet prototyypit ja uudet sopimukset? Liekö kuitenkin jo työn alla, jotta päästään samaan päivitysputkeen XA-180:n perään, kun osa päivityskomponenteista lienee samoja (istuimet ym.).

185-kalusto on hiukan uudempaa joten olisi ihan luonnikasta että ne tulisivat seuraavina.Siihen en osaa ottaa kantaa tarvitaanko uusia protoja tms. valmisteluja laajemmin. Paljastan tässä ehkä maalaisuuteni mutta jotenkin tuntuisi etteivät erot kovin mittavia kuitenkaan ole.
 
Laitetaan tähän perään lyhyt listaus viime aikaisista käytettyjen ostoksista/modauksista/remonteista:
Pasien peruskunnostus n.250Ke/kpl
BMP-2 modaus n.350Ke/kpl
BMP-2 konetykkien uusinta varaosineen n.80Ke/kpl
MtLb ostos Ruotsista n.19Ke/kpl
BV206 ostos Norjasta n.27Ke/kpl

Mitäköhän on luvassa seuraavaksi? Veikkauksia? Belgia on uusimassa osapuilleen kaiken pyörillä kulkevan, käydäänköhän siellä ostoksilla, jotta riippuvuutta ottoajoneuvoista saadaan vähennettyä?

 
Meillä on muutama sata Pasia, eli noilla saa sen muutaman taisteluosaston muodostettua, jos Porin prikaatin kouluttama sodan ajan Prikaati 2005 yhtymä päätetään purkaa alueellisiksi osastoiksi, kuten Kainuulle on jo käynyt.
 
185-kalusto on hiukan uudempaa joten olisi ihan luonnikasta että ne tulisivat seuraavina.Siihen en osaa ottaa kantaa tarvitaanko uusia protoja tms. valmisteluja laajemmin. Paljastan tässä ehkä maalaisuuteni mutta jotenkin tuntuisi etteivät erot kovin mittavia kuitenkaan ole.

Eikös 180:stä hypätty suoraan 185:een, ts. valmistuksessa ei ollut välissä taukoa? Tällöin voisi luulla, että samaan sopimukseen olisi optioihin kirjattu nämäkin ajoneuvot. Mutta tiedä häntä. Ehkä Patria ei halunnut antaa optioita niin pitkälle, että asia olisi ajankohtainen, sillä voihan nuo päivityksen kulut elää ajan myötä ja kate kärsiä...
 
Eikös 180:stä hypätty suoraan 185:een, ts. valmistuksessa ei ollut välissä taukoa? Tällöin voisi luulla, että samaan sopimukseen olisi optioihin kirjattu nämäkin ajoneuvot. Mutta tiedä häntä. Ehkä Patria ei halunnut antaa optioita niin pitkälle, että asia olisi ajankohtainen, sillä voihan nuo päivityksen kulut elää ajan myötä ja kate kärsiä...

Tuskin homma sopimuksen puutteeseen kaatuu. Äkkiäkös sitä jatketaan.
 
Jännä muuten, että ainakaan julkitietojen mukaan Viro ei ole mitenkään osallisena tässä hankkeessa. Muutenhan hankinnoissa on tehty yhteistyötä, joten miksei siis tässäkin? En tosin sitten tiedä, rempattiinko ne Suomen aikanaan myymät 60 vaunua viimeisen päälle ennen toimitusta.
 
Jännä muuten, että ainakaan julkitietojen mukaan Viro ei ole mitenkään osallisena tässä hankkeessa. Muutenhan hankinnoissa on tehty yhteistyötä, joten miksei siis tässäkin? En tosin sitten tiedä, rempattiinko ne Suomen aikanaan myymät 60 vaunua viimeisen päälle ennen toimitusta.

Milrem hoitaa varmaan homman paikallisesti kun hanke joskus on ajankohtainen.
 
Milrem hoitaa varmaan homman paikallisesti kun hanke joskus on ajankohtainen.

Tulee pieni sarja, jos niitä ei ole kuin tuo reilu puolensataa. (No, sitten on tietysti Hollannin Pasit, mutta ne ovat paljon uudempia.)
 
Tulee pieni sarja, jos niitä ei ole kuin tuo reilu puolensataa. (No, sitten on tietysti Hollannin Pasit, mutta ne ovat paljon uudempia.)

180 ja 188 pyörivät siellä nytkin huollossa. Eikä sarjan pienuus välttämättä haittaa jos on toisaalla sisäänajettu konsepti käytettävissä. Työ sinällään hoituu kaiketi samoissa tiloissa kuin tavanomaiset huollotkin.
 
Jännä muuten, että ainakaan julkitietojen mukaan Viro ei ole mitenkään osallisena tässä hankkeessa. Muutenhan hankinnoissa on tehty yhteistyötä, joten miksei siis tässäkin? En tosin sitten tiedä, rempattiinko ne Suomen aikanaan myymät 60 vaunua viimeisen päälle ennen toimitusta.

Eikös ne huollettu?
 
Puolustusvoimat jatkaa Pasi-miehistönkuljetusajoneuvojen modernisointia
Puolustusministeri Antti Kaikkonen on valtuuttanut Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen 28.10.2019 lunastamaan vuoden 2020 alussa lisähankintavarauksen XA-180-miehistönkuljetusajoneuvojen (PASI) elinjaksopäivityksistä suomalaiselta Patria Land Oy:ltä.
Elinjaksopäivityksillä modernisoidaan 139 panssaroitua XA-180-miehistönkuljetusvaunua. Modernisoinnilla varmistetaan PASI-miehistönkuljetusajoneuvojen suorituskyky, kunto ja tekninen elinjakso 2040-luvulle. Uudistamisessa päivitetään ajoneuvojen sähköjärjestelmät, kunnostetaan voimansiirtokomponentit sekä uusitaan jousitus ja ulkopinnoite. Ajoneuvoihin asennetaan myös turvavöillä varustetut istuimet.
Hankinnan työllistämisvaikutus kotimaassa on noin 170 henkilötyövuotta, ja sen arvonlisäverollinen kokonaisarvo on noin 35 miljoonaa euroa. Henkilötyövuodet jakautuvat alueellisesti seuraavasti: Kanta-Häme (50%), Pirkanmaa (40%) ja muu Suomi (10 %). Hankinta on jatkoa vuonna 2014 aloitetulle elinjaksopäivitykselle ja liittyy Maapuolustuksen kehittämisohjelmaan, jossa kehitetään joukkojen liikkuvuutta. Toimitukset ajoittuvat vuosille 2020-2022.
https://www.defmin.fi/ajankohtaista/tiedotteet?9_m=10041
Erottaako ulkopuolelta modernisoidun Pasin vanhemmasta veljestään?
 
Erottaako ulkopuolelta modernisoidun Pasin vanhemmasta veljestään?

Tutkailin eroja ja löysin:
  • Uusi maalauskaavio (vanha vihreä-vihreä-musta -kaavio on saanut 4. väriksi ruskean)
  • Yläpintojen liukuestekarhennus (näkyy myös ylös nostetuissa luukuissa, mikä helpottaa eron havaitsemista alaviistostakin)
  • Keulan kaapelileikkuri (ei vissiin ollut XA-180 -perusmallissa?)
 
Viimeksi muokattu:
Eikös ne huollettu?
WIki:

60 rauhanturvakäytössä ollutta kunnostettua Pasi XA-180:a myytiin joulukuussa 2004 Virolle, mistä osa menee myös Kaitseliitin käyttöön. Virossa vaunujen mallinimenä on Pasi XA-180EST. Pasi XA-180EST on varustettu kehälavettiin kiinnitetyllä raskaalla Browing M2 -konekiväärillä. Kehälavetin ympärille on lisäksi rakennettu panssarisuojus. Lisäksi Pasi XA-180EST:iin on lisätty sisäpuolinen sirpalesuojaus ja parannettu miinasuojausta.

 
Back
Top