Miehistön kuljetus

Laitetaan nyt tähänkin kun noiden ilmoitettujen määrien takia tätä kalapaliikkia on syntynyt. Mtlb osalta on tapahtunut erikoinen muutos, mutta ei ilmoituksessa toisaalta ole Leo 1 pioneerivaunujakaan lainkaan, vaikka niistä tuoretta pv:n julkaisemaa videokuvaakin löytyy.
 
Laitetaan nyt tähänkin kun noiden ilmoitettujen määrien takia tätä kalapaliikkia on syntynyt. Mtlb osalta on tapahtunut erikoinen muutos, mutta ei ilmoituksessa toisaalta ole Leo 1 pioneerivaunujakaan lainkaan, vaikka niistä tuoretta pv:n julkaisemaa videokuvaakin löytyy.

Olisiko tämä syynä? Onko ehditty kouluttaa varusmiehiä riittävästi, jotta kalustoa olisi sijoitettu SA-kokoonpanoihin? Suometuksetkin pitää hoitaa jossakin välissä.

Henkilökunnan koulutus aloitetaan vuonna 2017, ja materiaalin toimitukset ajoittuvat vuosille 2018 - 2019. Elinjakson ylläpitoon osallistuu Suomessa Millog Oy.

 
Taas komentoitavaa ajatuksista.
1. Terrängbil 11, voisiko näitä hankkia ruotsista käytettynä muutama tuhat. Olisi yksinkertainen tekniikka (paitsi portaali) ja varmaankin todella halpoja.
2. BV 206 myös ruotsin varastoista uudempien tieltä suomeen.
Ajatuksena, heidän poistaessa varastojaan saisi halvalla ja parantaisi liikkuvuutta kuistekin. Olisi vähemmän ottoajoneuvo tarvetta.
 
Taas komentoitavaa ajatuksista.
1. Terrängbil 11, voisiko näitä hankkia ruotsista käytettynä muutama tuhat. Olisi yksinkertainen tekniikka (paitsi portaali) ja varmaankin todella halpoja.
2. BV 206 myös ruotsin varastoista uudempien tieltä suomeen.
Ajatuksena, heidän poistaessa varastojaan saisi halvalla ja parantaisi liikkuvuutta kuistekin. Olisi vähemmän ottoajoneuvo tarvetta.
1. Tämä olisi ollut hyvä idea 45 vuotta sitten... Viimeiset Tgb11:t valmistuivat 1984 ja kyllä ne alkavat olla rapeassa poistokunnossa. Sinälläänhän auto on ollut menestys ja näiden hankinta Suomeen esim. 1970-luvulla tai 1980-luvun alussa olisi ollut hieno asia.

2. Näinhän on tehtykin, enemmistö Norjasta, mutta myös Ruotsista tuli pieni erä.
 
1. terrängbil 11, olisi vieläkin parasta varastointiin ja kentällä/ toimessa korjaukseen. Nämä olisi kaikkein yksinkertaisimpia ja sentään länsilaadulla tehtyjä. Humvee käytettynä taitaa olla iso (leveä) ja huonompi laatuinen meidän tarpeisiin vaikka voisimme halvalla saada.
2. ok.
 
1. terrängbil 11, olisi vieläkin parasta varastointiin ja kentällä/ toimessa korjaukseen. Nämä olisi kaikkein yksinkertaisimpia ja sentään länsilaadulla tehtyjä. Humvee käytettynä taitaa olla iso (leveä) ja huonompi laatuinen meidän tarpeisiin vaikka voisimme halvalla saada.
2. ok.
HMMWV on kuule poika varmasti hyvä. Laatu on hyvä, kun katsoo myöhäisen valmistuserän.
Mä olen karautellut HMMWV.llä jo silloin työmaalla kun olet ollut kotona harrastamassa sylipainia Tutin ja vaipan kanssa....
 
1. terrängbil 11, olisi vieläkin parasta varastointiin ja kentällä/ toimessa korjaukseen. Nämä olisi kaikkein yksinkertaisimpia ja sentään länsilaadulla tehtyjä. Humvee käytettynä taitaa olla iso (leveä) ja huonompi laatuinen meidän tarpeisiin vaikka voisimme halvalla saada.

On tuo ainakin elukka menemään vaikka miten karheassa maastossa. Veteliköt ovat tietysti haastavampia. Jollain Lapin reissulla siirryimme tuollaisella viralliselta tieltä erämaamökille hirveässä kivikossa ja luntakin oli vyötäröön asti. Hitaasti eteni muttei meno edes meinannut hyytyä missään vaiheessa. Utsjokelainen isäntämme oli muistaakseni hankkinut menopelin Imatran voiman huutokaupasta tms.
 
On tuo ainakin elukka menemään vaikka miten karheassa maastossa. Veteliköt ovat tietysti haastavampia. Jollain Lapin reissulla siirryimme tuollaisella viralliselta tieltä erämaamökille hirveässä kivikossa ja luntakin oli vyötäröön asti. Hitaasti eteni muttei meno edes meinannut hyytyä missään vaiheessa. Utsjokelainen isäntämme oli muistaakseni hankkinut menopelin Imatran voiman huutokaupasta tms.
Tgb11/13 (Volvo c303/306) kanssa maastossa möyriessä pitää aina vinssata pari sormea itseltä irti ja joku myös kuolee, mutta ei onneksi suomalainen:
 
En oikein ymmärrä mitä järkeä ja hyödyllisyyttä on osata driftata kuorma-autolla ja pysäköidä noin vauhdikkaasti. Tarkkuusajon ja taito pysyä kapeilla raiteilla on tarvittavia taitoja vuoristossa kyllä.
 
Onko tämä nyt se kuuluisa teloilla kulkeva ruumisarkku.

Eikös tämäkin ole miehistönkuljetusta.

Toiset lähtee mersulla mutta tosi ressu lähtee jollain aivan muulla.
Mietin että pitäisikö arkun alla olla vielä liukuhihna. Ajetaan montun reunalle ja napista painaen arkku lentää hautaan vauhdilla. Sitten rouhitaan mullat raivausvaunulla päälle

IMG_20200108_153120.jpg
 
Etenkin kun lasti ei pysy paikallaan tuollaisessa menossa.

Kenties kuljettajakoulutuksessa pitäisi opettaa muutakin kuin yhden IBC-astian sitominen kerran? :unsure:
 
CV90 ja Spike ne yhteen soppii.

BAE Systems’ CV90 increases lethality by testing SPIKE LR anti-tank guided missile
7 Jan 2020


29642528-3C59-4DB3-AC04-7BE2FB167596.jpeg
BAE Systems has successfully fired an integrated, long-range anti-tank guided missile from the CV90 Infantry Fighting Vehicle in a recent series of tests.

This advancement further diversifies the CV90’s operational capabilities on the battlefield by enabling indirect fire at long distances or at air targets, boosting the vehicle’s lethality while increasing crew safety.

The testing, which took place in difficult arctic conditions, used a Rafael Advanced Defense Systems’ Spike-LR (long range) missile mounted on a BAE Systems Hägglunds’ CV90 to defeat a target at more than 2,000 metres. The exercise marks the first time an integrated version of an anti-tank guided missile has been launched from the CV90. It also demonstrates the platform’s versatility to perform a wide range of missions, and shows the CV90 can easily adapt to new technologies for meeting current and future customer needs.

“This integrated anti-tank capability confirms that the CV90 is a true benchmark when it comes to expanding a family of multi-mission armoured fighting vehicles,” said Dan Lindell, CV90 platform director at BAE Systems Hägglunds. “This new capability can alter the battlefield dynamic and is yet another example of how the CV90’s already superior mobility and survivability allows the warfighter to pack an even heavier punch in any terrain or weather conditions, and at any time on any battlefield.”

The December testing took place in northern Sweden in below freezing temperatures with heavy snowfall and low visibility.

“We fully appreciate Rafael and their Spike team for working with us to demonstrate this important capability and look forward to continuing our collaboration to provide present and future customers with this powerful addition to the CV90’s lethality suite,” Lindell said.

The long-range missile testing is yet another recent example of improved lethality on the CV90. BAE Systems is currently executing a Swedish government contract to provide a mortar variant of the CV90 called Mjölner that adds greater mobility to close indirect fire support.

More than 1,200 CV90s of numerous variants are in service with Denmark, Estonia, Finland, Norway, Sweden, Switzerland and the Netherlands. The vehicle has a combat-proven track record and is designed to accommodate future growth to meet evolving missions.

002/2020
 
CV90 ja Spike ne yhteen soppii.

BAE Systems’ CV90 increases lethality by testing SPIKE LR anti-tank guided missile
7 Jan 2020


Katso liite: 36229


Mielipiteitä voisiko tämä tulla kyseeseen CV90FIN mlu:ssa? Nyt siis nyt ottamatta kantaa hintaan vaan ihan käytettävyyden ja taktiikkaan sopivuuden näkökulmasta.

Ps. @VanhaPate laittaman linkin takana on myös video (en saa linkattua suoraan) laukaisusta osumaan asti.
 
En vielä ole saanut tyydyttävää vastausta siihen voiko vaunu laukauksen jälkeen peruuttaa suojaan vai pitääkö seistä viholliselle näkyvillä siihen saakka kunnes ohjus on osunut.
 
Back
Top