Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei tarvinne kovin suurta olettamusharppausta tehdä, että voi päätellä tässä projektissa olevan mukana kotimaiset toimijat valmiine ja jatkokehiteltävine tuotteineen. Onko kovinkin iso ongelma, jos yhden maan sijasta tuotetta saataisiin myytyä kerralla kaikkiin kolmeen?

Kävi mielessä, että olisikos tälläinen projekti mahdollisesti tekosyy kiertää kilpailutukset?
 
Kävi mielessä, että olisikos tälläinen projekti mahdollisesti tekosyy kiertää kilpailutukset?

Sama kävi mielessä, että tämä "alustan kehittämishanke" on itse asiassa jotain näennäiskehittämistä ja ehkä tuotannon kehittämistä, jonka kautta Viro ja Latvia saavat oman leimansa tuotteisiin ja se toimii yhtenä keppihevosena kilpailutuksissa/hankintaprosessissa sulkien pois käytännössä muut. Sisu GTP tässä taitaa olla taustalla.
 
Sama kävi mielessä, että tämä "alustan kehittämishanke" on itse asiassa jotain näennäiskehittämistä ja ehkä tuotannon kehittämistä, jonka kautta Viro ja Latvia saavat oman leimansa tuotteisiin ja se toimii yhtenä keppihevosena kilpailutuksissa/hankintaprosessissa sulkien pois käytännössä muut. Sisu GTP tässä taitaa olla taustalla.
Hakemattakin tällainen ajatus hiipii mieleen
 
Ei tarvinne kovin suurta olettamusharppausta tehdä, että voi päätellä tässä projektissa olevan mukana kotimaiset toimijat valmiine ja jatkokehiteltävine tuotteineen. Onko kovinkin iso ongelma, jos yhden maan sijasta tuotetta saataisiin myytyä kerralla kaikkiin kolmeen?

Vai pakkomyydäänkö tässä PV:lle, jotta saadaan myytyä ulkomaille?
 
Onhan jo, Protolab PMPV 6x6.

Toisaalta 4x4 on edellisiä huomattavasti edullisempi ja maastoajo paranee jatkuvasti tietokoneiden kehittyessä. 6x6 ja 8x8 alustojen käyttäminen ilman raskaampaa tykkiä lähinnä hukkaa kantokykyä.

Ehkä oikea "pasin korvaaja" voisi olla 4x4 protolab tyylinen ajoneuvo, kun raskaisiin torneihin ei ole varaa?

Edit: ja kappas esimerkki suoraan 70 luvulta: Ranskalaisten VAB. 2+10, kevyt torni.

1576753341191.png
 
Viimeksi muokattu:
Ällien lukumäärissä muutoksia tuoreen AEMI 2020 ilmoituksen myötä, verrattuna edellisen vuoden ilmoitukseen:

MT-LB(V) 389 kpl -> 320 kpl
MT-LBU 50 kpl -> 74 kpl

Muita huomioita:

BMP-1 TJ 10 kpl muuttunut BMP-1 TJ/TJJ 34 kpl
Sisu XA-kalusto pysynyt samoissa luvuissa, paitsi XA-202 oli v.2019 101 kpl, nyt 111 kpl.

Muoks korjattu luvut oikeinpäin.
 
Viimeksi muokattu:
MT-LBU määrä noussut sama 24 kuin BMP-1 TJJ (tykkitornillinen ykkösbemari) poistunut. Tulenjohtohärpäkkeet siirretty (uusiin?) älleihin?

Uudenvuoden simahuurut vielä silmissä, ilmeisesti. Luvut oli just toisinpäin TJ-kalustolla. MT-LBU-lisäys silti tullut jostain.

Ja perus-ällien lukumäärä tippunut 69 kpl. Melkoinen muutos.
 
Viimeksi muokattu:
Sekavaa touhua. Välillä kalustoa katoaa mystisesti ja välillä sitä ilmestyy listoille tyhjästä. Voiko olla esim, että MT-LBu:t ja XA-202:t ovat olleet vaikka M18-asennuksissa ja siten poissa listoilta?
 
Ällien lukumäärissä muutoksia tuoreen AEMI 2020 ilmoituksen myötä, verrattuna edellisen vuoden ilmoitukseen:

MT-LB(V) 389 kpl -> 320 kpl
MT-LBU 50 kpl -> 74 kpl

Muita huomioita:

BMP-1 TJ 10 kpl muuttunut BMP-1 TJ/TJJ 34 kpl
Sisu XA-kalusto pysynyt samoissa luvuissa, paitsi XA-202 oli v.2019 101 kpl, nyt 111 kpl.

Muoks korjattu luvut oikeinpäin.

Olisiko perusällejä varusteltu viesti/komentovaunuiksi ja siirretty toiselle riville?
 
Sekavaa touhua. Välillä kalustoa katoaa mystisesti ja välillä sitä ilmestyy listoille tyhjästä. Voiko olla esim, että MT-LBu:t ja XA-202:t ovat olleet vaikka M18-asennuksissa ja siten poissa listoilta?

Eikös näissä ole koulutetut yksiköt? Sanokoon joku pätevämpi sanansa

Mutta osa on varmaan ollut viestiasennuksissa. Ja onko tulossa joku uusi taisteluosasto tms. jolle on varattu noin 70 kpl. älli-tällejä?
 
Ei vaan se että U-rivillä on muutama lisää.

Noissa on sen verran eroa, että ei kyllä helposti muutu U:ksi. Telapyörien määrä lisääntyy yhdellä ja pituus kasvaa, moottorikin on nähtävästi tehokkaampaa mallia ja mitä lie muita muutoksia. Minusta pitäisi näkyä MT-LB:nä, vaikka rakentaisi viestiaseman vaunun sisään.

 
Sinällään hienoa tämä avoimuus, toki kyseessä kv. sopimusten mukainen menettely. Mutta pääsee tässä samalla syvän reservin veronmaksaja tarkistelemaan, että miten niitä veroeuroja Puolustusvoimissa oikein käytetään, ja mihin.

Nyt ei puutu kuin oma kansanedustaja, jolle voisi soittaa selventämään asiaa. "Eduskuntakysymys: ällitällejä kadonnut pian 70 kpl, toisaalta pitkiä ällejä ilmestynyt kolmatta kymmenettä. Mitä vit**a?" :cool:
 
Noissa on sen verran eroa, että ei kyllä helposti muutu U:ksi. Telapyörien määrä lisääntyy yhdellä ja pituus kasvaa, moottorikin on nähtävästi tehokkaampaa mallia ja mitä lie muita muutoksia. Minusta pitäisi näkyä MT-LB:nä, vaikka rakentaisi viestiaseman vaunun sisään.


Ei vaunu tietenkään U:ksi muutu mutta tehtävämuutoksen myötä se voidaan merkitä komentovaunujen puolelle. Eli MT-LBU ja -LBu voimennä karkeammassa tilastoinnissa sekaisin.

Tuota korotettua malliahan tuli aikanaan suoraan Saksasta 61kpl ja sittemmin ilmeisesti Ruotsista lisää joten 74kpl voi olla ihan oikea määrä tuollekin versiolle.

Tai sitten määrät vain ovat ihan perinteisin menoin vääriä :p
 
Ei vaunu tietenkään U:ksi muutu mutta tehtävämuutoksen myötä se voidaan merkitä komentovaunujen puolelle. Eli MT-LBU ja -LBu voimennä karkeammassa tilastoinnissa sekaisin.

Tuota korotettua malliahan tuli aikanaan suoraan Saksasta 61kpl ja sittemmin ilmeisesti Ruotsista lisää joten 74kpl voi olla ihan oikea määrä tuollekin versiolle.

Tai sitten määrät vain ovat ihan perinteisin menoin vääriä :p

Riski on suuri, kun erona on vain viimeisen kirjaimen koko. ;)
 
Back
Top