Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onkos tämä ollut jo täällä? Tyypillinen Pentagonin projekti taas...

 
Onkos tämä ollut jo täällä? Tyypillinen Pentagonin projekti taas...

Ranskalaisilla käytännönläheinen ote, unohtamatta kotimaisen teollisuuden huomoimista. (Laitoin Panssarivaunut vitjaan, mutta varmasti relevantti tännekin).

Ranskan uudistusohjelma etenee, he ovat ilmeisen hyvin onnistuneet eritysesti kalustonsa standardoinnissa. Leclerceistä n. puolet päivitetään, toinen puoli ilmeisesti varastoituna.

 
Nyt.

https://maavoimat.fi/artikkeli/-/as...liikkuvuutta-parantava-yhteishanke-kaynnistyi
Maavoimien liikkuvuutta parantava yhteishanke käynnistyi

kuva, jossa ajoneuvo on hiekkakentällä kesäolosuhteissa
Kuva: Patria
Suomi ja Latvia ovat allekirjoittaneet 29.1.2020 sopimusasiakirjan (TA, Technical Arrangement) maiden välisen yhteisen maavoimien liikkuvuutta parantavan kehittämishankkeen käynnistämisestä.
Yhteishankkeen tavoitteena on kehittää yhteinen, panssaroitu pyöräajoneuvojärjestelmä. Mikäli kehitystyö johtaa tulevaisuudessa varsinaisiin ajoneuvojärjestelmän hankintoihin, parantaa yhteinen järjestelmä kunkin maan maavoimien liikkuvuutta ja kustannustehokkuutta sekä kansainvälistä yhteensopivuutta ja kansallista huoltovarmuutta.
Kehitettäväksi ajoneuvoalustan pohjaksi on valittu kansallisten ja monikansallisten testausten ja evaluointien perusteella kotimainen Patrian 6x6-pyöräpanssariajoneuvoalusta, joka on täyttänyt alustalle asetetut suorituskykyvaatimukset. Maat ovat tässä vaiheessa sopineet TA-asiakirjalla kustannusten jakamisesta, aikataulusta sekä teknisestä määrittelystä.
- Maavoimien liikkuvuutta kehitetään pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti puolustusbudjetin ja sen mukaisen Puolustusvoimien kehittämisohjelman mukaisesti. Tämän hankkeen myötä on tarkoitus rakentaa ja turvata Maavoimien suorituskykyisimpien, koko maan alueella operointiin kykenevien operatiivisten joukkojen pyöräliikkuvuutta pitkälle 2040-luvulle asti, toteaa jalkaväen tarkastaja, eversti Rainer Peltoniemi Maavoimien esikunnasta.
kuva, jossa ajoneuvo on maastossa lumisateessa talvisissa olosuhteissa

Kyse on tässä vaiheessa yhteisestä tutkimus- ja tuotekehitysprojektista. Seuraavassa vaiheessa valmistellaan maiden ja Patrian välinen yhteinen tuotekehityssopimus. Varsinaisista hankinnoista maat päättävät erikseen. Mahdolliset toimitukset voisivat olla aikaisintaan vuonna 2021 sarjahankintojen jakautuessa useamman vuoden ajanjaksolle.
Maavoimat tiedottaa osaltaan hankkeen etenemisestä.
 
Miksi Viro ei ole mukana? Oli vielä muistaakseni kuukausi-pari sitten, kun aiepaperi allekirjoitettiin.

Kenties kyseessä on kahdenkeskiset allekirjoitukset, erikseen oma Viron kanssa myöhempänä?
 
Kehitettäväksi ajoneuvoalustan pohjaksi on valittu kansallisten ja monikansallisten testausten ja evaluointien perusteella kotimainen Patrian 6x6-pyöräpanssariajoneuvoalusta, joka on täyttänyt alustalle asetetut suorituskykyvaatimukset. Maat ovat tässä vaiheessa sopineet TA-asiakirjalla kustannusten jakamisesta, aikataulusta sekä teknisestä määrittelystä.

Voin kuulla hampaiden kiristelyä Protolabin konttorilla... :D
 
Suomi ja Latvia lähtevät kehittämään uutta panssaroitua ajoneuvoa
Yhteinen ajoneuvo rakennetaan Patrian 6x6-vaunun pohjalle.

Suomi ja Latvia ryhtyvät kehittämään yhdessä pyörillä kulkevaa panssaroitua ajoneuvoa.

Puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk) ja Latvian puolustusministeri Artis Pabriks allekirjoittivat tätä koskevan sopimuksen keskiviikkona iltapäivällä Helsingissä.

Puolustushallinnon militaarislangilla kyseessä on ”maavoimien liikkuvuutta parantava kehittämishanke”. Suomeksi se tarkoittaa miehistönkuljetusajoneuvoa.

Tuleva ajoneuvo kehitetään Patria 6x6-vaunualustan pohjalta. Patria esitteli 6x6-vaununsa vuonna 2018.

Keskiviikkona allekirjoitettu paperi on jatkoa Suomen, Viron ja Latvian viime joulukuussa allekirjoittamalle aiepöytäkirjalle.

Pyörillä liikkuvat panssaroidut miehistönkuljetusvaunut ovat kasvattaneet suosiotaan eri maiden armeijoissa.

Suosion syynä on se, että ne tarjoavat kalliisti koulutetulle resurssille eli sotilaille suojaa sirpaleita ja kiväärikaliiperin luoteja vastaan. Lisäksi ne mahdollistavat joukkojen nopeammat siirrot kuin tela-ajoneuvot.

Tela-ajoneuvojen etuna on se, että tietynlaisissa maastoissa niiden liikkuvuus on pyöriä parempi, mutta käytännössä nekin ovat kuitenkin usein enemmän tai vähemmän sidottuja teihin.

Suomessa on tällä hetkellä peräti kolme yritystä, josta valmistavat sotilaskäyttöön tarkoitettuja panssaroituja pyöräajoneuvoja: Patria, Sisu ja Protolab. Ajoneuvot on kuitenkin helppo erottaa toisistaan, koska niiden perusratkaisut eroavat niin paljon.

Siinä kun Protolabin PMPV muistuttaa kuusipyöräistä maastokuorma-autoa, niin Sisun ratkaisu on järeä sotilaskäyttöön suunniteltu nelivetoinen maastoajoneuvo. Patrian vaunut ovat taas hyvin perinteisen oloisia miehistönkuljetusvaunuja.

Suomen armeijan nykyiset panssaroidut pyöräajoneuvot ovat pääosin Pasi-vaunuja, joiden elinkaarta jatketaan parhaillaan peruskorjaamalla. Peruskorjauksesta vastaa Patria.

Patria valmistaa tällä hetkellä kahta eri panssaroitua pyöräajoneuvoa eli AMV- ja 6x6-malleja.

”Asiakkaat hakevat aina niin sanottua ajoneuvojärjestelmää, joka pitää sisällään laajemman yhteistoiminnan, järjestelmäkoulutukset, asejärjestelmät, viestijärjestelmät ja niin edelleen. Asiakkaan tarve on aina laajempi kokonaisuus kuin pelkkä ajoneuvoalusta”, kertoo johtaja Janne Räkköläinen Patrialta.

Patrian lippulaiva on AMV 8x8, joka on miehistönkuljetus- ja taisteluajoneuvo. Räkköläinen kuvaa sitä ajoneuvoksi, jolla pystytään operoimaan lähellä etulinjaa tai jopa lähes etulinjassa.

AMV on ollut myös kansainvälinen menestys, sillä niitä on myyty noin 1 600 ja ne ovat käytössä seitsemässä eri maassa.

”AMV:n liikkumiskyky, suojauskyky ja kuormankantokyky ovat selkeästi sellaiset, että se on taisteluajoneuvoluokkaa”, Räkköläinen sanoo.

Räkköläisen mukaan Patria tuli kuitenkin nelisen vuotta sitten analyysissään päätelmään, että sotilaallinen painopiste on maailmanlaajuisestikin siirtymässä kansainvälisestä kriisinhallinnasta takaisin kotimaan puolustukseen.

Kriisinhallintatehtävissä on tarvetta erityisesti ajoneuvoille, joissa on vahva suoja miinoja ja tienvarsipommeja vastaan.

”Ajoneuvojen tarve on vähän erilainen kotimaan puolustuksessa kuin ulkomaan tehtävissä. Asiakkaat tarvitsevat erilaista suorituskykyä”, Räkköläinen sanoo.

Patria esittelikin vuonna 2018 uuden Patria 6x6 -ajoneuvon, joka on eräänlainen Pasin seuraaja. Se muistuttaa ulkoisesti Pasia mutta on tekniikaltaan täysin uudistettu.

Patria 6x6 on sikälikin kuin Pasi, että se ei ole taisteluajoneuvo, vaikka sitä voikin käyttää tulitukiajoneuvona. Se on tarkoitettu ensisijaisesti miehistönkuljetusvaunuksi.

Runsaat kaksi vuotta sitten Puolustusvoimat tilasi myös neljä Protolabin PMPV -ajoneuvoa eli Misua testikäyttöön. Puolustusvoimilla ei ole ollut vastaavanlaista ajoneuvoa ennestään.

Tuolloin Maavoimista kerrottiin HS:lle, että Puolustusvoimat haki erityisesti monikäyttöisiä ajoneuvoperheitä. Puolustusvoimat teki Misuille kenttätestejä, joihin kuului muun muassa räjäytystestejä, joissa käytettiin erikokoisia miinoja.

Protolabin tuotekehitys tapahtuu Vantaalla, mutta tuotantotilat ovat Akaassa. Yhtiön omistus on jaettu viiteen tasasuureen osaan. Omistajista neljä on yksityishenkilöitä ja viides on TWP Group, joka omistaa muun muassa Toijala Worksin, jossa ajoneuvot valmistetaan.

”Perinteisesti miehistönkuljetusvaunut eivät ole niitä, joissa on korkein miinasuojaustaso”, sanoo Protolabin liiketoiminaan kehittämisjohtaja Juha Moisio.

”Meidän erityisosaamisemme liittyy ajoneuvo-osaamisemme lisäksi erityisesti miinasuojaukseen.”

Lyhenne PMPV tulee sanoista protected multipurpose vehicle eli suojattu monikäyttöajoneuvo.

”Olemme lähteneet siitä, että tämä on hyvin suojattu miehistönkuljetusvaunu, jolla voidaan siirtää joukkoja nopeasti tarpeen mukaan. Se on asiakkaasta kiinni, mitä he haluavat siihen. Rupeamme sitten räätälöimään.”
 
Nyt.

https://maavoimat.fi/artikkeli/-/as...liikkuvuutta-parantava-yhteishanke-kaynnistyi
Maavoimien liikkuvuutta parantava yhteishanke käynnistyi

kuva, jossa ajoneuvo on hiekkakentällä kesäolosuhteissa
Kuva: Patria
Suomi ja Latvia ovat allekirjoittaneet 29.1.2020 sopimusasiakirjan (TA, Technical Arrangement) maiden välisen yhteisen maavoimien liikkuvuutta parantavan kehittämishankkeen käynnistämisestä.
Yhteishankkeen tavoitteena on kehittää yhteinen, panssaroitu pyöräajoneuvojärjestelmä. Mikäli kehitystyö johtaa tulevaisuudessa varsinaisiin ajoneuvojärjestelmän hankintoihin, parantaa yhteinen järjestelmä kunkin maan maavoimien liikkuvuutta ja kustannustehokkuutta sekä kansainvälistä yhteensopivuutta ja kansallista huoltovarmuutta.
Kehitettäväksi ajoneuvoalustan pohjaksi on valittu kansallisten ja monikansallisten testausten ja evaluointien perusteella kotimainen Patrian 6x6-pyöräpanssariajoneuvoalusta, joka on täyttänyt alustalle asetetut suorituskykyvaatimukset. Maat ovat tässä vaiheessa sopineet TA-asiakirjalla kustannusten jakamisesta, aikataulusta sekä teknisestä määrittelystä.
- Maavoimien liikkuvuutta kehitetään pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti puolustusbudjetin ja sen mukaisen Puolustusvoimien kehittämisohjelman mukaisesti. Tämän hankkeen myötä on tarkoitus rakentaa ja turvata Maavoimien suorituskykyisimpien, koko maan alueella operointiin kykenevien operatiivisten joukkojen pyöräliikkuvuutta pitkälle 2040-luvulle asti, toteaa jalkaväen tarkastaja, eversti Rainer Peltoniemi Maavoimien esikunnasta.
kuva, jossa ajoneuvo on maastossa lumisateessa talvisissa olosuhteissa

Kyse on tässä vaiheessa yhteisestä tutkimus- ja tuotekehitysprojektista. Seuraavassa vaiheessa valmistellaan maiden ja Patrian välinen yhteinen tuotekehityssopimus. Varsinaisista hankinnoista maat päättävät erikseen. Mahdolliset toimitukset voisivat olla aikaisintaan vuonna 2021 sarjahankintojen jakautuessa useamman vuoden ajanjaksolle.
Maavoimat tiedottaa osaltaan hankkeen etenemisestä.

Välillä huomaa, että erikoisolosuhteetkin saavat aikaan lämpimän tunteen huollon esitaistelijan kropassa. Jossa ei muuten virtaa kuin asiakaspalvelu ja komppanian kantakirjat
 
Toimitukset voisivat alkaa jo 2021? Ja toimitukset voisi jopa ajoittaa usealle vuodelle?

Mitä veikkaatte. Paljonko Suomi tilaa?

a) 100

b) 200

c) 300

d) 500
 
Niitähän on se jokunen jo testikäytössä, joten kenties työllisyystöinä voidaan pakkomyydä erikoisjääkäreille joitakin kymmeniä RG-32:n tilalle/rinnalle?
Erkkareille mieluummin GTP.
Eiköhän toi 6x6 tule korvaamaan sit pikku hiljaa PASE:ja. Koska sama vaunuhan se on, mutta uudemmalla tekniikalla. Tai PASEja siirretään muille ja tärkeämmät porukat saa sit6x6
 
Erkkareille mieluummin GTP.
Eiköhän toi 6x6 tule korvaamaan sit pikku hiljaa PASE:ja. Koska sama vaunuhan se on, mutta uudemmalla tekniikalla. Tai PASEja siirretään muille ja tärkeämmät porukat saa sit6x6

Varmaan tuo jälkimmäinen vaihtoehto, kun Paseja kuitenkin päivitetään. Ottoajoneuvoista eroon alueellisten joukkojen jalkaväellä?
 
Toimitukset voisivat alkaa jo 2021? Ja toimitukset voisi jopa ajoittaa usealle vuodelle?

Mitä veikkaatte. Paljonko Suomi tilaa?

a) 100

b) 200

c) 300

d) 500

Mites siellä luki, "iskukykyisimmät joukot joka kolkkaan 40-luvulle asti."

1500. Herään aamulla ja otan nollan pois.
 
Mites siellä luki, "iskukykyisimmät joukot joka kolkkaan 40-luvulle asti."

1500. Herään aamulla ja otan nollan pois.

Isoa määrää vastaan puhuu se, että

1. Paseja päivitetään kalliilla MLU-ohjelmalla, joka tuo lisää käyttöikää parikymmentä vuotta. Ei varmaankaan tehtäisi, jos korvaaja olisi nurkan takana.

2. Tuotantolinjaa tuskin voi pitää auki MLU-päivitettyjen Pasien vanhenemiseen saakka. Joko yksikköhinta kohoaa järjettömän korkeaksi tai sitten puolustusvoimilta loppuu rahat kesken.

Kenties kyseessä on kahdenkeskiset allekirjoitukset, erikseen oma Viron kanssa myöhempänä?

Jos Viro taas on todella tässä välissä liuennut projektista, niin se vahvistaa käsitystä, että kyse on valtion puolustusvoimille pakottamasta vienninedistämisestä. Kummeksuttavaa kylläkin on, että Sisun tarjokas voitti Latvian testit ja nyt Suomi on myymässä Latviaan ihan toista tuotetta takaoven kautta!

Jälkimmäinen voisi käydä järkeen siten, että Suomen puolustusvoimilla on tarve ja resurssit hankkia muutamia satoja panssaroituja pyöräajoneuvoja (muita kuin GTP) ja että ihan puhtaasti kustannuksien jaon toivossa mukaan on otettu pari Baltian maata. Eikä se varmaan teollisuutta ja poliitikkoja harmita, jos vientikaupat edistyvät samalla.
 
Back
Top