Yhteinen ajoneuvo rakennetaan Patrian 6x6-vaunun pohjalle.
Suomi ja Latvia ryhtyvät kehittämään yhdessä pyörillä kulkevaa panssaroitua ajoneuvoa.
Puolustusministeri
Antti Kaikkonen (kesk) ja Latvian puolustusministeri
Artis Pabriks allekirjoittivat tätä koskevan sopimuksen keskiviikkona iltapäivällä Helsingissä.
Puolustushallinnon militaarislangilla kyseessä on ”maavoimien liikkuvuutta parantava kehittämishanke”. Suomeksi se tarkoittaa miehistönkuljetusajoneuvoa.
Tuleva ajoneuvo kehitetään Patria 6x6-vaunualustan pohjalta. Patria esitteli 6x6-vaununsa vuonna 2018.
Keskiviikkona allekirjoitettu paperi on jatkoa Suomen, Viron ja Latvian viime joulukuussa
allekirjoittamalle aiepöytäkirjalle.
Pyörillä liikkuvat panssaroidut miehistönkuljetusvaunut ovat kasvattaneet suosiotaan eri maiden armeijoissa.
Suosion syynä on se, että ne tarjoavat kalliisti koulutetulle resurssille eli sotilaille suojaa sirpaleita ja kiväärikaliiperin luoteja vastaan. Lisäksi ne mahdollistavat joukkojen nopeammat siirrot kuin tela-ajoneuvot.
Tela-ajoneuvojen etuna on se, että tietynlaisissa maastoissa niiden liikkuvuus on pyöriä parempi, mutta käytännössä nekin ovat kuitenkin usein enemmän tai vähemmän sidottuja teihin.
Suomessa on tällä hetkellä peräti kolme yritystä, josta valmistavat sotilaskäyttöön tarkoitettuja panssaroituja pyöräajoneuvoja: Patria, Sisu ja Protolab. Ajoneuvot on kuitenkin helppo erottaa toisistaan, koska niiden perusratkaisut eroavat niin paljon.
Siinä kun Protolabin PMPV muistuttaa kuusipyöräistä maastokuorma-autoa, niin Sisun ratkaisu on järeä sotilaskäyttöön suunniteltu nelivetoinen maastoajoneuvo. Patrian vaunut ovat taas hyvin perinteisen oloisia miehistönkuljetusvaunuja.
Suomen armeijan nykyiset panssaroidut pyöräajoneuvot ovat pääosin Pasi-vaunuja, joiden elinkaarta jatketaan parhaillaan peruskorjaamalla. Peruskorjauksesta vastaa Patria.
Patria valmistaa tällä hetkellä kahta eri panssaroitua pyöräajoneuvoa eli AMV- ja 6x6-malleja.
”Asiakkaat hakevat aina niin sanottua ajoneuvojärjestelmää, joka pitää sisällään laajemman yhteistoiminnan, järjestelmäkoulutukset, asejärjestelmät, viestijärjestelmät ja niin edelleen. Asiakkaan tarve on aina laajempi kokonaisuus kuin pelkkä ajoneuvoalusta”, kertoo johtaja
Janne Räkköläinen Patrialta.
Patrian lippulaiva on AMV 8x8, joka on miehistönkuljetus- ja taisteluajoneuvo. Räkköläinen kuvaa sitä ajoneuvoksi, jolla pystytään operoimaan lähellä etulinjaa tai jopa lähes etulinjassa.
AMV on ollut myös kansainvälinen menestys, sillä niitä on myyty noin 1 600 ja ne ovat käytössä seitsemässä eri maassa.
”AMV:n liikkumiskyky, suojauskyky ja kuormankantokyky ovat selkeästi sellaiset, että se on taisteluajoneuvoluokkaa”, Räkköläinen sanoo.
Räkköläisen mukaan Patria tuli kuitenkin nelisen vuotta sitten analyysissään päätelmään, että sotilaallinen painopiste on maailmanlaajuisestikin siirtymässä kansainvälisestä kriisinhallinnasta takaisin kotimaan puolustukseen.
Kriisinhallintatehtävissä on tarvetta erityisesti ajoneuvoille, joissa on vahva suoja miinoja ja tienvarsipommeja vastaan.
”Ajoneuvojen tarve on vähän erilainen kotimaan puolustuksessa kuin ulkomaan tehtävissä. Asiakkaat tarvitsevat erilaista suorituskykyä”, Räkköläinen sanoo.
Patria esittelikin vuonna 2018 uuden Patria 6x6 -ajoneuvon, joka on eräänlainen Pasin seuraaja. Se muistuttaa ulkoisesti Pasia mutta on tekniikaltaan täysin uudistettu.
Patria 6x6 on sikälikin kuin Pasi, että se ei ole taisteluajoneuvo, vaikka sitä voikin käyttää tulitukiajoneuvona. Se on tarkoitettu ensisijaisesti miehistönkuljetusvaunuksi.
Runsaat kaksi vuotta sitten Puolustusvoimat tilasi myös neljä Protolabin PMPV -ajoneuvoa eli Misua testikäyttöön. Puolustusvoimilla ei ole ollut vastaavanlaista ajoneuvoa ennestään.
Tuolloin Maavoimista kerrottiin HS:lle, että Puolustusvoimat haki erityisesti monikäyttöisiä ajoneuvoperheitä. Puolustusvoimat teki Misuille kenttätestejä, joihin kuului muun muassa räjäytystestejä, joissa käytettiin erikokoisia miinoja.
Protolabin tuotekehitys tapahtuu Vantaalla, mutta tuotantotilat ovat Akaassa. Yhtiön omistus on jaettu viiteen tasasuureen osaan. Omistajista neljä on yksityishenkilöitä ja viides on TWP Group, joka omistaa muun muassa Toijala Worksin, jossa ajoneuvot valmistetaan.
”Perinteisesti miehistönkuljetusvaunut eivät ole niitä, joissa on korkein miinasuojaustaso”, sanoo Protolabin liiketoiminaan kehittämisjohtaja
Juha Moisio.
”Meidän erityisosaamisemme liittyy ajoneuvo-osaamisemme lisäksi erityisesti miinasuojaukseen.”
Lyhenne PMPV tulee sanoista
protected multipurpose vehicle eli suojattu monikäyttöajoneuvo.
”Olemme lähteneet siitä, että tämä on hyvin suojattu miehistönkuljetusvaunu, jolla voidaan siirtää joukkoja nopeasti tarpeen mukaan. Se on asiakkaasta kiinni, mitä he haluavat siihen. Rupeamme sitten räätälöimään.”