Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Maavoimien tiedotteesta boldattuna https://maavoimat.fi/artikkeli/-/as...liikkuvuutta-parantava-yhteishanke-kaynnistyi

"...Kehitettäväksi ajoneuvoalustan pohjaksi on valittu kansallisten ja monikansallisten testausten ja evaluointien perusteella kotimainen Patrian 6x6-pyöräpanssariajoneuvoalusta, joka on täyttänyt alustalle asetetut suorituskykyvaatimukset..."

Kaikki nuo kotimaiset ajoneuvovaihtoehdot ovat olleet Pv:ien testattavina riti rinnan ja tulos on tämä.
 
Maavoimien tiedotteesta boldattuna https://maavoimat.fi/artikkeli/-/as...liikkuvuutta-parantava-yhteishanke-kaynnistyi

"...Kehitettäväksi ajoneuvoalustan pohjaksi on valittu kansallisten ja monikansallisten testausten ja evaluointien perusteella kotimainen Patrian 6x6-pyöräpanssariajoneuvoalusta, joka on täyttänyt alustalle asetetut suorituskykyvaatimukset..."

Kaikki nuo kotimaiset ajoneuvovaihtoehdot ovat olleet Pv:ien testattavina riti rinnan ja tulos on tämä.

Osaatko sanoa, miksi PMPV:tä ostettiin neljä kappaletta testikäyttöön, mutta ei 6X6:sta ja GTP:tä? Vähän erikoinen evaluaatio, jos toisista otetaan koeajot valmistajien vehkeillä ja yhtä testataan viimeistä mutteria myöten...
 
Osaatko sanoa, miksi PMPV:tä ostettiin neljä kappaletta testikäyttöön, mutta ei 6X6:sta ja GTP:tä? Vähän erikoinen evaluaatio, jos toisista otetaan koeajot valmistajien vehkeillä ja yhtä testataan viimeistä mutteria myöten...

Olosiko vaikka puolustusministerillä olla ollut sormensa pelissä?
 
Kait siinä vähän oli (kauppa)politiikkaa, että PMPV:tä ostettiin.
 
Kait siinä vähän oli (kauppa)politiikkaa, että PMPV:tä ostettiin.
Sisu ja Patria ovat sen verran isoja, että varmasti pystyvät pari prototyyppiä omalla riskillä rakentamaan. ProtoLab pienempänä ehkä ei. Mutta mitä puhtainta kauppapolitiikkaahan tuollainen pienen kilpailijan tukeminen onkin. Tosin tukematta jättäminenkin olisi ollut kauppapolitiikkaa, vain erilaista. Politiikka kun toteutuu päättäjien valinnoissa, ei sanoissa.
 
Osaatko sanoa, miksi PMPV:tä ostettiin neljä kappaletta testikäyttöön, mutta ei 6X6:sta ja GTP:tä? Vähän erikoinen evaluaatio, jos toisista otetaan koeajot valmistajien vehkeillä ja yhtä testataan viimeistä mutteria myöten...

Voisiko taustalla olla, että pmpv on hieman erityyppinen ajoneuvo perusratkaisultaan kuin ulottuvuuksiltaan suht tuttu 6x6 ja siitä on haluttu kerätä kokemusta/tuntumaa? Lisäksi ajoneuvon toimittaja on uusi. Pmpv on jos ei suuri, niin pieni tuntematon ja on haluttu testata ajoneuvon lisäksi koko design, huolto ja muu yhteistyö valmistajan kanssa ja ehkä antaa palautetta/kehitystoiveitakin. 6x6 pohjaa jollain muotoa Pasiin niin sen kehitys on varmasti pohjannut miljoonaan palautteseen vuosien varrelta.

Gtp sitten on 4x4, luokkaa pienempi ja ehkä se tarina on vielä kirjoittamatta.

Kummeksuttavaa kylläkin on, että Sisun tarjokas voitti Latvian testit ja nyt Suomi on myymässä Latviaan ihan toista tuotetta takaoven kautta!

Latvian kilpailutus koski 4x4 (edit: ei partio vaan taktinen) taktista ajoneuvoa. Painorajakin oli sellainen, ettei edes Gtp niihin mahtunut. 6x6 ei ole samassa kilpailutuksessa varmasti mukana vaan eri hanke?
 
Viimeksi muokattu:
Toivotaan että tästä saadaan tuloksena miehekäs määrä ajoneuvoja Etelän taisteluosastoille, onhan Etelän alueellisilla joukoilla liikkuvuudessa suuria puutteita. Ei traktorit ja ottoajoneuvot jalkaväelle ole enää -20 lukua.

EDIT uutisessa puhutaankin näköjään OPJO liikkuvuudesta, mutta jospa vanhempia paseja voisi valuttaa alaspäin sitten.
 
Toivotaan että tästä saadaan tuloksena miehekäs määrä ajoneuvoja Etelän taisteluosastoille, onhan Etelän alueellisilla joukoilla liikkuvuudessa suuria puutteita. Ei traktorit ja ottoajoneuvot jalkaväelle ole enää -20 lukua.

EDIT uutisessa puhutaankin näköjään OPJO liikkuvuudesta, mutta jospa vanhempia paseja voisi valuttaa alaspäin sitten.

Tätä itsekkin mietin. Siis jos rahaa on. Ja sitähän on luvattu jopa 4 miljardia maavoimien hankkeisiin tällä vuosikymmenellä.
 
Viimeksi muokattu:
Isoa määrää vastaan puhuu se, että

1. Paseja päivitetään kalliilla MLU-ohjelmalla, joka tuo lisää käyttöikää parikymmentä vuotta. Ei varmaankaan tehtäisi, jos korvaaja olisi nurkan takana.

2. Tuotantolinjaa tuskin voi pitää auki MLU-päivitettyjen Pasien vanhenemiseen saakka. Joko yksikköhinta kohoaa järjettömän korkeaksi tai sitten puolustusvoimilta loppuu rahat kesken.

Tietysti kaikessa on kyse rahasta. Mutta jos rahaa olisi sopivia määriä, niin itse ohjaisin MLU-päivitetyt Pasit alueellisille taisteluosastoille. Ja noilla uusilla sitten rakentaisin uudet operatiiviset yhtymät 2035.
 
Vanha vs Uus Pasi

1556525849.jpg
 
Patria on siksikin paras ratkaisu, koska tuote on modulaarinen ja yhtiö pystyy uskottavasti tarjoamaan sekä toimittamaan toimivat lavettivaihtoehdot uudelle tuotteelle. Näin ei välttämättä Misun osalta ole. Mielenkiintoista on nähdä että kuinka monta eri 6x6 varianttia tulee olemaan ja onko osa varianteista vain lavetteja, joihin on vaihtoehtoinen hyötykuorma.
 
En ole ikinä ymmärtänyt mikä tuon Misun idea on ja kuka sitä ostaisi. Maailmalta löytyy vastaavia MRAP:eja vaikka kuinka paljon, eikä luotto ole kovin suuri siihen, että pari työntekijää ja muutaman kymmenen tuhannen liikevaihdon omaava nyrkkipaja, jonka nimi kaiken kukkuraksi on Protolab, kykenisi järjestämään massavalmistusta, jälkimyyntiä tai elinkaaritukea.
 
Viimeksi muokattu:
En ole ikinä ymmärtänyt mikä tuon Misun idea on ja kuka sitä ostaisi. Maailmalta löytyy vastaavia MRAP:eja vaikka kuinka paljon, eikä luotto siihen että pari työntekijää ja muutaman kymmenen tuhannen liikevaihdon omaava nyrkkipaja, jonka nimi kaiken kukkuraksi on Protolab, kykenisi järjestämään massavalmistusta, jälkimyyntiä tai elinkaaritukea ole kovin suuri.

Samaa olen itsekkin miettinyt. Kerkesivät mukaan uudishankintaan ensimmäisenä, mutta...

Sisun GTP on sitten erilaisiin hommiin kuin nuo 6x6 vaunut. Näin amatöörin näkökulmasta.
 
Patria on siksikin paras ratkaisu, koska tuote on modulaarinen ja yhtiö pystyy uskottavasti tarjoamaan sekä toimittamaan toimivat lavettivaihtoehdot uudelle tuotteelle. Näin ei välttämättä Misun osalta ole. Mielenkiintoista on nähdä että kuinka monta eri 6x6 varianttia tulee olemaan ja onko osa varianteista vain lavetteja, joihin on vaihtoehtoinen hyötykuorma.
 
Onkohan uudessa Pasissa paremmin panssaroidut lasit kuin ei ole tarvetta panssarilevylle lasien suojaksi?
 
Toivotaan että tästä saadaan tuloksena miehekäs määrä ajoneuvoja Etelän taisteluosastoille, onhan Etelän alueellisilla joukoilla liikkuvuudessa suuria puutteita. Ei traktorit ja ottoajoneuvot jalkaväelle ole enää -20 lukua.

EDIT uutisessa puhutaankin näköjään OPJO liikkuvuudesta, mutta jospa vanhempia paseja voisi valuttaa alaspäin sitten.

Taitaa tämän hankinnan myötä kyllä olla sitten käytetyn kaluston hankinnat taputeltu... R.I.P. Belgian Piranhat ja Dingot.
 
Back
Top