Miehistön kuljetus

Onkohan uudessa Pasissa paremmin panssaroidut lasit kuin ei ole tarvetta panssarilevylle lasien suojaksi?

Tuossa julkisuudessakin paljon esillä olleessa 6x6:ssa taitaa olla melko olematon luotisuojaus päätellen mm. ovien ja ikkunoiden paksuudesta. En muista nähneeni yhdessäkään AMV:ssä yksiosaista takaovea, vaikka koko on noin silmämääräisesti sama...
 
Jos Viro taas on todella tässä välissä liuennut projektista, niin se vahvistaa käsitystä, että kyse on valtion puolustusvoimille pakottamasta vienninedistämisestä.

Kyllä se nyt näyttää siltä, että Viro on ottanut aikalisän. Kolminkeskeinen aiesopimushan kirjoitettiin vasta joulukuussa, joten etenihän tämä nopeasti. Nähtäväksi jää tuleeko Viro mukaan myöhemminkään.

Virolaiset halusivat miettimisaikaa

Nyt solmittu Technical Arrangement, TA, on jatkoa Suomen, Viron ja Latvian joulukuussa 2019 allekirjoittamalle aiepöytäkirjalle. Ministerit selvittivät virolaisten poisjättäytymistä kehittämishankkeen tässä vaiheessa sillä, että he halusivat enemmän miettimisaikaa.

– Sekä Suomen että Latvian intressinä oli saada tämä kehittämishanke nopeasti eteenpäin. Viro ja muutkin maat ovat tervetulleita hankkeeseen mukaan myöhemmissä vaiheissa.

 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Voi laittaa myös STANAG 4 ....onko se levyjä panssarin päälle ?

On eli vaatii lisälevyt. Kyllähän amv:kin saa vaikka mitä palikka ja tornia, vaan ei olla nähty, enkä kyllä usko, että tullaan näkemään 6x6 kohdallakaan. Hinta karkaa ja käyttötapa ja koulutus on speksattu perusmallin mukaiseksi. Tulisi taas yksi ylisuojattu ja ylihintainen itko-lavetti.
 
Uudessa pasissa on tosiaan kevyempi miinasuojaus ja suojaus ylipäänsä.
7.62 kuitenkin kestää ja 6kg r-ainetta alapuolella ilman lisävarusteita..

Omasuoja-ase alkaa olemaan ihan arkipäivää kaikissa vastaavissa.
 
En ole ikinä ymmärtänyt mikä tuon Misun idea on ja kuka sitä ostaisi. Maailmalta löytyy vastaavia MRAP:eja vaikka kuinka paljon, eikä luotto ole kovin suuri siihen, että pari työntekijää ja muutaman kymmenen tuhannen liikevaihdon omaava nyrkkipaja, jonka nimi kaiken kukkuraksi on Protolab, kykenisi järjestämään massavalmistusta, jälkimyyntiä tai elinkaaritukea.
Oletko edes yrittänyt ymmärtää?
"...MiSu on suojaukseltaan maailman paras. Se ylittää kaikki standardeissa määritellyt korkeimmatkin suojausmääritykset ja sen ensisijainen käyttötarkoitus on miehistön kuljetus turvallisesti esimerkiksi raskaasti miinoitetuilla alueilla. MiSu on myös monikäyttöinen PMPV -ajoneuvo, jolla voidaan tehdä muun muassa sairaskuljetuksia, evakuointeja sekä ruoka- ja lääkekuljetuksia. Se soveltuu erinomaisesti käytettäväksi kriisialueiden kulkupelinä siviilihenkilöiden kuljettamiseen, sillä se kestää niin miinat kuin luoditkin. MiSu on myös maailman ensimmäinen tieliikenteeseen rekisteröity tämän luokan ajoneuvo..."
 
Tuossa julkisuudessakin paljon esillä olleessa 6x6:ssa taitaa olla melko olematon luotisuojaus päätellen mm. ovien ja ikkunoiden paksuudesta. En muista nähneeni yhdessäkään AMV:ssä yksiosaista takaovea, vaikka koko on noin silmämääräisesti sama...

KVG kertoo file:///C:/Users/es/Downloads/Patria%206x6%20brochure_print.pdf
"Protection » Modular ballistic, mine and IED-protection system according to customers’ requirements. STANAG level 2, optional level 4. Readiness for future protection technologies as well as future soldier equipment"
 
Tuossa julkisuudessakin paljon esillä olleessa 6x6:ssa taitaa olla melko olematon luotisuojaus päätellen mm. ovien ja ikkunoiden paksuudesta. En muista nähneeni yhdessäkään AMV:ssä yksiosaista takaovea, vaikka koko on noin silmämääräisesti sama...

Uskon tämän perus AMV:stä. Epäilykseni kohdistankin tähän esittelyajoneuvoon. ;)

Kyllä AMV:tä saa myös yksiosaisella ovella. Ja mitä tulee ovien ja ikkunoiden paksuuteen, niin montako kymmentä senttiä pitäisi olla herralle paksuutta? @Herman30 postasi asianomaisen Stanag-standardin tuohon yläpuolelle. Siinä kuvatun uhan, lyhyen 7,62 panssarinläpäisevän, pitäisi pysähtyä myös NIJ IV -tason levyyn ja sellaisen paksuus on pari senttiä. Panssariterästä käytettäessä paksuudesta saataneen hieman vielä pois versus keramiikka.

1580402392600.png

1580402475100.png

1580402814500.png
 
En ole ikinä ymmärtänyt mikä tuon Misun idea on ja kuka sitä ostaisi. Maailmalta löytyy vastaavia MRAP:eja vaikka kuinka paljon, eikä luotto ole kovin suuri siihen, että pari työntekijää ja muutaman kymmenen tuhannen liikevaihdon omaava nyrkkipaja, jonka nimi kaiken kukkuraksi on Protolab, kykenisi järjestämään massavalmistusta, jälkimyyntiä tai elinkaaritukea.
Valmistus tulee Toijala Works:lta, joka kyllä kykenee sarjatuotantoonkin. Muutoin yhdyn kyllä osin epäilyysi.
 
Oletko edes yrittänyt ymmärtää?
"...MiSu on suojaukseltaan maailman paras. Se ylittää kaikki standardeissa määritellyt korkeimmatkin suojausmääritykset ja sen ensisijainen käyttötarkoitus on miehistön kuljetus turvallisesti esimerkiksi raskaasti miinoitetuilla alueilla. MiSu on myös monikäyttöinen PMPV -ajoneuvo, jolla voidaan tehdä muun muassa sairaskuljetuksia, evakuointeja sekä ruoka- ja lääkekuljetuksia. Se soveltuu erinomaisesti käytettäväksi kriisialueiden kulkupelinä siviilihenkilöiden kuljettamiseen, sillä se kestää niin miinat kuin luoditkin. MiSu on myös maailman ensimmäinen tieliikenteeseen rekisteröity tämän luokan ajoneuvo..."

Samaa mieltä ja tähän voisi vielä lisätä:

Soveltuu rahdin kuljettamiseen
PMPV mahdollistaa myös rahdin maastokuljetukset. Penkkien istuimet nousevat ylös ja mukana kulkee jopa 10 tonnia tavaraa kuormalavoilla. Joukkojen huoltoa helpottava ominaisuus vaikuttaa kiinnostavalta Puolustusvoimien hajautetun taistelutavan näkökulmasta.

Tavoitteena yksinkertaisuus
PMPV:ssä on pyritty käyttämään mahdollisimman paljon valmiita kuorma-autokomponentteja. Lisäksi pyritään kotimaisuuteen.

Protolab PMPV on tällä hetkellä omassa kantavuus- ja suojausluokassaan ainutlaatuinen laite maailmassa. Taisteluvaunun suojaus kuljetusajoneuvossa yhdistettynä kilpailukykyiseen hintaan on kieltämättä kiinnostava yhdistelmä.
Protolab kertoo pyrkineensä mahdollisimman yksinkertaiseen ja toimivaan tekniikkaan. Misun halutaankin olevan viimeinen, joka vielä jatkaa taistelukentällä muiden ajoneuvojen huipputeknisten järjestelmien petettyä.

Kyllä Misun kehittelyssä idea on ollut mukana.

Täältä voi lukea Misusta melkoisen seikkaperäisen kirjoituksen:

 
En ole ikinä ymmärtänyt mikä tuon Misun idea on ja kuka sitä ostaisi. Maailmalta löytyy vastaavia MRAP:eja vaikka kuinka paljon, eikä luotto ole kovin suuri siihen, että pari työntekijää ja muutaman kymmenen tuhannen liikevaihdon omaava nyrkkipaja, jonka nimi kaiken kukkuraksi on Protolab, kykenisi järjestämään massavalmistusta, jälkimyyntiä tai elinkaaritukea.

Protolabin liikevaihto vuonna 2018 oli kylläkin noin satakertainen esittäämääsi nähden. Pieni toki silti sotilasajoneuvojen toimittajaksi. Ja kilpailu on tosiaan kovaa, kun maailmalla on jo paljon vastaavia ajoneuvoja laajalla käyttäjäpohjalla ja todellisilla näytöillä taistelukentältä.


Oletko edes yrittänyt ymmärtää?
"...MiSu on suojaukseltaan maailman paras. Se ylittää kaikki standardeissa määritellyt korkeimmatkin suojausmääritykset ja sen ensisijainen käyttötarkoitus on miehistön kuljetus turvallisesti esimerkiksi raskaasti miinoitetuilla alueilla. MiSu on myös monikäyttöinen PMPV -ajoneuvo, jolla voidaan tehdä muun muassa sairaskuljetuksia, evakuointeja sekä ruoka- ja lääkekuljetuksia. Se soveltuu erinomaisesti käytettäväksi kriisialueiden kulkupelinä siviilihenkilöiden kuljettamiseen, sillä se kestää niin miinat kuin luoditkin. MiSu on myös maailman ensimmäinen tieliikenteeseen rekisteröity tämän luokan ajoneuvo..."

Suojaukseltaan maailman paras. Sanoo valmistaja, joka tuskin tietää, mitä kilpailijoiden ajoneuvot lopulta kestävät. STANAG 4569 on aika kesy miinasuojauksen osalta, kun siinä testataan lähinnä konventionaalisella taistelukentällä kohdattavia uhkia, ei satojen kilojen improvisoituja jytkyjä.

Esimerkkeinä:

On 19 January 2008, a 3rd Infantry Division U.S. Army soldier operating as the exposed turret gunner, was killed in a Navistar MaxxPro MRAP vehicle by an ANFO IED estimated at 600 lb.[77] It is unknown whether the gunner was killed by the explosion or by the vehicle when it rolled over after the blast. The vehicle's v-hull was not compromised. The crew compartment also appeared to be uncompromised, and the three other crew members inside the vehicle survived; one with a shattered left foot, a broken nose and several broken teeth; one with a fractured foot; and the third physically unharmed.[77][78][79][80]



1580405482300.png

This Cougar was hit in Al Anbar, Iraq by a directed charge IED approximately 300-500 lbs in size. All crew members survived the blast and went out the next day.

 
Protolabin liikevaihto vuonna 2018 oli kylläkin noin satakertainen esittäämääsi nähden. Pieni toki silti sotilasajoneuvojen toimittajaksi. Ja kilpailu on tosiaan kovaa, kun maailmalla on jo paljon vastaavia ajoneuvoja laajalla käyttäjäpohjalla ja todellisilla näytöillä taistelukentältä.

Katsopa edellisiä vuosia. Vuoden 2018 tilinpäätöksessä näkyy varmaankin ne PV:lle myydyt esisarja-ajoneuvot.
 
Suojaukseltaan maailman paras. Sanoo valmistaja, joka tuskin tietää, mitä kilpailijoiden ajoneuvot lopulta kestävät. STANAG 4569 on aika kesy miinasuojauksen osalta, kun siinä testataan lähinnä konventionaalisella taistelukentällä kohdattavia uhkia, ei satojen kilojen improvisoituja jytkyjä.

Miksi täytyy suojautua satojen kilojen räjähteitä vastaan ja mitkä suomessa olevat pyöräajoneuvot tuohon kykenevät?
 
Miksi täytyy suojautua satojen kilojen räjähteitä vastaan ja mitkä suomessa olevat pyöräajoneuvot tuohon kykenevät?

Kysymys oli siitä, miksi kukaan ostaisi ko. ajoneuvoa. Järkisyiden löytäminen vaikuttaa hankalalta, ellei sitten kotimaisen teollisuuden tukemista pidä sellaisena.
 
Back
Top