Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mikä liikkuva taistelutapa? Jos tarkoitat alueellisten joukkojen uutta taistelutapaa, niin on kerrottu, että on erilaisia taisteluosastoja/pataljoonia, ainakin hyökkääviä, puolustavia ja hajautettuja.

Sinne mahtuu niin panssaroitua PV:n kalustoa kuin ottoajoneuvojakin. Voi toki olla, että ainakin puolustavista haluttaisiin tehdä hyökkääviä uusilla ajoneuvohankinnoilla. Tämä kävisi järkeen, jos epäsuora ja viestikalusto on osapuilleen vastaavaa. Toisaalta etenkään hajautettujen pataljoonien toiminnan kannalta en näe ottoajoneuvojen käyttöä suurena heikkoutena. Nimestä päätellen joukon toiminta pohjaa enemmän hajautettuun kuin keskitettyyn toimintaan, ja tämä hajautus vähentää tarvetta panssaroidulle kalustolle. Pahimmillaan lennokki paljastaa muutaman Hilux-teknikaalin ja maastoskootterin, ei komppaniallista miehiä kuorma-autojen lavoilla.

Mitä tulee noiden kolmen yhtäaikaiseen esiintuloon, niin... Protolab oli ensimmäinen PMPV "Misun" kanssa. Ja voi kuvitella, mitä Sisulla ja Patrialla on ajateltu asian käydessä ilmi. Ei kai kukaan halua tahallaan jäädä kakkoseksi? Eli puolittaisella pakolla on kehitetty omat versiot, ettei poliittiset voimat ostata puolustusvoimilla kilpailijan tuotetta.
Ollaan vaan reilusti erimieltä, maastokelpoisuutta isoille joukoille en näe saavutettavan ottokamppeilla. Mielellään saa osoittaa tämän näkemyksen vääräksi, itseasiassa toivon olevani väärässä. Hiluxeilla esim. on meidän maastossa paria kertaluokkaa heikompi liikkuvuus kuin hiekkamaissa.
 
Hetken kun mietin niin perun tuon ”itseasiassa toivon olevani väärässä” kommentin. Kyllä maaston haastavuus on meille isompi etu kuin mahdolliselle hyökkääjälle.
 
Ollaan vaan reilusti erimieltä, maastokelpoisuutta isoille joukoille en näe saavutettavan ottokamppeilla. Mielellään saa osoittaa tämän näkemyksen vääräksi, itseasiassa toivon olevani väärässä. Hiluxeilla esim. on meidän maastossa paria kertaluokkaa heikompi liikkuvuus kuin hiekkamaissa.

On meilläkin muita vuodenaikoja kuin rospuutto. Eikä HAJP:t ole rajoitettuja Hiluxeihin. Siellä voi olla vuodenajasta riippuen käytössä moottorikelkkoja, moottoripyöriä, maastoskoottereita (mönkijöitä), maastokuorma-autoja, maansiirtoautoja ja vaikkapa metsätraktoreita. Maastoliikkuvaa kalustoa löytyy kyllä siviilistäkin - panssaroitu kalusto onkin sitten asia erikseen, mutta jos lihavia maaleja ei synnytetä, niin tarve panssarille vähenee.
 
On meilläkin muita vuodenaikoja kuin rospuutto. Eikä HAJP:t ole rajoitettuja Hiluxeihin. Siellä voi olla vuodenajasta riippuen käytössä moottorikelkkoja, moottoripyöriä, maastoskoottereita (mönkijöitä), maastokuorma-autoja, maansiirtoautoja ja vaikkapa metsätraktoreita. Maastoliikkuvaa kalustoa löytyy kyllä siviilistäkin - panssaroitu kalusto onkin sitten asia erikseen, mutta jos lihavia maaleja ei synnytetä, niin tarve panssarille vähenee.
Niin. Ikäni kun olen liikkunut metsissä ympäri Suomea on päässyt syntymään jonkinlainen näkemys millä siellä voi kulkea ja reserviupseerien mieli kun on, niin on myös tullut katseltua maastoa sillä silmällä.

Kelkoilla mönkijöillä ja enduropyörillä olen ajanut kymmeniä tuhansia kilometrejä umpimetsissä, niiden kyvyistä on jonkinlainen käsitys olemassa. Hyviä pelejä tiettyihin tarpeisiin omine rajoitteineen ja hyötyineen, ei niillä kuitenkaan pataljoonia siirretä se on selvä.

Siivilipuolen maastokuorma-autot, maansiirtoautot jne toimii hyvin metsätieauto tasolle saakka, siitä haastavampiin ”maastoihin” niitä kannattaa viedä isolla harkinnalla. Unimogit ym. Erikoiskalusto on sitten merkittävästi maastokelpoisempaa, mutta Unimog onkin Sisun siiviilisisko...On näiden kaikkien edellä mainittujen kanssa tullut touhuttua myöskin vuosia, jos mielipide kiinnostaa niin sopii sotahommiin yktähyvin kuin yhdenkoon sukka jalkaan.

Metsäkoneet ym traktorit taas...:censored: En kyllä perkele niitä haluasi nähdä lähelläkään operatiivisia joukkoja piste. Ja toinen vielä perään. Maastokelpoisuutta kyllä löytyy, ei tosin niin paljon kuin hevosella... Sotahommiin ei todellakaan jatkoon. Nykymaasturit on muutamia poikkeuksia lukuunottamatta mahtavia pelejä kaivopuiston ja Punavuoren erämaissa, metsään niillä ei yleisesti ottaen ole mitään asiaa. Sillä hiluxilla vois käväistä uran ulkopuolellakin, mutta kun ei niilläkään pataljoonia siirretä, paitsi tietysti kohtuukuntoista uraa pitkin!

Suomalaiseen maastoon voi käydä tutustumassa vaikka kävelemällä perus hakkuualueen läpi moton jälkiä pitkin, alkaa valjeta miksi kalustoksi ei käy siivilikama uran ulkopuolella. Hyvänäkin kesänä se moton jälki on paikoitellen puolimetriä mustikkapensaan alapuolella.
 
Kysymys, onko Patrian XA-360 sama kuin AMV? Vai onko AMV eri ajoneuvo?

Onko PV:n käytössä olevat AMOS järjestelmät AMV alustalla vai XA-360?
 
@atu-c2 XA-360 on PV:n nimike sille, ja se tulee moottorin tehosta, kuten myös XA-180, XA-185 ja XA-202/203. Vähän kuin Ruotsissa sen nimike on Patgb 360.

AMV:tä on monenlaisilla eri kokoonpanoilla. Ilmeisesti XA-360 ja XA-361 ovat hyvin lähellä toisiaan, sikäli kun voivat olla.
 
Patgb on minusta järkevämpi lyhenne koska se on aukikirjoitettuna pansarterrängbil.
XA tarkoittaa? Mikä ihmeen ksa?
 
Patgb on minusta järkevämpi lyhenne koska se on aukikirjoitettuna pansarterrängbil.
XA tarkoittaa? Mikä ihmeen ksa?

cross-country armoured vehicle (XA)

Eli Risti (X) Panssaroitu (A). Ja onhan XA paljon paljon ytimekkäämpi ja taktisempi nimi ulkomaankaupassa kuin vaikkapa Patgb...
 
Eli Risti (X) Panssaroitu (A). Ja onhan XA paljon paljon ytimekkäämpi ja taktisempi nimi ulkomaankaupassa kuin vaikkapa Patgb...

En tiedä miten nuo koodit rakennetaan mutta jos A tarkoittaisi panssaroitua niin miksi sitä käytetään myös saman valmistajan kuorma-autoissa kuten SA-150 eli Masi?
 
En tiedä miten nuo koodit rakennetaan mutta jos A tarkoittaisi panssaroitua niin miksi sitä käytetään myös saman valmistajan kuorma-autoissa kuten SA-150 eli Masi?

En minä tiedä, se nyt vain löytyi netistä ja kuulosti järkevältä. SA-sarja on ehkä nimetty jollakin muulla periaatteella?
 
Back
Top