Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En minä tiedä, se nyt vain löytyi netistä ja kuulosti järkevältä. SA-sarja on ehkä nimetty jollakin muulla periaatteella?

Tuohonkin kysymykseen on jossain vastaus. Pitääpä kaivella...

Edit:

Wikipedian mukaan se menee näin.

"Sisun (myöh Patrian) mallinumerointi toimii siten, että ensimmäiset kirjaimet XA kertovat kyseessä olevan panssariajoneuvon, seuraavat kaksi numeroa kertovat moottorin kilowatit kymmenen tarkkuudella ja viimeinen numero kertoo kehitysversion numeron"

Eli X tarkoittaisi panssaroitua ja A ajoneuvoa. Mitähän S sitten tarkoittaa? Sotilasajoneuvoa? :unsure:
 
Eli X tarkoittaisi panssaroitua ja A ajoneuvoa. Mitähän S sitten tarkoittaa? Sotilasajoneuvoa? :unsure:

Ei tuossa S-kirjaimessa välttämättä ole mitään logiikkaa. 80-90 luvuilla samaan aikaan SA-150/240 kanssa Sisu valmisti siviilipuolella nk. S-sarjaa (nokattamat SK ja SM sekä nokalliset SN, SL ja SR). SA -mallinimi osuu tuohon samaan ja siinä A sitten voi tarkoittaa vaikka jotain tai sitten ei. Näihin siviilimalleihin pohjautuen tuli myös PV:lle SK-mallisia kuorma-autoja.

Sisu SK, SL, SM, SN ja SR
Valmistusvuodet 1980–1996
Edeltäjä Sisu M-sarja
Seuraaja Sisu E-sarja

Sotilassovellukset

Sisu SK-181 4×4.
Maavoimille toimitettiin vuonna 1984 kaksiakselisia SK-150 -vaihtokoriautoja. Vuonna 1986 toimitettiin uuden kehitysversion mukaisia SK-171 -malleja ja vuonna 1990 nelivetoisia SK-181 -autoja. Ne varustettiin Multiliftin toimittamilla vaijerilaitteistoilla ja nosturilaitevarustuksella. SK-181 -malleihin tuli jalkakontin käsittelylaitteisto.[35]

Ilmavoimille toimitettiin ensimmäiset kolmiakseliset SK-210 -vaihtokoriautot vuonna 1986, tämän jälkeen niitä tuli myös maavoimille SK-250:n alustalla. Multiliftin vaijerilaitteistot vastasivat maavoimille aiemmin toimitettuja, mutta varustukseen oli lisätty jalkakontin käsittelylaitteisto, telivetolaite ja hiekoittimet.[36]

1990-luvulla puolustusvoimat tilasi suuren määrän kaksiakselisia Sisu SK-181 VK-4×4/4400 -maastokuorma-autoja. Näihin asennettiin Kuljetusvarikolla kartiotappikiinnitteiset turvakaarin varustetut avolavat. Lavan vaihto edellytti erillisen nostolaitteen, mutta vaihto tapahtui oli vaijerivaihtolaitetta nopeammin. Lisäksi ajoneuvon voi muuntaa asejärjestelmän alustaksi, kun lavan tilalle vaihdettiin asejärjestelmäkori.[37]

Kenttätykistön käyttöön hankittiin vuonna 1990 kaksi Sisu SK-250 CKH-6×6/4100+1370 -maastokuorma-autoa. Takaosassa oli kaukokäyttöiset Hiab-nosturit.[38]

1990-luvulla meritorjuntaohjusjärjestelmät MTO-85 siirrettiin neliakselisten SK-242 CA-KH-6×2/1830+3570+1370:ien päälle. Ne olivat olleet aikaisemmin SA-240:ien alustoilla. Ohjuksia kuljetettiin SK-181 6×2/4100+1300 -mallisilla Sisuilla, joissa oli latausta varten vaihtokorilaitteistot ja Hiab-nosturit.[39]

 
Tuohonkin kysymykseen on jossain vastaus. Pitääpä kaivella...

Edit:

Wikipedian mukaan se menee näin.

"Sisun (myöh Patrian) mallinumerointi toimii siten, että ensimmäiset kirjaimet XA kertovat kyseessä olevan panssariajoneuvon, seuraavat kaksi numeroa kertovat moottorin kilowatit kymmenen tarkkuudella ja viimeinen numero kertoo kehitysversion numeron"

Eli X tarkoittaisi panssaroitua ja A ajoneuvoa. Mitähän S sitten tarkoittaa? Sotilasajoneuvoa? :unsure:

Ensimmäiset kirjaimet XA kertovat kyseessä olevan panssariajoneuvon.

Miksi X tarkoittaisi panssaroitua? Ei toimi lyhenteenä, ei englannissa eikä suomessa. Jos taas S=Sotilas, kuten mietit, niin panssaroitu on sitten luonnollisesti P, siis PA-180. Paitsi tietysti jos Sisulla oli jo PA-sarja, siitä en osaa sanoa.

Minä pidän kiinni tuosta internetin selityksestä. Se on järkevin. Vastaavaa cross=X lyhennettä käyttää ainakin Volvo, esim. XC90.

P.S. Alkuperäinen lähteeni oli sama kuin sinulla, Wikipedia.

 
Ensimmäiset kirjaimet XA kertovat kyseessä olevan panssariajoneuvon.

Miksi X tarkoittaisi panssaroitua? Ei toimi lyhenteenä, ei englannissa eikä suomessa. Jos taas S=Sotilas, kuten mietit, niin panssaroitu on sitten luonnollisesti P, siis PA-180. Paitsi tietysti jos Sisulla oli jo PA-sarja, siitä en osaa sanoa.

Minä pidän kiinni tuosta internetin selityksestä. Se on järkevin. Vastaavaa cross=X lyhennettä käyttää ainakin Volvo, esim. XC90.

P.S. Alkuperäinen lähteeni oli sama kuin sinulla, Wikipedia.


Sitten on telakuorma-auto NA eli Nasu tai Nauha-Sisu. Nauha-ajoneuvo kuulostaa kyllä hieman koomiselle :D Ja RA eli raivausajoneuvo.

A on aika selvä tapaus mutta X:lle en heti keksi selitystä. Muuta kuin että joku päätti tällätä siihen äxän. PA olisi kyllä ollut paljon passelimpi yhdistelmä 80-luvun Pv:lle kuin XA.

Minä en pidä kiinni mistään ennen kuin näen järkevän selityksen koko revohkalle.
 
Panssariseminaarissa 2015 Esa Muikku on esitelmöinyt miehistönkuljetusajoneuvoista.

Sisu XA-180 Puolustusvoimissa - ensimmäiset 30 vuotta (DI Esa Muikku, Millog Oy)

"Prototyyppejä alettiin testata marraskuussa Kokeiluleiri pidettiin talvella 1983 Lapissa, ja joukko-osastokokeilut tehtiin seuraavana kesänä PrPr:ssa. Osassa testejä mukana oli muita ajoneuvoja, erityisesti BTR-60PB-vaunu, jota vastaan kotimaisia prototyyppejä verrattiin. Useimmissa testeissä kotimaiset prototyypit osoittautuivat neuvostoliittolaisvaunua paremmaksi. Kokeiluja tosin haittasi valmistajien haluttomuus esitettyjen muutosten tekemiseen. Myös Valmetin useat rikkoutumiset häiritsivät testejä. Sisu todettiin prototyypeistä paremmaksi useimmissa vertailukohteissa: ajo- ja matkustusmukavuus, nopeus, toimintamatka, ohjaus tie- ja vesiajossa, huollettavuus. Kokeilujen tuloksena päädyttiin tilaamaan Sisu XA-180-vaunuja. Mallimerkinnässä X tarkoittaa valmistajatehtaan koodistolla erikoisajoneuvoa ja 180 on moottorin teho kilowatteina. Valtioneuvosto teki hankintapäätöksen joulukuussa 1983, ja tilaus tehtiin helmikuussa 1984."
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän mahtaa olla tilanne tämän "Rosomaksa -kuvion" kanssa (ainakin Talouselämä kirjoitti taannoin, että "Patria on käynyt lehtitietojen mukaan neuvotteluja koskien Land-liiketoimintansa osien kauppaamista puolalaisen puolustusteollisuuskonserni PGZ:n kanssa"). Patria 6x6:n näköinen ajoneuvo näyttää olevan Puolalaisyhtiön valikoimissa: http://www.rosomaksa.pl/kto-6x6.html
 
Mikähän mahtaa olla tilanne tämän "Rosomaksa -kuvion" kanssa (ainakin Talouselämä kirjoitti taannoin, että "Patria on käynyt lehtitietojen mukaan neuvotteluja koskien Land-liiketoimintansa osien kauppaamista puolalaisen puolustusteollisuuskonserni PGZ:n kanssa"). Patria 6x6:n näköinen ajoneuvo näyttää olevan Puolalaisyhtiön valikoimissa: http://www.rosomaksa.pl/kto-6x6.html

Ei se ole vain Patria 6x6 näköinen vaan sama ajoneuvo ja samasta setistä kuvatkin kuin Patrian omat mainosmatskut. Patrian sivuilta löytyy 6x6 esite englanniksi ja puolaksi, mutta näköjään ovat myyneet 6x6:sen Rosomakille kuten AMV:kin.

Osa Land-toimintojen myynnistä Rosomakille voisi viitata pyrkimykseen Land-toimintojen yhteisomistukseen, jolloin Patrian Land -tuotteista tulisi käytännössä suomalais-puolalaisia, jossa norjalaisetkin on mukana Patrian kautta. Sitten vielä yhteistyösopimusta Baltian maiden kanssa ym. niin johan tuosta alkaa jonkinasteinen strategia ja asiakaspohja löytymään koko Itämeren ja skandinavian leveydeltä.
 
Mikähän mahtaa olla tilanne tämän "Rosomaksa -kuvion" kanssa (ainakin Talouselämä kirjoitti taannoin, että "Patria on käynyt lehtitietojen mukaan neuvotteluja koskien Land-liiketoimintansa osien kauppaamista puolalaisen puolustusteollisuuskonserni PGZ:n kanssa"). Patria 6x6:n näköinen ajoneuvo näyttää olevan Puolalaisyhtiön valikoimissa: http://www.rosomaksa.pl/kto-6x6.html
Alihankintakuvio, nuohan ne käytännössä valmistaisivat, ellei kotoinen hallituksemme päättäisi ostaa uusia 6x6:ia tai lisää AMV:itä, ja samalla käynnistää kotimaista tuotantoa uudelleen.

Kuulemma Puolan Rosomakiinsa kehittämät muutokset ovat olleet sellaisia, joita mikään muu tilaaja ei ole edes halunnut.

Jos Patria olisi myynyt nuo PGZ:lle, olisi siitä myös uutisoitu.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se ole vain Patria 6x6 näköinen vaan sama ajoneuvo ja samasta setistä kuvatkin kuin Patrian omat mainosmatskut. Patrian sivuilta löytyy 6x6 esite englanniksi ja puolaksi, mutta näköjään ovat myyneet 6x6:sen Rosomakille kuten AMV:kin.

Osa Land-toimintojen myynnistä Rosomakille voisi viitata pyrkimykseen Land-toimintojen yhteisomistukseen, jolloin Patrian Land -tuotteista tulisi käytännössä suomalais-puolalaisia, jossa norjalaisetkin on mukana Patrian kautta. Sitten vielä yhteistyösopimusta Baltian maiden kanssa ym. niin johan tuosta alkaa jonkinasteinen strategia ja asiakaspohja löytymään koko Itämeren ja skandinavian leveydeltä.

Jaahas!
Rosomakilla on lisenssivalmistusta ja ilmeisesti markkinointioikeus AMV ja varmaankin nyt myös Patria 6x6 ajoneuvoille.
 
Miksikäs ei? Antaa sikäläisten itse markkinoida tuota 6x6:sta hallitukselleen.
Ja jos käy kaupaksi, niin valmistetaan Puolassa. Entä jos joku muu ostaa, tehdäänkö siinäkin tapauksessa Puolassa, eli onko valmistus siirtynyt / siirtymässä kokonaan pois HML:sta? AMV:t Emiraatteihin taidettiin myös toimittaa Puolasta?
 
Ja jos käy kaupaksi, niin valmistetaan Puolassa. Entä jos joku muu ostaa, tehdäänkö siinäkin tapauksessa Puolassa, eli onko valmistus siirtynyt / siirtymässä kokonaan pois HML:sta? AMV:t Emiraatteihin taidettiin myös toimittaa Puolasta?

Onko muuten AMV:tä saatu myytyä mihinkään siten että kaikki on valmistettu Suomessa? Ruotsiin?
 
Ja jos käy kaupaksi, niin valmistetaan Puolassa. Entä jos joku muu ostaa, tehdäänkö siinäkin tapauksessa Puolassa, eli onko valmistus siirtynyt / siirtymässä kokonaan pois HML:sta? AMV:t Emiraatteihin taidettiin myös toimittaa Puolasta?

Voisi kuvitella että mahdolliset kotimaiset toimitukset tehdään täällä ja vientikappaleet Puolassa. Olisi vaikea perustella kotimaassa miksi Patrialta ostetut kuljetusvehkeet tulevatkin Puolasta. Alihankintaahan siellä voidaan tehdä mutta näkyvä osa loppukokoonpanoa tehtäisiin varmaan Suomessa.
 
Suomi on johtovaltiona puuhaamassa uuden arktisiin ja vuoristo-olosuhteisiin tarkoitetun sotilasajoneuvon kehittämistä yhteistyönä EU-maiden kesken. Maavoimien komentajan Petri Hulkon mukaan hankkeeseen on saatu alustavasti mukaan "toistakymmentä" unionin jäsenmaata.
Lisäksi mukaan on tulossa yrityskonsortio, joka kootaan suomalaisen Patrian johdolla. Kehitystyöhön käytettäisiin EU:n puolustustarvikeyhteistyöhön osoittamaa rahaa, kunhan unionin budjetti saadaan hyväksyttyä, Hulkko kertoo.
Suomen tapauksessa uusi ajoneuvo käytännössä korvaisi tällä vuosikymmenellä vanhenevat telakuorma-autot, joita ei kannata enää modernisoida
 
Yksi tärkeimpiä hankkeita on uuden Patrian alustan pohjalle perustuvan panssaroidun miehistönkuljetusajoneuvon kehittäminen. Tästä on sovittu Latvian kanssa ja Hulkon mukaan nyt näyttää siltä, että myös Viro on tulossa hankkeeseen mukaan.

Toinen tärkeä liikkuvuutta lisäävä hanke on uuden arktisen ajoneuvon kehittäminen nykyisten telakuorma-autojen korvaajaksi.

Ajoneuvolla pitäisi olla sama taktinen kyky kuin telakuorma-autoilla, mutta sen pitäisi pystyä liikkumaan maantiellä selvästi nopeammin, jotta joukkoja voidaan keskittää nopeammin.

Arktisen ajoneuvon kehittämiseen ollaan hakemassa EU-rahoitusta.

Maavoimat aikoo myös päivittää lähivuosina nykyiset CV9030-rynnäkköpanssarivaunut ja hankkia lisää lennokkeja.

 
Back
Top