Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ajoneuvolla pitäisi olla sama taktinen kyky kuin telakuorma-autoilla, mutta sen pitäisi pystyä liikkumaan maantiellä selvästi nopeammin
Vaikea yhdistelmä. Sama taktinen kyky = telaketjut/kumitelat (eli pyörä-ajoneuvo ei tule kysymykseen) mutta tela-ajoneuvo on hidas maantiellä.
 
Vaikea yhdistelmä. Sama taktinen kyky = telaketjut/kumitelat (eli pyörä-ajoneuvo ei tule kysymykseen) mutta tela-ajoneuvo on hidas maantiellä.
Uusi tällilinjasto Suomeen. Tosin vilkaisin seuraavaksi huippunopeuksia, vain 10% etu tällin hyväksi. Olisin kuvittelut bankkua hitaammaksi. Mikähän mahtaa olla bankkujen etenemiskyky ja telapaine verrattuna tälleihin, kertokaa tietäjät?

Mutta kuinkahan nopeaa teitä pitkin pitäisi pystyä etenemään? CV 90 70kmh, tälli 60 kmh, bankku 55kmh, kertoo wiki. Telat ei kelpaa, pyörillä ei pääse maastossa...

Northern Wind 19 -harjoituksesta, hyvin maastokelpoiselta näyttää:

54514431_2228292983860745_2773065511771045888_o.jpg
 
Mutta kuinkahan nopeaa teitä pitkin pitäisi pystyä etenemään? CV 90 70kmh, tälli 60 kmh, bankku 55kmh, kertoo wiki. Telat ei kelpaa, pyörillä ei pääse maastossa...
Veikkaan että kyse ei ole hetkellisestä huippunopeudesta tiellä, vaan joukon nopeasta siirtymiskyvystä taistelukuntoisena. Eli esim. P siirtyy 300km hajautettuna erilaisia teitä pitkin viidessä tunnissa ja on ilman ajoneuvojen huoltoa käytettävissä 3vrk intensiiviseen taisteluun, joka voi sisältää merkittäviä määriä siirtymisiä.
 
Veikkaan että kyse ei ole hetkellisestä huippunopeudesta tiellä, vaan joukon nopeasta siirtymiskyvystä taistelukuntoisena. Eli esim. P siirtyy 300km hajautettuna erilaisia teitä pitkin viidessä tunnissa ja on ilman ajoneuvojen huoltoa käytettävissä 3vrk intensiiviseen taisteluun, joka voi sisältää merkittäviä määriä siirtymisiä.
Tuo ei taida kyllä ilman pyöriä onnistua... Siis juuri noilla luvuilla, mitä mainitsit. Teoreettinen maksiminopeus on kuitenkin ihan eri asia, kuin tehdä tuon mitä kuvasit.
 
Ei telasto automaattisesti tarkoita matalaa huippunopeutta, vrt moottorikelkka jolla voidaan helposti ajaa 200km/h, eikä telasto ole millänsäkään kunhan saa lunta jäähdytykseen. Nykytekniikalla uskon nopeutta voitavan nostaa jokasään teloillakin merkittävästi nykyisestä ilman, että kestävyys isosti kärsii.
Mistään mitään tietämättömänä voisi ajatella, että jos kaluston todellinen matkanopeus olisi esim. luokkaa 80 kmh, niin alkaisi riittää hätäisemmällekin kenraalille. Saa olla erimieltä.
 
Uusi tällilinjasto Suomeen. Tosin vilkaisin seuraavaksi huippunopeuksia, vain 10% etu tällin hyväksi. Olisin kuvittelut bankkua hitaammaksi. Mikähän mahtaa olla bankkujen etenemiskyky ja telapaine verrattuna tälleihin, kertokaa tietäjät?

Mutta kuinkahan nopeaa teitä pitkin pitäisi pystyä etenemään? CV 90 70kmh, tälli 60 kmh, bankku 55kmh, kertoo wiki. Telat ei kelpaa, pyörillä ei pääse maastossa...

Northern Wind 19 -harjoituksesta, hyvin maastokelpoiselta näyttää:

54514431_2228292983860745_2773065511771045888_o.jpg

Olikohan CV sitä mieltä, että etenemiskyky huonompi, koska kaksiosaisuus ja ojien ym. ylitykset. Näin muistelen. Pinta-paine, kts. https://maanpuolustus.net/threads/miehistön-kuljetus.762/post-534434 .
 
Vaikea yhdistelmä. Sama taktinen kyky = telaketjut/kumitelat (eli pyörä-ajoneuvo ei tule kysymykseen) mutta tela-ajoneuvo on hidas maantiellä.

Telaketjut pyöräajoneuvon rungon alle?

Tai... puolitelavaunu, jonka etuakselilla on alaslaskettavat sukset?

1581542074700.png
1581542149500.png

Lisäys: Tai tällainen, mutta telaketjujen asennus napin painalluksella pitää vielä miettiä uusiksi:

1581542388000.png
 

Johtovaltio... ottaa eteen ja hivelee suomalaista itsetuntoa. :cool:

Lienee sama projekti, jota aikanaan hostattiin Saksassa:

 
Ja panssaroitu taas voi olla useamman tonnin enemmän. BSV10MKII (ruotsalaisittain BV410) paino on luokkaa 15 tn.

Telakuorma-autot (PV:n nykyinen termi Tela-ajoneuvo eli TEA) on nykyään jotain ihan muuta kuin perus BV206 tai NASUt.
 
Maavoimat aikoo myös päivittää lähivuosina nykyiset CV9030-rynnäkköpanssarivaunut ja hankkia lisää lennokkeja.


Mitä mahtaa CV-päivitys pitää sisällään?

Hollanti päivittää 149 vaunuansa -22-26, ilmeisesti sisältöä ei ole julkaistu allaolevaa tarkemmin? Meillä taitaa olla menty niukemmilla päivityksillä, mutta pukkaakohan päivityksissä Spikeä, testien aikataulu ainakin on MLU:itaita ajatellen sopiva :unsure:

"CV90 also requires a major interim refurbishment. Its lifespan of 30 years is to end in 2039. This weapon system must be modernized from 2022 for the same reasons as the Panzer howitzer. Substantially stronger (potential) opponents demand sufficient strength to act in the highest spectrum of violence.

The work includes the improvement of various functions. Think of protection, firepower, mobility, observation, command, maintenance and training.

In the implementation of the MLU, cooperation with other countries that also operate the CV90 will be sought, as possible. In principle, the manufacturer carries out the work, but where possible the Dutch industry is involved. It costs between € 250 million and € 1 billion.”

 
Mitä mahtaa CV-päivitys pitää sisällään?

Hollanti päivittää 149 vaunuansa -22-26, ilmeisesti sisältöä ei ole julkaistu allaolevaa tarkemmin? Meillä taitaa olla menty niukemmilla päivityksillä, mutta pukkaakohan päivityksissä Spikeä, testien aikataulu ainakin on MLU:itaita ajatellen sopiva :unsure:

"CV90 also requires a major interim refurbishment. Its lifespan of 30 years is to end in 2039. This weapon system must be modernized from 2022 for the same reasons as the Panzer howitzer. Substantially stronger (potential) opponents demand sufficient strength to act in the highest spectrum of violence.

The work includes the improvement of various functions. Think of protection, firepower, mobility, observation, command, maintenance and training.

In the implementation of the MLU, cooperation with other countries that also operate the CV90 will be sought, as possible. In principle, the manufacturer carries out the work, but where possible the Dutch industry is involved. It costs between € 250 million and € 1 billion.”


Olikohan joskus puhe telojen uusimisesta?
 
Mitä mahtaa CV-päivitys pitää sisällään?

Hollanti päivittää 149 vaunuansa -22-26, ilmeisesti sisältöä ei ole julkaistu allaolevaa tarkemmin? Meillä taitaa olla menty niukemmilla päivityksillä, mutta pukkaakohan päivityksissä Spikeä, testien aikataulu ainakin on MLU:itaita ajatellen sopiva :unsure:

Laittavat vaunuihin Iron Fistin.


BAE Systems’ selected to integrate Active Protection System solution into Dutch CV90s

Sep 17 2019









BAE Systems will integrate Elbit Systems’ Iron Fist Active Protection System into the Dutch Army’s fleet of CV90s following successful integration testing.



The Dutch Army has selected BAE Systems to integrate the Elbit Systems’ Iron Fist Active Protection System (APS) solution into its fleet of CV90 Infantry Fighting Vehicles following successful testing to integrate it onto the platform.

Iron Fist is an advanced technology that automatically detects, tracks and neutralizes incoming threats to protect the vehicle and its crew. The Royal Netherlands Army has been working closely with BAE Systems Hägglunds to study the implementation of the Iron Fist APS onto the CV9035NL since 2015. The first phase evaluated the feasibility of five systems. The second phase focused on the inherent performance and high level integration of the APS. With the first layer of soft-kill technology integrated onto the Dutch Army’s CV9035NL fleet, plans are underway to add the Iron Fist’s final layer.

“Over the last couple of years, we have done a thorough job in studying the integration and conducting system tests with the Active Protection System for the CV90 platform. We are now confident that it will provide the capability we need. The APS will give us a significant combat advantage and will improve tactical operation,” said Joost Vernooij, Dutch Project Manager for CV90. “I look forward to the next phase in our Mid-Life Upgrade program of the CV9035NL, with focus on integration, Human Machine interfacing and performance optimization.”

“This development is a strategic milestone in the CV90’s holistic survivability approach. It complements the already existing, stealth- and soft-kill layers with further means to defeat the incoming threat, making survivability even more achievable,” said Dan Lindell, the CV90 platform manager at BAE Systems Hägglunds, the manufacturer of the vehicle.

The survivability of the CV90 can be seen in all of its iterations and is one of the vehicle’s most advanced features. In addition to armored protection, the vehicle’s overall survivability is enhanced by superior mobility, advanced signature management features, ease-of-use and maintainability, and high degree of design efficiency.

The CV90 is operated by six other European nations who participate in the development of the vehicle through the CV90 User Club.

The APS installation on the Dutch CV90s marks a critical addition to the vehicle’s already impressive array of iFighting® combat enhancing features. The installation of the Iron Fist system developed with Elbit will provide Dutch Army with a highly defensive tool to counter threats and deliver the required protection for the CV9035NL crews.
 
Back
Top