Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Onkohan nuo edes panssarointia vai jotakin muuta? Näyttää ihan sellaiselta liukuestetarralta. Sitä ei tosin varmaan tarvitsisi sentään niitata.

Jos se nyt panssarointia on, niin kaipa se vähentää teräsovesta irtoavian sirpaleiden määrää. Suojaustason nostoon on vaikea kuvitella pyrittävän näin ohuella materiaalikerroksella, kun pohjapanssarikin on mitä on.

1582572787400.png
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Onkohan nuo edes panssarointia vai jotakin muuta? Näyttää ihan sellaiselta liukuestetarralta. Sitä ei tosin varmaan tarvitsisi sentään niitata.

Jos se nyt panssarointia on, niin kaipa se vähentää teräsovesta irtoavian sirpaleiden määrää. Suojaustason nostoon on vaikea kuvitella pyrittävän näin ohuella materiaalikerroksella, kun pohjapanssarikin on mitä on.

Katso liite: 37536
Minkälainen se spall liner on, mikä on Leopard 2a6:ssa, muttei 2a4:ssä?
 
Minkälainen se spall liner on, mikä on Leopard 2a6:ssa, muttei 2a4:ssä?

En tiedä. @CV9030FIN tai @Lepard pystyy ehkä sanomaan jotakin. Voi myös olla, että eri maiden päivityksissä on käytetty eri valmistajien tuotteita? Päivityssisällöthän ovat kai vaihdelleet hieman.

Tuossa tanskalaisfirman tarjontaa, löytyy niin joustavia peittoja kuin jäykkiä paneeleja:


Hollannissakin nähtävästi tehdään:


Saksassa tehdään, tietenkin:


Tämä jenkkiyritys on toimittanut USA:n asevoimille spall linerin yli 10 000 ajoneuvoon, ilmeisesti juuri muuta se ei sitten teekään verkkosivuista päätellen:


Rheinmetall on näköjään ostanut IBD Deisenroth Engineeringin. Ilmeisesti firma pyörinyt kuitenkin ainakin 90-luvulta asti ja kun sen panssariointituotteita on kai mennyt useammankin Leo-käyttäjän vaunuihin, niin olisikohan sieltä spall linerkin alun perin kotoisin?

 
Onkohan nuo edes panssarointia vai jotakin muuta? Näyttää ihan sellaiselta liukuestetarralta. Sitä ei tosin varmaan tarvitsisi sentään niitata.

Jos se nyt panssarointia on, niin kaipa se vähentää teräsovesta irtoavian sirpaleiden määrää. Suojaustason nostoon on vaikea kuvitella pyrittävän näin ohuella materiaalikerroksella, kun pohjapanssarikin on mitä on.

Katso liite: 37536
Tai sitten se on lämpöeriste.
 
Kun olen postaillut tänne noita fiktiivisiä pataljoonaorganisaatioita, niin tässä olisi fiktiivinen Imperial Guard regiment:
Cadian_114th_organization.jpg
Miltä organisaatio näyttää mekanisoiduksi rykmentiksi?

Chimera= Miehistönkuljetuspanssarivaunu
Basilisk = Raskas telatykki
Griffon = Raskas kranaatinheitin
Hydra = Ilmatorjuntatykistö
Salamander = Tiedustelupanssarivaunu
Sentinel = Kevyt mecha
Samaritan =Lääkintäjoukkojen panssarivaunu
Atlas= Hinaustarkoitukseen modattu raskas panssarivaunu
Trojan = Hinaustarkoitukseen modattu kevyt panssarivaunu
 
Kun olen postaillut tänne noita fiktiivisiä pataljoonaorganisaatioita, niin tässä olisi fiktiivinen Imperial Guard regiment:
Katso liite: 38042
Miltä organisaatio näyttää mekanisoiduksi rykmentiksi?

Chimera= Miehistönkuljetuspanssarivaunu
Basilisk = Raskas telatykki
Griffon = Raskas kranaatinheitin
Hydra = Ilmatorjuntatykistö
Salamander = Tiedustelupanssarivaunu
Sentinel = Kevyt mecha
Samaritan =Lääkintäjoukkojen panssarivaunu
Atlas= Hinaustarkoitukseen modattu raskas panssarivaunu
Trojan = Hinaustarkoitukseen modattu kevyt panssarivaunu
Tämä on varmaankin jokin scifi-armeijan yksikkö ja en tiedä, toimivatko ne samoilla lainalaisuuksilla kuin maiset vastineensa...

Jos tämän on tarkoitus toimia maa-nimisellä planeetalla, seuraavia huomioita voi tehdä:
  • esikunnassa on ainoastaan 6 upseeria ja peräti 209 jantteria. Aika erikoinen jako ja en ymmärrä, mitä nämä 209 hyyppää tekevät...
  • monissa organisaatioissa on varsinainen esikunta ja esikuntakomppania erotettu. Tässä jakoa ei näy ja tulkitsen HQ:n sisältävän mm. suomalaistyyppisen esikuntakomppanian. Silti upseereiden määrä on aivan liian pieni.
  • esikunnalla on 215 henkilön liikuttamiseen 4 kuljetuspanssarivaunua. Saattaa tulla vähän ahdasta!
  • Viestikomppanialla on ainoastaan kolme viestiasemaa noin 4000 hengen ja monen kymmenen yksikön pumpulle. Johtamisyhteydet eivät onnistu ainakaan maan päällä käytössä olevalla tekniikalla.
  • lääkintäkomppania on pieni 4000 hengen pumpulle ja ainakaan maan läntisten teollisuusmaiden tasoiseen lääkintähuoltoon tuolla ei päästä. Ambulanssiajoneuvoja on 10, määrä on aika alakanttiin tämän kokoiselle joukolle.
  • komissaariryhmän toiminta ja tehtävä ei selviä kuvasta
  • Kunnossapitokomppanialla on ilmeisesti 3+5 hinauspanssarivaunua. Tämäkin määrä on pieni esim. NATO-standardiin (yksi hinuri per mekanisoitu komppania)
  • rykmenttiin ei ole piirretty pataljoonatasoa ollenkaan, vaikka kuvassa on kolme erillistä neljän komppanian rykelmää. Pataljoonataso tarvittaisiin mukaan, vähintään E+EVK sekä huolto
  • "pataljoona" ja komppania ovat nelijakoisia, tämä antaa mahdollisuuksia erilaisiin taistelutekniikoihin ja luo tappionsietoa
  • joukkueessa on peräti 6 kivääriryhmää, tässä on vähintään pari liikaa.
  • komppaniassa ei ole mitään raskas-/tukiasejoukkuetta. Tulivoima jää ainoastaan vaunujen varaan.
  • PST puuttuu kaaviosta kokonaan
  • Pioneerit puuttuvat kokonaan
  • Logiistiikkajoukot puuttuvat kokonaan, esim. KULJK
  • Kaikki tykistö, KRH ja ilmatorjunta on kerätty yhteen "prikaatiin". Ilmeisesti ajatus olisi alistaa tältä pataljoonille tarvittava määrä KRH:ta ja mahdollisesti muodostaa pataljoonista ja patteristoista taisteluosastoja. Tykistöä on 30 putkea 3 pataljoonan joukkoa varten, tuo alkaa minimimäärä, vaikka tykit olisivat moderneja (vrt, 8-tykkiset Moukari-patterit). KRH:ta on ainoastaan 20 putkea, mikä on suomalaisittain vähän. Raketeinheittimistöä ei ole orgaanisena yksikkönä. Ilmatorjunnassa on 10 jotain vaunua, mutta kuvasta ei selviä, ovatko ne tykki- vai ohjusvaunuja.
  • Storm troopereista en tiedä. mitä ovat
  • Sentinel-komppaniasta en tiedä, mikä se on
  • Rykmentin tiedustelu on 16 vaunulla ihan kohtalainen, mutta pataljoonatasolta tiedustelu puuttuu kokonaan ja lennokkitiedustelua tai vastaavaa ei ole ollenkaan
  • ELSO-yksiköt puuttuvat kokonaan
  • Sotilasarvoissa on outo piirre, ettei kapteenin ja everstin välillä ole sotilasarvoja. Urakierto saattaa tässä armeijassa olla hidasta!
  • Ajoneuvokalustossa ei näy mitään taistelupanssarivaunun tyyppistä, vaikka kyseessä on mekanisoitu joukko.
Joukon tulivoima on huono, johtaminen vajaata puuttuvan esikuntamiehityksen ja viestiajoneuvojen puutteiden takia, kokonaisia aselajeja puuttuu, huolto on vajaa/puutteellinen, organisaatio ei ole tasapainossa mm. kivääriryhmien ja tukiaseiden osalta. Joukon on suunnitellut jokin scfi-kirjailija ilman sotilastaustaa. EI JATKOON!
 
Kun olen postaillut tänne noita fiktiivisiä pataljoonaorganisaatioita, niin tässä olisi fiktiivinen Imperial Guard regiment:
Katso liite: 38042
Miltä organisaatio näyttää mekanisoiduksi rykmentiksi?

Chimera= Miehistönkuljetuspanssarivaunu
Basilisk = Raskas telatykki
Griffon = Raskas kranaatinheitin
Hydra = Ilmatorjuntatykistö
Salamander = Tiedustelupanssarivaunu
Sentinel = Kevyt mecha
Samaritan =Lääkintäjoukkojen panssarivaunu
Atlas= Hinaustarkoitukseen modattu raskas panssarivaunu
Trojan = Hinaustarkoitukseen modattu kevyt panssarivaunu

Tulikin mieleen että joskus muinoin löytyi jonkun englanniksi tekemä tuollainen kaavio jääkäriprikaati 90. Ja niin että mukaan oli laitettu ajoneuvomäärät per komppania/pataljoona.
 
komissaariryhmän toiminta ja tehtävä ei selviä kuvasta
Poliittisia valvojia. Käytännössä teloittavat pelkurit, jotka taisteluissa epäröivät lähteä etenemään vihollista kohti tai lähtivät pakenemaan, ja vahtivat myös rykmentin lojaaliutta keskushallinnolle ja reportoivat kaikesta epälojaalista asenteesta / isänmaallisuuden puutteesta.
 
Ok, no nyt käy järkeen.

Ennen XP:tä Ruotsi sai ilmeisesti jonkun "Mk2" version jossa tehokkaampi kone ja suurempi kantavuus? Oliskihan tuohon saanut Cv tornin päälle?

Siis tymä kymysys Olisiko siis delcon tornin saanut ok tuohon meitin AMVhen?
Kyllä. Alkuperäinen idea oli varustaa uiva tiedusteluajoneuvo Delcon tornilla. Tässä toki suojaus olisi ollut huomattavasti kevyempi. Jonkin verran raskaampi suojauskin olisi ollut mahdollinen uintikyvyn kustannuksella.
 
Tuon CV:n modernisoinnissa on aika lailla duunia, jo mainittujen lisäksi, jos halutaan uustuotannon tasolle johto- ja hallintajärjestelmissä. Muistaakseni uustuotannossa joka tehtiin Norjalle on vaunussa joku 130 ip-osoitetta.
 
"Asia: Vientiluvan A perusteella Sisu Akselit Oy saisi viedä Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin 31.12.2039 mennessä seuraavat tuotteet: - Akselistosetti, 700 kpl - Varaosat, 100 000 kpl Vientiluvan B perusteella Katsa Oy saisi viedä Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin 31.12.2050 mennessä seuraavat tuotteet: - Vaihdesetti (pudotusvaihde + jakovaihde), 710 kpl - Vaihteen KAT100535 (pudotusvaihde) huolto Tampereella, 300 kpl - Vaihteen KAT100539 (jakovaihde) huolto Tampereella, 300 kpl - Vaihteen KAT100535 (pudotusvaihde) varaosapaketti, 15 kpl - Vaihteen KAT100539 (jakovaihde) varaosapaketti, 15 kpl Tuotteiden vastaanottaja on LLC Calidus, joka käyttää tuotteita omassa tuotannossa. Istuntotapahtumat Äänestys 16 – 1 (Pekonen). Poissa äänestyksestä olivat ministerit Ohisalo ja Andersson

Esitys: Valtioneuvosto myöntää Sisu Akselit Oy:lle ja Katsa Oy:lle esitetyt vientiluvat Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin

Päätös: Valtioneuvosto hyväksyi esityksen"

 
Back
Top