Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja pienempää ja liikuvampaa laitetta (joka myös puree) kuin Wiesel on vaikeaa löytää.Sitä en tiedä kun piti olla pieni ja liikkuva laite....
Jos tätä ei lasketaJa pienempää ja liikuvampaa laitetta (joka myös puree) kuin Wiesel on vaikeaa löytää.
Sanoisin, että Suomessa ei ole varaa ostaa panssaroituja partiokohtaisia ajoneuvoja vaan hankitaan panssaroimattomia ajoneuvoja. Suoja tulee liikkuvuudesta, kätkettävyydestä ja määrästä. Optimitilanteessa joskus 2030+ tällainen panssaroimaton partioajoneuvo voisi olla dieselhybridi pick-up johon voisi laittaa telasarjan (pyöräkohtaisen tai vain yksi molemmille puolille) talviolosuhteita ja haastavampia maasto-olosuhteita varten.
Taistelu muuttuu - MEKTSTOS tms lukuun ottamatta - yhä hajautetummaksi. Alueellisten joukkojen uusi taistelutapa lienee vielä aika koottua tulevaisuuteen verrattuna. Vaikea nähdä että tulevaisuudessa koukkaillaan ja hyökkäillään pataljoona-komppaniakaupalla, vaan pikemmin tuhotaan vihollinen tykistön, ohjusjärjestelmien, miinojen ja kaukotuliaseiden voimalla.
Nyt oli @Huhta -herralta hyvä kirjoitus! Sotatekniikka kehittyy hitaammin kuin kuvitellaan tai scifi-kirjoista voidaan lukea ja vaikea on nähdä tilannetta, jossa jalkaväkeä ei tarvittaisi pitämässä aluetta hallussa tai puhdistamassa sitä vihulaisista. Vaikea on myös nähdä tilannetta, jossa komppanioita, pataljoonia, prikaateja jne. ei olisi, armeijat vaan tuppaavat organisoitumaan niihin, vaikka sitä ei sieltä poterosta näkisikään. Jos todellista vaikutusta halutaan, voimia ja tulta pitää keskittää ja se vaatii johtamisrakennelman, jolla se onnistuu, esimerkiksi pataljoonat tai taisteluosastot.En ole vakuuttunut. Kyllähän aiemmillakin kierroksilla suojaa olisi voitu hakea liikkuvuudesta ja määrästä - ei mitään Paseja, vaan paljon Unimogeja.
Kätkettävyyden en usko paranevan partiokohtaisilla ajoneuvoilla, olivat sitten panssaroituja tai ei. Toki yksittäisen ajoneuvon heräte on pienempi, mutta herättää huomattavasti enemmän kysymyksiä, kun kymmenen vuotta sitten lakkautetun Esson pihassa näkyy satelliittikuvassa 10 henkilöautoa yhden kuormurin sijaan. Sensoriteknologian parantuessa henkilöauto ei muutoinkaan välttämättä ole enää pelkkä henkilöauto taisteluhelikopterin ampujalle, vaan ero Land Cruiserin ja Volvo XC60:n välillä voi olla hyvinkin havaittavissa. Ts. siviililiikenteen sekaan naamioituminen hankaloituu jopa kaukana rintamasta. Rintaman lähellähän siviilit tuskin autoilevat muutoinkaan ensimmäisen sotapäivän jälkeen.
Sinänsä voi kyllä olla, että PV hankkii tulevaisuudessa lava-autoja, maastokuorma-autoja ym. enenevässä määrin. Syy lienee kuitenkin enemmän ottoajoneuvojen kuin Pasien korvaamisessa, kun käyttökelpoisten ottoajoneuvojen määrä hupenee liikenteen sähköistymisen ja muiden vaihtoehtoisten voimanlähteiden myötä.
Kuulostaa utopistiselta. Tekniikan pitäisi halventua huimasti, jotta siihen olisi edellytyksiä.
Otetaan esimerkiksi miinoitteen etävalvonta. Tarvitaan kameroita, akkuja, luotettavat viestiyhteydet... Ei ihan halpaa. Plus olisi suotavaa, että olisi muutakin vaikutuskykyä kuin itse miinoite ja kymmenien kilometrien päästä ampuvat kaukovaikutusyksiköt. Vai oliko tarkoitus ampua yksittäistä tiedustelupartiota sadan tonnin ohjuksella? Eli sensorien rinnalle hankitaan kaukokäyttöisiä konekiväärejä. Raivausvaunu olisi myös kiva pysäyttää heti eikä vasta sen jälkeen, kun se on ampunut rakettiraivaimensa miinakenttään ja puskee kovaa vauhtia kentän läpi. 20 kilometrin päästä tuleva Spike NLOS ei lohduta, jos tulta tarvittaisiin heti eikä minuuttien päästä. Eli kaukokäyttöisten konekiväärien kavereiksi kaukokäyttöiset singot tai ohjukset.
Kaikkien näiden investointien jälkeenkään ei kyetä muuta kuin istumaan ja odottamaan. Ei ole kykyä minkäänlaiseen aktiiviseen toimintaan. Tekniikka ei edes itse kävele ajoneuvon kyytiin, jos painopistettä pitää vaihtaa, vaan tarvitsee ihmisiä paapomaan. En mitenkään jaksa uskoa, että tässä yhtälössä tekniikka voisi kustannustehokkuudessa voittaa varusmiehen ja reserviläisen. YMMV.
Nyt oli @Huhta -herralta hyvä kirjoitus! Sotatekniikka kehittyy hitaammin kuin kuvitellaan tai scifi-kirjoista voidaan lukea ja vaikea on nähdä tilannetta, jossa jalkaväkeä ei tarvittaisi pitämässä aluetta hallussa tai puhdistamassa sitä vihulaisista. Vaikea on myös nähdä tilannetta, jossa komppanioita, pataljoonia, prikaateja jne. ei olisi, armeijat vaan tuppaavat organisoitumaan niihin, vaikka sitä ei sieltä poterosta näkisikään. Jos todellista vaikutusta halutaan, voimia ja tulta pitää keskittää ja se vaatii johtamisrakennelman, jolla se onnistuu, esimerkiksi pataljoonat tai taisteluosastot.
En ole vakuuttunut. Kyllähän aiemmillakin kierroksilla suojaa olisi voitu hakea liikkuvuudesta ja määrästä - ei mitään Paseja, vaan paljon Unimogeja.
Kätkettävyyden en usko paranevan partiokohtaisilla ajoneuvoilla, olivat sitten panssaroituja tai ei. Toki yksittäisen ajoneuvon heräte on pienempi, mutta herättää huomattavasti enemmän kysymyksiä, kun kymmenen vuotta sitten lakkautetun Esson pihassa näkyy satelliittikuvassa 10 henkilöautoa yhden kuormurin sijaan. Sensoriteknologian parantuessa henkilöauto ei muutoinkaan välttämättä ole enää pelkkä henkilöauto taisteluhelikopterin ampujalle, vaan ero Land Cruiserin ja Volvo XC60:n välillä voi olla hyvinkin havaittavissa. Ts. siviililiikenteen sekaan naamioituminen hankaloituu jopa kaukana rintamasta. Rintaman lähellähän siviilit tuskin autoilevat muutoinkaan ensimmäisen sotapäivän jälkeen.
Sinänsä voi kyllä olla, että PV hankkii tulevaisuudessa lava-autoja, maastokuorma-autoja ym. enenevässä määrin. Syy lienee kuitenkin enemmän ottoajoneuvojen kuin Pasien korvaamisessa, kun käyttökelpoisten ottoajoneuvojen määrä hupenee liikenteen sähköistymisen ja muiden vaihtoehtoisten voimanlähteiden myötä.
Kuulostaa utopistiselta. Tekniikan pitäisi halventua huimasti, jotta siihen olisi edellytyksiä.
Ei ihan niinkään. Maastokuorma-ajoneuvot tarvitaan vetämään tykkejä, niitä ei olisi alueellisille taisteluosastoille jääkäreiden kuljettamiseen riittävästi. Nämä alueelliset joukot, joille ei riitä Paseja tai tela-ajoneuvoja, kulkevat ottokalustolla sillä perinteisellä traktorin lavalla tai mönkijöillä.Iso osa Pasien tehtävistä hoidetaan jo nyt panssaroimattomilla bankuilla, todennäköisesti myös maastokuorma-autoilla.
Olisi toki hienoa, että meillä olisi joka porukalle AMV, CV9030, Patria 16x16 tai vastaava. Mutta tähän ei ole varaa. Patria 6x6:n tarkoitus ei ole toimia jalkaväen taisteluajoneuvona vaan taistelukentän taksina. Matkalla lähtöalueelta lähtöasemaan. Iso osa Pasien tehtävistä hoidetaan jo nyt panssaroimattomilla bankuilla, todennäköisesti myös maastokuorma-autoilla.
Rintamalinja kattaa tulevaisuudessa koko Etelä-Suomen, eikä siviilien evakuoimiseen tuskin ole mahdollisuuksia rajan pinnan isoja asutuskeskuksia lukuun ottamatta. Katumaasturikoon ajoneuvo mahtuu autotalliin, autokatokseen tms. helppoihin naamioimiskohteisiin. Jos astelee ajoneuvon viereen, voi lukea siitä sarjanumeron, kaikelta tiedustelulta ei voi suojautua. Sen sijaan satelliittitiedustelun 1m resoluutiolta voi suojautua jo ihan sopivan kokoisella ajoneuvolla.
Miksi 10 ajoneuvon pitäisi kokoontua lakkautetun Esson pihalle? Miksi käskyantoa ei pidetä etänä?
Meillä ei myöskään ole varaa ostaa kaikille joukoille Moukareita. Kannattaako koko hankinta jättää tekemättä ja ostaa sen sijaan 60 mm kranaatinheittimiä, koska niitä on varaa ostaa kaikille?
Ajoneuvot eivät ole ainoa vanheneva osa kalustoa. Materiaalipuolella on tulossa eteen muitakin isoja hankintoja. Tätä voi pitää uhkana, mutta se voi olla myös mahdollisuus. Ei ole sellaista tilannetta, että käsiin olisi jäämässä jumalattomasti pst-ohjuksia, it-ohjuksia, viestivälineitä ja epäsuoraa vain ajoneuvojen puuttuessa. Nyt päästään tarkastelemaan kokonaisuutta ja rakentamaan sitä melko puhtaalta pöydältä.
Partiokohtaisen ajoneuvon taloudellisuus on muutoinkin arveluttava. Hankintakuluissa se voi näyttäytyä edullisena, mutta käyttökuluissa ero raskaampaan kalustoon voi jäädä rajalliseksi. Esimerkiksi Hilux-kuskin maastoajoleiri tuskin on paljoakaan halvempi kuin Pasi-kuskin, jos tarkoitus on opettaa ajamaan yhtä paskoissa paikoissa. Samaten epäilen, että Hiluxin ja Pasin välillä on maastoajossa jonkinnäköinen ero kestävyydessä Pasin hyväksi, eli Hiluxin elinikä on lyhyempi.
Toisaalta mitä tulee metrin resoluution kuvaussatellliittiin, niin parempiakin on nähtävästi käytössä tätä nykyä ja tulevaisuudestahan tässä keskustellaan eikä nykyhetkestä. Vertailun vuoksi, partioajoneuvo RG-32 on 5,34 m pitkä ja 2,17 m leveä, XA-203 7,70 m ja 2,95 m. Hilux on miehistöohjaamolla 5,34 m pitkä ja 1,86 m leveä.
Ehkä siellä jaetaan lämmintä ruokaa tai ampumatarviketäydennyksiä? Sinänsä ihan sama, missä nuo 10 autoa ovat - voivat olla vaikka metsätiellä joukkueen lähdettyä hyökkäämään. Olennaista on, että ne herättävät huomiota, jos/kun ne eivät kuulu ympäristöön.
Kyllä, ja juuri tässä esimerkiksi pst-ohjukset, viestivälineet ym. ovat paljon tärkeämpiä kuin panssaroidut karaoketaksit. Näin karkeasti, on paljon halvempaa ostaa pitkän kantaman PST-ohjuksia ja tykistöä kattamaan laaja-maa alue tulenkäytöllä kuin pyrkiä samaan vaikka n:n kiireysasteen mobilisoidulla jalkaväellä.
Isoa osaa partioajoneuvoista ei tarvitse edes hankkia, ne voidaan hankkia myös ottoajoneuvoina, ihannetapauksessahan speksit julkaistaisiin ja nämä voitaisiin ostaa kuluttajalle ilman autoveroa ja alv:a, mutta se ei toki sovi. Tulevaisuudessa dieselhybridimaastoajoneuvot ovat ihan erilaisia kuin nyky-Hiluxit. Niissä on pyöräkohtainen voimansiirto, mahdollisuus plug-in ajoon jne. Pyöräkohtainen voimasiirto mahdollistaa esim. puolikohtaiset telasarjat maastoliikkuvuuden parantamiseksi kun ajoneuvoa voidaan ohjata myös tankin tapaan. Tai miksipä ei käyttää vaikkapa täyssähköistä ajoneuvoa ja kuljettaa aggregaattia mukana?
Kyllä, mutta niitä todennäköisyyksiä on vähemmän kun toimitaan partiokohtaisilla ajoneuvoilla.
Loppupeleissä nykyäänkin aika vähän näkee liikenteessä sopivaa siviilikalustoa SA-käyttöön. Niiden lava-autojen määrä ei ole mikään hirmu iso ja nelivetopakettiautotkin on vähemmistössä. Joku hrvcrvmikälihondamies"maasturi", no ei sillä taida tehä mitään.Muutenkin ottoajoneuvojen saatavuuden heikkeneminen on minusta selviö. Kaupungistuminen vähentää tarvetta maastokelpoisille ajoneuvoille. Ympäristöarvot ja verotus ajavat kohti vähäpäästöisiä vaihtoehtoja - eikä tämä ole yksinomaan meidän käsissä, vaan EU ja suurten maiden liikennepolitiikka ja trendit ratkaisevat. Jos globaaleilla markkinoilla ei ole (Euro-päästönormit täyttävää) dieselhybridi-Hiluxia, niin ei niitä meilläkään osteta. Sitä paitsi täyssähköauto voi olla monelle lava-auton ostajalle jo piakkoin markkinaehtoisestikin kannattava vaihtoehto, esimerkiksi kiinteistöhuoltoa harjoittavissa yrityksissä.
Ehkä on, ehkä ei. Pitkän kantaman PST-ohjus on varsin tyyris verrattuna NLAW-lähipanssarintorjuntaohjukseen, jolla panssariajoneuvon kyydissä taisteluun matkannut korpraali tuhoaa maalin. Samoin Nammon ramjet-kranaateille voi tulla melkoisesti hintaa verrattuna saman tehtävän hoitamiseen lyhyemmän kantaman asein.
NLAW mies maksaa hillittömästi, sen pitää päästä suora-ammuntaetäisyydelle maalista, olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa, se ei ole siellä paikassa yksin vaan seuranaan iloinen jääkärijoukkue joka on karaoketakseilla matkannut paikalle ym. Spike NLOS tms. menee ihannetapauksessa riistakameran, satelliitin tai dronen havaitsemaan kohteeseen sieltä 10km päästä ilman tarvetta panssaritakseille tai jääkärijoukkueelle.
Toki vastakkainasettelu ei ole näin yksinkertainen. Suomi tarvitsee myös ne muutamast jalkaväkipataljoonat, tai siis veikkaan että siinä missä tänä päivänä lasketaan pataljoonia, lasketaan tulevaisuudessa komppanioita. Sellaiset 16-20 komppaniaa voisi olla realistinen jalkaväkimäärä vuoteen 2040, päälle sitten paikallisjoukot.