Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuli vain mieleen...
Mikä mahtaa olla Pasin takatilan pituus? Voisiko tulevaisuuden Pasi olla reippaasti nykyistä suurempi, jotta kyytiin mahtuisi kaksi ryhmää? Kolmen akselin sijaan neljä tai jopa viisi akselia ja pituus 10-11 metrin hujakoille. Menetettäisiinkö taktisessa liikkuvuudessa liikaa taistelutaksin muuttuessa taistelubussiksi?
Panssaroitu maastonivellinja-auto?
Nivel voi tulla kalliiksi panssaroituna ja olla maastoajossa mielenkiintoinen. Jos ihan kiinteänä kuitenkin tehtäisiin...
Tuli vain mieleen...
Mikä mahtaa olla Pasin takatilan pituus? Voisiko tulevaisuuden Pasi olla reippaasti nykyistä suurempi, jotta kyytiin mahtuisi kaksi ryhmää? Kolmen akselin sijaan neljä tai jopa viisi akselia ja pituus 10-11 metrin hujakoille. Menetettäisiinkö taktisessa liikkuvuudessa liikaa taistelutaksin muuttuessa taistelubussiksi?
Tässä yksi "taistelubussi": https://defense-update.com/20060605_transprotec-armored-transportation-container.html
Kontti panssaroidun 8x8 -kuorma-auton kyydissä. Toinen samanlainen perävaunuun? Siinä olisi nivelbussi valmis. Maastossa sillä ei taitaisi kuitenkaan pärjätä. Eikä tuollaisen panssaroidun miehistönkuljetuskontin hintakaan ole halpa.
Kaikkein maastokelpoisimmissa ajoneuvoissamme eli tekoissa on nivel joten se ei sinällään ole mikään este. Etu- ja takanoppa voi varmaan olla pyöräalustainenkin. Ehkä kuutioiden määrää voisi lisätä ja useampijaksoinen joukkueen nivelajoneuvo puikkelehtisi puiden välissä kuin mato. Tuo voisi olla myös modulaarinen kuten juna jos joka jaksossa olisi oma sähkömoottori. Veturiin generaattori joka pukkaa sähköä perässätulijoille. Viisiakselinen ja ehkä 11-12 metriä pitkä jäykkä runko voisi sekin olla maastoajossa mielenkiintoinen? Menee jossain silta-ajoneuvossa mutta kuljetuskäytössä mahdollisesti kömpelöhkö? En tiedä kun on vähemmän tullut tuollaisella metsässä ajeltua.
Kai kuljetusmäärien mietinnässä tulisi huomioida ajoneuvojen käyttötapa ja tavoiteltu taistelutekniikka? Aika monet armeijat ovat päätyneet ajoneuvoon, joka kuljettaa n. ryhmän verran ukkoja ja tämähän on myös Suomessa nykytilanne.Kunnon rölli!
Minä olen kyllä ihan vakavissani ideani kanssa. Alkujaan Pasissakin kai oli tarkoitus istuttaa osa porukasta lattialle ja kasvattaa kuljetuskyky näin lähemmäs 20 miestä. Samoin pienempi BTR-152 oli nimellisesti 2+18 miehen vetoinen.
Näin ollen 1+18 ei olisi mitenkään kohtuuton tavoite kuljetuskapasiteetille. Nykyisillä ergonomiakäsityksillä se toki edellyttää mittojen kasvattamista, minkä edellytyksiä pohdin.
Kunnon rölli!
Minä olen kyllä ihan vakavissani ideani kanssa. Alkujaan Pasissakin kai oli tarkoitus istuttaa osa porukasta lattialle ja kasvattaa kuljetuskyky näin lähemmäs 20 miestä. Samoin pienempi BTR-152 oli nimellisesti 2+18 miehen vetoinen.
Näin ollen 1+18 ei olisi mitenkään kohtuuton tavoite kuljetuskapasiteetille. Nykyisillä ergonomiakäsityksillä se toki edellyttää mittojen kasvattamista, minkä edellytyksiä pohdin.
Joukkojen liikkuminen perustuu pitkälti pieniin teihin ja niitä yhdistämään rakennettuihin uriin. Ajoneuvon pitää myös kyetä ajamaan ilmasuojaan ja sieltä pois ilman viivytyksiä. Aina parempi jos ajon kykenee ylittämään tienvierus ojan ilman valmistelua. Kankea ja painava ajoneuvo ei oikein istu jalkaväen tarpeisiin. Ei voi ajatella että jk tarvii vastaavan laatuisen tieston kun psto.
Sinänsä esim 1+18 ps ajoneuvolle olisi toki käyttöä. Itse ajattelisin että ko. tarvetta voisi tilkitä halvimmalla kevyesti panssaroiduilla kuorma-autoilla. Esim. hytti ja lava osin panssaroitu 2-6mm ps.teräslevyillä tai esim vastaavalla komposiitilla. Lavasta voisi jättää puolet panssaroimatta jos kyseessä esim. tykinvetäjä tai pionr ajon ja osa kuormasta on materiaalia. Eikä panssaroinnin tarvitsisi olla aukoton. Katto ja kylkien isot pinnat ensisijaisesti suojataan. Väliin voi jättää vaikka tähystys/ampumarakoja. Lavan panssarit voisivat olla vaikka turvakaarissa kiinni ja tarvittaessa irrotettavissa. Kevyt panssarointi suojaisi kevyimmiltä osumilta ja vähentäisi läpäisevien osumien vaikutusta se. suojaliivit ja kypärät pärjäisivät paremmin.
Keskeisin uhka, jolta lisäsuojaa saataisiin olisi esim. puustossa räjähtävät & hesy kranaatit, sirotteet (pl. pst), hieman ohi mennyt vastustajan tulenkäyttö, jne. Pienennetäisiin pinta-alaa, jolle vihollisen pitää osua, että tulella on vaikutusta ja lisättäisiin vihollisen tulenkäytön tarvetta suhteessa haluttuun vaikutukseen. Toki oikea psajon on parempi, mutta vähän panssaria on parempi kun ei mitään. Vähän kuten kypärä päässä on parempi kun ilman kypärää tai suojaliivi ilman lisälevyjä on parempi kun t-paita.
Unohdit mainita katolle sijoitettavan sergeinJoskus ehdotin miehistönkuljetukseen kahta traktorin maansiirtovaunua joista toinen ylösalaisin toisen päällä(tietysti akselistot ynnä muut riisuttuna. Ne on mainoksen mukaan sivulta 4 ja pohjasta 6mm Hardox-terästä eli jonkunlainen sirpalesuoje löytyy. Rälläkällä, hitsauskoneella ja parilla saranalla saa alle tunnissa lisättyä ovet nopeaa poistumista varten kylkiin.
Lavan koko esitteessä: "Lavan sisämitat, pituus*leveys*korkeus 550*238*75" eli kahdella saisi sisäkorkeudeksi 150cm. Suikale väliin ja korkeutta tarvittaessa lisää.
Mutta tämä ei käy koska mitä ulkomaalaisetkin ajattelee.
Joskus ehdotin miehistönkuljetukseen kahta traktorin maansiirtovaunua joista toinen ylösalaisin toisen päällä(tietysti akselistot ynnä muut riisuttuna. Ne on mainoksen mukaan sivulta 4 ja pohjasta 6mm Hardox-terästä eli jonkunlainen sirpalesuoje löytyy. Rälläkällä, hitsauskoneella ja parilla saranalla saa alle tunnissa lisättyä ovet nopeaa poistumista varten kylkiin.
Lavan koko esitteessä: "Lavan sisämitat, pituus*leveys*korkeus 550*238*75" eli kahdella saisi sisäkorkeudeksi 150cm. Suikale väliin ja korkeutta tarvittaessa lisää.
Mutta tämä ei käy koska mitä ulkomaalaisetkin ajattelee.