Mili
Eversti
Tuo on 4-6mm hardoxia?Markkinoilla on säiliöitä joissa on valmiit jalkautumisratkaisut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuo on 4-6mm hardoxia?Markkinoilla on säiliöitä joissa on valmiit jalkautumisratkaisut.
Etsin juuri samaa kuvaa! Keskustelut kiertävät mukavasti kehää, tämäkin on jo aikanaan ollut esillä.Markkinoilla on säiliöitä joissa on valmiit jalkautumisratkaisut.
Mietitään vielä joukkueen taistelua: kärkiryhmä
Etsin juuri samaa kuvaa! Keskustelut kiertävät mukavasti kehää, tämäkin on jo aikanaan ollut esillä.
Asuntosi?Nostalginen näky kaukaa nuoruudesta.
Asuntosi?
Mekin saatiin pentuina sytytettyä yksi tuollainen ja kiire tuli poistua miehistöaukoista!Ei sentään mut yhden tuollaisen sisältöineen olen kiinalaisten kanssa värkätessä onnistunut saamaan tuleen.
Mekin etsimme niistä ajankohtaisia aikakauslehtiä ja niitä mentiin ihailemaan soramontuille. Löydettyä lehdistöä ei todellakaan poltettu...Me sentään sivistyneesti etittiin noista puhelinluetteloita, ja mentiin soramontulle leikkimään tulella.
Harvinaista se oli Espoossakin! Kerran löysimme muovikassillisen luonnon ihmeitä käsitteleviä aikakauslehtiä ja siitä saaliista riitti kaikille lähialueen pojille luettavaa. Tappelua meinasi tosin tulla julkaisuista, joissa kuvattiin luonnon moni-ilmeisyys mahdoillisimman realistisesti ja läheltä!Kajaanissa kukaan ei heittänyt niitä pois.
Tuossa onkin jo aika hyvä kokonaisuus. Tietty varmaahan on, että tällaista kokonaisuutta ei ihan nykyisen kokoiselle sodan ajan joukolle tehdä.Palataan hauskoista nuoruusmuistoista mattavihreään teräkseen...
Oma toivelistani 2030-luvun joukkojen liikutteluun olisi seuraava:
Päätän tähän tämän kirjeen joulupukille! Hintalappu yllä olevalle olisi helposti jo muutama miljardi.
- taistelevilla joukoilla on puolustusvoimien omistama ryhmän ja muutaman lisäukon kuljettava panssaroitu ja maastokelpoinen ajoneuvo
- parhailla joukoilla ajoneuvo on IFV-tasoinen ja se muodostaa olleellisen osan ryhmän taistelua
- Porin prikaatin AMV:hin asennetaan MLU:ssa vihdoin kunnollinen 30-35 mm konetykki. Sijoittaisin ajoneuvot yhdelle valmiuspataljoonalle.
- Ne joukot, joiden tehtävänä on kohdata vihollisen kova kärki, tulee liikkua teloilla. Etelään toivoisin muodostettavan 4 mekanisoitua taisteluosastoa KARPR:n ja nykyisten MEKTSTOS:ien kalustosta. Tämä vaatisi aikamoisia investointeja rynnäkkövaunuihin, telatykistöön ja erikoisvaunuihin. Lisäksi Leo2A4:t tulisi modernisoida.
- pv:llä on menossa tutkimusohjelma tulevaisuuden pohjoisen ajoneuvosta. Minusta tämä on osittain turhaa (tela)pyörän keksimistä uudelleen. Norja ja Ruotsi käyttävät pohjoisessa CV90:ä ja itänaapuri MT-LBv:eitä. Kumpiakin löytyy täältä valmiiksi ja ehkä näitä kannattaisi hankkia lisääkin, jos esimerkiksi sopivia käytettyjä löytyisi jostain (mm. Norja, Sveitsi, Ruotsi ja Bulgaria). Pohjoisessa voisi olla kovana nyrkkinä esimerkiksi kaksi-kolme moottoroitua taisteluosastoa.
- alueellisten joukkojen liikutteluun tarvitaan panostuksia. Hyvä tavoite olisi, että vihdoin 2020-luvulla päästäisiin pois Valtra-mekanisoiduista joukoista ja kaikilla varsinaisilla taistelujoukoilla olisi taistelukentälle tarkoitettu ajoneuvo. Patria 6*6 voisi olla hyvä ratkaisu etelän joukoille ja pohjoisempana voitaneen edelleen tukeutua Bankkuihin. Bankku alkaa olla aika eilispäivän ratkaisu, mutta sellaista taikaseinää ei taida olla, jolla kaikki toiveet rahoitettaisiin!
- AMV:ssä olevat KK-tornit sijoittaisin hankittaviin Patria 6*6 ajoneuvoihin. Peruslähtökohtana voisi olla esimerkiksi vähintään yhden ajoneuvon per joukkue varustaminen KK-tornilla. Tämä toisi lisäkykyä joukkueen tiedusteluun, valvontaan ja tulenkäyttöön, mutta vähän köyhän miehen ratkaisu sekin olisi.
- Liikkuvuustarvetta olisi myös tietyillä paikallisilla joukoilla. Osalle joukoista jakaisin muilta joukoilta vapautuvia XA-180/185 -sarjan Paseja.
Täsäs on vähän uudempi näkymä vuodelta 2017:Tuossa onkin jo aika hyvä kokonaisuus. Tietty varmaahan on, että tällaista kokonaisuutta ei ihan nykyisen kokoiselle sodan ajan joukolle tehdä.
Ainakin viime lausunnoista pääteltynä, meillä on sodan ajan vahvuudessa (siis viisi vuotta sitten lausuttu vahvuus jossakin Janeksen artikkelissa Pohjoismaista ja valitettavasti kirjanmerkkini ei enää tuohon artikkeliin toimi. No sen nimi oli joku Northern Composure tms... minkä voi jotkut täällä tunnistaa ja vähintäänkin se , joka sen linkkasi alkujaan tänne MP-nettiin), kolme jalkaväkiprikaati-80, yksi moottoroitu jalkaväkiprikaati (eli siis mitä todennäköisemmin Porin prikaatin kouluttama sodan ajan yhtymä) ja yksi mekanisoitu prikaati.
Sitten mennään taisteluoastoihin ja pienempiin kokonaisuuksiin.
Kaiken kaikkiaan siis löytyy:
3 Jalkaväkiprikaati-80
1 Moottoroitu jalkaväkiprikaati
1 Mekanisoitu Prikaati
2 Mekanisoitua Taisteluosastoa
2 Moottoroitua Taisteluosastoa
14 Taisteluosaostoa (tämä vahvuus jostakin lähemmäs 10 vuoden takaa vahvuusluettelosta. Voi olla muuttunut tähän päivään mennessä.)
28 Paikallispuolustusyksikköä
Tähän vielä päälle erikoisjääkärit ja helikopteripataljoona.
Siinä on sitten pulma asioista enemmän tietäville, että kuinka paljon numeraalista vahvuutta tästä voidaan karsia vielä koko maan puolustuksen konseptin romahtamatta samalla kun yksittäisten taistelijoiden ja yksikköjen suorituskykyä lisätään uudella kalustolla.
Nostalginen näky kaukaa nuoruudesta.
Kai kuljetusmäärien mietinnässä tulisi huomioida ajoneuvojen käyttötapa ja tavoiteltu taistelutekniikka? Aika monet armeijat ovat päätyneet ajoneuvoon, joka kuljettaa n. ryhmän verran ukkoja ja tämähän on myös Suomessa nykytilanne.
EDIT vielä... Otetaanpa ihan konkreettinen esimerkki: joukkue on ryhmittymässä lähtöalueella hyökkäykseen ja tätä varten joukkueenjohtaja käskee joukon avoriviin lähtöalueen tasalle. Lähtöalueen taakse 150 metrin päähän karauttaa nivelbussi, joka purkaa sisuksistaan 40 taistelijaa, jotka alkavat juosta kohti omaa paikkaansa avorivissä. Toinen vaihtoehto on, että neljä ryhmäajoneuvoa ajavat suurin piirtein omalle kohdalleen joukkueen ryhmityksessä ja kustakin ajoneuvosta 10 ukkoa asettuu omalle paikalleen avorivissä. Kummassa tapauksessa ryhmittyminen on nopeampaa?
Toinen esimerkki: taistelubussi joutuu IED:n kohteeksi ja IED aiheuttaa 20% tappiot vs. ryhmäajoneuvo joutuu IED:n kohteeksi ja jälleen aiheutuu 20% tappiot. Kummassa tapauksessa kokonaistappiot ovat suuremmat? Miten joukkueen liike jatkuu tapauksessa, jossa ainoa taistelubussi on tuhottu?
Mitä etua 10x10 Pasista olisi kahteen 6x6 Pasiin verrattuna? Jos olet Pasin livenä nähnyt, tietänet, että se on kuorma-autoa isompi (erityisesti leveämpi) ja siitä on sangen kömpelö näkyvyys, edlleen kuorma-autoon nähden. Nämä ongelmat vain pahenevat, jos pituus puolitoistakertaistetaan. Ja Masillakaan, joka on ajamistani maastokuorka-autoista selkeästi maastokelpoisin, se puiden välissä puikkeletiminen ja kantojen väistely ei ole mitenkään triviaalia. Joku 15 m pitkä pötkylä jää jo helposti sellaiseen indeksiin, mistä ei päästä edes logaritmillä. Samat ongelmat ovat 8x8 Sisuilla, ne ovat yksinkertaisesti niin pitkiä. Isoilla ajoneuvoilla se maastokelpoisuudesta puhuminen ei oikeastaan tarkoita enää metsässä ajamista kuten jollain nelivetomaasturilla, vaan kykyä ajaa sellaisella pohjalla, mihin tavallinen kuorma-auto jäisi kiinni - pehmeällä savella, mullassa, pellolla, rantaliejussa jne... Hintakaan ei välttämättä ole 10x10 vehkeillä merkittävästi alempi, vaikka niitä hankittaisiin puolet vähemmän. Ne ovat monimutkaisempia ja tuotantosarja lyhenee.
Jos haluaa nivelletyn maastoajoneuvon miehstökontilla, niin eikö me vasta vuosikymmen sitten hommattu Valtralta reilu sata traktoria vaihtolavakärryillä... Täysi kehitysmaaratkaisu se miehistövaunuksi olisi, mutta jos tarve täytyy tyydyttää halvalla, niin siinä olisi halpa pornolehti toiseen käteen.
Markkinoilla on säiliöitä joissa on valmiit jalkautumisratkaisut.
Ei ole enää tämän päivän realiteetteja miettiä joukkojen liikuttelun ratkaisuksi siviilistä pakko-otettavia traktorin peräkärryjä, joista paikallinen kyläseppä alkaisi hitsata joukkojen kuljetukseen soveltuvia räätälöintejä... Mahdollisen vastustajan valmius, liikenopeus, joukkojen käyttötapa ja joustavuus ovat nousseet niin paljon, että olemme jääneet kakkoseksi jo siinä vaiheessa, kun kyläseppä käynnistelee hitsipilliä!
Oma mielipiteeni on, että puolustusvoimien (nopeasti perustettavilla) joukoilla tulee olla hallussaan kaikki ne ajoneuvot, joita tarvitaan taistelualueella ja kaikki muu on itsepetosta. Hyvä kysymys myös on, onko enää olemassa sellaisia joukkoja, joita voitaisiin perustella PERK:ssä kaikessa rauhassa siinä vaiheessa, kun muualla jo käydään taisteluita. Hyvä lähtökohta tulisi olla, että tarvittaessa kaikki joukot perustetaan nopeasti ja tehokkaasti ilman, että joukon tarvitsee jäädä odottamaan mm. siviilistä pakko-otettavia ja muutettavia ajoneuvoja.
Tehokkain ja kallein tapa ratkaista miehistön kuljetus on ryhmäkohtainen ajoneuvo, joka on elimellinen osa ryhmän taistelua, joka tarjoaa suojaa siirtymisten ja taistelukosketuksen aikana ja joka voi tukea ryhmän taistelua tiedustelulla, valvonnalla, savutuksella, tulivaikutuksella ja johtamisyhteyksillä esim. joukkueeseen ja komppaniaan. Ja kas, vaatimukset täyttyvät varsin hyvin konetykillä aseistetulla joko tela- tai pyöräalustaisella IFV:llä!
Puolustusvoimat kouluttaa vuosittain noin 3000 varusmiestä C1-, C-, PVC-, CE- ja D-luokan ajoneuvojen kuljettajiksi.
Varusmiehiä Puolustusvoimat kouluttaa vuosittain noin 22 000.
Palataan hauskoista nuoruusmuistoista mattavihreään teräkseen...
Oma toivelistani 2030-luvun joukkojen liikutteluun olisi seuraava:
Päätän tähän tämän kirjeen joulupukille! Hintalappu yllä olevalle olisi helposti jo muutama miljardi.
- taistelevilla joukoilla on puolustusvoimien omistama ryhmän ja muutaman lisäukon kuljettava panssaroitu ja maastokelpoinen ajoneuvo
- parhailla joukoilla ajoneuvo on IFV-tasoinen ja se muodostaa olleellisen osan ryhmän taistelua
- Porin prikaatin AMV:hin asennetaan MLU:ssa vihdoin kunnollinen 30-35 mm konetykki. Sijoittaisin ajoneuvot yhdelle valmiuspataljoonalle.
- Ne joukot, joiden tehtävänä on kohdata vihollisen kova kärki, tulee liikkua teloilla. Etelään toivoisin muodostettavan 4 mekanisoitua taisteluosastoa KARPR:n ja nykyisten MEKTSTOS:ien kalustosta. Tämä vaatisi aikamoisia investointeja rynnäkkövaunuihin, telatykistöön ja erikoisvaunuihin. Lisäksi Leo2A4:t tulisi modernisoida.
- pv:llä on menossa tutkimusohjelma tulevaisuuden pohjoisen ajoneuvosta. Minusta tämä on osittain turhaa (tela)pyörän keksimistä uudelleen. Norja ja Ruotsi käyttävät pohjoisessa CV90:ä ja itänaapuri MT-LBv:eitä. Kumpiakin löytyy täältä valmiiksi ja ehkä näitä kannattaisi hankkia lisääkin, jos esimerkiksi sopivia käytettyjä löytyisi jostain (mm. Norja, Sveitsi, Ruotsi ja Bulgaria). Pohjoisessa voisi olla kovana nyrkkinä esimerkiksi kaksi-kolme moottoroitua taisteluosastoa.
- alueellisten joukkojen liikutteluun tarvitaan panostuksia. Hyvä tavoite olisi, että vihdoin 2020-luvulla päästäisiin pois Valtra-mekanisoiduista joukoista ja kaikilla varsinaisilla taistelujoukoilla olisi taistelukentälle tarkoitettu ajoneuvo. Patria 6*6 voisi olla hyvä ratkaisu etelän joukoille ja pohjoisempana voitaneen edelleen tukeutua Bankkuihin. Bankku alkaa olla aika eilispäivän ratkaisu, mutta sellaista taikaseinää ei taida olla, jolla kaikki toiveet rahoitettaisiin!
- AMV:ssä olevat KK-tornit sijoittaisin hankittaviin Patria 6*6 ajoneuvoihin. Peruslähtökohtana voisi olla esimerkiksi vähintään yhden ajoneuvon per joukkue varustaminen KK-tornilla. Tämä toisi lisäkykyä joukkueen tiedusteluun, valvontaan ja tulenkäyttöön, mutta vähän köyhän miehen ratkaisu sekin olisi.
- Liikkuvuustarvetta olisi myös tietyillä paikallisilla joukoilla. Osalle joukoista jakaisin muilta joukoilta vapautuvia XA-180/185 -sarjan Paseja.