Haastelin reilu kuukausi sitten
taistelubussista... Nyt on tullut toinen ajatus mieleen miehistönkuljetusajoneuvoista, ilmeisesti Panssarivaunut-vitjan lennokkaan keskustelun ansiosta.
Eli minkä takia panssaroitujen miehistönkuljetusajoneuvojen sisätiloja ei ole jaettu. Miksi Pasin takatila on yhtä, avonaista tilaa?
Osastointi on kuitenkin hyvin tyypillistä esimerkiksi sotalaivoissa. Osastointi olisi toteutettavissa myös miehistönkuljetusajoneuvossa.
Ajatelkaa julkista miestenhuonetta. Koppeja rivi rivissä. Hyvin usein pöntöllä istuessa selän takana seinän toisella puolella on naistenhuone ja rivi vastaavia koppeja. Jokaisessa oma ovi.
Eikö tällainen olisi hyödyksi myös miehistönkuljetusajoneuvossa? Jakamalla miehistötila useampaan osaan riittävän vahvoilla väliseinillä voitaisiin minimoida miehistötappiot läpäisevän osuman tullessa. Myös jalkautuminen nopeutuisi, matkustajat istuisivat rintamasuunta ajoneuvon sivuille ja käskyn kuuluessa ryhmä jalkautuisi kahdessa sekunnissa. Jalkautumissuunta sivulle ei toki ole optimaalinen, mutta kuten todettua, jalkautuminen nopeutuu selvästi. Lisäksi jokaisessa kopissa voisi olla kattoluukku esimerkiksi kaatumisonnettomuuksien varalta.
Ainoa suurempi mieleen tuleva ongelma on materiaalin kuljettaminen ja haavoittuneen evakuointi. Toisaalta koppien ei tarvitse olla standardikokoa. Sinko- ja kk-miehille suuremmat, kiväärimiehille pienemmät. Lisäksi taaimmaiset kaksi koppia voisivat muodostaa perinteisen miehistötilan, matkustajat istuisivat taittuvilla istuimilla kasvot toisiaan vasten ja ovet aukeaisivat vaunun taakse. Tällöin onnistuisi tarvittaessa aavistuksen isomman esineen kuljettaminen miesten välissä ja esimerkiksi haavoittuneen evakuoinnissa taistelupelastaja voisi valvoa potilaan tilaa.
Kyllä, nauroin hieman tätä kirjoittaessa, mutta perusajatus on ihan vakava. Osastoinninhan voisi toteuttaa myös esimerkiksi jakamalla takatilan ovellisella väliseinällä kahteen osaan, edempään ja taaempaan, esim. 4+4 tyyppisellä istuinjärjestelyllä. Väliovi voisi olla sähköisesti tai hydraulisesti toimiva kaksiosainen liukuovi manuaalisella varajärjestelmällä varustettuna. Toki matkustajilla pitää olla sen verran viisautta, että se väliovi pidetään kiinni, ettei käy Helge Ingstadia, että koko säilyketölkki onkin yhtä osastoa haverin käydessä.