Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hmm, tuota en ollut huomannut! Entä, jos miehistötilan jakaisi kevlar-lamelliverholla (vähän vastaava, kuin ovien hyttysverhot)? Tämä olisi helposti siirrettävissä syrjään, kun sitä ei tarvita tai jos tarvitaan koko lastitila esimerkiksi kuormalle. Sopivan paksu lamelliverho voisi antaa jotain lisäsuojaa pieniä sirpaleita vastaan.

Ajatus verhosta on kyllä mielenkiintoinen keveyden ja kustannusten osalta! Myös jälkiasentaminen olisi helppoa. Lamellista en tosin tiedä. Eikö sirpale työnnä lamellin helposti pois tieltään? Mutta jos olisi kaksi verhoa lattiassa ja katossa olevilla kiskoilla, niin se varmaan jo kestäisikin aika hyvin ja tarvittaessa verhot saisi vedettyä sivuille pois tieltä.

Toisaalta eikös spall-linerit ole sitä varten, että läpäisyn tapahtuessa ei lentele sirpaleita valtoimenaan ympäri vaunua? Saataisiinko kevlar-verholla matkustamon sisällä paljoakaan lisäsuojaa?

Ajattelin väliseinää alkujaan sellaisen skenaarion varalta, että vaunun sisään tunkeutuisi ammus, joka sitten kukkuisi. Tällaiseen uhkaan ei verholla voida vastata. Toisaalta en tiedä, kuinka realistista se on. Voisiko esim. singonammus läpäistä panssarikuoren ja räjähtää vasta vaunun sisällä? Rakennuksia vastaan tarkoitetuissa aseissahan on tämäntyyppistä suorituskykyä, esim. 66 KES 12 RAK, jonka voi ampua läpi seinästä ja räjähdys tapahtuu vasta sisäpuolella. Panssariteräs on tietysti hieman vahvempaa kuin esim. tiili, että en sitten tiedä, voisiko singonammus edes mennä läpi panssaroinnista kineettisellä energialla ja räjähtää vaunun sisällä.
 
Bemarilla (BMP-1/2) kulkevilla panssarijääkäreillä tuo osastointi jotenkin oli.
 
Pari syytä tule mieleen
- Paino nouseen jos nuo wc:n ovet antavat yhtään suojaa
- Hinta kasvaa
- Tilan tarve kasvaa koska ovet ja niiden mekanismit vievät tilaa, tämä nostaa molempia yllä mainittuja
- Mihin ne kyljen ovet tuleva? Normaalisti edessä on telat, tai pyörät. Edellinen yritys on mallia BTR80, ei hyvä.
- Ryhmä tarvitsee keskinäiseen kommunikaatioon jonkin näköisen viestintä järjestelmän, koska suurin osa on suljettu omiin karsinoihinsa
- Haavoittuneen (paareilla/makaavan) kuljettaminen, monessakaan vaunussa ei taida nytkään mahtua makaamaan poikittain. pot pitää siis kuljettaa pituussuunnassa, tai vaunu ei mahdu tielle.

Konttiratkaisuna homma voisi toimia. Tuohon vain Valtra veturiksi.

12096_2.jpg
 
Vai Kevlarverhoja asettelemaan herrojen paseihin, ei perkele mie en ala moiseen pelleilyyn, miull on akka kannaksella jne. eiköhän taistelijan suojavarustus hoida pienet sirpaleet tärkeimmiltä osin. Haluaisinpa nähdä kun tulee kiire vaunusta ulos ja joka äijä on nipussa kevlarverkossa. Uusia ideoita? Taistelumetro, hyökkäysnorppa, miinahauki, Valtran katolle musti ja vaunuun sarviimiina, joka häijysti lasketaan veteen paikassa jota ikivihulainen ei pysty ennakoimaan!
 
Vai Kevlarverhoja asettelemaan herrojen paseihin, ei perkele mie en ala moiseen pelleilyyn, miull on akka kannaksella jne. eiköhän taistelijan suojavarustus hoida pienet sirpaleet tärkeimmiltä osin. Haluaisinpa nähdä kun tulee kiire vaunusta ulos ja joka äijä on nipussa kevlarverkossa. Uusia ideoita? Taistelumetro, hyökkäysnorppa, miinahauki, Valtran katolle musti ja vaunuun sarviimiina, joka häijysti lasketaan veteen paikassa jota ikivihulainen ei pysty ennakoimaan!

Kun kerran pyydettiin uusia ideoita niin palstalla lienee jo mainittu miinatroolarit. Mutta kehittelin ajatusta hieman eteenpäin, entäpä jos troolia vetäisi 2 kpl NH-90 helikopteria. Kun trooli tulee täyteen, lennetään sopivaan paikkaan, jossa voidaan pudottaa miinakuorma. Mahdollisesti joudutaan pudottamaan myös trooliverkkokin samalla.

Merisodankäyntiä voisi uudistaa myös sillä että rajataan merialuetta täyttämällä mereen vaikkapa 100 m * 10 km kokoinen aallonmurtaja. Tämä voisi luoda uusia mahdollisuuksia maavoimien käytölle rannikon läheisyydessä esim. saadaan motitettua naapurin laivasto-osasto.

PS. Nämä on keksitty selvinpäin, ei voida syyttää alkoholia.
 
T-815 -alusta ei taida olla COTS muualla kuin Tsekeissä. Näyttää olevan siellä käytössä / tilattu kuutisenkymmentä näitä Tiituksia Wikipediankin mukaan.
 
Back
Top