Huhta
Greatest Leader
Hmm, tuota en ollut huomannut! Entä, jos miehistötilan jakaisi kevlar-lamelliverholla (vähän vastaava, kuin ovien hyttysverhot)? Tämä olisi helposti siirrettävissä syrjään, kun sitä ei tarvita tai jos tarvitaan koko lastitila esimerkiksi kuormalle. Sopivan paksu lamelliverho voisi antaa jotain lisäsuojaa pieniä sirpaleita vastaan.
Ajatus verhosta on kyllä mielenkiintoinen keveyden ja kustannusten osalta! Myös jälkiasentaminen olisi helppoa. Lamellista en tosin tiedä. Eikö sirpale työnnä lamellin helposti pois tieltään? Mutta jos olisi kaksi verhoa lattiassa ja katossa olevilla kiskoilla, niin se varmaan jo kestäisikin aika hyvin ja tarvittaessa verhot saisi vedettyä sivuille pois tieltä.
Toisaalta eikös spall-linerit ole sitä varten, että läpäisyn tapahtuessa ei lentele sirpaleita valtoimenaan ympäri vaunua? Saataisiinko kevlar-verholla matkustamon sisällä paljoakaan lisäsuojaa?
Ajattelin väliseinää alkujaan sellaisen skenaarion varalta, että vaunun sisään tunkeutuisi ammus, joka sitten kukkuisi. Tällaiseen uhkaan ei verholla voida vastata. Toisaalta en tiedä, kuinka realistista se on. Voisiko esim. singonammus läpäistä panssarikuoren ja räjähtää vasta vaunun sisällä? Rakennuksia vastaan tarkoitetuissa aseissahan on tämäntyyppistä suorituskykyä, esim. 66 KES 12 RAK, jonka voi ampua läpi seinästä ja räjähdys tapahtuu vasta sisäpuolella. Panssariteräs on tietysti hieman vahvempaa kuin esim. tiili, että en sitten tiedä, voisiko singonammus edes mennä läpi panssaroinnista kineettisellä energialla ja räjähtää vaunun sisällä.