Miehistön kuljetus


Olin justiinsa tulossa postaamaan tätä. Mielenkiintoinen konsepti, mutta mitä se tekee kun räjähdys tapahtuu epäsymmetrisesti etupyörän alla?
 
En ollut tästä Yhdysvaltain merijalkaväen amfibiohankkeesta aiemmin kuullutkaan. Ehkäpä tuttu vitjan kantaväelle, mutta joka tapauksessa hienoja videoita tässä twiit-säikeessä!

Jon Hawkes on Twitter: "Expeditionary Fighting Vehicle (EFV) was an attempt to do something truly remarkable and failed horribly. But always a cracker to revisit and look at what was almost achieved when someone left the USMC unattended and they dared to dream #miltwitter #tanktwitter #usmc #EFV https://t.co/SqEMS0aEyv" / Twitter

EsztY8gXAAAriWL


Esim muuntautuminen vesillä oloon, telat piiloon!

 
...yllättäen kaatui sitten paitsi mekaaniseen epäluotettavuuteen, niin myös korkeaan hintaan. Yksi EFV, vai seitsemän Bradleyä? :unsure:

Kun ottaa huomioon kuinka edistyksellinen tuo olisi ollut, niin kumpikaan noista ei ollut erityisen yllätyksellistä. Sama on ollut Osprey hankkeessa, kuten myös F-35 hankkeessa, niitä vaan on päätetty jatkaa.
 
Esim muuntautuminen vesillä oloon, telat piiloon!


Tulipa tuosta mieleen, että lieköhän suunniteltu telakuorma-auton korvaaja jotakin tuonkaltaista? Telavaunu, jossa on sisäänvedettävät pyörät? Maantiellä pyörät esille, maastoon lähdettäessä vedetään pyörät piiloon.
 
Tulipa tuosta mieleen, että lieköhän suunniteltu telakuorma-auton korvaaja jotakin tuonkaltaista? Telavaunu, jossa on sisäänvedettävät pyörät? Maantiellä pyörät esille, maastoon lähdettäessä vedetään pyörät piiloon.
Hinta lienee ongelma meille, ei niitä saada hankittua massoittain, jos jotain tuollaista hienoa ja monimutkaista lähdetään kehittelemään.
 
Hinta lienee ongelma meille, ei niitä saada hankittua massoittain, jos jotain tuollaista hienoa ja monimutkaista lähdetään kehittelemään.

Onko sinulla jotakin muuta ajatusta ajoneuvosta, joka tuottaisi telakuorma-autoa paremman operatiivisen liikkuvuuden ja pyöräajoneuvoa paremman taktisen liikkuvuuden?

En ole varma, kuinka monimutkainen ja kallis siitä tulisi. Sinänsä pyörät sisäänvetomekanismeineen pitäisi mahduttaa rungon sisään, mikä on varmasti haasteellista tilankäytön kannalta. Toisaalta maantiellä riittää kaksi vetävää pyörää ja voimansiirron pyörille voi toteuttaa sähköisesti.

Halvin ja riskittömin ratkaisu toki lienee ostaa rekkaveturi ja puoliperävaunulavetti jokaista hankittavaa tela-ajoneuvoa kohden. Toisaalta se ei välttämättä voita ajassa paljoakaan, jos siirtymä on Kotkasta Lappeenrantaan eikä Helsingistä Rovaniemelle.
 
Onko sinulla jotakin muuta ajatusta ajoneuvosta, joka tuottaisi telakuorma-autoa paremman operatiivisen liikkuvuuden ja pyöräajoneuvoa paremman taktisen liikkuvuuden?
Ei, ja siksi uskonkin realiteettien tulevan tässäkin taas vastaan. Tela-ajoneuvojen korvaajaksi tulee uusi tela-ajoneuvo, sano minun sanoneen.
 
Ei, ja siksi uskonkin realiteettien tulevan tässäkin taas vastaan. Tela-ajoneuvojen korvaajaksi tulee uusi tela-ajoneuvo, sano minun sanoneen.

Näin se varmaankin on. Julkisuudessa olleet jutut uudesta arktisesta ajoneuvosta on ehkä tulkittu hieman väärin. Uusi ajoneuvo voi olla tienopeudeltaan esim. 10 km/h vanhempia parempi.
 
Näin se varmaankin on. Julkisuudessa olleet jutut uudesta arktisesta ajoneuvosta on ehkä tulkittu hieman väärin. Uusi ajoneuvo voi olla tienopeudeltaan esim. 10 km/h vanhempia parempi.
Missään ei kai ole sanottu että nopeuden pitää olla sama kuin pyöräajoneuvoilla. Lite bättre on passeli tavoite.

Edit

Tai olihan tuo tavoite Reserviläisen tekemässä haastattelussa näköjään asetettu vähintään kahdeksaankymppiin. Tavoitteet joko täyttyvät tai sitten pitää tyytyä kohtuullisen parannukseen.

"Vuosikymmenen lopulla tarvitaan uusi arktinen ajoneuvo, jolla on sama taktinen kyky kuin telakuorma-autolla tänä päivänä. Sen pitää myös kulkea maantiellä riittävän nopeasti. Telakuorma-auto kulkee 40km/h, mutta uudelle kulkuneuvolle on vaatimuksena vähintään 80km/h, Hulkko kertoo."
 
Missään ei kai ole sanottu että nopeuden pitää olla sama kuin pyöräajoneuvoilla. Lite bättre on passeli tavoite.

Niin tavoite on parempi kuin vanhoilla. Lisäksi polttoaineenkulutus voi olla merkittävä tekijä myös, sillähän on täydennysten osalta vaikutusta liikkuvuuteen.
 
Niin tavoite on parempi kuin vanhoilla. Lisäksi polttoaineenkulutus voi olla merkittävä tekijä myös, sillähän on täydennysten osalta vaikutusta liikkuvuuteen.
Tuo mitä päivitin edelliseen kommenttiini eli 80 km/h kuulostaa turhan kunnianhimoiselle jos teloilla liikutaan. Lähdössä rima voi olla korkealla mutta käytäntöön sovellettaessa voi raja tulla vastaan. Olisi mielenkiintoista tietää onko tässä joku viritelmä jo pohjalla olemassa vai lähdetäänkö puhtaalta pöydältä liikkeelle.
 
Tuo mitä päivitin edelliseen kommenttiini eli 80 km/h kuulostaa turhan kunnianhimoiselle jos teloilla liikutaan. Lähdössä rima voi olla korkealla mutta käytäntöön sovellettaessa voi raja tulla vastaan. Olisi mielenkiintoista tietää onko tässä joku viritelmä jo pohjalla olemassa vai lähdetäänkö puhtaalta pöydältä liikkeelle.

Aika kova. Hulkko ei tietysti ole ollut projektissa varsinaisesti mukana, joten vaikea sanoa onko kyse todella minimi vaatimuksesta vai vain tavoitteesta. Todennäköisesti jälkimmäisestä.

Nopea vilkasu wikipediaan antaa molemmille NA-110 sekä BV206 maksimi nopeudeksi 65 km/h. Mikä mahtaisi olla käytännön nopeus, onko se todella tuo edellä mainittu 40 km/h. Ei tuosta kauheasti tarvitse parantaa kun ollaan jo lukemilla joilla saavutetaan merkittävää suorituskykylisää.
 
Aika kova. Hulkko ei tietysti ole ollut projektissa varsinaisesti mukana, joten vaikea sanoa onko kyse todella minimi vaatimuksesta vai vain tavoitteesta. Todennäköisesti jälkimmäisestä.

Nopea vilkasu wikipediaan antaa molemmille NA-110 sekä BV206 maksimi nopeudeksi 65 km/h. Mikä mahtaisi olla käytännön nopeus, onko se todella tuo edellä mainittu 40 km/h. Ei tuosta kauheasti tarvitse parantaa kun ollaan jo lukemilla joilla saavutetaan merkittävää suorituskykylisää.
Jep. Vaikkapa 20 prossaa on jo ihan merkittävä parannus.
 
Tulipa tuosta mieleen, että lieköhän suunniteltu telakuorma-auton korvaaja jotakin tuonkaltaista? Telavaunu, jossa on sisäänvedettävät pyörät? Maantiellä pyörät esille, maastoon lähdettäessä vedetään pyörät piiloon.

Neukuilla oli tuontapainen 60-luvun IFV-proto Object 19, joka kuitenkin hävisi testeissä Object 765:lle, joka myöhemmin tuli tunnetuksi nimellä BMP-1. Object 19:ää voisi ehkä kuvailla sanalla tela-avusteinen; tiellä 4x4 pyöräajoneuvo, maastossa telat lasketaan alas nostamatta pyöriä ylös.

"As a running gear, a 4x4 wheeled chassis was used. For movement on difficult terrain, an additional tracked mover was used, located between the axles of the wheels on both sides of the vehicle. Hollow rollers of the PT-76 amphibious tank were used as road wheels . The transition time from wheeled to caterpillar and vice versa was about 15 ~ 20 seconds." (konekäännös)

Object 19 on jonkinlaista sukua BRDM-2:lle, 4x4 -tyyppiselle panssariautolle, jossa on vetävien akselin välissä 4 alaslaskettavaa ketjuvetoista "apupyörää". Varhaisempi edeltäjä on ranskalainen tiedusteluajoneuvo Panhard EBR vuodelta 1951.


1362433685_obekt-19_02.jpg


1362433666_obekt-19_01.jpg

Kuvat tuolta, jossa hieman pidempää selostusta laitteesta:
 
Miehistönkuljetukseen tuli mieleen kysymys. Kun itse rynnäkköpanssarivaunuissa ja taistelupanssarivaunuissa joukkueen kokoonpano on länsimaissa vakiintunut tuohon neljään vaunuun, niin että se jakaantuu taktisesti kahteen vaunupariin, joista sitten toinen voi liikkua eteenpäin ja toinen sitten pysähtyy vaikeassa paikassa suojaamaan liikkuvaa vaunua ja antamaan tulitukea, niin onko samanlainen organisaatio sitten miehistönkuljetuspanssarivaunuilla - ja ajoneuvoilla hyvä malli vai mitä mieltä olette Neuvostoliiton / Venäjän kolmen vaunun joukkueen organisaatiosta?
 
Back
Top