Miehistön kuljetus

Miehistönkuljetukseen tuli mieleen kysymys. Kun itse rynnäkköpanssarivaunuissa ja taistelupanssarivaunuissa joukkueen kokoonpano on länsimaissa vakiintunut tuohon neljään vaunuun, niin että se jakaantuu taktisesti kahteen vaunupariin, joista sitten toinen voi liikkua eteenpäin ja toinen sitten pysähtyy vaikeassa paikassa suojaamaan liikkuvaa vaunua ja antamaan tulitukea, niin onko samanlainen organisaatio sitten miehistönkuljetuspanssarivaunuilla - ja ajoneuvoilla hyvä malli vai mitä mieltä olette Neuvostoliiton / Venäjän kolmen vaunun joukkueen organisaatiosta?

Hankala sanoa kun koko asevelvollisuus ja reserviläisajan sijoitus on ollut tukevasti otto kalustoon perustuvassa organisaatiossa.

Jolloin kolmen wolkkarin paku joukkue kokeilee selvitä vihollisesta, asiakkaista ja Suomen erikoisolosuhteista
 
1612465739000.png

Twiitin kuvassa tuo on niin etukenossa, että näyttää siltä kuin etuvaunun koria oltaisiin kippaamassa alustalta...
 
Miehistönkuljetukseen tuli mieleen kysymys. Kun itse rynnäkköpanssarivaunuissa ja taistelupanssarivaunuissa joukkueen kokoonpano on länsimaissa vakiintunut tuohon neljään vaunuun, niin että se jakaantuu taktisesti kahteen vaunupariin, joista sitten toinen voi liikkua eteenpäin ja toinen sitten pysähtyy vaikeassa paikassa suojaamaan liikkuvaa vaunua ja antamaan tulitukea, niin onko samanlainen organisaatio sitten miehistönkuljetuspanssarivaunuilla - ja ajoneuvoilla hyvä malli vai mitä mieltä olette Neuvostoliiton / Venäjän kolmen vaunun joukkueen organisaatiosta?

PASI-/TEKA-tyyppisellä vehkeellä ei ajeta kosketukseen, joten en näe joukkueen ajoneuvojen lukumäärän parillisuudella/parittomuudella merkitystä. Kuljetuskapasiteetti ja kuljetustarve ratkaisee ajoneuvojen määrän.
 
Al_Jasoor_and_EOS_Defence_Systems_present_Rabdan_8x8_IFV_fitted_with_R800_weapon_station_925_001.jpg


The Rabdan is a new 8x8 wheeled infantry fighting vehicle based on the Turkish-made OTOKAR Arma 8x8 armored personnel carrier which was developed and designed for the UAE armed forces.

The announcement came just ahead of the International Defence Exhibition and Conference (IDEX 2021) that is set to run at the Abu Dhabi National Exhibition Centre between 21 and 25 February. AL JASOOR's signature vehicle will take center-stage in highlighting the company's best-in-class offerings at the EDGE pavilion.

As the industry registers a global uptick for weapon stations that optimize full-size, medium-caliber turret capabilities without the limitations that large, cumbersome, and invasive structures may impose, EOS' R800 remote weapon system meets the growing demand for sophisticated armaments while setting new benchmarks for firepower that is significantly lighter than others in its category.

Employing the same interface as other EOS remote weapon systems, the R800 features modular state-of-the-art capabilities and boasts the added capacity to mount the Mk44S 30x173 mm cannon with dual ammunition feeds as well as a coaxially mounted machine gun and an anti-tank or air defense artillery missile package. The addition of the Mk44S allows the system to leverage the range and effectiveness of existing 30x173 mm ammunition.

As the name implies, the R800 weighs 800 kg with a traverse of 360° and an elevation from +55° to -30°. The remote weapon system is optimized for tracked and wheeled vehicles, such as the Rabdan 8x8, and features a direct-drive sensor unit that minimizes high-frequency road and vehicle vibration from degrading the operator video image. In addition, the remote weapon system is equipped with various sensors including a day camera, a thermal camera, and an eye-safe laser rangefinder.

Built to endure extreme environmental conditions and terrain, with capabilities that allow soldiers to operate and observe from a protected position using stabilized precision day and night optics and laser, the R800 can detect and engage targets from distances of up to 3 km with increased accuracy and reduced collateral damage.

 
PASI-/TEKA-tyyppisellä vehkeellä ei ajeta kosketukseen, joten en näe joukkueen ajoneuvojen lukumäärän parillisuudella/parittomuudella merkitystä. Kuljetuskapasiteetti ja kuljetustarve ratkaisee ajoneuvojen määrän.
Itse kysymys, Protheon'in esittama, ei tullutkaan lainaukseen mukaan (??)
"jakaantuu taktisesti kahteen vaunupariin, joista sitten toinen voi liikkua eteenpäin ja toinen sitten pysähtyy vaikeassa paikassa suojaamaan liikkuvaa vaunua ja antamaan tulitukea, niin onko samanlainen organisaatio sitten miehistönkuljetuspanssarivaunuilla - ja ajoneuvoilla hyvä malli vai mitä mieltä olette Neuvostoliiton / Venäjän kolmen vaunun joukkueen organisaatiosta? "

niin tuo ensimmainen lainaushan oli oikea vastaus... eri kysymykseen.

Joukkue: taktinen yksikko, jonka tulee toimia yhtenaisesti
N. 30 (ei Suomessa, kuiteskaan, ja ihan hyvista syista)
... mutta noin-kuin kysymyksen (kv.) kontekstissa.

Onhan tuo 3 rimaa hipoen, riippuu valittavien miesten koosta. Amerikkalaiset kun eivat kayta koko-kriteeria, niin heilla on nelja vaunua (joukkuetta varten, eivatka nama ole nyt PASI/TEKA-tyyppisia, vaan IFV... ihan niinkuin venalaisillakin)
- eika heilla tuskailu ole tuosta suojatulesta,
tai epasuorasti kyllakin
- kun toimitaan tuollian pareittain, suojaten, ja hyvalla liikkuvuudella,

niin mites kaykaan:
kun jalkaudutaan, onkin kaksi puoli-joukkuetta, koska paallikko on jommassa-kummassa puoliskossa, ehka kaukanakin

Kun tarpeeksi digitalisoidaan , niin tuokin ongelma 'poistuu kentalta'
- kaikki tietaa kaiken, reaali-ajassa... myos vihulainen:unsure:
 

Dakka, Dakka, Dakka.

The company says the gun will have a higher rate of fire than the M230, which spits out shells at a rate of around 625 rounds per minute, which could help make it more accurate. A faster firing gun means projectiles would leave the barrel in more rapid succession, limiting their exposure to recoil forces during relatively short, controlled bursts.
 
PASI-/TEKA-tyyppisellä vehkeellä ei ajeta kosketukseen, joten en näe joukkueen ajoneuvojen lukumäärän parillisuudella/parittomuudella merkitystä. Kuljetuskapasiteetti ja kuljetustarve ratkaisee ajoneuvojen määrän.
Ei ajeta tarkoituksella, mutta vihollinen voi ajaa kosketukseen.
Silloin on plussaa, jos on useampi vaunu, jolloin tulen teho on teoriassa suurempi (miten sitä voidaan käyttää juuri siinä tilanteessa on toinen jutu), jos pahin käy menetään yksi vaunu ja yksi ryhmä, ei puolijoukkuetta/kolmas osaa
 
Ei ajeta tarkoituksella, mutta vihollinen voi ajaa kosketukseen.
Silloin on plussaa, jos on useampi vaunu, jolloin tulen teho on teoriassa suurempi (miten sitä voidaan käyttää juuri siinä tilanteessa on toinen jutu), jos pahin käy menetään yksi vaunu ja yksi ryhmä, ei puolijoukkuetta/kolmas osaa
Jos ajoneuvoletka ajaa väijytykseen tai kohdalle osuu vaikka taisteluhelikopteri voihan siinä mennä useampikin ajoneuvo.
 
Jos ajoneuvoletka ajaa väijytykseen tai kohdalle osuu vaikka taisteluhelikopteri voihan siinä mennä useampikin ajoneuvo.
Voi mennä. Mutta jos jääkärit eivät kävele polulla tappi tuntumalla, ei kai kukaan ajele vastaavassa ruuhka letkassa. Eli etäisyys antaa suojaa.
Täydellistä ratkaisua ei kuitenkaan ole, kaikissa vaihtoehdoissa on hyvät ja huonot puolensa.
 
Voi mennä. Mutta jos jääkärit eivät kävele polulla tappi tuntumalla, ei kai kukaan ajele vastaavassa ruuhka letkassa. Eli etäisyys antaa suojaa.
Täydellistä ratkaisua ei kuitenkaan ole, kaikissa vaihtoehdoissa on hyvät ja huonot puolensa.
Ajattelin tilannetta että tie kulkee esim. peltoaukean läpi ja vihulainen avaa tulen sivulta pellon reunalta metsän rajasta. Tarpeeksi suurella aukealla saattaisi useampi ajoneuvo mennä.
Mutta tietysti turvavälit on hyvä olla muutenkin kuin korona-aikana. Vasta tapahtuneen Armenian ja Azerbaitsanin välisen mittelön drone-videoita seuratessa näki että vähemmällä sumputtamisella olisi jv selvinnyt paljon pienemmillä tappioilla.
 
Ajattelin tilannetta että tie kulkee esim. peltoaukean läpi ja vihulainen avaa tulen sivulta pellon reunalta metsän rajasta. Tarpeeksi suurella aukealla saattaisi useampi ajoneuvo mennä.
Mutta tietysti turvavälit on hyvä olla muutenkin kuin korona-aikana. Vasta tapahtuneen Armenian ja Azerbaitsanin välisen mittelön drone-videoita seuratessa näki että vähemmällä sumputtamisella olisi jv selvinnyt paljon pienemmillä tappioilla.
Totta joka sana, katselin kans taas samoja pätkiä tänään ja kyllä siellä toisaalta jahdattiin jo yksittäisiä sotilaitakin, olisko ollu jo arvokkaammat maalit tuhottu tai piilossa. Olen tuota kahakkaa miettinyt ja nähnyt siinä jopa jonkinlaisen pelinmuuttajan maasodankäynnissä. Tähän asti vain teknoarmeijat on voineet jauhaa vastustajan sohjoksi ilmasta ja nyt sen teki ”halpisdoroneilla”azerit. Mielenkiintoista nähdä miten tuo vaikuttaa meillä tuleviin hankintoihin.

Raskaan kaluston alasajo Natomaissa ei enää tunnukaan niin oudolta liikkeeltä, siellä on tietysti hyvin tiedossa miten niille käy kun ilmatila on hallussa ja droneista tulee tusinatavaraa hinnan edelleen laskiessa.
 
Totta joka sana, katselin kans taas samoja pätkiä tänään ja kyllä siellä toisaalta jahdattiin jo yksittäisiä sotilaitakin, olisko ollu jo arvokkaammat maalit tuhottu tai piilossa. Olen tuota kahakkaa miettinyt ja nähnyt siinä jopa jonkinlaisen pelinmuuttajan maasodankäynnissä. Tähän asti vain teknoarmeijat on voineet jauhaa vastustajan sohjoksi ilmasta ja nyt sen teki ”halpisdoroneilla”azerit. Mielenkiintoista nähdä miten tuo vaikuttaa meillä tuleviin hankintoihin.

Raskaan kaluston alasajo Natomaissa ei enää tunnukaan niin oudolta liikkeeltä, siellä on tietysti hyvin tiedossa miten niille käy kun ilmatila on hallussa ja droneista tulee tusinatavaraa hinnan edelleen laskiessa.
Drone-puoli tulee lähivuosina menemään kovasti eteenpäin ja tulee olemaan todella iso haaste. Kun olet katsonut tuon vastapäättyneen konfliktin videoita, vertaapa tähän videoon josta näkee miten vähän yli tonnin dronella voidaan lentää hallitusti. Kohde ei ohjauksen kannalta tässä voi olla kovin kaukana, mutta ainakin 2 km pitäisi olla mahdollista. Ja joissakin tapauksissa se riittää jo hyvin.
Tuosta militääriversio joka kuljettaisi jonkunlaista räjähdettä olisi melko vaikea torjuttava - paitsi ehkä elso-häirinnällä. Nopeutta voi olla 140 km/h.

 
Viimeksi muokattu:
Tykistövitjan puolella oli puhetta eri Prikaatien kalustosta/puutteellisista määristä. Mikkelissä olisi perustettu Savon Prikaati , jääkäri( i ) sellainen.Tuo suluissa oleva kirjain paljastaa kaluston itäiseksi .
BTR-60 vaunuilla olisi rynnäköity pitkälle 2000-luvun puolelle , perinteinen ongelma vaivasi kokoonpanoa vaunujen liian vähäisen määrän muodossa ( n.120 kpl + 2kpl BTR-80 ).
MTLB ostoksille hamuaville löytyy myymälä EU maa Bulgariasta , jopa superseksikkäälä 23mm varustettuna tosin yksiputkisena . Mutta äkkiäkös siihen koko Sergein hitsaa.Tuota rohjoa kaupitellaan näköjään paljon myyvemmällä nimellä .
 

Liitteet

  • bmp_23.jpg
    bmp_23.jpg
    91.3 KB · Luettu: 22
Drone-puoli tulee lähivuosina menemään kovasti eteenpäin ja tulee olemaan todella iso haaste. Kun olet katsonut tuon vastapäättyneen konfliktin videoita, vertaapa tähän videoon josta näkee miten vähän yli tonnin dronella voidaan lentää hallitusti. Kohde ei ohjauksen kannalta tässä voi olla kovin kaukana, mutta ainakin 2 km pitäisi olla mahdollista. Ja joissakin tapauksissa se riittää jo hyvin.
Tuosta militääriversio joka kuljettaisi jonkunlaista räjähdettä olisi melko vaikea torjuttava - paitsi ehkä elso-häirinnällä. Nopeutta voi olla 140 km/h.

Valitettavasti tai onneksi tuollainen ei jaksa kuljettaa mitään merkityksellisen kokoista räjähdettä. Videolla sanotaan, että toiminta-aika on luokkaa 6 min. Tuollaisen tyylistä tai kokoista laitetta voisi käyttää maalinosoitukseen erittäin lyhyellä matkalla. Sinänsä kyllä vaikuttaa olevan hieno laite (melkein tekisi mieli hankkia joku vastaava).

Sitten, kun pitää olla kantamaa tai kuormankantokykyä, sähkömoottori ei riitä lentolaitteessa. Tässä on yksi esimerkki:

Tähän projektiin on sekaantunut myös suomalainen yritys lupaamalla toimittaa moottorin erittäin tehokkaaseen malliin. Voi olla, että tämä toimija (Skyf / ARDN) on mennyt konkkaan tms, kun ei löydy uudempaa materiaalia Googlella:

 
Valitettavasti tai onneksi tuollainen ei jaksa kuljettaa mitään merkityksellisen kokoista räjähdettä. Videolla sanotaan, että toiminta-aika on luokkaa 6 min. Tuollaisen tyylistä tai kokoista laitetta voisi käyttää maalinosoitukseen erittäin lyhyellä matkalla. Sinänsä kyllä vaikuttaa olevan hieno laite (melkein tekisi mieli hankkia joku vastaava).

Sitten, kun pitää olla kantamaa tai kuormankantokykyä, sähkömoottori ei riitä lentolaitteessa.
Akun kesto riippuu siitä miten dronella lennetään. Yhdellä testivideolla testasivat tuota ominaisuutta ja pääsivät järven yllä suoraan lentäen muistaakseni 3 km päähän ja sieltä vielä takaisin samoilla akuilla. Parhaillaan olen nähnyt akkujen kestävän yli 10 minuuttia - joka on tosin huomattavasti vähemmän kuin valmistajan mainostama 20 minuuttia.

Tietysti tietynlaiseen militäärikäyttöön kannattaisi tehdä jotain samankaltaisilla ominaisuuksilla, mutta isompi jotta pystyisi kantamaan esim. 2-3 kg kuten monet ilmakuvauksessa tms. käytettävät ammattidronet pystyvät. Käytin tuota esimerkkinä koska se on uusi, kuluttajien ostettavissa ja taitavan ohjaajan käsissä pystyy lentämään esim. puidenlatvoja hipoen ja monimutkaisia lentoratoja pitkin joten voisi olla vaikea havaita (paitsi äänen perusteella) ja torjua. Vähän kun alkaa miettimään mitä esim. 3kg kuormalla voisi tehdä niin alkaa löytyä monenlaisia sovelluskohteita tehtäviin jotka nykyisin melko vaikeita tai kalliita toteuttaa.

Lennon tarkkuudesta tuossa yksi video: lennetään järven yllä n. 1 km päässä olevalle saarelle ja siellä pystytään ohjaamaan dronea erittäin tarkasti erilaisten esteiden lähellä.
 
Mikä voisikaan mennä pieleen?
Johtajan rooli on kuitenkin hyvin merkittävä, paljon ampujaa merkittävämpi. Lisäksi maalintunnistuksen jättäminen sille on vähintäänkin kyseenalainen ratkaisu, vaikka ihminen onkin vetämässä liipaisimesta. GD:n ratkaisussa on toki sentään myös vaihtoehto toimia perinteisellä kolmen miehen kokoonpanolla, mikä vaikuttaa paljon järkevämmältä ratkaisulta.
 

hhhhmmmmmmm mitä tapahtuu jos miina kosahtaa pohjan alla? Syttyykö patteripaketti?
 
Back
Top