Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kun meille tulee se uusi Patrian miehistönkuljetusajoneuvo, niin toivon, että silti saamme pidettyä vanhemmat Pasit rivissä niin, että ne voitaisiin sitten jyvittää tulevaisuuden paikallisten taisteluosastojen / pataljoonien iskevän kärjen kuljetuskalustoksi.

Motorisoiduissa taisteluosastoissa on noin sata MT-LB:tä, niin jos Pasi-taisteluosasto (ja pohjoisessa teka-taisteluosastot) vaatisivat samanlaisen määrän Paseja, niin meidän nykymäärällä (kuutisensataa Pasia ja 400 tekaa), varustaisimme kymmenisen kappaletta paikallisia taisteluosastoja, joiden liikkuvuus olisi kiitettävää luokkaa.

Samaan aikaan hankittaisiin sitten operatiivisille niitä uusia Patrian 6x6-panssariajoneuvoja.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Eiköhän näin tule tapahtumaan, veikkaan että vanhoja 180/185 Paseja valutetaan alaspäin kun tämä XA-294 tulee operatiivisille joukoille. Vanhimmat, eli 180-sarjan Pasit on juuri käyneet/käymässä MLU läpi, joten eivät poistu vielä pitkään toviin. Ja veikkaan että aikanaan myös 185-sarjalle tehdään samanlainen MLU.

On kyllä jännittävää aikaa, kun periaatteessa Patria 6x6 hankintapäätös voi tulla ihan millä hetkellä hyvänsä. Samoin kuin CV90 MLU/MLI päätös.
 
Onko missään ollut viitteitä siitä, että missä suuruusluokassa XA-294:n tilausmäärä on? Operatiivisten joukkojen tarve lienee vähintäänkin satoja kappaleita. Eli toivottavasti ei jää mihinkään köppäiseen AMV:n lukumääriin, vaan enemmänkin 200-300 välille ainakin.
 
Onko missään ollut viitteitä siitä, että missä suuruusluokassa XA-294:n tilausmäärä on? Operatiivisten joukkojen tarve lienee vähintäänkin satoja kappaleita. Eli toivottavasti ei jää mihinkään köppäiseen AMV:n lukumääriin, vaan enemmänkin 200-300 välille ainakin.
Eikö puhe ole ollut suuruusluokasta 100 kpl? Toivomme tietysti jotakin muuta. Ehkä 6x6 tuleekin vain Pasi-kalustoa täydentämään eikä korvaamaan?

Olisi kyllä erikoista jos Maavoimien uudet kärkiyhtymät liikkuisivat 2030-luvulla pääosin Pasilla joka on tuolloin 50 vuotta vanha konstruktio.
 
Kun saisi KARJPR + PORJPR vanhat pasit korvattua näillä. Ei taida ihan 100 siihen riittää kyllä.
 
Kun saisi KARJPR + PORJPR vanhat pasit korvattua näillä. Ei taida ihan 100 siihen riittää kyllä.
400-450kpl olisi vissiin lähellä totuutta. Ja jos puhutaan vaikkapa kahdesta uudesta kokonaan varustettavasta prikaatista niin ehkä 700kpl. Kymmenen vuoden periodilla ihan mahdollisia määriä jos tuolle momentille päätetään panostaa. Esimerkiksi Hulkon puheista voisi päätellä että on jo päätetty.
 
Ei taida olla XA-294 virallinen mallimerkintä? Vai onko? @PJ85

Mitäpä muuten lottoatte Patria 6X6:n kyvykkyyksistä? Millaista panssaria, millaista aseistusta? Paraneeko liikkuvuus suhteessa vanhoihin Paseihin vai heikkeneekö painon kasvun myötä? Uintikyky?
 
Ei taida olla XA-294 virallinen mallimerkintä? Vai onko? @PJ85

Mitäpä muuten lottoatte Patria 6X6:n kyvykkyyksistä? Millaista panssaria, millaista aseistusta? Paraneeko liikkuvuus suhteessa vanhoihin Paseihin vai heikkeneekö painon kasvun myötä? Uintikyky?

6x6 on perusversiona mitä, pari-kolme tonnia XA-185 painavampi? Jos on perinteinen teräskuori, niin suojaustaso ei kyllä mitenkään poskettomasti ole parempi. Stanag 2:sta Patria vakiona lupailee.

Eiköhän liikkuvus kehittyneemmällä alustalla, voimansiirrolla ja paremmalla teho/paino -suhteella ole parempi.
 
6x6 on perusversiona mitä, pari-kolme tonnia XA-185 painavampi? Jos on perinteinen teräskuori, niin suojaustaso ei kyllä mitenkään poskettomasti ole parempi. Stanag 2:sta Patria vakiona lupailee.

Eiköhän liikkuvus kehittyneemmällä alustalla, voimansiirrolla ja paremmalla teho/paino -suhteella ole parempi.
Tästähän on se video jossa Markku Alen koeajaa molemmat ja kertoo mitä eroa on (ei siis mitään TM testaa numeroita, vaan ihan ihmisen ymmärrettävässä muodossa)
 
@ak.tied mistä otit noi paino luvut? Patrian esitteen mukaan perusajoneuvon tyhjäpaino olisi 13 500 kg ja ilmeisesti XA-185 painaa about saman. Suurta eroa ei pitäisi olla kun perusrunko on suunnilleen sama ja jäykkä akselisto/lehtijouset on korvautunut erillisjousituksella. Kokonaispainot muistaakseni 19 tn ja 24 tn. Level 2 ollaan siis 13,5 tn ja Level 4 tuo joitain tuhansia kiloja lisää, loppu on hyötykuormaa.

@Huhta liikkuvuudessa on varmasti todella merkittävä ero. Perusvarustellussa Patria 6x6 on siis about sama paino, mutta huomattavasti enemmän tehoa ja vaikka mentäisiin täysillä painoilla on kulku edelleen parempaa. Erillisjousitus tuo ajettavuuteen merkittävän eron jos nopeus on vähänkään kävelynopeutta isompi ja on se hitaassa maastoajossakin parempi. Uintikyky taisi olla uudessa aina lisävaruste ja varmaankin saatavilla sinne 20 tn tietämille asti, en usko että suomalaisiin tulee. Suojaustason luulisi olevan mahdollisissa PVn ajoneuvoissa se Level 4, eikös se ollut 200-sarjalaisissakin. XA-180 modissakin tavoitteena varmaan oli suojan lisääminen, mutta se olisi ilmeisesti vaatinut turhan isoja muita muutoksia ja rahaa. Aseistus 12,7 NSV, 40 KRKK tai 7,62 PKM, asennettuna suojattuun kehälavettiin. Eli kyllä tuosta hyvä tulee jos hankintapäätös tehdään.


Edit: Patria 6x6 tyhjäpaino on todennäköisesti 15,5 tn ei 13,5.
 
Viimeksi muokattu:
@ak.tied mistä otit noi paino luvut? Patrian esitteen mukaan perusajoneuvon tyhjäpaino olisi 13 500 kg ja ilmeisesti XA-185 painaa about saman.

Se on ollut itsellä sellainen hiha-arvio kun wikissä on XA ”taistelupaino” 13 500kg ja sitten 6x6 miinustin maksimi taistelupainosta maksimi hyötykuorman pois (nyt ulkomuistista 24-8,5=15,5tn)

Tyhjäpaino kun luulisi olevan eri kuin taistelupaino (sis vähintään nesteet) ja muitakin muuttujia varmasti on, niin ajattelin hieman pyöristellen tuohon haarukkaan.
 
6x6 on perusversiona mitä, pari-kolme tonnia XA-185 painavampi? Jos on perinteinen teräskuori, niin suojaustaso ei kyllä mitenkään poskettomasti ole parempi. Stanag 2:sta Patria vakiona lupailee.

Eiköhän liikkuvus kehittyneemmällä alustalla, voimansiirrolla ja paremmalla teho/paino -suhteella ole parempi.

Olin epäselvä; tarkoitin vaunun konfiguraatiota PV:n väreissä. Reserviläisen jutussa esiintyvässä (Patrian omistamassa?) vaunussa oli aseena puolituumainen Browning ja ampujan suojana jos jonkinlaista levyä sekä lisäksi perässä potkurit uimareissuja varten. Panssaroinnista en osaa sanoa, varmaan peruspanssarointi, paitsi ilmeisesti keulassa on jotakin lisäpalikkaa (tyrskylevyksi se on mielestäni liian paksu).

Mutta mihin mahtaa PV päätyä? Ammattilaiset ovat foorumilla olleet sitä mieltä, ettei uimakyky ole relevantti. Uimakykyä ei siis ehkä tule ja tällöin myös panssaria voidaan lisätä peruspanssarin päälle. Toisaalta ilmaiseksi panssarointi ei tule, maastoliikkuvuus heikkenee ja kulumakin saattaa kasvaa (modulaariset palikat on toki mahdollisuuksien mukaan irti rauhan aikana). Ehkä lisäpanssarointi vain KV-käyttöön, jos 6X6 sinne kentille joskus lähtee?

Nimimerkki @peelo vastailikin kysymyksiini tätä kirjoittaessani. XA-200 on tosiaan hyvä pointti panssaroinnin osalta. Mutta jos haetaan vertailupohjaa XA-200:sta, niin XA-200:n miehistönkuljetusversioihinhan laitettiin se RWS-torni. Eli olisiko miehitetty torni ehkä vaihtoehto myös 6X6:ssa? Vaikka kehälavetilla mentäisiinkin, mm. ilma-ammunnan takia, niin tulisiko ajankohtaiseksi hankkia lisää (jo AMV:ssä olevia) puolituumaisia Browningeja, kun NSV-kalustoa on lukumääräisesti rajallisesti ja sillä alkaa olla ikää?
 
Ja edelliseen postaukseen jatkoa, niin mittoja en ole itse asiassa kattonut tarkkaan. Joku 10cm lisäys pituuteenkin toisi jo runsaasti kiloja parantamatta suojaa ollenkaan. Toisaalta moderni moottori ja voimalinja voi olla kevyempi jne... eihän noista tietämättä varmuudella pysty tarkasti mitään arvioimaan.
 
Se on ollut itsellä sellainen hiha-arvio kun wikissä on XA ”taistelupaino” 13 500kg ja sitten 6x6 miinustin maksimi taistelupainosta maksimi hyötykuorman pois (nyt ulkomuistista 24-8,5=15,5tn)

Tyhjäpaino kun luulisi olevan eri kuin taistelupaino (sis vähintään nesteet) ja muitakin muuttujia varmasti on, niin ajattelin hieman pyöristellen tuohon haarukkaan.

Oikeassa olet, muistin väärin (y)
 
Kun meille tulee se uusi Patrian miehistönkuljetusajoneuvo, niin toivon, että silti saamme pidettyä vanhemmat Pasit rivissä niin, että ne voitaisiin sitten jyvittää tulevaisuuden paikallisten taisteluosastojen / pataljoonien iskevän kärjen kuljetuskalustoksi.

Motorisoiduissa taisteluosastoissa on noin sata MT-LB:tä, niin jos Pasi-taisteluosasto (ja pohjoisessa teka-taisteluosastot) vaatisivat samanlaisen määrän Paseja, niin meidän nykymäärällä (kuutisensataa Pasia ja 400 tekaa), varustaisimme kymmenisen kappaletta paikallisia taisteluosastoja, joiden liikkuvuus olisi kiitettävää luokkaa.

Samaan aikaan hankittaisiin sitten operatiivisille niitä uusia Patrian 6x6-panssariajoneuvoja.
Siis hetkinen, oletko nyt varustamassa paikallispataljoonia vai motorisoituja tst-osastoja Paseilla? Nehän ovat ihan eri asia.

Motorisoidut taisteluosastot on nyt siis teloilla varustettuja ja korvaisit ne pyöräpanssariajoneuvoilla kuljetuspanssarien sijasta? Motorisoidut osastot joutuvat melko varmasti säilyessään kokoonpanossa kovempaan tuleen kuin nykyiset alueelliset taisteluosastot tai paikallisjoukot. Motorisoiduilla osastoilla tietääkseni tehtäisiin hyökkäyksellisiä tehtäviä, tankkien tukemana.

Pyöräpanssariajoneuvoilla ei ole samoja maasto-ominaisuuksia kuin niitä tukevilla tankeilla, joten ne eivät voi seurata samassa maastossa. Pyöräpanssarien heikkous on myös kumipyörät, jotka helposti puhkeavat sirpaleista ja luodeista.

Mikäli motorisoituja osastoja vielä on MTLB:n jälkeen, ne tulee varustaa kuljetuspanssarivaunuilla. Sopivia olisivat CV 90 Armadillo ja tuo FFG:n tuoteperhe.
 
Siis hetkinen, oletko nyt varustamassa paikallispataljoonia vai motorisoituja tst-osastoja Paseilla? Nehän ovat ihan eri asia.
Tuleviin paikallisjoukkoihin (kun siis 2030-luvulla alueellisista luovutaan) olen siis kaavailemassa Paseilla ja tekoilla liikkuvia motorisoituja taisteluosastoja paikallisjoukkojen iskeväksi kärjeksi.

Sitten tietty paikallisissa joukoissa olisi myös mukana kevyitä jääkäripataljoonia ja jalkaväkipataljoonia.
 
Back
Top