Miehistön kuljetus

Tuleviin paikallisjoukkoihin (kun siis 2030-luvulla alueellisista luovutaan) olen siis kaavailemassa Paseilla ja tekoilla liikkuvia motorisoituja taisteluosastoja paikallisjoukkojen iskeväksi kärjeksi.

Sitten tietty paikallisissa joukoissa olisi myös mukana kevyitä jääkäripataljoonia ja jalkaväkipataljoonia.
Ok. Vaikea nähdä sinne saakka. Ehkä toteutuu, ehkä ei.

Minä katselisin keveille joukoille MISUa ja SISU GTP ajoneuvoja, jotka ovat varmasti paljon halvempia. Silti niissä on hyvä suojaus.
Pasit ovat läpikäymässä nyt MLU-päivitystä eli ovat puolivälissä elinkaartaan. 2030-luvulla niiden tekniikka on jo uniikkia ja kallista ylläpitää varaosien saatavuuden vuoksi.

MISU ja GTP on rakennettu edullistä käyttöä (COTS)ja hyvää suojaa unohtamatta. Niissä on myös modulaarisuutta, jota ei Pasissa ole. Keskittyisin niiden hankintaan ja unohtaisin loppuun kalutut romut.

Patriat menisi tietysti ensilinjan joukoille telavehkeiden lisäksi.
 
Siis hetkinen, oletko nyt varustamassa paikallispataljoonia vai motorisoituja tst-osastoja Paseilla? Nehän ovat ihan eri asia.

Motorisoidut taisteluosastot on nyt siis teloilla varustettuja ja korvaisit ne pyöräpanssariajoneuvoilla kuljetuspanssarien sijasta? Motorisoidut osastot joutuvat melko varmasti säilyessään kokoonpanossa kovempaan tuleen kuin nykyiset alueelliset taisteluosastot tai paikallisjoukot. Motorisoiduilla osastoilla tietääkseni tehtäisiin hyökkäyksellisiä tehtäviä, tankkien tukemana.

Pyöräpanssariajoneuvoilla ei ole samoja maasto-ominaisuuksia kuin niitä tukevilla tankeilla, joten ne eivät voi seurata samassa maastossa. Pyöräpanssarien heikkous on myös kumipyörät, jotka helposti puhkeavat sirpaleista ja luodeista.

Mikäli motorisoituja osastoja vielä on MTLB:n jälkeen, ne tulee varustaa kuljetuspanssarivaunuilla. Sopivia olisivat CV 90 Armadillo ja tuo FFG:n tuoteperhe.
Meillä tulee olemaan haasteita säilyttää edes yksi mekanisoitu prikaati sa-kokoonpanossa. Jos jotain teloilla kulkevaa panssaroitua kuljetuskalustoa saadaan, tulee se kohdentaa lyhentämättömänä tuolle yhdelle prikaatille.

Moottoroidut taisteluosastot ovat nykymuodossaan pelkkää jakojäännöksen tekohengitystä. Niille ei kannata suunnitella jatkajia. Valitettavasti tien pää näkyy 30-luvulla myös nykyisille mekanisoiduille tst-osastoille.

Kannattaa valmistautua tulevaisuuteen, jossa Maavoimilla on mekanisoitu prikaati ja lisäksi kevyempiä moottoroituja kokoonpanoja.
 
Ok. Vaikea nähdä sinne saakka. Ehkä toteutuu, ehkä ei.

Minä katselisin keveille joukoille MISUa ja SISU GTP ajoneuvoja, jotka ovat varmasti paljon halvempia. Silti niissä on hyvä suojaus.
Pasit ovat läpikäymässä nyt MLU-päivitystä eli ovat puolivälissä elinkaartaan. 2030-luvulla niiden tekniikka on jo uniikkia ja kallista ylläpitää varaosien saatavuuden vuoksi.

MISU ja GTP on rakennettu edullistä käyttöä (COTS)ja hyvää suojaa unohtamatta. Niissä on myös modulaarisuutta, jota ei Pasissa ole. Keskittyisin niiden hankintaan ja unohtaisin loppuun kalutut romut.

Patriat menisi tietysti ensilinjan joukoille telavehkeiden lisäksi.
Misu kisasi Patria 6x6:n kanssa ja hävisi, joten sen voi unohtaa. Misussa käytetyllä materiaalilla voi kyllä olla tulevaisuutta. Sisun GTP:lle taas on helppo keksiä käyttöä patrialaisen rinnalla.
 
Pyöräpanssariajoneuvoilla ei ole samoja maasto-ominaisuuksia kuin niitä tukevilla tankeilla, joten ne eivät voi seurata samassa maastossa. Pyöräpanssarien heikkous on myös kumipyörät, jotka helposti puhkeavat sirpaleista ja luodeista.

Mikäli motorisoituja osastoja vielä on MTLB:n jälkeen, ne tulee varustaa kuljetuspanssarivaunuilla. Sopivia olisivat CV 90 Armadillo ja tuo FFG:n tuoteperhe.


Eikö näihin ole saatavilla ns. puhkeamattomia renkaita kuten normaaleihinkii autoihin on jo ? Luulisi et sillo ei sirpaleet ja luodit niin hidastaisi menoa ? Ehkä rupean siis tekemään niitä asunnossani ja myyn sit tarvitseville ! ;)
 
Eikö näihin ole saatavilla ns. puhkeamattomia renkaita kuten normaaleihinkii autoihin on jo ? Luulisi et sillo ei sirpaleet ja luodit niin hidastaisi menoa ? Ehkä rupean siis tekemään niitä asunnossani ja myyn sit tarvitseville ! ;)
Kyllä Pasin renkaissa joku muussitäyte on, olikohan TyrFil. Siltikin välillä repeää renkaat niin pahasti ettei pysy vanteella ja pitää laittaa varapyörää alle.
 
Meillä tulee olemaan haasteita säilyttää edes yksi mekanisoitu prikaati sa-kokoonpanossa. Jos jotain teloilla kulkevaa panssaroitua kuljetuskalustoa saadaan, tulee se kohdentaa lyhentämättömänä tuolle yhdelle prikaatille.

Moottoroidut taisteluosastot ovat nykymuodossaan pelkkää jakojäännöksen tekohengitystä. Niille ei kannata suunnitella jatkajia. Valitettavasti tien pää näkyy 30-luvulla myös nykyisille mekanisoiduille tst-osastoille.

Kannattaa valmistautua tulevaisuuteen, jossa Maavoimilla on mekanisoitu prikaati ja lisäksi kevyempiä moottoroituja kokoonpanoja.

Tuota? Parolaan jäänee Naton luokassa Armored (100mbt+100IFV30mm+telatykit). KarPr jäänee Naton luokassa mechanised (30mbt+100IFV+telatykit). Muuthan on pelkällä moottoroidulla jo nyt.

Ainoa ostos 30 luvulla tehtävä Parolan BMP 100kpl uusiminen, joka maksaa nykyrahassa luokkaa 350miljoonaa + inflaatio. Moottoroidun prikaatin varustaminen ällitällin tasoisella suokuljettimella maksaa alle 50miljoonaa/100kpl.

edit: Korjataan. AIFV:n runkoa (ei tornia) on myyty ennen 2010 hintaan 250k-300kusd/kpl. Laite vastaa m113:sta ja alustaan on taiteiltu mm BMP2:n tykkitorni ja 25mm bushmaster. Ällitällin korvaushankinta tulee olemaan yllätyksellisen edullinen, paitsi jos Patria sitä väsää.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota? Parolaan jäänee Naton luokassa Armored (100mbt+100IFV30mm+telatykit). KarPr jäänee Naton luokassa mechanised (30mbt+100IFV+telatykit). Muuthan on pelkällä moottoroidulla jo nyt.

Ainoa ostos 30 luvulla tehtävä Parolan BMP 100kpl uusiminen, joka maksaa nykyrahassa luokkaa 350miljoonaa + inflaatio. Moottoroidun prikaatin varustaminen ällitällin tasoisella suokuljettimella maksaa alle 50miljoonaa/100kpl.

edit: Korjataan. AIFV:n runkoa (ei tornia) on myyty ennen 2010 hintaan 250k-300kusd/kpl. Laite vastaa m113:sta ja alustaan on taiteiltu mm BMP2:n tykkitorni ja 25mm bushmaster. Ällitällin korvaushankinta tulee olemaan yllätyksellisen edullinen, paitsi jos Patria sitä väsää.
Mekanisoitu prikaati kaikkine hiluineen maksanee ainakin kaksi miljardia euroa. Meillä on realistisesti mahdollisuus varustaa yksi, kunhan sopivasti hyödynnetään olemassa olevaa kalustoa. Silloin selvitään ehkä miljardilla, kunhan hintaan ei sisällytetä ns. perushankintoja, kuten logistiikan kalustoa. Tällöin Karjalan jääkäriprikaatista tulisi nykyistä voimakkaampi ja ”kokonaan” mekanisoitu yhtymä. Pitää muistaa, että uusittavaksi tulee mm. tst-panssarikalusto, joka syö siitä kaavaillusta miljardista heti puolet. Toisella puolikkaalla modernisoidaan tukevien osien kalusto, tai nostetaan ne teloille. KARJPR on nykyisellään liian kevyt kokoonpano kaavailtuun tarkoitukseensa, joten sitä on vahvistettava. Ynnämuiden mekanisoitujen kokoonpanojen ylläpitoon ei ole jatkossa resursseja, vaan on luotava painopiste.

Mitä tulee aiemmin kaavailemiini moottoroituihin prikaateihin uushankintakalustolla, niin kolmen prikaatin realistinen yhteisbudjetti on nykyeuroin suuruusluokkaa neljä miljardia euroa. Budjettirealismi voi vielä leikata moottoroitujen yhtymien määrän kahteen, jolloin säästettäisiin miljardi. Ei pidä harhautua ynnäilemään yksittäisen ajoneuvon alhaisinta mahdollista Google-hintaa, vaan kannattaa ottaa verrokiksi vaikka nykyiset valmiusprikaatit. Niiden varustaminen maksoi 10-15 vuotta sitten suoraan lähes kaksi miljardia euroa ja päälle tuli vielä kaikenlaista muista tilausvaltuuksista. Kaikkiaan siis noin 2,5 miljardia silloista euroa, vaikka valmiusprikaateista kaksi rakennettiin vahvasti olemassa olleiden jääkäriprikaatien päälle. Toista kertaa ei samoja pumppuja enää voi faceliftata, vaan on luotava uutta ja hankittava samalla uutta kalustoa. Rivimies laskee taisteluvaunujen unelmahinnan ja toteaa, että homma on taputeltu, mutta logistiikkalaitoksen puolella hankkeessa on äkkiä tuhat ”piilonimikettä”, joista jokainen maksaa kymppitonneista miljooniin ja hintaa kertyy. Miljardi häviää kassasta niin, ettei vastinetta kunnolla edes huomaa. Nyt on onneksi rakennettu M18-viestijärjestelmää pitkällä kaavalla, joten viestivälineet eivät toivottavasti vie prikaatin hankintakuluja katosta läpi, kuten aiemmin on käynyt. PV on siis todistettavasti oppiva organisaatio :)
 
Mekanisoitu prikaati kaikkine hiluineen maksanee ainakin kaksi miljardia euroa. Meillä on realistisesti mahdollisuus varustaa yksi, kunhan sopivasti hyödynnetään olemassa olevaa kalustoa. Silloin selvitään ehkä miljardilla, kunhan hintaan ei sisällytetä ns. perushankintoja, kuten logistiikan kalustoa. Tällöin Karjalan jääkäriprikaatista tulisi nykyistä voimakkaampi ja ”kokonaan” mekanisoitu yhtymä. Pitää muistaa, että uusittavaksi tulee mm. tst-panssarikalusto, joka syö siitä kaavaillusta miljardista heti puolet. Toisella puolikkaalla modernisoidaan tukevien osien kalusto, tai nostetaan ne teloille. KARJPR on nykyisellään liian kevyt kokoonpano kaavailtuun tarkoitukseensa, joten sitä on vahvistettava. Ynnämuiden mekanisoitujen kokoonpanojen ylläpitoon ei ole jatkossa resursseja, vaan on luotava painopiste.

Mitä tulee aiemmin kaavailemiini moottoroituihin prikaateihin uushankintakalustolla, niin kolmen prikaatin realistinen yhteisbudjetti on nykyeuroin suuruusluokkaa neljä miljardia euroa. Budjettirealismi voi vielä leikata moottoroitujen yhtymien määrän kahteen, jolloin säästettäisiin miljardi. Ei pidä harhautua ynnäilemään yksittäisen ajoneuvon alhaisinta mahdollista Google-hintaa, vaan kannattaa ottaa verrokiksi vaikka nykyiset valmiusprikaatit. Niiden varustaminen maksoi 10-15 vuotta sitten suoraan lähes kaksi miljardia euroa ja päälle tuli vielä kaikenlaista muista tilausvaltuuksista. Kaikkiaan siis noin 2,5 miljardia silloista euroa, vaikka valmiusprikaateista kaksi rakennettiin vahvasti olemassa olleiden jääkäriprikaatien päälle. Toista kertaa ei samoja pumppuja enää voi faceliftata, vaan on luotava uutta ja hankittava samalla uutta kalustoa. Rivimies laskee taisteluvaunujen unelmahinnan ja toteaa, että homma on taputeltu, mutta logistiikkalaitoksen puolella hankkeessa on äkkiä tuhat ”piilonimikettä”, joista jokainen maksaa kymppitonneista miljooniin ja hintaa kertyy. Miljardi häviää kassasta niin, ettei vastinetta kunnolla edes huomaa. Nyt on onneksi rakennettu M18-viestijärjestelmää pitkällä kaavalla, joten viestivälineet eivät toivottavasti vie prikaatin hankintakuluja katosta läpi, kuten aiemmin on käynyt. PV on siis todistettavasti oppiva organisaatio :)

No tällä hetkellä "kaikki hilut" löytyy, poislukien keskiraskaat lennokit. Voisitko ystävällisesti miettiä mitä haluat lisätä a6+cv90+k9 kaluston lisäksi ennen vuotta 2040? Viestivälineet on käsittääkseni uusittu 2010-luvulla. Suomi tuskin varustaa yhtään ylimääräistä prikaatia näiden kahden olemassaolevan lisäksi.

Toisekseen kannattaisi vilkaista puolustusministeriön menoarviosta se kohta jossa varusmiespalveluksen rajoittamisesta säästyneet eurot ohjataan kalustohankintoihin. Yllätävän iso vuosittainen luku.
 
No tällä hetkellä "kaikki hilut" löytyy, poislukien keskiraskaat lennokit. Voisitko ystävällisesti miettiä mitä haluat lisätä a6+cv90+k9 kaluston lisäksi ennen vuotta 2040? Viestivälineet on käsittääkseni uusittu 2010-luvulla. Suomi tuskin varustaa yhtään ylimääräistä prikaatia näiden kahden olemassaolevan lisäksi.

Toisekseen kannattaisi vilkaista puolustusministeriön menoarviosta se kohta jossa varusmiespalveluksen rajoittamisesta säästyneet eurot ohjataan kalustohankintoihin. Yllätävän iso vuosittainen luku.
Minä olen muodostanut oman näkemykseni sen pohjalta, mitä olen asiasta esityksiä nähnyt ja mitä toisaalta järjestelmästä tiedän. Niin varmaan sinäkin. Meistä kumpikaan tuskin on täysin oikeassa. Sinulla on ajattelussasi laaja-alainen mittakaavavirhe, tarkastelet asioita yltiöoptimistisesti ja aivan liian lyhyellä aikajänteellä. Tai näin minä sen siis näen.

Mitä vaikkapa tst-panssareihin tulee, niin kannattaa heti lähdöstä ymmärtää, että Yhtymä 2035-hankkeen myötä perustettavilla joukoilla pitäisi pärjätä kohtuullisin säätämisin noin 30 vuotta, eli käytännössä vuoden 2070 paikkeille. Vuonna 2040 ne vasta saadaan laajemmin käyttökuntoon. A6:n käyttökelpoisuus vuoteen 2035 tai 2040 ei siis paljoa lämmitä. Siitä voit lähteä ynnäilemään mikä osa nykykalustosta kelpaa sellaisenaan, mitä peruskorjataan, mitä varaudutaan peruskorjaamaan uudestaan ja mitä on heti hankittava uutena.

Viestikalustoa ei muuten ole uusittu 2010-luvulla, vaan sen uusiminen on aloitettu.
 
Minä olen muodostanut oman näkemykseni sen pohjalta, mitä olen asiasta esityksiä nähnyt ja mitä toisaalta järjestelmästä tiedän. Niin varmaan sinäkin. Meistä kumpikaan tuskin on täysin oikeassa. Sinulla on ajattelussasi laaja-alainen mittakaavavirhe, tarkastelet asioita yltiöoptimistisesti ja aivan liian lyhyellä aikajänteellä. Tai näin minä sen siis näen.

Mitä vaikkapa tst-panssareihin tulee, niin kannattaa heti lähdöstä ymmärtää, että Yhtymä 2035-hankkeen myötä perustettavilla joukoilla pitäisi pärjätä kohtuullisin säätämisin noin 30 vuotta, eli käytännössä vuoden 2070 paikkeille. Vuonna 2040 ne vasta saadaan laajemmin käyttökuntoon. A6:n käyttökelpoisuus vuoteen 2035 tai 2040 ei siis paljoa lämmitä. Siitä voit lähteä ynnäilemään mikä osa nykykalustosta kelpaa sellaisenaan, mitä peruskorjataan, mitä varaudutaan peruskorjaamaan uudestaan ja mitä on heti hankittava uutena.

Viestikalustoa ei muuten ole uusittu 2010-luvulla, vaan sen uusiminen on aloitettu.

Jopas nyt :ROFLMAO: No nykykalusto vastaa täysin Saksalaisia panssariprikaateja (esim 13). Lienee osaltaan jopa parempaa, koska saksalaisilla ei ole AMOSta. Eli ollaan näkemykseni mukaan tilanteessa jossa 2020 prikaati on maailman kärkeä muuten paitsi lennokkien osalta. Kyllä niillä vielä hetkinen mennään.

Olen harvoin väärässä. Voisitko ystävällisesti listata nyt ne laitteet joilla parantaisit prikaatia? Saavat olla piirrustuspöydällä, esim Amerikkalaisten 140mm tykki ja abramssin korvaava taistelupanssarivaunut voisivat hyvinkin olla realismia 20v kuluttua. Venäjän kehityksestä riippuu tarvitaanko niitä suomessa, vai aikooko naapuri tekohengittää t72 vielä seuraavat 50 vuotta.

Oma virheesi on uskoa että Italian kokoista venäjää vastaan tarvitaan 2030-luvulla amerikkalaisten tulisin rauta.
 
Jopas nyt :ROFLMAO: No nykykalusto vastaa täysin Saksalaisia panssariprikaateja (esim 13). Lienee osaltaan jopa parempaa, koska saksalaisilla ei ole AMOSta. Eli ollaan näkemykseni mukaan tilanteessa jossa 2020 prikaati on maailman kärkeä muuten paitsi lennokkien osalta. Kyllä niillä vielä hetkinen mennään.

Olen harvoin väärässä. Voisitko ystävällisesti listata nyt ne laitteet joilla parantaisit prikaatia? Saavat olla piirrustuspöydällä, esim Amerikkalaisten 140mm tykki ja abramssin korvaava taistelupanssarivaunut voisivat hyvinkin olla realismia 20v kuluttua. Venäjän kehityksestä riippuu tarvitaanko niitä suomessa, vai aikooko naapuri tekohengittää t72 vielä seuraavat 50 vuotta.

Oma virheesi on uskoa että Italian kokoista venäjää vastaan tarvitaan 2030-luvulla amerikkalaisten tulisin rauta.
Kyllä 2020-prikaatilla pitää hetki mennäkin, kun nyt puhutaan siitä, mitä tapahtuu 2040. Enkä ollenkaan kiistä etteikö homma olisi meillä tällä hetkellä ihan hyvällä tolalla ja K9-hankinnan myötä vieläpä paranemaan päin.

Jos innostut hiukan vähemmän ja vaivaudut lukemaan mitä kirjoitin, niin viittasin mielestäni tarpeeseen peruskorjata kalustoa, jolloin onneksi säästymme massiivisilta uushankinnoilta ja voimme puolittaa tulevan mekanisoidun yhtymän hankintakustannukset. Moni suorituskyky huutaa 30-luvulla uusimista, mutta ratkaisuksi voi hyvinkin riittää olemassa olevan kehittäminen. Niin tst-, kuin rynnäkkövaunummekin saattavat hyvinkin olla perusratkaisuiltaan käyttö- ja kehityskelpoisia hyvän matkaa ohi 2030-luvun. Kalliita remontteja niihinkin silti joudutaan tekemään. Eli mekanisoitu prikaati voidaan rakentaa suurelta osin nykykaluston varaan, mutta tst-vaunujen määrää kokoonpanossa tulee lisätä, mikä ei ole ongelma, koska MEKTSTOS:n BMP-2 poistuu samoihin aikoihin käytöstä ja A6-kalustoa vapautuu uusiin rientoihin. Tukevien osien siirtäminen Paseista teloille on mekanisoitujen joukkojemme 2030-luvun suurin uushankintaprojekti ajoneuvopuolella. Tuohonkin tarpeeseen voi tietysti löytyä käypäinen ratkaisu käytetyn kaluston markkinoilta.

Kaikille yhtymille on tarpeen hankkia käytännössä kaikki tukevien aselajien välineet. Poikkeuksena K9, jonka osalta pitää vasta alkaa valmistautua jonkinasteiseen MLU-projektiin. Erilaisten sensorien puolella tulee varmasti hankittavaksi uutta tavaraa painopisteen ollessa dronepuolella. Ja viestipuolella toivotaan, että M18-perushankinta on edennyt riittävän kattavana jotta se ei kuormita kohtuuttomasti uusien yhtymien hankintabudjetteja.

Tuohon boldattuun osuuteen pitää todeta kolmella sanalla: HÖPÖ HÖPÖ. Mistään mitä olen kirjoittanut et löydä edes etäisesti tuollaiseen viittaavaa.
 
Mekanisoitu prikaati kaikkine hiluineen maksanee ainakin kaksi miljardia euroa. Meillä on realistisesti mahdollisuus varustaa yksi, kunhan sopivasti hyödynnetään olemassa olevaa kalustoa. Silloin selvitään ehkä miljardilla, kunhan hintaan ei sisällytetä ns. perushankintoja, kuten logistiikan kalustoa. Tällöin Karjalan jääkäriprikaatista tulisi nykyistä voimakkaampi ja ”kokonaan” mekanisoitu yhtymä. Pitää muistaa, että uusittavaksi tulee mm. tst-panssarikalusto, joka syö siitä kaavaillusta miljardista heti puolet. Toisella puolikkaalla modernisoidaan tukevien osien kalusto, tai nostetaan ne teloille. KARJPR on nykyisellään liian kevyt kokoonpano kaavailtuun tarkoitukseensa, joten sitä on vahvistettava. Ynnämuiden mekanisoitujen kokoonpanojen ylläpitoon ei ole jatkossa resursseja, vaan on luotava painopiste.

Mitä tulee aiemmin kaavailemiini moottoroituihin prikaateihin uushankintakalustolla, niin kolmen prikaatin realistinen yhteisbudjetti on nykyeuroin suuruusluokkaa neljä miljardia euroa. Budjettirealismi voi vielä leikata moottoroitujen yhtymien määrän kahteen, jolloin säästettäisiin miljardi. Ei pidä harhautua ynnäilemään yksittäisen ajoneuvon alhaisinta mahdollista Google-hintaa, vaan kannattaa ottaa verrokiksi vaikka nykyiset valmiusprikaatit. Niiden varustaminen maksoi 10-15 vuotta sitten suoraan lähes kaksi miljardia euroa ja päälle tuli vielä kaikenlaista muista tilausvaltuuksista. Kaikkiaan siis noin 2,5 miljardia silloista euroa, vaikka valmiusprikaateista kaksi rakennettiin vahvasti olemassa olleiden jääkäriprikaatien päälle. Toista kertaa ei samoja pumppuja enää voi faceliftata, vaan on luotava uutta ja hankittava samalla uutta kalustoa. Rivimies laskee taisteluvaunujen unelmahinnan ja toteaa, että homma on taputeltu, mutta logistiikkalaitoksen puolella hankkeessa on äkkiä tuhat ”piilonimikettä”, joista jokainen maksaa kymppitonneista miljooniin ja hintaa kertyy. Miljardi häviää kassasta niin, ettei vastinetta kunnolla edes huomaa. Nyt on onneksi rakennettu M18-viestijärjestelmää pitkällä kaavalla, joten viestivälineet eivät toivottavasti vie prikaatin hankintakuluja katosta läpi, kuten aiemmin on käynyt. PV on siis todistettavasti oppiva organisaatio :)
Vasta jonkun lehden jutussa näin jonkun Vänrikki Nappulan sanovan että Leot jatkaa 2040 luvulle. Mihin ne varastoissa kuluvat ? Vaunujakin modernisoidaan jatkuvasti ja taitaa uustuotantoakin olla vielä Saksalle. Sama koskee Abrams-vaunuja, jotka jatkavat samalle vuosikymmenelle. Ainakin Leo 2 A 6 jatkaa modernisoinneilla sinne myös.

Uusittavaa kyllä on, kuten Pasit ja Bmp:t sekä Tekat. Älleistä en tiedä, mutta ei nekään mahdoton tehtävä olisi. Vaunut ilman tornia ovat paljon edullisempia hankkia. Esimerkiksi tela-alustaisia komento-, logistiikka-, krh- ja evakuointivaunuja tarvitaan mekanisoiduissa joukoissa. Patria ei voi seurata taistelu- ja rynnäkkövaunuja. Lisäksi nostaisin amfibio-kyvyn edelleen tärkeäksi täällä tuhansien järvien maassa. Pelkkiin teihin tukeutuminen on riskialtista.
 
Vasta jonkun lehden jutussa näin jonkun Vänrikki Nappulan sanovan että Leot jatkaa 2040 luvulle. Mihin ne varastoissa kuluvat ? Vaunujakin modernisoidaan jatkuvasti ja taitaa uustuotantoakin olla vielä Saksalle. Sama koskee Abrams-vaunuja, jotka jatkavat samalle vuosikymmenelle. Ainakin Leo 2 A 6 jatkaa modernisoinneilla sinne myös.

Uusittavaa kyllä on, kuten Pasit ja Bmp:t sekä Tekat. Älleistä en tiedä, mutta ei nekään mahdoton tehtävä olisi. Vaunut ilman tornia ovat paljon edullisempia hankkia. Esimerkiksi tela-alustaisia komento-, logistiikka-, krh- ja evakuointivaunuja tarvitaan mekanisoiduissa joukoissa. Patria ei voi seurata taistelu- ja rynnäkkövaunuja. Lisäksi nostaisin amfibio-kyvyn edelleen tärkeäksi täällä tuhansien järvien maassa. Pelkkiin teihin tukeutuminen on riskialtista.
Minäkin uskon että Leopardit voivat jatkaa vielä sen seuraavankin mekanisoidun yhtymän elinkaaren ajan. Kohtuullisen laaja peruskorjaus tietysti tarvitaan jo mekaanisen toimivuuden varmistamiseksi, joten rahaa väistämättä palaa jonkin verran. Tst-panssarien puolella ei toistaiseksi ole näköpiirissä mitään niin mullistavaa, että pitäisi tehdä täyskäännös kokonaisten joukkotyyppien osalta. Lite bättre - linjalla jatketaan. Ja Pasien tilalle tosiaan tarvitaan mekanisoidulle joukolle tela-alustat, kuten tuolla edelläkin totesin.

6x6 ja tekan seuraaja ovat tärkeitä hankkeita, mutta käyttäjinä ovat ihan muut joukot kuin tst-vaunuilla. MT-LB:tkin varmaan kevytkunnostetaan, jos sillä konstilla saa rahalle vastinetta. Teloille ja panssarille on aina käyttöä. Vielä parempi, jos on molempia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon boldattuun osuuteen pitää todeta kolmella sanalla: HÖPÖ HÖPÖ. Mistään mitä olen kirjoittanut et löydä edes etäisesti tuollaiseen viittaavaa.

:ROFLMAO: Ai höpö höpö? No mihin ne edellämainitut miljardit sitten upotetaan? Sinähän tässä olet kertomassa prikaatien varustelukustannuksista ja siitä että "suomella on varaa vain yhteen panssariprikaatiin". Oletan että kuvailemasi "rahapula" johtuu (yllättäen) prikaatien ylivarustelusta. Ilmeisesti olet sitten polttamassa budjetin kaminassa, tai laittamassa ne sukkii tms miljoonaan rahareikään. Näitä ja kunnossapitoa varten on muuten budjetissa muitakin eriä...

Miljardi per moottoroitu prikaati nostaa ne tasolla cv90 + k9 + lennokit. Tämä ei ole enää moottoroitu vaan mekanisoitu prikaati.

p.s. Hankintojen hinnat löytyy mainiosti netistä ja puolustusministeriön sivuilta näet budjetista loput. Sodankäynti on kallista vain amerikassa, eikä heiltä kannata hintoja katsella.

p.p.s. Olethan huomannut pv:n budjetissa sen kalustoinvestointirivin? Se on kivasti kasvanut Käteisen hallituksen säästötalkoiden tuloksena.
 
:ROFLMAO: Ai höpö höpö?
Juuri niin. Höpö Höpö suuhuni laittamallesi väittämälle: "Oma virheesi on uskoa että Italian kokoista venäjää vastaan tarvitaan 2030-luvulla amerikkalaisten tulisin rauta"

Tuon kun näytät todeksi, niin voimme jatkaa tarinointia.
 
Juuri niin. Höpö Höpö suuhuni laittamallesi väittämälle: "Oma virheesi on uskoa että Italian kokoista venäjää vastaan tarvitaan 2030-luvulla amerikkalaisten tulisin rauta"

Tuon kun näytät todeksi, niin voimme jatkaa tarinointia.

No kerrotko mihin ne miljardit sitten upotat? Nimittäin tuolla haluamallasi rahamäärällä saat sen amerikkalaisten tulisimman raudan. Oletettavasti luulet että se tarvitaan, kun olet siihen rahaa lappamassa. Pidän sinua rationaalisena kirjoittana, mutta ilmeisesti olet siis lappamassa rahaa täysin tarpeettomaan ylivarusteluun jota et edes itse pidä tarpeellisena?Palaamme asiaan kun osaat selittää yllämainitun.

p.s. joko olet tarkastatanut puolustusselonteon ja pv:n budjetin? Aloittamalla perusasioista tällä palstalla saattaa pärjätä. Lisäsin lapsellisia boldauksia hauskuutuksen vuoksi.
 
Back
Top