Miehistön kuljetus

Internetin kattavin kirjoitus BMP3:sta.
Suosittelen lukemista kaikille, varsinkin kantahenkilökunnalle.
 
Ja kun saisi vielä noin 130-140 kpl lisähankinnan 30-luvulla.
Meidän on realistista ylläpitää yhtä mekanisoitua prikaatia. Sille nykyinen määrä on riittävä. Jos jotain hankitaan, niin toivottavasti riittävän hyvin suojattu tela-alustainen kuljetusväline tst-panssarien ja rynnäkkövaunujen tueksi.
 
Meidän on realistista ylläpitää yhtä mekanisoitua prikaatia. Sille nykyinen määrä on riittävä. Jos jotain hankitaan, niin toivottavasti riittävän hyvin suojattu tela-alustainen kuljetusväline tst-panssarien ja rynnäkkövaunujen tueksi.

Onko markkinoilla muita kuljetuspanssareita kuin MTLB eri versioineen? Ainakaan samassa hintaluokassa? Puolasta taitaa saada uutta vielä (Opal)...


Ja tarkoitatko tässä muuten panssariprikaatia vai mekanisoituja taisteluosastoja? Nämä taidetaan uudessa organisaatiossa niputtaa yhdeksi pumpuksi...

 
Meidän on realistista ylläpitää yhtä mekanisoitua prikaatia. Sille nykyinen määrä on riittävä. Jos jotain hankitaan, niin toivottavasti riittävän hyvin suojattu tela-alustainen kuljetusväline tst-panssarien ja rynnäkkövaunujen tueksi.

Itse näkisin kyllä hienona, jos meillä olisi mekanisoidun prikaatin lisäksi kyky varustaa 2 kpl. mekanisoituja taisteluosastoja.

Jolloin voitaisiin joka alueelle taata, edes yksi kärkiosasto kohtaamistaisteluun.

Toki se vaatisi Mt-Lb kaluston uusimisen, uuden tykistön ja ps-pioneerikaluston.
 
Onko markkinoilla muita kuljetuspanssareita kuin MTLB eri versioineen? Ainakaan samassa hintaluokassa? Puolasta taitaa saada uutta vielä (Opal)...


Ja tarkoitatko tässä muuten panssariprikaatia vai mekanisoituja taisteluosastoja? Nämä taidetaan uudessa organisaatiossa niputtaa yhdeksi pumpuksi...


M113? Tai M113:n korvaaja AMPV, joka tosin on hintaluokassa useita miljoonia, kuten myös ilmeisesti CV90 Armadillo. Tai saksalainen PMMC G5, jota norjalaiset ovat katselleet M113:n tilalle?
 
Itse näkisin kyllä hienona, jos meillä olisi mekanisoidun prikaatin lisäksi kyky varustaa 2 kpl. mekanisoituja taisteluosastoja.

Jolloin voitaisiin joka alueelle taata, edes yksi kärkiosasto kohtaamistaisteluun.

Toki se vaatisi Mt-Lb kaluston uusimisen, uuden tykistön ja ps-pioneerikaluston.

Eikös K9-hankinnasta ole jyvitetty mekanisoiduille taisteluosastoille 122 PSH 74:n tilalle? Ilmeisesti myös mekanisoitujen taisteluosastojen pioneeripanssarivaunut alkavat olla Leopard-alustaisia (siltavaunuja tilattiin jokunen lisää muutama vuosi sitten ja Leopard 1:n alustalle rakennettuja pioneeripanssarivaunuja ostettiin yhteensä 16 kpl, joten niistä riittänee karjalaisten lisäksi myös mekanisoiduille). Itämaiset pioneeripanssarivaunut ovat kai enää moottoroitujen taisteluosastojen käytössä? MT-LB:tä saattaisi riittää mekanisoiduille taisteluosastoille tukirooleihin, jos huhut hyväkuntoisista Ruotsista tulleista pitävät paikkansa. Tältä osin tilannetta helpottaa myös moottoroitujen taisteluosastojen ajaminen luiskaan, jolloin sieltä vapautuu lisää vaunuja joko käyttöön tai varaosiksi purettaviksi. Ei toki ikuinen ratkaisu, mutta saattaa kantaa 30-luvun yli.

Mutta se että mekanisoiduille taisteluosastoille revittäisiin jostakin uudet/päivitetyt rynnäkköpanssarivaunut BMP-2:n tilalle ja uudet/päivitetyt taistelupanssarivaunut Leopard 2A6:n tilalle... se voi olla 30-luvulla liian hapokasta.
 
Onko markkinoilla muita kuljetuspanssareita kuin MTLB eri versioineen? Ainakaan samassa hintaluokassa? Puolasta taitaa saada uutta vielä (Opal)...


Ja tarkoitatko tässä muuten panssariprikaatia vai mekanisoituja taisteluosastoja? Nämä taidetaan uudessa organisaatiossa niputtaa yhdeksi pumpuksi...

Ihanteellinenhan olisi MT-LBV, mutta läntisenä konstruktiona. Ja ei, en tiedä mikä vaunu nuo ehdot täyttäisi. Se mitä haen on joukkuetasan Pasien korvaaminen tela-alustoilla.

Oma olettamani on, että seuraavalla kierroksella mekanisoituja joukkoja tulee olemaan yhden prikaatin verran. Se voi tosin olla kasattu itsenäiseenkin toimintaan kykenevistä mekanisoiduista tst-osastoista.
 
Eikös K9-hankinnasta ole jyvitetty mekanisoiduille taisteluosastoille 122 PSH 74:n tilalle? Ilmeisesti myös mekanisoitujen taisteluosastojen pioneeripanssarivaunut alkavat olla Leopard-alustaisia (siltavaunuja tilattiin jokunen lisää muutama vuosi sitten ja Leopard 1:n alustalle rakennettuja pioneeripanssarivaunuja ostettiin yhteensä 16 kpl, joten niistä riittänee karjalaisten lisäksi myös mekanisoiduille). Itämaiset pioneeripanssarivaunut ovat kai enää moottoroitujen taisteluosastojen käytössä? MT-LB:tä saattaisi riittää mekanisoiduille taisteluosastoille tukirooleihin, jos huhut hyväkuntoisista Ruotsista tulleista pitävät paikkansa. Tältä osin tilannetta helpottaa myös moottoroitujen taisteluosastojen ajaminen luiskaan, jolloin sieltä vapautuu lisää vaunuja joko käyttöön tai varaosiksi purettaviksi. Ei toki ikuinen ratkaisu, mutta saattaa kantaa 30-luvun yli.

Mutta se että mekanisoiduille taisteluosastoille revittäisiin jostakin uudet/päivitetyt rynnäkköpanssarivaunut BMP-2:n tilalle ja uudet/päivitetyt taistelupanssarivaunut Leopard 2A6:n tilalle... se voi olla 30-luvulla liian hapokasta.
Todennäköisempää on, että KARJPR:n pataljoonat tuunataan muotoon 2+2 ja ne saavat myös omat K9-tuliyksiköt.

Moottoroiduille tst-osastoille on vaikea nähdä tulevaisuutta yli 2020-luvun. Osa ajoneuvoista voi silti jatkaa paikallisjoukkojen kokoonpanoissa tuon jälkeenkin.
 
M113? Tai M113:n korvaaja AMPV, joka tosin on hintaluokassa useita miljoonia, kuten myös ilmeisesti CV90 Armadillo. Tai saksalainen PMMC G5, jota norjalaiset ovat katselleet M113:n tilalle?
Tarjonta on tosiaan heikonlainen.
 
Kuten aiemmatkin on veikkailleet ja mäkin aiemmin, veikkaisin että MEKTSTOS elinkaari kestää 30-luvun alkuun johon se myös loppuu, MTTSTOS elinkaari loppuu jo tällä vuosikymmenellä, ehkä ihan jo lähivuosina, Itäpohjaiset erikoisvaunut menee Stenalle ja parhaimmat MT-LB alustaiset siirretään Mekeille. Saa nähdä kun mekit on koulutettu taas "valmiiksi" pari-muutaman vuoden sisään meneekö joukkotuotantoon motit vielä, vai hiivutetaanko jo näillä nykyisillä. Leo2A6 mekeiltä siirretään KARJPR käyttöön jolloin saadaan perinteiset 2+2 pataljoonat.
 
Ja sanoisin että koko Parolan kohtalon varuskuntana olisi syytä ottaa tarkasteluun ensi vuosikymmenellä. Mekanisoitujen joukkojen eli käytännössä Karjalan Jääkäriprikaatin (koska MEKkejä ei enää olisi) tuotanto keskitetään Vekaralle, ja lisäinvestoinneilla infraan voisi varmaan PK-seudun IT-joukkojen tuotannon siirtää Vekaralle?
 
Kuten aiemmatkin on veikkailleet ja mäkin aiemmin, veikkaisin että MEKTSTOS elinkaari kestää 30-luvun alkuun johon se myös loppuu, MTTSTOS elinkaari loppuu jo tällä vuosikymmenellä, ehkä ihan jo lähivuosina, Itäpohjaiset erikoisvaunut menee Stenalle ja parhaimmat MT-LB alustaiset siirretään Mekeille. Saa nähdä kun mekit on koulutettu taas "valmiiksi" pari-muutaman vuoden sisään meneekö joukkotuotantoon motit vielä, vai hiivutetaanko jo näillä nykyisillä. Leo2A6 mekeiltä siirretään KARJPR käyttöön jolloin saadaan perinteiset 2+2 pataljoonat.
Miehistönkuljetus vitjassa kun ollaan, niin arvaisinpa että nimen omaan miehistönkuljetuksen kapasiteetti on yksi keskeisistä puollonkauloista siirryttäessä nykyisestä Prikaati 2005 mallista kohti Operatiivinen yhtymä 2035 mallia.

Nykyisten valmiusprikaatienhan piti alunperin olla mm. nelipataljoonaisia, mutta tästä luovuttiin - arvaatteko? - rahanpuutteen vuoksi. Valmiusprikaati sekoilusta on hyvä artikkeli Kilpi 2007 Juhlanumerossa, täällä (kts Rannari) s. 50-51.

Nyt kun Puolustusvoimilla on taas ollut aikaa kehittää ja suunnitella uutta op yht mallia ajan kanssa, niin mielenkiintoista, josko rahkeet riittävät taas nelipataljoonaisiin prikaateihin?
Kun nyt tiputaan Operatiivinen-Alueellinen-Paikallinen -mallista kaksiportaiseen Kynnysjoukot-Ratkaisujoukot -malliin, niin arvaisin että SA-prikaatien ja pataljoonien määrä tippuu. Op yht voisi taas siten olla keskitettynä nyrkkinä laajempi?

Koska pyörää tuskin keksitään uusiksi, niin arvaisin edelleen että op yhtymiä 2035 on nuo samat kolme kappaletta. Mitä se tarkoittaisi miehistönkujletuksen osalta.

Kainuun prikaatin tulisi kai 2035 saada kokonaan uusi pohjoisten olosuhteiden telakalusto, nykyisten elinkaari taitaa loppua niillä nurkilla?

Porilaiset taas saisivat uutta 6x6 pyöräkalustoa. Vanhat Pasit lienevät 2035 jo valmiita luiskalle nekin. AMV:t päivitettävissä.

Karjalaiset yllättäen eivät ehkä tarvitse uutta kalustoa mutta MLU:t toki Leo- ja CV-kalustolle. Paitsi jos se neljäs pataljoona, se tarkoittaisi 30-40 CV:tä lisää?

Tulossa siis taas vaihteeksi Maavoimien vuosikymmen 2030 jos miehistönkuljetus saataisiin rotiin. 2020-luvulla toivottavasti ilmavoimat ja ilmatorjunta uusittu, koska pyörä ja telakalustoa tarvitaan 2030-luvulla todella rouheasti.

Niin: olisiko edessä paluu neljän pataljoonan malliin? Hintalappu taitaa edelleen muodostua esteeksi.

Yksinkertaistettua pohdintaa toki.
 
Ja sanoisin että koko Parolan kohtalon varuskuntana olisi syytä ottaa tarkasteluun ensi vuosikymmenellä. Mekanisoitujen joukkojen eli käytännössä Karjalan Jääkäriprikaatin (koska MEKkejä ei enää olisi) tuotanto keskitetään Vekaralle, ja lisäinvestoinneilla infraan voisi varmaan PK-seudun IT-joukkojen tuotannon siirtää Vekaralle?
Niin, jotainhan sitä on sahattava hiiteen jos yleisnäkymät näyttää yhtään siltä 180k->100k.
 
Kuten aiemmatkin on veikkailleet ja mäkin aiemmin, veikkaisin että MEKTSTOS elinkaari kestää 30-luvun alkuun johon se myös loppuu, MTTSTOS elinkaari loppuu jo tällä vuosikymmenellä, ehkä ihan jo lähivuosina, Itäpohjaiset erikoisvaunut menee Stenalle ja parhaimmat MT-LB alustaiset siirretään Mekeille. Saa nähdä kun mekit on koulutettu taas "valmiiksi" pari-muutaman vuoden sisään meneekö joukkotuotantoon motit vielä, vai hiivutetaanko jo näillä nykyisillä. Leo2A6 mekeiltä siirretään KARJPR käyttöön jolloin saadaan perinteiset 2+2 pataljoonat.

Olikos se niin, että KARJPR:n pataljoonissa on nykyään yhden psv-komppanian lisäksi kolme psj-komppaniaa? Jos pataljoonan kolmas psj-komppania korvattaisiin toisella psv-komppanialla, niin mihin ylijäävä CV90-kalusto käytettäisiin? Poistettaisiinko Pasit panssarijääkärijoukkueista ja lisättäisiin joukkueisiin neljäs vaunu? Vai pidettäisiinkö nykyiset sekajoukkueet ja muodostettaisiin neljäs pataljoona? Leopard 2A6 -kalustoa ei tosin riitä kuin seitsemälle komppanialle, eli neljäs pataljoona jäisi hieman määrävahvuudesta.
 
Miehistönkuljetus vitjassa kun ollaan, niin arvaisinpa että nimen omaan miehistönkuljetuksen kapasiteetti on yksi keskeisistä puollonkauloista siirryttäessä nykyisestä Prikaati 2005 mallista kohti Operatiivinen yhtymä 2035 mallia.

Nykyisten valmiusprikaatienhan piti alunperin olla mm. nelipataljoonaisia, mutta tästä luovuttiin - arvaatteko? - rahanpuutteen vuoksi. Valmiusprikaati sekoilusta on hyvä artikkeli Kilpi 2007 Juhlanumerossa, täällä (kts Rannari) s. 50-51.

Nyt kun Puolustusvoimilla on taas ollut aikaa kehittää ja suunnitella uutta op yht mallia ajan kanssa, niin mielenkiintoista, josko rahkeet riittävät taas nelipataljoonaisiin prikaateihin?
Kun nyt tiputaan Operatiivinen-Alueellinen-Paikallinen -mallista kaksiportaiseen Kynnysjoukot-Ratkaisujoukot -malliin, niin arvaisin että SA-prikaatien ja pataljoonien määrä tippuu. Op yht voisi taas siten olla keskitettynä nyrkkinä laajempi?

Koska pyörää tuskin keksitään uusiksi, niin arvaisin edelleen että op yhtymiä 2035 on nuo samat kolme kappaletta. Mitä se tarkoittaisi miehistönkujletuksen osalta.

Kainuun prikaatin tulisi kai 2035 saada kokonaan uusi pohjoisten olosuhteiden telakalusto, nykyisten elinkaari taitaa loppua niillä nurkilla?

Porilaiset taas saisivat uutta 6x6 pyöräkalustoa. Vanhat Pasit lienevät 2035 jo valmiita luiskalle nekin. AMV:t päivitettävissä.

Karjalaiset yllättäen eivät ehkä tarvitse uutta kalustoa mutta MLU:t toki Leo- ja CV-kalustolle. Paitsi jos se neljäs pataljoona, se tarkoittaisi 30-40 CV:tä lisää?

Tulossa siis taas vaihteeksi Maavoimien vuosikymmen 2030 jos miehistönkuljetus saataisiin rotiin. 2020-luvulla toivottavasti ilmavoimat ja ilmatorjunta uusittu, koska pyörä ja telakalustoa tarvitaan 2030-luvulla todella rouheasti.

Niin: olisiko edessä paluu neljän pataljoonan malliin? Hintalappu taitaa edelleen muodostua esteeksi.

Yksinkertaistettua pohdintaa toki.

Porilaisilla on yksi pataljoona AMV:llä, toinen XA-203:lla ja kolmas vanhemmilla Paseilla. Luulisin, että AMV ja XA-203 jatkaisivat ja siihen tulisi sitten pataljoona (tai kaksi) Patria 6X6:lla.

Vanhemmistakaan Paseista nyt ei varmaan (lue: toivottavasti) ole henki loppumassa 2035, nehän ovat parhaillaan päivityksen alla. Jotenkin olettaisin/toivoisin niitä siirrettävän paikallisjoukoille niin operatiivisilta kuin alueellisiltakin joukoilta, jos/kun operatiiviset saavat Patria 6X6:tta tilalle ja alueelliset lakkaavat olemasta.

Ai niin, ne kainuulaiset! No, sano niille, että ei ole mitään pelättävää. Norjasta tuli priimakuntoista Bankkua (vain 4 tkm sisäänajo!) viime vuosikymmenellä, kyllä ne niillä pärjäävät jatkossakin ja lasikuitu suojaa [puuterilumelta]. ;)
 
Sinänsä odotan kyllä mielenkiinnolla, mitä tästä Arktinen Liikkuvuus -hankkeesta oikein tulee. Saadaanko aikaiseksi jokin kotimainen ajoneuvo, miltä se näyttää ja paljonko sitä hankitaan. Jotenkin kyllä kammottaa jo etukäteen hankkia sadoittain jotakin tela-ajoneuvoa. Ei riitä mitkään rahat, kun sille linjalle lähdetään.

En usko ennen kuin itse näen! Ruotsista ostetaan pataljoonan tarpeisiin käytettyjä, panssaroituja telakuorma-autoja, jahka BAE tarvitsee taas tukiostoja ja ruotsalaiset poistavat kalustoa vanhimmasta päästä. Se on siinä.

Terv.

Tuomas
 
Olikos se niin, että KARJPR:n pataljoonissa on nykyään yhden psv-komppanian lisäksi kolme psj-komppaniaa? Jos pataljoonan kolmas psj-komppania korvattaisiin toisella psv-komppanialla, niin mihin ylijäävä CV90-kalusto käytettäisiin? Poistettaisiinko Pasit panssarijääkärijoukkueista ja lisättäisiin joukkueisiin neljäs vaunu? Vai pidettäisiinkö nykyiset sekajoukkueet ja muodostettaisiin neljäs pataljoona? Leopard 2A6 -kalustoa ei tosin riitä kuin seitsemälle komppanialle, eli neljäs pataljoona jäisi hieman määrävahvuudesta.
Mistähän olin saanut päähäni, että karjalaisilla olisi kaksi psjk per psvk...
 
Mistähän olin saanut päähäni, että karjalaisilla olisi kaksi psjk per psvk...

Älä minulta kysy. :D En minäkään tiedä, mutta jos kerran joukkueisiin on pitänyt änkeä se Pasi, niin kuvittelen, että komppanioita täytyy olla kolme pataljoonassa.

Alapuolisen linkin takaa löytyy kiistelyä asiasta. Tally: kolme psjk:ta 1, kaksi psjk:ta 2.

 
Back
Top