Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Latvia tilasi Patrialta yli 200 Patria 6X6:tta 200 miljoonalla eurolla. Eli kappalehinta alle 1 miljoonaa euroa (The Defense Post).

Mitä se Pasi sitten maksoi?

TS 27.11.2004:



Eli XA-180 maksoi 80-luvulla miljoona markkaa. Jos se "80-luvulla" olisi vaikkapa vuonna 1984 (Wikipedian mukaan sarjatuotanto alkoi tuolloin), niin se tekisi vuoden 2021 euroissa n. 367 000 euroa. Tai vuoden 1986 markoista vuoden 2021 euroihin muunnettuna se olisi n. 334 000 euroa. Tai vuoden 1988 rahasta muunnettuna n. 307 000 euroa. (Tämä Tilastokeskuksen laskuria pyörittäen.)

Lähemmäs kolminkertainen hinta tuntuu kieltämättä kovalta. Toisaalta, mitä me tiedämme varustelun eroista? 6X6:ssa on ainakin tehokkaampi moottori ja suurempi kuormankantokyky. Istuimet on erikoisvalmisteiset ja turvavöillä varustetut vanhojen penkkien sijaan. Kameroita löytyy ja NBC-suojauskin on muistaakseni saatavana, liekö Latvia otti sen. Ajajalla luulisi olevan pimeänäkölaite? Jousituskin on kai hienompaa tekniikkaa kuin tuolloin aikanaan. Kymppitonneja sinne ja tänne, niin saahan sen hinnan nousemaan.
Liekö tuossa hinnassa mukana linjaston pystytys Latviaan? Kenties varaosalistoissa on myös eroa noissa hinnoissa.
 
Liekö tuossa hinnassa mukana linjaston pystytys Latviaan? Kenties varaosalistoissa on myös eroa noissa hinnoissa.

Patria on osakeyhtiö, jossa on ulkomaista omistuspohjaa (Norja), joten ei luulisi olevan eroa hinnoissa. Kaikilta asiakkailta nyhdetään se mikä irti lähtee. Linjaston osalta en tiedä, mutta toisaalta, eihän Suomessakaan ole mitään valmista 6X6-linjaa. AMV-tuotantokin siirtyi Puolaan jo aikaa sitten ja Hämeenlinnassa tehdään pelkkiä prototyyppejä. Käsitykseni mukaan Latviassa suoritetaan lähinnä 6X6:n viimeistelyä ja valmistus on isolta osin Suomessa.

Tämän (latviankielisen) mukaan ajoneuvojen rungon kasaaminen pyörien päälle tehdään Suomessa ja kokoonpano kestää 1200 tuntia, joista 200 tehdään Latviassa.

 
Patria on osakeyhtiö, jossa on ulkomaista omistuspohjaa (Norja), joten ei luulisi olevan eroa hinnoissa. Kaikilta asiakkailta nyhdetään se mikä irti lähtee. Linjaston osalta en tiedä, mutta toisaalta, eihän Suomessakaan ole mitään valmista 6X6-linjaa. AMV-tuotantokin siirtyi Puolaan jo aikaa sitten ja Hämeenlinnassa tehdään pelkkiä prototyyppejä. Käsitykseni mukaan Latviassa suoritetaan lähinnä 6X6:n viimeistelyä ja valmistus on isolta osin Suomessa.
Niin, pointtini oli, että tuo tilaus sisältänee linjaston pystyttämisen ja varaosat, kun taas vanha XA-180:n hinta ei välttämättä muuta kuin itse ajoneuvon hinnan.
 
Niin, pointtini oli, että tuo tilaus sisältänee linjaston pystyttämisen ja varaosat, kun taas vanha XA-180:n hinta ei välttämättä muuta kuin itse ajoneuvon hinnan.

OK. Mutta tuolla latvialaisella kotimaisuusasteella en usko, että linjaston pystyttäminen maksaisi paljoakaan. Varaosat sitten suurempi kysymysmerkki.

Listalle voi lisätä vielä ehkäpä aseistuksen? Tuleeko Patrialta vai asennetaanko Latviassa jenkeistä tilatut M2 Browningit (tms).
 

konsepti vehje, kantama 30+ km dyyneillä, 80+ km tiellä. Moottori on 300hp Tesla Model 3sta. 200 kiloa painoa.
 

konsepti vehje, kantama 30+ km dyyneillä, 80+ km tiellä. Moottori on 300hp Tesla Model 3sta. 200 kiloa painoa.

Musk ostaa konseptin ja alkaa valmistaa sitä.
 
Ehkä. GMllä on se E-hummeri ja tuo on konsepti vehje. Ei niitä sähkömoottori vehkeitä montaa ole jotka maastossa kulkee. Mutta on mielenkiintoinen, siitä ei päästä mihinkään.

Polestar tekee muistaakseni sähköpyörää (tai se on brändätty niiden alle), joten Teslalle sopisi tuollainen leikki-kirppu aika hyvin promootiomielessä.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Polestar tekee muistaakseni sähköpyörää (tai se on brändätty niiden alle), joten Teslalle sopisi tuollainen leikki-kirppu aika hyvin promootiomielessä.

Polarikselta löytyy erilaisia sähkö pelejä millä kyllä metsässä hyvin pääsee. Toi Dave eli tuossa Youtube videossa oleva heppu testaili vasta vähän aikaa sellaista ja se lieneen löytyy sieltä kanavalta myös edelleen.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Patria on osakeyhtiö, jossa on ulkomaista omistuspohjaa (Norja), joten ei luulisi olevan eroa hinnoissa. Kaikilta asiakkailta nyhdetään se mikä irti lähtee. Linjaston osalta en tiedä, mutta toisaalta, eihän Suomessakaan ole mitään valmista 6X6-linjaa. AMV-tuotantokin siirtyi Puolaan jo aikaa sitten ja Hämeenlinnassa tehdään pelkkiä prototyyppejä. Käsitykseni mukaan Latviassa suoritetaan lähinnä 6X6:n viimeistelyä ja valmistus on isolta osin Suomessa.
Tarkalleen ottaen tämä ei pidä paikkaansa. Puolalaisten ajoneuvojen kokoonpano tosiaankin siirtyi Puolaan, mutta esimerkiksi kaikki Ruotsiin tehdyt AMV:t tehtiin Hämeenlinnassa. Käytäntö vaihtelee eri projekteissa, joten yleistystä koko tuotannon siirtämisestä ei kannata tehdä.
 
Ruotsiin tehdyt AMV:t tehtiin Hämeenlinnassa. Sen jälkeen Arabiemiraatteihin tehdyt tehtiin kai jo Puolassa.
Niin tehtiin, mutta edelleenkään se ei tarkoita, että koko tuotanto olisi siirretty Puolaan. Kuten mainitsin, nämä ovat projektikohtaisia asioita. Niihin vaikuttavat mm. toimitusaikataulu ja vastakauppavelvoitteet.
 
Niin tehtiin, mutta edelleenkään se ei tarkoita, että koko tuotanto olisi siirretty Puolaan. Kuten mainitsin, nämä ovat projektikohtaisia asioita. Niihin vaikuttavat mm. toimitusaikataulu ja vastakauppavelvoitteet.
Jokunen vuosi sitten kävin Patrialla ja siellä turhautunut aseteknikko manasi kauppoja kun työt loppuivat AMV:n osalta Hämeenlinnassa. Kyllä siellä silloin aika hiljaista oli ja krh:t sekä Pasien päivitys oli ne jotka työllistivät muiden huoltojen lisäksi. Nyt sitten homma on eri tasolla kun Patria 6x6 tuli tuotantoon.
 
Onkohan itänaapurilla kykyä korvata menetettyjä BMP-3 miehistönkuljetusvaunuja? Vai laittavatkohan BMP-1AM variantin massatuotantoon? Alunperin BMP-1AM tasolle päivitettiin vain 20-30kpl bemareita, mutta rahan sekä tekniikan puutteen takia (BTR-82 torni on videoiden perusteella ns patarautaa) kyseinen päivitys saattaa olla realistisempi vaihtoehto itänaapurin kannalta.



Tämän artikkelin päättelyä minä en tue... jos BMP-2:sia on käytössä runsaasti miksi käyttää huonompia bemari ykkösiä ollenkaan? BMP-3:sia on tuhoutunut/kaapattu Ukrainassa todennäköisesti ainakin 200kpl ja niitä on käytössä Venäjän armeijan hieman yli 700kpl.
AM-bemari ei varmastikaan tule laajasti käyttöön Venäjällä, koska sillä on käytettävissä runsaasti BMP-2 ja BMP-3 -kalustoa. Mutta modernisointipaketti on kyllä varmasti varteenotettava, kustannustehokas vaihtoehto maille, joilla on käytössään paljon kohtuukuntoista BMP-1 -kalustoa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ctg
Back
Top