BTR-60 uskon moisen lausunnon, mutta BTR-80 jolla ei juuri ole yhteistä muuta kuin nimi, niin en usko. En toki ole lukenut raportteja koekäytöstä Suomessa.
BTR-80 kaikki on tehty uusiksi, voimansiirto, moottori, jalkautumisluukut sekä torni.
Useammassa harjoituksessa BTR-60 pyyhittiin Paseilla varustettuja joukkoja nokkaan.
Lainauksia Ylijohdon reservistä:
Sen sijaan BTR-sarja ei jalkaväen tarkastajan mukaan soveltunut edes jää-
käriprikaatien käyttöön. Vaunut eivät vastanneet taistelukentän vaatimuksiin
2000-luvulla. BTR-sarjan uudetkaan vaunut eivät kyenneet seuraamaan jalkaväen iskuporrasta maastossa, eikä niillä ollut kykyä taistella panssaroitua vihollista vastaan. Tekniikaltaan vanhentuneiden vaunujen sijaan myös jääkä-
riprikaatien tiedustelu- ja panssarintorjuntaosat oli varustettava BMP-2:lla.
Jalkaväkitoimiston vertailussa BTR-80 arvioitiin pelkäksi kuljetusvaunuksi, jonka taisteluarvo muodostui sen kuljetuskyvystä. Sen sijaan BMP-2 oli taisteluajoneuvo, joka kykeni monipuolisen aseistuksensa johdosta taistelemaan
kaikkia vastustajan vaunuja ja helikoptereita vastaan. Oli siis järkevää hankkia
kolme kertaa pienempi määrä BMP-vaunuja kuin tekniikaltaan vanhentuneita BTR-vaunuja.
Jalkaväkitoimisto vastusti yhä määrätietoisesti BTR-80-hankintoja, kuten
vuoden 1990 toukokuussa kirjoitetusta muistiosta selviää. Vaunu oli teknisesti
vanhentunut, kuten aiemmin tekstissä on todettu, ja sen kuljetuskyky oli jääkäriyksiköille riittämätön. Koska vaunun kyky liikkua vaikeassa maastossa oli varsin rajattu, ei vaunun raskaasta 14,5 millimetrin KPVT-konekivääristä ollut
tulituessa todellista hyötyä. Jääkäreiden taistelu perustui yhä jalan käytävään
taisteluun vaikeassa maastossa. Hätiköityä päätöstä ilman perusteellista testaamista kahdelle maahan jo ostetulle vaunulle ei kannattanut tehdä.
BTR-kaupan ratkaisi lopulta maailman- ja talouspolitiikka. Suomen bila-
teraalikauppa romahti Neuvostoliiton hajotessa."
No, mites sitten XA-180/185 kanssa tilanne oli parempi?