Mikfin70
Ylipäällikkö
Näin uskoisin, tuollaisilla pitkillä vaunuilla missä johtaja on edessä tulee peräkosketuksia melko usein.Eli onko ideana se että levy on kiinnitetty vain yläreunasta ja joustaa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Näin uskoisin, tuollaisilla pitkillä vaunuilla missä johtaja on edessä tulee peräkosketuksia melko usein.Eli onko ideana se että levy on kiinnitetty vain yläreunasta ja joustaa?
Suomalainen BTR-80?
Olikohan toinen kahdesta vai miten tuo lopulta meni?Suomalainen BTR-80?
Joku yksittäiskappale kenties?
Vuonna 1990 ostettiin kaksi kappaletta kokeiltavaksi, etuna Pasiin 14,5mm konekivääri ja hinta. Lopulta ostettiin lisää Paseja ilmeisesti osin Neuvostolliton hajoamisen aiheuttaman toimitusepävarmuuden takia.Suomalainen BTR-80?
Joku yksittäiskappale kenties?
While the bodywork makes the buggy pretty sick looking, the drivetrain is just as impressive. [James] used an ME1616, a liquid-cooled 55-kW beast. A chain drive couples the motor to a differential from a Honda CR-V which has a limited-slip modification installed. The batteries are impressive, too — 32 custom-made lithium-iron-phosphate batteries made from 32650 cells in vacuum-formed ABS plastic shells that nest together compactly.
Ei tieto vaan oletus. Tuo kumppanin puute tuntuu uskottavalta. Eihän se seuraavakaan yhteistyökuvio, vaikka alkoikin hyvin, sitten lyönytkään leiville. Puolan kuvio taasen toimi. Tuo "Land" - puoli on ollut Patrialle ongelmallinen (lahjuksia ja muita toilailuja), mainehaitta. Ei siitä ole edes pitkäkään aika, kun jopa sen myyntiäkin pohdittiin.Sattuuko joku tietämään ( @PSS kenties?), miksi Patria ei tarjonnut Pasia Yhdysvaltoihin 90-luvun lopussa Interim Armored Vehicle -ohjelmaan? Tämän voittohan meni sitten LAV III:n pohjalle rakennetulle Strykerille, eli suhteellisen vastaavalle ajoneuvolle. Eikö yksinkertaisesti löytynyt sopivaa paikallista kumppania? Tämähän olisi ollut loistava Hornet-vastakaupaksikin...
Interim Armored Vehicle - Wikipedia
en.wikipedia.org
Taitaa moni vetää noissa miehistönkuljetus ajoneuvo asioissa kotiin päin jos vain mahdollista. Niinhän Suomessakin on tehty ja tehdään. Onko edes missään kohtaa kilpailutettu APC hankintoja? Mikäli meillä ei olisi omaa panssariajoneuvo kalusto tuotantoa niin määrät voisivat olla erilaiset. AMV mm. on hinnaltaan aika posketon mistä syystä sitä on hankittu puolustusvoimille vain hyvin pieni määrä. Voisi sanoa, että kokonaiskuvan kannalta merkityksetön määrä. Pasia on hankittukin sitten kohtuullinen määrä mutta onko ajoneuvo sitten sellainen joka nykyaikaisella taistelukentällä enää suojaa sotilasta kunnolla ja täyttää tehtävänsä taistelukentän taksina? Lisäpanssaroitu mutta uintikyvytön versio saattaa tällainen olla mutta kyllä perus Pasi alkaa olemaan sellainen josta nakutetaan perus ampumatarvikkeilla kyljistä läpi ja jos kranaatti osuu lähelle niin sisällä lahkeet alkaa lepattamaan. Toki voittaa edelleenkin sen otto traktorin tai kuorma-auton lavan. Ukraina on tästäkin varmasti tuonut puolustusvoimille tietoa jonka pohjalta voidaan alkaa asioita tulevaisuudessa kehittämään ehkä hieman toisesta kulmasta. Onko tuohon kehittämiseen rahaa on sitten kokonaan toinen asia. Tähän mennessä ollaan menty happea haukkoen ja toivotaan toivotaan ajatuksella.
Niin se vanhat pasit on asiansa ajanut ei siitä ole puhettakaan. Lähinnä tarkoitan tätä nyky tilannetta, uutta pasia ja amv:tä. Niiden hinta on aika kova.Alkuperäinen Pasi taitaa olla halvemmasta päästä. Suomalaisen palkkatason tuote 1980-luvulta, ei tarvitse käyttää länsivaluuttavarantoja ja poliitikotkin ovat tyytyväisiä, kun tuetaan kotimaista teollisuutta. Mistäköhän olisi saanut vastaavaa samaan tai edullisempaan hintaan noihin aikoihin?
Neuvostoliittolaiseen BTR-80:een ei oltu tyytyväisiä ja tuskin Varsovan liitosta olisi löytynyt muutakaan parempaa. Sveitsiläinen Piranha (tai sen kanadalaisversio) olisi melko varmasti ollut kalliimpi kuin Pasi, vaikka suorituskyky varmaan olisikin ollut riittävä. Saksalainen Fuchs ei olisi ollut Pariisin rauhansopimuksen ehtojen mukainen. Espanjalainen Pegaso BMR olisi saattanut olla hinnalta ja suorituskyvyltä kelvollinen. Ehkä ranskalainen VAB myös, jos sen olisi saanut 6x6 -versiona jo tuolloin?
Katso liite: 63260
Pegaso BMR - Wikipedia
en.wikipedia.org
Muutoin länkkärivaihtoehdot vaikuttavat paljolti Pasia huonommilta. Miettii nyt vaikkapa tuotakin ranskalaisen suunnittelun kukkasta vuodelta 1979...
Katso liite: 63259
Panhard VCR - Wikipedia
en.wikipedia.org
Eikä se Pasin suojaus nyt huono ole, kun ei sillä ole tarkoitus ajaa kosketukseen. Miinasuojaus (ml. sirotteet) on kv-kenttien kokemusten perusteella ihan OK, ja panssarointi antaa kohtuudella suojaa tykistötulelta ja ilmahyökkäyksiltä.
Onhan ne kalliita, mutta jos taso pidetään samana, saako mistään halvemmalla?Niin se vanhat pasit on asiansa ajanut ei siitä ole puhettakaan. Lähinnä tarkoitan tätä nyky tilannetta, uutta pasia ja amv:tä. Niiden hinta on aika kova.
Ja 6x6 on budjetissa edullinen ratkaisu...Itsekin epäilen että sakemanneilta puuttuu päättäväisyyttä ja pitkäjänteisyyttä hoitaa tuo homma. Mutta näkisin että tuo on sellainen diili että sitä kannattaa tavoitella. Jos siis saksalaiset ovat tosissaan siitä, että armeija laitetaan kuntoon niin sinne mahtuu paljon noita 6x6 ajoneuvoja.
Kyllä BTR-80 oltiin tyytyväisiä, mutta toimitusvarmuus ei sillä hetkellä, kun hankinta olisi tehty ei ollut enää luotettava.Neuvostoliittolaiseen BTR-80:een ei oltu tyytyväisiä
Ja 6x6 on budjetissa edullinen ratkaisu...
Muistaakseni jalkaväkiosasto(?) haukkui vanhentuneeksi paskaksi.Kyllä BTR-80 oltiin tyytyväisiä, mutta toimitusvarmuus ei sillä hetkellä, kun hankinta olisi tehty ei ollut enää luotettava.
BTR-60 uskon moisen lausunnon, mutta BTR-80 jolla ei juuri ole yhteistä muuta kuin nimi, niin en usko. En toki ole lukenut raportteja koekäytöstä Suomessa.Muistaakseni jalkaväkiosasto(?) haukkui vanhentuneeksi paskaksi.
SAVPR kehuivat BTR-60 asetta, tarkka ja vaikutti 2km helposti. Mutta muutenhan se oli aivan karmea kuolemanloukko. Itse pari kertaan olin 80 kyydissä ja ei se kyllä riemunkiljahduksia aiheuttanut. Ei niistä sivuluukuista mahtunut ulos KVKK:n kanssa, ellet eka heittänyt asetta ulos ja sit tunkenut perästä ja silti takalaukut jäi kiinniBTR-60 uskon moisen lausunnon, mutta BTR-80 jolla ei juuri ole yhteistä muuta kuin nimi, niin en usko. En toki ole lukenut raportteja koekäytöstä Suomessa.
BTR-80 kaikki on tehty uusiksi, voimansiirto, moottori, jalkautumisluukut sekä torni.
Useammassa harjoituksessa BTR-60 pyyhittiin Paseilla varustettuja joukkoja nokkaan.
Taas pitää muistaa, että kuljetusvaunuilla ei mennä kosketukseen vaan jalkauttaa ajoissa ennen kosketusta ja jalan valmiissa taisteluryhmityksessä kosketukseen.SAVPR kehuivat BTR-60 asetta, tarkka ja vaikutti 2km helposti. Mutta muutenhan se oli aivan karmea kuolemanloukko. Itse pari kertaan olin 80 kyydissä ja ei se kyllä riemunkiljahduksia aiheuttanut. Ei niistä sivuluukuista mahtunut ulos KVKK:n kanssa, ellet eka heittänyt asetta ulos ja sit tunkenut perästä ja silti takalaukut jäi kiinni
Kuulostaa oikein väijyttäjien unelmaltaSAVPR kehuivat BTR-60 asetta, tarkka ja vaikutti 2km helposti. Mutta muutenhan se oli aivan karmea kuolemanloukko. Itse pari kertaan olin 80 kyydissä ja ei se kyllä riemunkiljahduksia aiheuttanut. Ei niistä sivuluukuista mahtunut ulos KVKK:n kanssa, ellet eka heittänyt asetta ulos ja sit tunkenut perästä ja silti takalaukut jäi kiinni