Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Katoppas moista, on Pasikin saanut itsellensä kongsbergin tornin

En nyt saa tuota twitter linkkiä toimimaan mutta Maavoimien twitteristä olevasta videosta otettu.

Onkohan noi jostain AMV:stä lainattuja vai olisiko näitä tullut lisää tai jopa oltaisiin AMV:n päälle vihdoin hankkimassa itkoa järeämpää..

Omat kiinnikkeet on tuota varten kuitenkin tehty, että ihan yhtä keikkaa varten tuskin ovat lähteneet Sisuja modaamaan.
 
Onkohan noi jostain AMV:stä lainattuja vai olisiko näitä tullut lisää tai jopa oltaisiin AMV:n päälle vihdoin hankkimassa itkoa järeämpää..

Omat kiinnikkeet on tuota varten kuitenkin tehty, että ihan yhtä keikkaa varten tuskin ovat lähteneet Sisuja modaamaan.
Taitaa nuo Patrian OWS järjestelmät kärsiä jo varaosapulasta ja nyt varmasti suunnitellaan niiden korvaamista Kongsbergin tornilla.
 
Mikä tarkoitus tuolla on, että tuo polttoaine säiliö otettiin tuolta rekan kyydistä alas?
Se, ettei sen auton kuskeineen tarvitse kököttää tankin vieressä (tai siis se tankki kyydissä) mahdollisesti päiväkausia, vaan voi heti lähteä tarvittaessa toista kuormaa. #logistiikka Pienempi kohde, saadaan naamioituakin paremmin.
 
Se, ettei sen auton kuskeineen tarvitse kököttää tankin vieressä (tai siis se tankki kyydissä) mahdollisesti päiväkausia, vaan voi heti lähteä tarvittaessa toista kuormaa. #logistiikka Pienempi kohde, saadaan naamioituakin paremmin.
Niin mutta ymmärtäisin, että ajoneuvot tankataan tuollaisessa tilanteessa liukuhihnalta ja matka jatkuu.
 
Ei siinä varmaan teknistä estettä ole tankata niin että säiliö on kyydissä?
En usko ainakaan. En ole vain tuollaiseen toimintaan törmännyt niin siksi kysyn. En itse näe mitään järkeä ottaa säiliötä pois kyydistä kuin siinä tilanteessa, että alustaa tarvitaan jossain toisaalla. Ei tuollaiseen välipisteen tankkaukseen mene kuitenkaan kovinkaan kauan kun pumppu on tehokas ja löpöä vehkeissä kuitenkin on vielä reilusti jäljellä yleensä.
 
En usko ainakaan. En ole vain tuollaiseen toimintaan törmännyt niin siksi kysyn. En itse näe mitään järkeä ottaa säiliötä pois kyydistä kuin siinä tilanteessa, että alustaa tarvitaan jossain toisaalla. Ei tuollaiseen välipisteen tankkaukseen mene kuitenkaan kovinkaan kauan kun pumppu on tehokas ja löpöä vehkeissä kuitenkin on vielä reilusti jäljellä yleensä.
Jos niitä pönttöjä on useita, tuo saattaa jäädä tuohon ja alusta hakee seuraavan ja vie sen pidemmälle. Paluu matkalla ottaa tuon joka on jo tyhjentynyt ja käy täyttämässä sen.
Tuohan oli etuosasto, joten luulisi toisen olevan tulossa perässä ja heillä sama tankkaus tarve.
 
Viimeksi muokattu:
Puolalainen Borsuk (eli uudelleenlämmitetty BMP-1) oli täyspaska kriteerien täyttämisen osalta.
Kyllä Borsuk on ihan uusi laitteensa (käyttää mm. paljon K9:n teknologiaa), sille on vain asetettu erikoiset vaatimukset, kuten uintikykyinen runko ilman tarvetta lisämoduuleille tai isommille valmisteluille. Se myös tarkoittaa kevyempää panssarointia jne., jolloin se ei ole panssaroinniltaan kilpailukykyinen.
Se on lisäksi vielä prototyyppivaiheessa, joten ei siitäkään osin pärjännyt (jos/kun slovakit käyttivät normaalia tapaa miinustaa keskeneräisten tarjokkaiden pisteitä).

Image-2-Borsuk-IFV.jpg
 
Jaha, tässähän on oikein monikansallinen hanke käynnissä suomalaisjohteisena. Kun hankkeessa on mukana Suomi-Ruotsi-Latvia-Viro, niin tällä kotimarkkinalla on potentiaalia isoihin hankintamääriin, hinnan tippumiseen ja menestyksekkäisiin vientikauppoihin muuallekin (Norja? Puola?).

Mutta katsotaan nyt, mitä tästä lopulta tulee. Suomi ja Latvia ovat ilmeisesti korviaan myöten hankkeeseen sitoutuneita, mutta Viro ilmoitti hiljan kilpailuttavansa avoimesti niin 4x4 kuin 6x6 panssariajoneuvoja nopealla aikataululla. Ehkä Ruotsikin on enemmän tarkkailijan roolissa?
 
On aika selvää, että Ruotsi ei voi enää tuotteen ominaisuuksiin paljoa vaikuttaa, ellei sitten halua jotain special snowflake syväräätälöityä varianttia kalliilla. Toisaalta alusta lienee jo valmiiksi suht modulaarinen ja onhan noille APC-rungoille ennenkin tehty vaikka mitä erikoisvaunuja, ja mitä erityisominaisuuksia Ruotsi edes olisi vailla? Tarjollahan on käytännössä valmis tuote ja varmaankin kaikilta osin (NATO-) standardien mukainen. Lisenssituotanto järjestynee helposti ja on jopa hyväksikin, kun vaunuja tarvittaneen kaikissa maissa paljon ja nopeasti. Härmäläiset ja latuaanit sitten päärahoittajina saavat rojaltinsa, eli kaikki voittavat. Hyvään aikaan vaikuttaa Patria olleen tuotteensa kanssa liikkeellä (ja kummasti samaan aikaan sekä Protolab että Gifu lanseerasivat omat tuotteensa), vaikka PV samaan aikaan käynisti Pasien modernisoinnin. Olikohan hajua Pasien levittämisestä paikallisjoukoille ilmassa jo hyvissä ajoin? Vai onko näiden keveiden panssariajoneuvojen yleistyminen vain ajan trendi?
 
Pearson_Engineering_unveils_new_self-protection_mine_plough_for_wheeled_vehicles.jpg

Pearson Engineering's latest mine plough development will provide lightweight combat forces with the ability to independently move through minefields. The self-protection mine plough, named Vector to signal its ability to support momentum, speed and force projection, incorporates battle-proven mine plough design principles.
 
Back
Top