Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ikävä kyllä juttu kokonaisuudessaan maksumuurin takana:

Patria voitti kilpailutuksen Slovakian panssariajoneuvoista ja eteen saattaa tulla miljardien lisätilaus – Kilpailija oudoksuu jäämistään kakkoseksi​

Patrian voittaman kaupan arvo on noin 400 miljoonaa euroa. Edessä saattaa olla mahdollisuus mittavaan jatkokilpailutukseen.
Slovakia suunnittelee hankkivansa panssariajoneuvoja yhteensä yli 2,5 miljardilla eurolla, käy ilmi Slovakian puolustusministeriön asiakirjasta.

 
Ikävä kyllä juttu kokonaisuudessaan maksumuurin takana:

Patria voitti kilpailutuksen Slovakian panssariajoneuvoista ja eteen saattaa tulla miljardien lisätilaus – Kilpailija oudoksuu jäämistään kakkoseksi​

Patrian voittaman kaupan arvo on noin 400 miljoonaa euroa. Edessä saattaa olla mahdollisuus mittavaan jatkokilpailutukseen.
Slovakia suunnittelee hankkivansa panssariajoneuvoja yhteensä yli 2,5 miljardilla eurolla, käy ilmi Slovakian puolustusministeriön asiakirjasta.

Patria voitti kilpailutuksen Slovakian panssariajoneuvoista ja eteen saattaa tulla miljardien lisätilaus – Kilpailija oudoksuu jäämistään kakkoseksi​

9.6.202213:36päivitetty 9.6.202213:36
YHTEISKUNTAYRITTÄMINEN

Patrian voittaman kaupan arvo on noin 400 miljoonaa euroa. Edessä saattaa olla mahdollisuus mittavaan jatkokilpailutukseen. Slovakia suunnittelee hankkivansa panssariajoneuvoja yhteensä yli 2,5 miljardilla eurolla, käy ilmi Slovakian puolustusministeriön asiakirjasta.​

adcb0c76-1425-5946-bf03-48f3d5403ce8

Kauppa. Patria ei ole julkistanut panssariajoneuvonkaupan yksityiskohtia, mutta Talouselämän tietojen mukaan kyse on noin 400 miljoonan euron kaupasta. PENTTI HOKKANEN
Lukuaika noin 3 min

Patrian menestys taistelupanssariajoneuvojen tarjouskilpailussa Slovakiassa on johtanut jälkipuheisiin kilpailijayhtiön riveissä. Kilpailutus ratkesi Patrian eduksi maaliskuun lopussa.
Kyse on Slovakian hallituksen järjestämästä valtioiden välisestä G2G-tarjouskilpailuista (Government-to-Government), jossa yksi Suomelle hävinneistä maista oli Tšekki. Tarjouskilpailussa Suomi tarjosi Patrian panssaroituja ajoneuvoja. Tšekin tasavallan tarjoamien panssaroitujen ajoneuvojen valmistajana oli puolestaan Tatra Defence Vehicle. Yhtiö on osa puolustusteollisuuden suuryhtiötä Czechoslovak Groupia (CSG:tä).
CSG:n mukaan kilpailutuksessa oli epäselviä kohtia, jotka pitäisi selittää, jotta Patrian valintaa voittajaksi voidaan kuvata läpinäkyväksi ja reiluksi. Suomen valtio omistaa Patriasta 50,1 prosenttia. Loput yhtiöstä ovat norjalaisen Kongsberg Defence & Aerospace AS:n omistuksessa.
MAINOSDNA BUSINESS
Potilaiden internet? Näin teknologia auttaa hoitajia ja lääkäreitä
6160d90f-7ddc-4ee5-96ba-17fad7982bfa.jpg

Patria ei ole julkistanut panssariajoneuvonkaupan yksityiskohtia, mutta Talouselämän tietojen mukaan kyse on noin 400 miljoonan euron kaupasta. Yhtiön on määrä toimittaa Slovakian armeijalle 76 panssariajoneuvoa. Kaupassa on kyse Patrian AMVXP 8x8 -panssariajoneuvoista, joita on käytetty vuosikymmenten ajan EU:n ja Naton operaatioissa. Panssariajoneuvoa voidaan käyttää esimerkiksi 120 mm:n suorasuuntaustykkien, kranaatinheitinjärjestelmän sekä panssarintorjunta- tai ilmatorjuntaohjusjärjestelmien kanssa.
Suomella ja Patrialla saattaa olla edessään myös houkutteleva mahdollisuus jatkokilpailutukseen. Slovakian puolustusministeriön asiakirjan mukaan taistelupanssariajoneuvoja on tarkoitus hankkia satoja lisää. Hankintojen toteutuessa niiden yhteissumma nousisi arviolta yli 2,5 miljardiin euroon.

”Tarjosimme parhaan hinnan”​

CSG:n tiedottaja Andrej Čírtek kommentoi Talouselämälle sähköpostitse, että yhtiön näkemyksen mukaan tarjouskilpailussa on epäselviä kohtia. CSG ihmettelee, miksi tsekkiläinen tarjous oli arvioitu toiseksi parhaaksi, vaikka yhtiö tarjosi ajoneuvoista “parhaan hinnan“.

”Me emme ymmärrä, miksi tšekkiläinen tarjous meidän ajoneuvoistamme oli arvioitu (kilpailutuksessa) toiseksi parhaaksi, kun siinä tarjottiin ajoneuvot parhaaseen hintaan. Samaan aikaan Suomen tarjous oli toiseksi viimeinen tässä avainparametrissa”, Čírtek sanoo.
Yhtiö on kiinnittänyt huomiota myös panssariajoneuvojen arvioituihin elinkaarikustannusten parametriin. CSG ei ymmärrä, miten panssariajoneuvon elinkaarikustannus on arvioitu. Summa on ajoneuvoa kohti noin 15 000 euroa vuodessa.
“Elinkaarikustannusten summa, josta Slovakian hallitus puhuu päätöksessään, on kokemuksemme mukaan epärealistisen alhainen“, Čírtek viestittää.
Hänen mukaansa kilpailun kommentointimenettelyyn osallistuneiden Slovakian viranomaisten mukaan kyseinen kohta on arvioitu epäselvästi ja siitä puuttuu varaosien hinta.

”Avoin, läpinäkyvä ja reilu prosessi”​

Patria korostaa, että Slovakia on toteuttamassa 8x8-ajoneuvohankkeen EU:n direktiivien mukaisena valtioiden välisenä G2G-hankkeena. Patrian mukaan tarjous oli tarjouspyynnön mukainen, koskien myös elinkaarikustannuksia.

”Slovakia testasi perusteellisesti tarjotut ajoneuvovaihtoehdot asejärjestelmineen sekä laati näiden ja kustannusten perusteella analyysin, jossa Patrian ajoneuvo selvisi voittajaksi”, yhtiö kertoo.
Slovakia on aloittanut neuvottelut lopullisen toimitussopimuksen laatimiseksi.
”Sopimuksen ennakoidaan valmistuvan allekirjoitettavaksi lähiaikoina, jolloin myös kauppasumman lopullinen suuruus selviää. Patrian näkemyksen mukaan prosessi on ollut avoin, läpinäkyvä ja reilu”, yhtiö kommentoi.
Sen mukaan G2G-järjestely on osaltaan ollut varmistamassa tätä.
”Patria on tietoinen Slovakian lisätarpeista nyt neuvoteltavan kaupan lisäksi. Olemme rakentamassa Slovakiaan paikallisten teollisten kumppaniemme kanssa verkostoa, jolla vastaamme myös tulevaisuuden suurempiin tarpeisiin. Ajoneuvoista suurin osa valmistetaan ja kootaan Slovakiassa jo nykyisessä hankkeessa.”
Talouselämä ei tavoittanut Slovakin puolustusministeriön edustajaa kommentoimaan hankintaa.
 
"Miljardilisätilauksen suhteen" kannattaa huomioida se, että Slovakialla on menossa tela-alustaisen taisteluajoneuvon hankinta, jossa CV90 näyttäisi olevan vahvoilla ja sitten tuo Olympikasarmin aiemmassa viestissä https://maanpuolustus.net/threads/miehistön-kuljetus.762/post-1165350
ollut uutinen Italian hoivaamasta modulaarisesta panssariajoneuvokonsepti-hankkeesta EU:n piirissä, jossa mukana uutisen mukaan on Slovakia. Ohessa lainausta:
"Led by Italy, with support from Greece and Slovakia, the project envisages a family of armored infantry fighting vehicles weighing 35-50 tons, depending on the configuration, capable of carrying a crew of three plus a standard infantry team (about six to nine individuals), and featuring a gun ranging from 25mm to more than 30mm, Forlani said.
Thanks to modular design and open architecture, the Italians have drawn up an ambitious list of missions they hope to give the armored infantry fighting vehicle, including anti-tank; mortar carrier; reconnaissance; combat engineer; tactical command post; joint fire support; ammunition and logistics carrier; protected ambulance; recovery; electronic warfare; chemical, biological, radiological and nuclear defense; and short-range air defense.

But Forlani cautioned that developing a single chassis for tracks, wheels and amphibious use could prove too ambitious. “We are looking at either a standard platform or different platforms that share the maximum subsystem commonality, payload and mission modules.”"

Huomataan siinä kuitenkin terveesti, että saman alustan käyttö eri vaihtoehdoilla voi olla liian kunnianhimoinen tavoite. Ruotsalaiset tätä taannoin yrittivät SEP-hankkeessaan, kokemusta karttui, mutta valmista ei tullut myytäväksi tuotteeksi asti.

Tuo "EU-hanke" tietysti tähtää seuraavan sukupolven (~2030 -) ajoneuvoihin. Nykyiset vaunut 8*8 > 15 -20 v takaisia ~25...35 tn, ja telavaunut samoin hieman raskaampina, ehkä. Tietysti kehitystä on pienin askelin tehty, mutta tekniset perusratkaisut ovat vuosituhannen vaihteesta tai vanhempia, joten merkittävien teknisten uudistusten tarve lienee ilmeinen, esim. sähköinen voimantuotto ja -siirto, miehittämätön käyttö jne paremman suojan ja asevaikutuksen lisäksi.

Slovakian "miljardihenke" sisältänee 8*8 ohella muitakin ajoneuvotyyppejä.
 
HENSOLDT_and_Iveco_Defence_Vehicles_present_first_operational_sensor_composite_vehicle_for_civil_and_military_applications.jpg

The basis of the MUV concept demonstrator is an all-terrain 7-ton-chassis from IDV with a maximum payload of 4 tons. A sensor suite from HENSOLDT is installed on it, with the SETAS, MUSS, Radio Direction Finder and S3 MIMO-Radar systems. All systems are connected by the Central Information Processing Unit (CIPU), which forms the backbone of the sensor suite.

The system architecture provides automatic information processing that supports the user in decision-making and ensures operational readiness under all conditions. Through the sensor data network, HENSOLDT creates complete situational awareness with its Sensor Suite. Potential customers can configure their personal suite according to their wishes through the modular structure of the individual systems.

The advantage of the MUV concept demonstrator lies in the combination of the networked HENSOLDT sensor suite with the highly mobile, reliable and versatile vehicular platform from IDV. With the vehicle, there is now for the first time a turnkey solution that combines adaptive detection and classification capability with the features of a vehicle specifically designed for a wide range of tasks.

"The cooperation with IDV in the field of MUV concept demonstrator is directly related to our portfolio expansion. Russia's war against Ukraine shows how important networked high-performance sensor technology and optical systems are for equipping our armed forces in line with the times," said Andreas Hülle Head of the Optronics & Landsolutions Division and Managing Director of HENSOLDT Optronics GmbH.
 
eurosatory-2022-idv-exhibits-its-lmv2-light-multirole-vehicle-925-001.jpg

LMV2
Since its launch, the Light Multirole Vehicle (LMV) has been continuously developed, benefitting from the extensive number of experiences gained in the field, to meet the specific operational requirements of the End Users. The LMV 2 provides improved performance, greater reliability, and uncompromised ergonomics. One of the most important benefits is the
increase in payload of up to 90%, exceeding 1.5 tons.

This second generation of LMV, with a more powerful 220 hp engine, integrates an upgraded driveline with a high-performance 8-speed automatic gearbox, capable of managing more power and torque, making the transition between gears smoother when driving off-road. The vehicle can be provided with an Automatic Drivetrain Management system (ADM) and with an Electronic Stability Program (ESP). These solutions maximize mobility, enhance handling performance, and improve driving safety as well as comfort. Mobility is further enhanced by means of a specially designed independent suspension system combined with wheels equipped with a CTIS system to better match different terrains.

The new crashworthy crew cell has been designed to comfortably accommodate five fully equipped soldiers, including body armour and personal equipment. The internal roll-bars have been redesigned, thus increasing available legroom, while the ballistic steel cab is larger than the previous models, thus augmenting space and comfort inside the cab and providing free volume for the integration of mission systems and equipment. The internal layout is designed to improve crew ergonomics and ability-to-work, while incorporating a next-generation digitised dashboard. The protection against mine, KE-threats and IEDs has been improved by implementing new structures and materials. The Electromagnetic Compatibility (EMC) has been greatly enhanced to suit the high radio “density” of modern battlefields.
 
Luettuani tämän uutisen joku päivä sitten minulle kävi selväksi, että hanke epäonnistuu.
Itsekin epäilen että sakemanneilta puuttuu päättäväisyyttä ja pitkäjänteisyyttä hoitaa tuo homma. Mutta näkisin että tuo on sellainen diili että sitä kannattaa tavoitella. Jos siis saksalaiset ovat tosissaan siitä, että armeija laitetaan kuntoon niin sinne mahtuu paljon noita 6x6 ajoneuvoja.
 
Monestihan Patrian on ilmeisesti blokannut Suomen kuulumattomuus Natoon, kun on haluttu mielummin ostaa liittolaisilta. Poikkeuksena tietenkin Patrian suuret kaupat Puolaan. Nyt voisi Saksan kaupat onnistuakin, jos halutaan tukea uutta liittolaista.
 
AMV kauppa lienee voitettu samalla millä Puolassa: paikallinen tuotanto = paikalliset työpaikat = paikalliset verotulot. Elinkaarikustannuksen saa helpolla alas kun laskee plussia verotulojen keynesiläisellä kertoimella 5. Lisäksi tarjottu tietty mahdollisuus myydä lisenssillä naapurimaihin ja kaikki normaalihommat.

Toivottavasti puolalaiset laittaisivat amv:ta ukrainaan niin siitä voisi tulla itäeuroopan standardiajoneuvo.
 
AMV kauppa lienee voitettu samalla millä Puolassa: paikallinen tuotanto = paikalliset työpaikat = paikalliset verotulot. Elinkaarikustannuksen saa helpolla alas kun laskee plussia verotulojen keynesiläisellä kertoimella 5. Lisäksi tarjottu tietty mahdollisuus myydä lisenssillä naapurimaihin ja kaikki normaalihommat.

Toivottavasti puolalaiset laittaisivat amv:ta ukrainaan niin siitä voisi tulla itäeuroopan standardiajoneuvo.

Ajatus on herkullinen, mutta Rosomak on Puolan ykköskalustoa. Eiköhän sieltä lahjoiteta ensin BWP-1 (BMP-1) ja ehkä PT-91 Twardy (T-72:n jatkoksi).
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ajatus on herkullinen, mutta Rosomak on Puolan ykköskalustoa. Eiköhän sieltä lahjoiteta ensin BWP-1 (BMP-1) ja ehkä PT-91 Twardy (T-72:n jatkoksi).
AHS Krab:ejä laitettiin junille lähes uunituoreina, joten oletukset ykköskaluston säästelystä voidaan unohtaa. Pitääkö puolalaisten edes pyytää keneltäkään lupaa ennen Rosomakkien lähetystä?

"WZM SA has the right to export the KTO Rosomak in some markets." wikipediasta

Eurooppalaisia Spikeja ei saa Ukrainaan lähettää vaikka tuotanto ei tapahdu Israelissa. (En muuten ollenkaan vihjaa, että Suomi estäisi KTO Rosomakin viennin Ukrainaan. Se olisi vakava ulkopoliittinen virhe.)
 
Cockerill Interceptor X
The vehicle is capable of moving at very high speeds on-road and off-road (with a thermal or hybrid thermal electric drive train). Lightweight, stealthy (appearance management with adaptive camouflage, and modification of IR and acoustic signature), it integrates multi-sensor data fusion technology (Smart Helmet, on-board intelligence AI, cameras, sensors: LWS, Acoustic Gunshot detection and localization) and is capable of integrating a suite of effective weapons (such as 25mm, 30x113mm, Anti-tank Missiles, Rockets,…) depending on the threat to be neutralized.

The Man-Machine Interface of the Interceptor is based on the Cockerill ® Smart Helmet, which is worn by the operator, and features an intelligent multimodal engine allowing the management of information of the weapon system and with interactions that will be visual, auditory, and vocal. All this while ensuring a measured control of the cognitive load of the operator during his mission, by using an interface that will be as intuitive as possible. The interface is no longer seen as a «passive» device but becomes intelligent, efficient, immersive and uses the natural interaction capabilities of the operator, in a more ambitious context of use than usual (speed of action, multi-target, rapid movement of the vehicle).

Amongst its striking and innovative aspects, the weapon system is completely retractable to ensure its stealth and speed. The vehicle will be easily transportable by Air (plane, helicopter, droppable by parachute), Sea and Land (train, truck). The weapon system consists of one 25mm automatic cannon and one 7.62mm or 12.7mm machine gun. In option, the turret can be also armed with ATGM (Anti-Guided Missile) or rocket launchers.
 
Mikäpä mahtaa olla näiden kahden levyn käyttötarkoitus BTR-80 takaosassa?
En tiedä varmasti, mutta muistaakseni niiden yläpuolella olevat pyöreät luukut ovat polttoaineen täyttöaukkojen suojat.

Tässä kuva moottoritilan takaosasta, ylhäältä päin, katsoen taaksepäin. Keskellä jäähdytin, jonka molemmilla puolilla polttoainesäiliöt.

1656191251899.png
 
Back
Top