Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
The new partnerships follow on from the headline agreement with Oshkosh Defense announced in June 2022. These latest partnerships are being specifically formed to create a UK-based team of defence vehicle subject matter experts that can deliver the Oshkosh JLTV vehicle to meet crucial protected mobility requirements of the British Armed Forces. Today’s announcement coincides with the DVD event taking place at Millbrook, on 21/22 September, where Jankel and Oshkosh are displaying the Oshkosh JLTV vehicle and offering customers off-road demonstration rides.

A comprehensive partnership framework is being identified and developed by Jankel to establish a robust, UK-based, expert supply chain to deliver design, sub-system integration, manufacture, assembly and through life support services. The first agreements of this type to be put in place are with NP Aerospace in Coventry and Make UK Defence, a member-owned defence trade organisation. NP Aerospace are well-established suppliers to UK MoD and they bring with them expertise and pedigree across multiple UK defence vehicle projects. Jankel will be working in collaboration with Make UK Defence to access and leverage the full spectrum of UK defence industry expertise.
 
The Slovenian Ministry of Defence has announced the country’s government will cancel a deal to purchase 45 Boxer armored vehicles with related equipment and services for a total of €343.4 million ($343 million) from the intergovernmental Organization for Joint Armament Cooperation (OCCAR).

Ljubljana instead intends to seek other options to acquire eight-wheel-drive vehicles for its land forces, according to officials.

“By the end of the year, the ministry will prepare a solution to develop the capabilities of a medium battalion battle group and a medium combat reconnaissance battalion,” the ministry said in a statement.

The latest decision is based on the findings of an internal audit commissioned by Defense Minister Marjan Šarec last June after a new government took over power in Ljubljana.

“There is a trend to buy off-the-shelf vehicles, when you buy a vehicle, you put it on the road and drive it. You don’t buy a vehicle and have to buy this and that,” the minister told local broadcaster RTV Slovenija.

Šarec was referring to the Boxer’s selected specification which did not include all of the equipment required by the ministry in the vehicle’s tag price, according to the internal audit’s findings.

If Slovenia were to proceed with the purchase of 45 Boxers, the ministry would be forced to buy at least 24 more armored vehicles to ensure sufficient capacities for a medium battalion battle group, the defense minister said.

Slovenia’s 2020 defense white paper states that, under the country’s commitments to NATO, the first battalion battle group is to be established by 2027, and the second one by 2030.

Nyt AMVta tarjoamaan.
 

Nyt AMVta tarjoamaan.

Niillä on jo, mutta meillä on huono maine siellä.


Lahjusjutun tahrima panssarikauppa kutistui 80 prosenttia​


Patrian Slovenia-kaupat typistyivät. Lehtikuva/ Jarno Mela
Patrian Slovenia-kaupat typistyivät. Lehtikuva/ Jarno Mela


Turun Sanomat

5.9.2012 13:18
Päivitetty 5.9.2012 16:15

Suomalaisten panssariajoneuvojen vientikauppa Sloveniaan kutistuu lähes 80 prosenttia.
Puolustuskonserni Patria ja Slovenian puolustusministeriö ovat sopineet rajoittavansa kaupan jo toimitettuihin 30 ajoneuvoon. Alunperin niitä piti myydä 135, jolloin kaupan arvo olisi ollut 278 miljoonaa euroa.
Prosentuaalisesti pudotus tekisi 214 miljoonaa.
– Näistä jo toimitetuista 30 ajoneuvosta on saatu 80 miljoonaa, joten siinä 200 miljoonan haarukassahan se on, vahvistaa Patria Land Services -yksikön liiketoimintajohtaja Seppo Seppälä.
Patria kirjaa menetyksen tämän vuoden tilinpäätökseensä. Sopuratkaisu poistaa yhtiön mukaan kuitenkin ”merkittävät riskit”, joita ajoneuvotoimitusten jatkamiseen olisi liittynyt.
Slovenian hallitus oli käynnistänyt jo oikeusprosessin saadakseen kaupan puretuksi.
Panssarikauppojen rikosoikeudellinen puinti jatkuu omalla painollaan. Keskusrikospoliisi epäilee Patrian vauhdittaneen myyntiään sekä lahjuksilla että yritysvakoilulla.
Saman epäilleen toistuneen Slovenian lisäksi Kroatiassa ja Egyptissä. Välikätenä on epäilyjen mukaan ollut Patrian Itävallassa toimiva agentti.
Kaikissa kolmessa jutussa on muodostettu tutkintaryhmä, johon on kuulunut tutkijoita Krp:stä, kohdemaasta ja Itävallan poliisista.
Kenttätykkeihin liittyvä Egyptin haara on jo etenemässä hovioikeuteen. Käräjäoikeus tuomitsi neljä Patria Vammaksen työntekijää ehdolliseen vankeuteen kirjanpitorikoksista. Näyttöä lahjonnasta se ei pitänyt riittävänä.
Slovenian haaran esitutkinta on teknisiä muodollisuuksia vaille valmis. Syyteharkinnan tekee aikanaan valtionsyyttäjä Jukka Rappe. Törkeästä lahjuksen antamisesta epäillään kymmentä ja yritysvakoilusta kuutta ihmistä.
Jutun tutkinnanjohtajana toiminut Krp:n rikoskomisario Kaj-Erik Björkqvist kiittelee slovenialaisten virkaveljiensä toimineen tutkinnassa tehokkaasti.
Jutussa yhtenä epäiltynä mainittu pääministeri Janez Jansa palasi viime keväänä valtaan. Ovatko tutkijat Sloveniassa kokeneet poliittista painostusta?
– Virallinen vastaus on ei, Björkqvist muotoilee.
Lahjusjupakasta ensimmäisenä kertonut Suomen Yleisradio on tuomittu Sloveniassa vahingonkorvauksiin Jansan kunnian loukkaamisesta.
Patrian toimitusjohtaja erosi heti lahjusepäilyjen tultua julki. Yhtiön asekaupat ovat kuitenkin jatkuneet kohusta huolimatta. Tilauksia on tullut muun muassa Ruotsista, kotimaasta ja Yhdysvalloista.
– Tämä julkisuus on tietysti ollut ikävää, mutta ei se välttämättä bisnekseen vaikuta, summaa liiketoimintajohtaja Seppälä.
Hänen mukaansa Slovenian-kaupan supistuminen ei aiheutunut ainakaan ensisijaisesti lahjuskohusta.
– Siinä oli kaksi tai kolmekin syytä. Tärkein oli se, että asiakas ilmoitti jo 2009 tarveprofiilinsa muuttuneen, Seppälä kertoo.
Se tarkoitti, että vaunuihin oli tilattu toisenlaisia ase- ja tiedustelujärjestelmiä kuin lopulta tarvittiin. Seppälä uumoilee tämän johtuneen osin Naton yhteensopivuusvaatimuksista.
Varustusta yritettiin kaupan jo käynnissä ollessa muuttaa, mutta se osoittautui taloudellisesti kannattamattomaksi. Vaunuissa oli keskenäänkin hyvin erilaista aseistusta: konekiväärejä, konetykkejä, kranaatinheittimiä ja ohjuksia.
Jatkuu mainoksen jälkeen

Mainos päättyy
Purkamispäätökseen lienevät vaikuttaneet myös Slovenian säästöpaineet.
TS
 
Janus Janza on täysi kesseli ja ryvettynyt varmaan jo omassakin maassaan. Väärän kaverin kanssa ryhtyivät kauppoihin.
 
BAE_Systems_H%C3%A4gglunds_rolls_out_first_modernized_CV90_IFV_of_Dutch_Army.jpg

BAE Systems Hägglunds reveals Dutch Army’s first upgraded CV9035NLSeries production of 122 infantry fighting vehicles is scheduled to commence at the end of 2023.

The MLU is needed to keep the vehicle operationally relevant until the end of its service life in 2039. The security situation has changed dramatically in recent years and potential enemies have become significantly stronger. The upgrade greatly increases the capabilities of the armored infantry vehicle. Various tests will follow with this first vehicle in the coming period to see whether it meets all the requirements. The project should be completed by the end of 2026.
90 units will receive an active protection system. This detects and disrupts incoming projectiles, such as modern types of rocket-propelled grenades (RPGs), including tandem heat projectiles. The CV9035NL also gets the ATGM system (anti-tank guided missile) for Spike missiles. New means of observation will be introduced for the commander and gunner and thermal imaging for the driver.

The CV90 will be equipped with a future-proof IT infrastructure and an integrated battlefield management system with better detection and identification capabilities. To compensate for the higher weight due to the new systems, the 128 CV90s will receive lighter rubber tire tracks prior to the MLU.

In addition, the associated simulators are updated and measures are taken to bring maintenance structurally up to standard. After the signing, the production of 4 test vehicles started. The 1st series of production vehicles will be delivered in 2024, the last in 2026.
The CV9035NL has a Bushmaster III 35mm rapid-fire cannon, a 7.62mm MAG machine gun, and smoke and shrapnel grenade launchers. With a few minor adjustments, 50mm ammunition can also be shot. The gun can aim up to 37° up and 8° down and can therefore also fire at (anti-tank) helicopters. Special airburst ammunition is available for this, which bursts into 152 tungsten pellets just in front of the target. This ammunition is also effective against ground targets and has been specially adapted for this deployment at the request of the Dutch army. For example, enemy heavy tanks, whose armor is impenetrable, are eliminated by destroying their targeting equipment.

The other main ammo type is armor piercing. The old 35 mm shells/rounds from the German-made KMW Gepard (Cheetah) antiaircraft tank are also usable. The Netherlands still has large stocks of this. The effective range of the gun is 2 kilometers.

The 7.62mm FN MAG machine gun is coaxial, meaning it moves with the gun. Like the cannon, it can shoot down at an angle of 10°, but can be aimed up to 50°. This angle is especially increased for city battles. The weapon is located on the left side of the turret, with an ammunition supply of 460 rounds
 
Laitan tänne

AAD_2022_Land_Systems_OMC_unveils_RG31_Mk.5_E_Ibululu_APC_with_Tacical_Remote_Turret.jpg

Land Systems OMC RG31 Mk V
The RG-31 is built from a V-shaped all-steel welded armor monocoque hull and high suspension, typical of South African mine-protected vehicles, providing excellent small-arms, mine and IED blast protection. The vehicle is designed to resist a blast equivalent to two TM-57 anti-tank mines detonating simultaneously. The RG-31 is classified by the United States Department of Defense as a category 1 Mine Resistant Ambush Protected (MRAP) vehicle.

The vehicle accommodates a crew ranging from 5 to 10 depending on mission needs, depending on model, as it can be manufactured as an APC or a utility vehicle. The new Mk. 5 Ibululu variant accommodates a driver, a vehicle commander and two rear passengers. It is motorized by a powerful 221kW diesel engine. The use of commercial off-the-shelf components facilitates easy maintenance, repair and support.
The RG31 Mk.5 E Ibululu displayed at AAD 2022 is equipped with a one-man stabilized Tactical Remote Turret (TRT) designed for infantry support and protection. The TRT family of turrets is intended for a range of applications on armored tactical vehicles, including amphibious, configurable with various weapon systems. The TRT base structure and Man Machine Interface (MMI) are common for all configurations supporting a dedicated weapon cradle for the configuration of choice. The TRT armament’s suite consists of a (dual-feed) 20 to 30mm rapid-fire gun, a coaxial 7.62mm machine gun, and possibly an anti-tank guided missile (ATGM) launcher. The system’s weight ranges from 900 to 1,800 kg according to the armament mounted, which is controlled by the gunner from its protected position inside the vehicle.

The system is controlled by electro-mechanical drives and sight equipment giving it all-around observation capability and fast reaction time. The video with symbology as displayed on the MMI can be made available to secondary systems such as BMS and a commander display.
 
Olisikohan tuollaisesta mitään hyötyä AMV:n katolla.
Aiemman tällä foorumilla nähneeni perusteella näyttää kovasti siltä tornilta jota PV:ssa testattiin ja josta testaajat tykkäsivät kovasti. Mutta ilmeisesti rahat loppu. Koko hanke jossa tarkoitus laittaa Porin prikaatille yksi pataljoona AMV tykkitornilla jäi tyngäksi. Nyt AMV:t vain kalliita konekiväärin lavetteja.
 
Aiemman tällä foorumilla nähneeni perusteella näyttää kovasti siltä tornilta jota PV:ssa testattiin ja josta testaajat tykkäsivät kovasti. Mutta ilmeisesti rahat loppu. Koko hanke jossa tarkoitus laittaa Porin prikaatille yksi pataljoona AMV tykkitornilla jäi tyngäksi. Nyt AMV:t vain kalliita konekiväärin lavetteja.
Patria testasi ja PV seurasi samalla sivusta, jos @CV9030FIN on uskominen (ja kuva tästä päätyi PV:n niteisiinkin, nimittäin silloisen PVTT:n Sotatekniseen arvioon ja ennusteeseen 2025, osaan 1 sivulle 162). Hänen näkemyksensä kyllä aika vahvasti tuki sitä, että AMV:t tarvitsisivat konetykkitornit, muistaakseni vapaasti lainaten "PV:lla on ehkä maailman paras pyöräalustainen IFV, joka on nyt käytössä maailman kalleimpana ITKK-lavettina".

Alun perinhän noihin oli tarkoitus osaan hankkia konetykkitornit, ja mm. SDP:n taannoinen vaalilupaus oli, että AMV-hankinta olisi ollut merkittävästi toteutunutta suurempi (taisi olla juuri 2007 vaaleihin, jossa demarit eivät päässeet hallitukseen) kotimaisen teollisuuden tukemiseksi. Ongelmia tuli kuitenkin tykkitornien osalta jo heti kättelyssä, kun Patria ei silloin suostunut integroimaan CV9030:n tornia AMV:een, vaan halusi kaupata omaa (alun perin Delcon) torniaan.

Muokkauksena tässä nyt vielä tuo STAE 2025 sisältämä kuva:
stae2025-kuva9.jpg
Patria Vehicles´in AMV8x8 RAFAEL´ín 30 mm RWS -järjestelmällä (testiversio) (Lähde: Puolustusvoimat)
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä tuollainen miehittämätön torni voi olla kriha-operaatioissa hyväkin apu kun vastassa on jalkaveän keveitä aseita ja korkeintaan jokunen kranaatinheitin. Sitten kun taistellaan tykistökeskityksen keskellä sirpalemyrskyssä, voi tuon kauko-ohjattavan aseen makasiinin vaihto olla riskialtista. Samaten sensorit ovat alttiina sirpaleille aika laajalti.

Ehkä panssaroidussa tornissa on puolensa?
 
AMVsta on jo täydellinen versio, eli Rosomak.
Kuitenkin miehitetyn, miehistötilaan runkonsa ulottavan tornin asentaminen vaatisi enemmän muutoksia kuin miehittämättömän, koska jälkimmäinen voitaisiin asentaa nykyisen RWS:n tilalle.
Tässä vielä tuo sama Patrian koekappale:

AMV_with_Rafael_30_mm_RCWS.JPG

Ei toki tuolla Rafaelin Samson Mk 1 -tornilla AMV:stä vielä mitään hunter-killer-kykyistä IFV:tä tulisi, koska ampujan ja johtajan välinen koordinaatio olisi yhä kuten nykyisen Kongsbergin RWS:n kanssa eli perustuisi johtajan prismoistaan tekemiin havaintoihin paremman optiikan jäädessä vain ampujalle. Samson Mk 2 muuttaisi jo asian, tosin vaatisi johtajallekin ohjauspäätteen prismojen lisäksi, sillä siinä on itsenäinen johtajan optiikka. Nykyäänhän Rafael aktiivisesti markkinoi vain tuota Mk 2 -versiota (30 mm RWS -nimellä) ja vielä uudempaa Trophyllä varustettua versiota (30 mm Integrated RWS -nimellä).

 
Viimeksi muokattu:
Onko muuten meidän CV9030 -päivityksen detskuista uutta tietoa punaleimojen ulkopuolella? Mitä kaikkea tehdään?

Päivitykset kai pitäisi olla jo täydessä vauhdissa, mitä ainakin alkuperäinen uutinen viime vuonna aikataulua esitti. Samoin Reserviläinen kertoili aika ympäripyöreitä tuolloin siitä mitä ollaan tekemässä.

Päivitystyössä parannetaan vaunun yleistä käytettävyyttä ja ylläpidettävyyttä, kehitetään palvelusturvallisuutta sekä päivitetään järjestelmän tekniikkaa ja ohjelmistoja.
 
Pääsin tänään kattomaan Patria 6*6:n sisälle. Oli muuten yllättävän tilava vaunu. Kuten jossain tavoitteessa puhuttiin, niin tuolla voi matkustaa hyvin pidemmänkin aikaa.

Patrian kaveri ei osannut vielä sanoa, koska uusi tekan prototyyppi tulee ulos
 
Voisiko XA-360 vaunut modernisoida vaihtamalla kk norjalaisen Konsbergin miehittämättömään torniin, jossa on 30mm konetykki? Tietääkseni jenkit ovat asentaneet niitä Stryker vaunuihin nimeklä Stryker Dragoon. Nämä uudet miehittämättömät tornit ovat hienoja, kun ne ovat kokonaan kattopanssarin yläpuolella, eikä tällöin sisätilaa kulu yhtään.
 
Reserviläisessä melkoinen tietopakkaus ällitällistä:

Tällainen on Ukrainan sodassakin nähty MT-LB​

Se on pieni, matala ja monikäyttöinen. MT-LB eli tuttujen kesken Ällitälli ei ole ehkä hohdokkain sotavaruste, mutta paikkansa se on lunastanut.

 
Back
Top