Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Taitaa olla niin, että tekojen ongelmaksi muodostuu marssinopeus. Vaikuttaa siltä, että marssinopeuden vaade tiputtaa nämä pois valinnasta. Onkohan niin, että speksauksessa edellytetään merkittävästi suurempaa joukkojen nopeutta kuin naapurilla. Tässä on kyllä paljonkin järkeä kun droneilta ei piiloon pääse. Ainakin vihollisen tykistöä nopeammin on hyvä pystyä liikkumaan. Tuntuu äkkiä ajatellen helpolta, mutta eipä välttämättä sitä todellisuudessa ole

Minä ajattelen, että nopeusvaatimuksen takana olisi kutistuvat joukkomäärät. Joka niemeen ja notkelmaan ei jatkossa ole varaa varustaa oikeasti taistelukykyisiä joukkoja, joten jäljelle jäävien täytyy pystyä hallitsemaan entistä suurempia vastuualueita.

Oikeasti taistelukykyisellä tarkoitan tässä tapauksessa sitä, että joukko kykenee liikkuviin taistelutoimiin (eli pohjoisessa alla on jatkossakin telat), joukolla on riittävästi vaikutuskykyä (mm. tykistössä käy ilmeinen kato itäväljyyksien poistuessa), joukko on johdettavissa (muutenkin kuin parikaapeliyhteyksillä) ja sen ilmasuoja on muutakin kuin kuusenperse.
 
Eli ei välttämättä edes eroa, riippuu miten iso hankinta tehtäisiin.

Yhtä lailla 6X6:n kohdalla luulisi volyymin vaikuttavan? Luultavasti jopa enemmän, kun Wikipedia-tason tiedolla BvS10:tä on tehty/tilauskirjassa yli 500 kpl, eli linjastojen perustamiskustannuksia ja kehityskuluja on jo ehditty jyvittää hyvälle määrälle ajoneuvoja. Patria 6X6:n kohdalla vastaava luku on yli 200 kpl (prototyypit + Latvian sarjatilaus).
 
Kun nyt Patria 6X6 nousi pinnalle, niin olisipa mielenkiintoista nähdä PV:n suunnitelmia sen ja Sisu GTP:n suhteen. Suomella on siis aiesopimus 160:n Patria 6X6:n hankinnasta, itse tilaus olisi määrä tehdä v. 2023. Mutta mitä sen jälkeen?

Onko suunniteltu 6X6-tilaus kenties jäämässä ainutkertaiseksi eräksi vai tullaanko 6X6:n lisätilauksia tekemään lähivuosina? Entä mihin lokeroon Sisu GTP lopulta sujahtaa, jääkö se erikoisjääkärien ja rauhanturvaajien kulkupeliksi vai löytääkö se kenties tiensä laajaankin käyttöön ympäri kenttäarmeijaa?

GTP:stä on tähän saakka nähty elävässä elämässä avolavamalli ja suljetun takatilan malli, jonka voisi kalustaa vaikkapa APC:ksi. Mutta liekö näin tapahtuu vai onko Patria 6X6 yleisratkaisu miehistönkuljetukseen niin selustan sotilaspoliisiyksiköille kuin etulinjan jääkärikomppanioille? Sinänsä Sisu GTP:lle luulisi löytyvän käyttöä muutoinkin, vaikkapa tiedusteluyksiköissä, kranaatinheitinten vetureina, viesti- ja johtamisalustoina sekä vaikkapa epäsuoran laskinajoneuvoina. Mutta toisaalta, onko varaa ja saisiko rahalle paremman vastineen jossakin muualla?
 
1667367325602.png
keula muotoiltu paremmin, taakse lisätty toinen iskari, etummaisen kanssa pitänee siirtää ylätelapyörää että mahtuu. Vihreä kuutio kuvaa Scanian DC11A-moottorisarjaa, tehovaihtoehtoja löytyy 202 - 331 kW (275-450 hp).

Hieman ongelmalliseksi näen vaihteiston ja kääntökoneiston vaihdon huoltomielessä. Moottorin saa kyllä aukosta reilusti ulos, mutta vaihteisto on vähän vaikea. Patria 6x6:ssa näköjään on isot nostokoukut, joten veikkaan että korin saa nostettua pois tieltä ja voimansiirto on "alustassa".
 
Viimeksi muokattu:
Katso liite: 70039
keula muotoiltu paremmin, taakse lisätty toinen iskari, etummaisen kanssa pitänee siirtää ylätelapyörää että mahtuu. Vihreä kuutio kuvaa Scanian DC11A-moottorisarjaa, tehovaihtoehtoja löytyy 202 - 331 kW (275-450 hp).

Hieman ongelmalliseksi näen vaihteiston ja kääntökoneiston vaihdon huoltomielessä. Moottorin saa kyllä aukosta reilusti ulos, mutta vaihteisto on vähän vaikea. Patria 6x6:ssa näköjään on isot nostokoukut, joten veikkaan että korin saa nostettua pois tieltä ja voimansiirto on "alustassa".
Voimansiirto pakettina ylös eli moottori ja vaihteisto muodostaa yhden kokonaisuuden joka lasketaan kiskoja pitkin paikoilleen niin että voiman ulostulo sivuvälityksille on vetopyörien kohdalla.
Muotoilisin keulan uudelleen loivemmaksi ja johtaja ja istuu rungossa peräkkäin vetopyörän takapuolella.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221102-101411-01.jpeg
    Screenshot_20221102-101411-01.jpeg
    157.3 KB · Luettu: 80
Palatakseni viellä Patrian 6x6 alustanrakenteisiin, niin tuossa hyvä kuva jossa näkyy korin ja voimansiiron erillisyys. Luulisi että tuon korin alle ei olisi vaikea luoda rakenteita joihin on ne telapyörästön sauvajousitys olisi asenettu, vaikein osuus olisi sovittaa moottori/vaihteisto/vetopyörästö ja ohjausmekaniikka. Siihen voisi se sähköhypridi voimansiirto olisi ratkaisu, moottori ja generaattori voisivat pienillä muutoksilla sopia nykyiseen moottoritilaan ja vetopyöriin napamoottorit.
 

Liitteet

  • mg_6803-1-71fc012f-9181-4374-9f63-d91793fedcc5_s1200x0_q80_noupscale.jpg
    mg_6803-1-71fc012f-9181-4374-9f63-d91793fedcc5_s1200x0_q80_noupscale.jpg
    187.9 KB · Luettu: 113
Poisto, tuplaviesti
 
Viimeksi muokattu:
Voimansiirto pakettina ylös eli moottori ja vaihteisto muodostaa yhden kokonaisuuden joka lasketaan kiskoja pitkin paikoilleen niin että voiman ulostulo sivuvälityksille on vetopyörien kohdalla.
Muotoilisin keulan uudelleen loivemmaksi ja johtaja ja istuu rungossa peräkkäin vetopyörän takapuolella.
Eli kuten ykkös-Bemmissä?

Paljonko perus-ällissä on sisäkorkeus? Lasken nyt tuolle 1390 mm sisäkorkeutta, vääntösauvoja suojaavista levyistä laskien. Oma ideani olisi latoa siihen päälle muutama milli teräslevyä ja mahd. laittaa pohjaan pitkittäin hattuprofiilia (ei tarvitse olla ps-terästä). Näin syntyisi kuin itsestään kenno joka imee räjähdysvoimaa (aka Protolab)
Palatakseni viellä Patrian 6x6 alustanrakenteisiin, niin tuossa hyvä kuva jossa näkyy korin ja voimansiiron erillisyys. Luulisi että tuon korin alle ei olisi vaikea luoda rakenteita joihin on ne telapyörästön sauvajousitys olisi asenettu, vaikein osuus olisi sovittaa moottori/vaihteisto/vetopyörästö ja ohjausmekaniikka. Siihen voisi se sähköhypridi voimansiirto olisi ratkaisu, moottori ja generaattori voisivat pienillä muutoksilla sopia nykyiseen moottoritilaan ja vetopyöriin napamoottorit.
Moottorihan taitaa olla jo sisällä, ainoa mikä tullee ulos on voiman ulosotto? Eli alustaan saisi periaatteessa leivottua kaiken (vrt. kaivinkone) ihan mekaanisestikin (jopa helpommin kuin pyörässä koska ei muuta kuin yksi kardaani vetopyörille). Ylärungon ja alarungon ainoa yhteys olisivat silloin 1) kardaaniakseli 2) ohjausjärjestelmän akseli
 
Eli kuten ykkös-Bemmissä?

Paljonko perus-ällissä on sisäkorkeus? Lasken nyt tuolle 1390 mm sisäkorkeutta, vääntösauvoja suojaavista levyistä laskien. Oma ideani olisi latoa siihen päälle muutama milli teräslevyä ja mahd. laittaa pohjaan pitkittäin hattuprofiilia (ei tarvitse olla ps-terästä). Näin syntyisi kuin itsestään kenno joka imee räjähdysvoimaa (aka Protolab).
Kuten esim BMP-1 ja 2 on tai AMV:ssä. Muistaakseni 1,2 m korkea.

Nuo puolilla varustetut telapyörät eivät kestä käyttöä. Umpikehä (alumiinia) jossa teräsvanne vääntyy jos ajaa vauhdilla kiveen.
 
Kuten esim BMP-1 ja 2 on tai AMV:ssä. Muistaakseni 1,2 m korkea.

Nuo puolilla varustetut telapyörät eivät kestä käyttöä. Umpikehä (alumiinia) jossa teräsvanne vääntyy jos ajaa vauhdilla kiveen.
Kiinnitys on oltava sitten pulteilla kehän ja vanteen kesken.
 
Katso liite: 70039
keula muotoiltu paremmin, taakse lisätty toinen iskari, etummaisen kanssa pitänee siirtää ylätelapyörää että mahtuu. Vihreä kuutio kuvaa Scanian DC11A-moottorisarjaa, tehovaihtoehtoja löytyy 202 - 331 kW (275-450 hp).

Hieman ongelmalliseksi näen vaihteiston ja kääntökoneiston vaihdon huoltomielessä. Moottorin saa kyllä aukosta reilusti ulos, mutta vaihteisto on vähän vaikea. Patria 6x6:ssa näköjään on isot nostokoukut, joten veikkaan että korin saa nostettua pois tieltä ja voimansiirto on "alustassa".
Ihan kuin olisin nähnyt tämän joskus aikaisemmin... 😁
 

Liitteet

  • 106554800_3364940113517766_8278471540993798362_n.jpg
    106554800_3364940113517766_8278471540993798362_n.jpg
    464.2 KB · Luettu: 94
Moottorihan taitaa olla jo sisällä, ainoa mikä tullee ulos on voiman ulosotto? Eli alustaan saisi periaatteessa leivottua kaiken (vrt. kaivinkone) ihan mekaanisestikin (jopa helpommin kuin pyörässä koska ei muuta kuin yksi kardaani vetopyörille). Ylärungon ja alarungon ainoa yhteys olisivat silloin 1) kardaaniakseli 2) ohjausjärjestelmän akseli
Sehän oliskin mielenkiintoinen laite, jos 6x6 ylärungon moottoreineen voisi nostaa joko pyörä- tai tela-alustalle, vähän samaan tyyliin kuin Sisun GTP:n alustalle voi vaihtaa sen korin. :oops::sneaky:
 
Minä ajattelen, että nopeusvaatimuksen takana olisi kutistuvat joukkomäärät. Joka niemeen ja notkelmaan ei jatkossa ole varaa varustaa oikeasti taistelukykyisiä joukkoja, joten jäljelle jäävien täytyy pystyä hallitsemaan entistä suurempia vastuualueita.

Oikeasti taistelukykyisellä tarkoitan tässä tapauksessa sitä, että joukko kykenee liikkuviin taistelutoimiin (eli pohjoisessa alla on jatkossakin telat), joukolla on riittävästi vaikutuskykyä (mm. tykistössä käy ilmeinen kato itäväljyyksien poistuessa), joukko on johdettavissa (muutenkin kuin parikaapeliyhteyksillä) ja sen ilmasuoja on muutakin kuin kuusenperse.
Näin varmasti on. Tämän vuoksi myös koptereiden tarve olisi ilmeinen. Syy miksi niitä meillä on vähän on vieläkin ilmeisempi:LOL: Saas nähdä löytävätkö Norjan ja Ruotsin NH:t tiensä meille romuraudan hinnalla. Täytyy sanoa, että amatöörinä en ole ihan varma haluaisinko niitä meille käyttökustannusten vuoksi ottaa vaikka ilmaiseksi saisi. Varaosiksi kyllä, mutta operatiiviseen käyttöön vahvalla varauksella, vaikka käyttötarve onkin selvä.
 
Näin varmasti on. Tämän vuoksi myös koptereiden tarve olisi ilmeinen. Syy miksi niitä meillä on vähän on vieläkin ilmeisempi:LOL: Saas nähdä löytävätkö Norjan ja Ruotsin NH:t tiensä meille romuraudan hinnalla. Täytyy sanoa, että amatöörinä en ole ihan varma haluaisinko niitä meille käyttökustannusten vuoksi ottaa vaikka ilmaiseksi saisi. Varaosiksi kyllä, mutta operatiiviseen käyttöön vahvalla varauksella, vaikka käyttötarve onkin selvä.
EIvät taida olla ollenkaan samoja koptereita samasta nimestä huolimatta. Ruotsi varsinkin esitti vaikka mitä muutosvaatimuksia lähtien korkeudesta, ja norskeilla meriversio ja vaatimukset.
 
BTW, jos nuo CAD-postaukset ovat liian OT, niin hihkaiskaa niin teen vaikka oman ketjunsa sille.
 
Back
Top