Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Sellainen tulee tätä lukiessa mieleen että kaikki toivovat MT-LB:tä, mutta sitä kukaan ei halua tehdä ja ml. tuo Ruotsin lopetettu projekti. Tälläkin on varmasti syynsä, koska eiköhän tuollaisen joku tekisi vaikka kotimaassa jos olisi niin hieno peli. Tältäkin kantilta asioita kannattaa joskus pohtia.
Kun kyse olisi tuollaisesta "taistelukentän taksista", niin liekö ihan panssaroimaton ratkaisu mallia telakuorma-auto aja asian suht ok:sti? Kummallakaan ei viholliskosketukseen ajeta, pohjoisessa on vähän teitä ja paljon metää. Puretaan ne joukot sitten vaan hieman aikaisemmin ja vältetään sitä että joudutaan ottamaan vastaan sirpaleita?
 
Sellainen tulee tätä lukiessa mieleen että kaikki toivovat MT-LB:tä, mutta sitä kukaan ei halua tehdä ja ml. tuo Ruotsin lopetettu projekti. Tälläkin on varmasti syynsä, koska eiköhän tuollaisen joku tekisi vaikka kotimaassa jos olisi niin hieno peli. Tältäkin kantilta asioita kannattaa joskus pohtia.
Kun kyse olisi tuollaisesta "taistelukentän taksista", niin liekö ihan panssaroimaton ratkaisu mallia telakuorma-auto aja asian suht ok:sti? Kummallakaan ei viholliskosketukseen ajeta, pohjoisessa on vähän teitä ja paljon metää. Puretaan ne joukot sitten vaan hieman aikaisemmin ja vältetään sitä että joudutaan ottamaan vastaan sirpaleita?

Panssaroimattomassa telakuorma-autossa vain ei ole käytännössä mitään taistelunkestävyyttä. Se on vähän sama asia kuin lähettäisi miehet taisteluun kuorma-auton tai Hiluxin kyydissä Pasin sijaan. Paitsi että siinä missä kuorma-auto tai Hilux voidaan laskea hankittavan nollakustannuksella PV:n rauhan ajan hankintamäärärahoille, niin telakuorma-auto on pakko ostaa kovalla rahalla jo rauhantilassa. Esim. tuossa aikaisemmin linkkaamassani jenkkihankinnassa panssaroimattoman TEKA:n hankintakustannus oli jo reippaasti toista miljoonaa.

Eli joka tapauksessa joudutaan uhraamaan merkittävä määrä hankintamäärärahoja tiettömien taipaleiden päässä taistelevien joukkojen kuljettamiseksi. Onko se sitten oikea paikka säästää, että mennään sieltä missä aita on matalin, jos esim. tuplahinta maksamalla olisi jo mahdollista saada sellaista kuljetuskalustoa, joka ei antaudu ensimmäisen kranaatin räjähtäessä jossakin samalla hehtaarilla?
 
Sellainen tulee tätä lukiessa mieleen että kaikki toivovat MT-LB:tä, mutta sitä kukaan ei halua tehdä ja ml. tuo Ruotsin lopetettu projekti. Tälläkin on varmasti syynsä, koska eiköhän tuollaisen joku tekisi vaikka kotimaassa jos olisi niin hieno peli. Tältäkin kantilta asioita kannattaa joskus pohtia.
Kun kyse olisi tuollaisesta "taistelukentän taksista", niin liekö ihan panssaroimaton ratkaisu mallia telakuorma-auto aja asian suht ok:sti? Kummallakaan ei viholliskosketukseen ajeta, pohjoisessa on vähän teitä ja paljon metää. Puretaan ne joukot sitten vaan hieman aikaisemmin ja vältetään sitä että joudutaan ottamaan vastaan sirpaleita?
Ajat myös muuttuvat ja tarjonta markkinoilla on ollut ennen 2022 hyökkäystä todella kallista IFV:tä ja MRAPia pieniin kahinoihin ilman todellista tykistöuhkaa. Ei Ukraina ole turhaan huudellut panssaroitujen ajoneuvojen perään ja Pasi teloilla olisi käytännössä MRAP teloilla eli selviytymiskykyisempi kuin vanhemmat tasapohjaiset surmanloukut (BMP, M113 jne).
 
IMG_20221101_102949040_HDR~2.jpg
Tällaiseen pisteeseen sain homman tehtyä. Monta kulmaa muuttui särmätyksi. Tuo keulan kaksoiskalteva muoto hieman mietityttää, se tuskin on tarpeellinen koska ballistisesti pieni hyöty vs valmistusongelma.
 
Eli joka tapauksessa joudutaan uhraamaan merkittävä määrä hankintamäärärahoja tiettömien taipaleiden päässä taistelevien joukkojen kuljettamiseksi. Onko se sitten oikea paikka säästää, että mennään sieltä missä aita on matalin, jos esim. tuplahinta maksamalla olisi jo mahdollista saada sellaista kuljetuskalustoa, joka ei antaudu ensimmäisen kranaatin räjähtäessä jossakin samalla hehtaarilla?
Tuplahinta on kyllä jo aika iso hinta...
Niin kuin sanoin aiemmin, niin kauan kun meillä armeija on tätä kokoluokkaa, niin joudumme väkisinkin hankkimaan jotain edullisempaa telakalustoa kuljetukseen. Se, onko se joku simppeli 'metal box' vai kokonaan panssaroimaton teka, no ne kansituolit voidaan järjestellä sitten kun jäävuori rupeaa lähestymään. Olennaista on ettemme kuljettele takalinjojen spaderyhmää 8 miljoonaa maksavalla rynnäkköpsv:lla.
 
Sellainen tulee tätä lukiessa mieleen että kaikki toivovat MT-LB:tä, mutta sitä kukaan ei halua tehdä ja ml. tuo Ruotsin lopetettu projekti. Tälläkin on varmasti syynsä, koska eiköhän tuollaisen joku tekisi vaikka kotimaassa jos olisi niin hieno peli. Tältäkin kantilta asioita kannattaa joskus pohtia.
Kun kyse olisi tuollaisesta "taistelukentän taksista", niin liekö ihan panssaroimaton ratkaisu mallia telakuorma-auto aja asian suht ok:sti? Kummallakaan ei viholliskosketukseen ajeta, pohjoisessa on vähän teitä ja paljon metää. Puretaan ne joukot sitten vaan hieman aikaisemmin ja vältetään sitä että joudutaan ottamaan vastaan sirpaleita?
Voisiko olla kyse siitä, että länsimaissa uskottiin ettei enää tule perinteistä sotaa ”modernia” armeijaa vastaan. Tänä vuonna taidetaan ajatella toisin tästäkin asiasta. Oma veikkaus on, että sirpale/miinasuojattua telakalustoa alkaa tulla linjoilta niin nopeasti kuin se on mahdollista. Pv oli omine ajatuksineen/vaatimuksineen aikaa edellä ja sen vuoksi Patrialla on tuhannen taalan paikka saada vientikelpoinen tuote markkinoille ennen muita
 
Mietin tässä tuota BAE Hägglunds SEP ajoneuvoa, voisiko siitä soveltaen kopioida tuon hybridisähkövoimansiirron, silloin ei välttämättä tarvitsisi tehä isoja muutoksia 6x6 runkoon,vaan kaikki akselit ja jousitukset sekä napamoottorit sijoitettas samalla tavalla, kuin nyt on voimansiirto sijoitettu, erilleen rungon alle. Entäs mitenkähän tela maastokuorma-auton leveät kumitelat kestäisivät käytössä?
 
Telojen osalta lienee parempi ottaa suoraan hyllystä löytyviä vaihtoehtoja, kuin alkaa kehittää omaansa. Esim. CV90:n telat taitaisivat olla tarpeeksi leveät?
Jos vertaa MT-LBV:een, niin aika lähellä jo ollaan. MT-LBV:ssä on telojen leveys 565 mm (tavallinen MT-LB 350 mm), CV90:ssä 533 mm.

Kun Merkavaa lainasit esimerkiksi toisaalla, niin Merkavan telat vaikuttavat tähän aika vakuuttavilta 640 mm leveydellään.

ja eikös yhteistyöllä CV-90 valmistajalta saisi jousituksen ja moottori/voimansiirto/ohjaus systeemit
Ainakin Hägglunds oli aika mustasukkainen CV90:n valmistukseen liittyvistä seikoista, eikä sitä siksi lisenssivalmisteta muualla.

Ihan kiva, mutta tuossa olevat kaksi moottoria korvaisi yhdellä. Sinänsä mielenkiintoinen ajatus moottori joka pyörittää generaattoria ja teloissa sähkömoottorit pyörittämässä vetopyörä.
Tuota ideaahan jo saksalaiset aikanaan käyttivät.
 
@Pzgnrl Näenkö väärin vai otitko valokuvat näytöltä??? o_O

Pyydän jatkossa käyttämään:

1667310577300.png
 
Tuplahinta on kyllä jo aika iso hinta...
Niin kuin sanoin aiemmin, niin kauan kun meillä armeija on tätä kokoluokkaa, niin joudumme väkisinkin hankkimaan jotain edullisempaa telakalustoa kuljetukseen. Se, onko se joku simppeli 'metal box' vai kokonaan panssaroimaton teka, no ne kansituolit voidaan järjestellä sitten kun jäävuori rupeaa lähestymään. Olennaista on ettemme kuljettele takalinjojen spaderyhmää 8 miljoonaa maksavalla rynnäkköpsv:lla.

Tuolla logiikalla Pasejakin on hankittu aivan liikaa ja 6X6 pitäisi unohtaa heti alkuunsa, jotta jää varaa hankkia riittävästi maastokuorma-autoja.

Itsehän olen joskus esittänyt, että vanhaa kalustoa voisi yrittää tekohengittää uuden rinnalle. Esim. huoltojoukoille peruskunnostetut Nasut ja/tai Bankut. Mutta jos/kun se tie on PV:n silmissä kuljettu loppuun, niin sitten ei mahda mitään.
 
Ainakin Hägglunds oli aika mustasukkainen CV90:n valmistukseen liittyvistä seikoista, eikä sitä siksi lisenssivalmisteta muualla.

Mitenkäs? Luinko joskus väärin Sipristä, että Suomen vaunujen kokoonpano olisi tapahtunut Suomessa? (En toki ihmettele, jos rauhantutkimusinstituutti oli väärässä.)
 
Onko se nyt jo varmaa, että saadaan vain uusi teka tuosta Patrian arktisen ajoneuvon kehitys projektista? Mikäli kyllä, niin olen kyllä pettynyt. Olisin toivonut mieluummin MT-LBv kaltaista, mutta modernia, silti kustannustehokasta ja monikäyttöistä uutta vaunua. Vähän kuin Patria 6x6, mutta teloilla.

No sitä en kysynyt, kysyin milloin on tulossa arktisen liikkumisen hankkeesta ulos prototyyppi.
 
En löytänyt haulla että täällä olisi ollut juttua, eli mites tämä?

bvs10_viking.jpg


 
En löytänyt haulla että täällä olisi ollut juttua, eli mites tämä?

bvs10_viking.jpg



Foorumin hakuun "bvs10*" (ilman lainausmerkkejä, tähti mukana), niin ainakin minulle tulee neljä sivua hakutuloksia. :) Jos siis jaksaa lukea niitä, helpompaa on yleensä aloittaa uusi keskustelukierros. (F-35B:stä Suomelle ei olekaan hetkeen spekuloitu...)

Mutta kommentoidakseni, niin tuohan on kaksiosainen TEKA. Sama ongelma Singaporen ST Kineticsin Broncossa. Tässä on kai ollut haussa yksiosainen vaunu, kuten älli on? Oletan, että sellainen olisi tehtävissä rakenteeltaan yksinkertaisemmaksi.

Toisaalta, jos yhdestä tekasta tuhoutuu etuvaunu ja toisesta tekasta takavaunu, niin niistä voinee rakentaa helposti yhden toimivan. :p

Mielenkiintoista on, että Wikipedia väittää tuohon olevan saatavissa STANAG 4569 Level 4 suojaus. Riittäisi minulle, joskin ajoneuvotekniikan taistelunkestävyys jää hieman epäselväksi. Samoin arvaan, että suojaus on jouduttu toteuttamaan kalliilla materiaaleilla (komposiitit ym.) noin kevyessä ajoneuvossa.
 
Back
Top