Miehistön kuljetus

Sekoitat kenties 203-malliin? Sitähän tuli vain, mitä, 48 kpl?

Sen sijaan XA-185 pitäisi olla kolminumeroinen määrä. Vanhoista viesteistäsi laskien (XA-180/185 yhteensä miinus XA-180) määrä olisi 490 - 377 = 113 kpl.
En sekoita. Voi olla kolminumeroinen mutta silti olennaisesti pienempi kuin 180-määrä. Tuota ei kai ole virallisesti kerrottu mutta juuri perätilalaskennalla päätyy sellaiseen päätelmään. Ainakaan toistaiseksi ei 185:n MLU:sta ole näkynyt mainintoja. Se taas voi johtua mistä vaan.
 
En sekoita. Voi olla kolminumeroinen mutta silti olennaisesti pienempi kuin 180-määrä. Tuota ei kai ole virallisesti kerrottu mutta juuri perätilalaskennalla päätyy sellaiseen päätelmään.

Hyvä. Mutta toivon todella, että ne olivat rauhanturvakäytössä loppuunrytyytettyjä yksilöitä, joille ei olisi tehty MLU:ta ja jotka olisivat muutoinkin poistuneet käytöstä Patria 6X6:n myötä. Kun ollaan tässä itsekin etulinjan maa...

Hetkinen, keksinkö minä syyn Patria 6X6:lle? Korvaako se ensivaiheessa kenties juurikin XA-185:t? Aiesopimus 160:stä ajoneuvosta (määrä, jonka pienuutta olen kummastellut) ja puuttuvat ilmoitukset XA-185:n MLU-ohjelmasta tukisivat tätä ajatusta...
 
Hyvä. Mutta toivon todella, että ne olivat rauhanturvakäytössä loppuunrytyytettyjä yksilöitä, joille ei olisi tehty MLU:ta ja jotka olisivat muutoinkin poistuneet käytöstä Patria 6X6:n myötä. Kun ollaan tässä itsekin etulinjan maa...

Hetkinen, keksinkö minä syyn Patria 6X6:lle? Korvaako se ensivaiheessa kenties juurikin XA-185:t? Aiesopimus 160:stä ajoneuvosta (määrä, jonka pienuutta olen kummastellut) ja puuttuvat ilmoitukset XA-185:n MLU-ohjelmasta tukisivat tätä ajatusta...
Kun ei tiedetä mittakaavaa eikä kaluston kuntoa eikä paljoa muutakaan niin kaikki on mahdollista. Voi olla niinkin että on päätetty antaa apuina esimerkiksi yhden pataljoonan ajoneuvot vaikka niille olisi itselläkin käyttöä.
 
Kun ei tiedetä mittakaavaa eikä kaluston kuntoa eikä paljoa muutakaan niin kaikki on mahdollista. Voi olla niinkin että on päätetty antaa apuina esimerkiksi yhden pataljoonan ajoneuvot vaikka niille olisi itselläkin käyttöä.

Ihan kuin jenkeillä ei olisi MRAP:eja vaikka lehmät söis... Jakavat niitä pikkukylien sheriffeillekin.

Juu olen mustasukkainen ja rakastan romua. :love:
 
Ihan kuin jenkeillä ei olisi MRAP:eja vaikka lehmät söis... Jakavat niitä pikkukylien sheriffeillekin.

Juu olen mustasukkainen ja rakastan romua. :love:
Onhan Ukrainaan lähetelty eri suunnilta parinkymmenen ps-ajoneuvon eriä. Jos sinne olisi meiltä mennyt pataljoonan kalut niin se olisi jo kova suoritus. Mutta tuo nyt on iso JOS.
 
Onhan Ukrainaan lähetelty eri suunnilta parinkymmenen ps-ajoneuvon eriä. Jos sinne olisi meiltä mennyt pataljoonan kalut niin se olisi jo kova suoritus. Mutta tuo nyt on iso JOS.

Se vain hämää, että Ukrainan avustamisesta keskusteltaessa mietteet ovat aina kulkeneet sitä rataa, ettei kannata yhtä pataljoonaa sitä tai tätä, kun tyyppikirjavuus kasvaa tolkuttomaksi. Mutta ehkä kevyt pyöräpanssariajoneuvo on vähän eri juttu kuin vaikkapa taistelupanssarivaunu.
 
Se vain hämää, että Ukrainan avustamisesta keskusteltaessa mietteet ovat aina kulkeneet sitä rataa, ettei kannata yhtä pataljoonaa sitä tai tätä, kun tyyppikirjavuus kasvaa tolkuttomaksi. Mutta ehkä kevyt pyöräpanssariajoneuvo on vähän eri juttu kuin vaikkapa taistelupanssarivaunu.
Slovenia lähetti juuri 28 (?) modattua T-55-vaunua. Samanlaisia ei varmaan ole missään.
 
Slovenia lähetti juuri 28 (?) modattua T-55-vaunua. Samanlaisia ei varmaan ole missään.

Olisko meillä vielä T-55M:ää vai onko viimeisetkin jyrävaunut jo hävitetty?
 
Sain muokkaukset tuohon pisteeseen, moottori oikeaan laitaan, etupanssarointia viistommaksi, miehistö peräkkäin. Enää pitää miettiä moottoriluukut kuntoon. Samoin, säästetäänkö ikkuna.
 

Liitteet

  • Untitled.png
    Untitled.png
    399.5 KB · Luettu: 70
Viimeksi muokattu:
Kiinnitys on oltava sitten pulteilla kehän ja vanteen kesken.

Kyllä ne on kiinni ihan ilman pultteja..lieneekö kehä lämmin asennusviheessa

Jostain syystä mieleen on painunut ala-asteella esitetty wanhan kunnon Koulu-TV:n jakso, jossa kerrottiin esim. miten junien pyörät valmistetaan. Muistaakseni punahehkuinen ulkokehä ja sisäpyörä painettiin sinne sisään ja jäähtyessään nämä hitsautuu/lukittuu toisiinsa kiinni lämmön ja lämpölaajenemisen vaikutuksesta. En ihmettelisi jos tässä käytettäisiin samaa, kuitenkin melko yksinkertaista valmistustapaa.
 
Se vain hämää, että Ukrainan avustamisesta keskusteltaessa mietteet ovat aina kulkeneet sitä rataa, ettei kannata yhtä pataljoonaa sitä tai tätä, kun tyyppikirjavuus kasvaa tolkuttomaksi. Mutta ehkä kevyt pyöräpanssariajoneuvo on vähän eri juttu kuin vaikkapa taistelupanssarivaunu.
Taitaa matikka kuitenkin olla olemassaolostaan taistelevalle maalle erilainen kuin pitkää rauhan ajan palveluskäyttöä hakevalle valtiolle. Ensinmainitulla on perusteita ottaa väkeä pyörittämään monia rinnakkaisia huoltojärjestelmiä ja muutenkin pienet kalustoerät voidaan olettaa loppuvan ennen kuin isoja huoltoja tarvitsee miettiä. Kaluston tyypilläkin on tietysti väliä.
Siitä toinen uniikki ja eksoottinen T-55 Ukrainalle vielä pienempänä lauttana.
Jospa jostain löytyisi yhdeksän vapaata L7:ää niin sopisivat paremmin yksiin Slovenian vaunujen kanssa. :LOL: Toki noista olisi varmasti iloa pelkästään varaosalähteenäkin... Arvaisin että nuo M-55:t menevät lähinnä johonkin vaunujen käytön perusteiden opetukseen jotta sieltä vapautuu pätevämpää kalustoa rintamalle. Toki Ukrainalla alkaa olla T-62:a myös tuohon käyttöön...
 
Jostain syystä mieleen on painunut ala-asteella esitetty wanhan kunnon Koulu-TV:n jakso, jossa kerrottiin esim. miten junien pyörät valmistetaan. Muistaakseni punahehkuinen ulkokehä ja sisäpyörä painettiin sinne sisään ja jäähtyessään nämä hitsautuu/lukittuu toisiinsa kiinni lämmön ja lämpölaajenemisen vaikutuksesta. En ihmettelisi jos tässä käytettäisiin samaa, kuitenkin melko yksinkertaista valmistustapaa.
Noinhan se käytännössä junanvaunujen kanssa tehdään. En tosin tiedä tehdäänkö noin spesifisesti juuri vaunun telapyörien kanssa. Nopealla FEMityksellä tuo puolapuukin olisi kestänyt, olettaen kuormaksi 10t*9,81*4/12 ja kuorma-alueeksi bearing load 30 ast. (Eli huomioin että vaunun ajossa voi tulla 4 G kiihtyvyyksiä).
 
Noinhan se käytännössä junanvaunujen kanssa tehdään. En tosin tiedä tehdäänkö noin spesifisesti juuri vaunun telapyörien kanssa. Nopealla FEMityksellä tuo puolapuukin olisi kestänyt, olettaen kuormaksi 10t*9,81*4/12 ja kuorma-alueeksi bearing load 30 ast. (Eli huomioin että vaunun ajossa voi tulla 4 G kiihtyvyyksiä).
Junaliikenteessäkin käytetään enää hyvin vähän erillisellä kulutusrenkaalla varustettuja pyöräkertoja. Pääosin ne ovat nykyään yhtenä kappaleena valettuja pyöriä, jotka menevät kokonaan kierrätykseen kun halkaisija on kulunut minimirajalle. Museohöyryvetureille erillisiä renkaita vielä valmistetaan, koska sen kokoluokan pyöriä ei enää juuri muualla käytetä. Taikka kytkintangon vastapainolla varustettuja sen puoleen.
 
Sain muokkaukset tuohon pisteeseen, moottori oikeaan laitaan, etupanssarointia viistommaksi, miehistö peräkkäin. Enää pitää miettiä moottoriluukut kuntoon. Samoin, säästetäänkö ikkuna.
Tosi jamppa ajaa prismoista 👍 ja eteen ja taakse voisi olla kiinteä kamera joka toimii myös pimeäajossa.
 
Muistaakseni Wärtsilä teki yhteen T-72M1 uuden voimapaketin koekäyttöön, mutta en muista yhtään kenen vaihteisto siinä oli.
Helpompaa on vaihtaa vain koko vaihteisto ohjauskoneostoineen.
Moottori oli Wärtsilän omistaman ranskalaisen SACM:n tekemä. Vaihteisto taas lienee ollut nykyisin Renk:n omistaman myös ranskalaisen SESM:n tuote. Voimapaketti lienee ollut hyvin samanlainen kuin Leclercissä, mutta pienempitehoinen.

Nykyisin Renk SESM tarjoaa ESM 350 voimapakettia erilaisilla moottoreilla T-72 tyyppisille vaunuille. Wärtsilä taas lienee lopettanut SACM:n moottorituotannon. Mulhousen tehtaat ovat nykyisin museona.
 
Back
Top