Yhtenä mahdollisena kehityssuuntana voisi ottaa esiin ajoneuvokoon pienentämisen. Asiasta on keskusteltu mm. ketjun sivulla
443.
Sivulla 443 ihmeteltiin mm. Norjan Heimevernetin Amarokeja (partion/puoliryhmän ajoneuvo) ja Ruotsin Hemvärnetin Sprintereitä (ryhmäajoneuvo). Sprinter ei tosin nelivetonakaan ehkä täytä etulinjan sotilasajoneuvolta edellytettävää maastoliikkuvuutta, mutta kodinturvajoukoille se oli ilmeisesti katsottu riittäväksi.
Sen sijaan palkkaa nauttiva PV:n analyytikko Jouni Laari oli kirjoitellut julkisesti pick-upien puolesta - kansallisen puolustuksen jalkaväkijoukkojen tulisi liikkua pick-upeilla, koska niillä saadaan joukko liikkeelle häviävän pienellä kustannuksella. Laarin laskelmien perusteella komppanian ajoneuvot saisi yhden AMV:n hinnalla.
En ihan suostu kallistumaan Laarin linjalle (kuin takalinjan osalta), koska täysin panssaroimaton kalusto on hyvin altista aivan kaikille uhille. Ratkaisussa ainoa suoja on hajautus ja joukko muodostaa silti aluemaalin esim. tykistölle. Hyökkäävä jääkärijoukko ei välttämättä pääse edes jalkautumistasalle, kun ajoneuvotekniikka ottaa heti nokkiinsa kaukaa tulleesta sirpaleesta.
Mutta entäpä jos Laarin mallin mukaiset kevyet maastoajoneuvot olisivat sirpalesuojattuja? Ajatuksena siis se, että yksittäinen ajoneuvo olisi "oikeaan" pyöräpanssariajoneuvoon verrattuna todella halpa (ts. menetettävissä) ja toisaalta suojauksella saataisiin ajoneuvosta paljon taistelunkestävämpi täysin suojaamattomaan ajoneuvoon verrattuna. Osa suojasta (erityisesti miehistön osalta) tulisi hajautuksesta useampiin ajoneuvoihin, koska yksittäisen ajoneuvon todennäköisyys ajaa miinaan tai saada pst-ohjus kattoonsa olisi pienempi kuin käytettäessä paremmin suojattuja, suuremman kuljetuskapasiteetin ajoneuvoja.
Muutama asia tosin arveluttaa. Ensinnäkin, mikä on sirpalesuojauksen paras tasapainokohta? Voiko ongelmaan soveltaa alenevaa rajahyötyä, ts. ensimmäinen millimetri panssariterästä on se tärkein millimetri ja toisesta millimetristä on vähemmän hyötyä kuin ensimmäisestä ja kolmannesta millimetristä on vähemmän hyötyä kuin toisesta...? Vai onko olemassa jokin järkevä minimitaso? Olisiko esim. sirpaleliivin suojatasoa vastaavasti panssaroitu ajoneuvo juurikaan sen taistelunkestävämpi sirpalekuuron yllättäessä kuin täysin panssaroimaton? Joku foorumin tilastonikkareista voisi tehdä analyysin...
Toisekseen, onnistuuko siviilituotantolinjalta ostetun maastoajoneuvon sirpalesuojaus edullisesti? Joiltakin osin voitaisiin tinkiä kalliista ratkaisuista, esim. panssarointia ei tarvitsisi piilottaa näkymättömiin auton rakenteisiin samalla tapaa kuin siviilissä. Silti olisi luultavasti pakko käyttää ainakin kevyitä (ts. kalliita) materiaaleja, jotta ajoneuvon kantavuus säilyy eikä se hupene panssarointiin.