GTP:n ratkaisu vaikuttaa samantyyliseltä kuin isommassa Boxerissa:
en.wikipedia.org
Minusta GTP tuntuu kilpailukykyiseltä. GTP:n hinnat alkaen -versio maksaa siviilille 399 k€ + vero (
GTP-ketju) - sarjatuotanto-JLTV:n yksikköhinta on ymmärtääkseni suht samoissa ja PV on tainnut ostaa pienempää RG-32:ta pahimmillaan puolen miljoonan hintalapulla. Patria 6X6:sta paras tähänastinen hintatieto lienee Latvian "200 miljoonalla eurolla yli 200 ajoneuvoa", eli hinta liikkunee suuruusluokassa tuplat suhteessa GTP:hen. (Todellinen hintaero tietysti elää tilausmäärien ja lisävarustelistalta ruksittavien pimeänäkölaitteiden, NBC-suojausten, suojasavujen ja asejärjestelmien mukaisesti, jotka lienevät jokseenkin samanhintaisia niin GTP:ssä kuin 6X6:ssa.)
GTP:ssä voi olla omat heikkoutensa (4X4 akselisto maastoajossa ehkä suurimpana), mutta GTP on väitetysti Unimogin tekniikan pohjalle rakennettu ja 4x4-alustaisista RG-32:n maastoliikkuvuutta on kehuttu erinomaiseksi, joten liekö se voi huono olla GTP:ssäkään? Voi hyvinkin olla parempi kuin joissakin maastokuorma-autoissamme (A2045)...
Tietysti pitää miettiä, mihin GTP laitetaan. Kuitenkaan järjestelmäalustana GTP ei ehkä tule kohtuuttomasti kalliimmaksi kuin maastokuorma-auto + kontti, samalla kun saadaan parempaa taistelunkestävyyttä, ja kannattaneeko hieman maastoliikkuvammasta 6X6:sta sitten toisaalta maksaa tuplahintaa... Kranaatinheitinten vetureiksihan noita on myöskin foorumilla mietitty, missä käytössä maastoliikkuvuus ei ehkä ole niin tärkeää kuin jalkaväellä yleisesti. Samaten kakkoslinjan jalkaväelle GTP voisi olla riittävän hyvä - valtion ajoneuvona käytettävissä ajanhetkellä 0, taistelunkestävämpi, ja paljon maastoliikkuvampi kuin siviilikalusto (pl. ehkä traktori, mutta traktoriin verrattuna GTP:n tieliikkuvuus taas on erinomainen).