Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Meinasin kysyä, että miksi 4x4 on parempi kaupungissa, mutta näköjään niin Pasi kuin Patria 6X6 ovat 2,9 m leveitä... Sisu GTP on vain 2,5 m leveä, eli normikuormurin verran tai aavistuksen kapeampikin. Korkeudessakin on toki GTP:n hyväksi muutaman kymmenen sentti etua (siltojen alitus), mutta tämän merkitys lienee vähäisempi. Ja onhan se GTP myös n. 1,5 metriä lyhyempi - toisaalta miten lie ääriakseliväli ja kääntyvyys, en hämmästyisi vaikka 6X6 kääntyisi lyhyemmässä tilassa
Luotan siihen, että jenkit on tuon osanneet arvioida käytännön kokemusten pohjalta. Nopeampi poistuminen, käsiaseiden käytettävyys varsinkin yläkulmille, pienemmät ulkomitat, oletettavasti parempi käsiteltävyys suurissa nopeuksissa ja parempi näkyvyys sisältä tulee ensimmäisenä mieleen. Jenkeillä lisäksi logistiset syyt on ilmeisiä, meille sillä ei taida olla merkitystä.
 
GTP:n ratkaisu vaikuttaa samantyyliseltä kuin isommassa Boxerissa:


Minusta GTP tuntuu kilpailukykyiseltä. GTP:n hinnat alkaen -versio maksaa siviilille 399 k€ + vero (GTP-ketju) - sarjatuotanto-JLTV:n yksikköhinta on ymmärtääkseni suht samoissa ja PV on tainnut ostaa pienempää RG-32:ta pahimmillaan puolen miljoonan hintalapulla. Patria 6X6:sta paras tähänastinen hintatieto lienee Latvian "200 miljoonalla eurolla yli 200 ajoneuvoa", eli hinta liikkunee suuruusluokassa tuplat suhteessa GTP:hen. (Todellinen hintaero tietysti elää tilausmäärien ja lisävarustelistalta ruksittavien pimeänäkölaitteiden, NBC-suojausten, suojasavujen ja asejärjestelmien mukaisesti, jotka lienevät jokseenkin samanhintaisia niin GTP:ssä kuin 6X6:ssa.)

GTP:ssä voi olla omat heikkoutensa (4X4 akselisto maastoajossa ehkä suurimpana), mutta GTP on väitetysti Unimogin tekniikan pohjalle rakennettu ja 4x4-alustaisista RG-32:n maastoliikkuvuutta on kehuttu erinomaiseksi, joten liekö se voi huono olla GTP:ssäkään? Voi hyvinkin olla parempi kuin joissakin maastokuorma-autoissamme (A2045)...

Tietysti pitää miettiä, mihin GTP laitetaan. Kuitenkaan järjestelmäalustana GTP ei ehkä tule kohtuuttomasti kalliimmaksi kuin maastokuorma-auto + kontti, samalla kun saadaan parempaa taistelunkestävyyttä, ja kannattaneeko hieman maastoliikkuvammasta 6X6:sta sitten toisaalta maksaa tuplahintaa... Kranaatinheitinten vetureiksihan noita on myöskin foorumilla mietitty, missä käytössä maastoliikkuvuus ei ehkä ole niin tärkeää kuin jalkaväellä yleisesti. Samaten kakkoslinjan jalkaväelle GTP voisi olla riittävän hyvä - valtion ajoneuvona käytettävissä ajanhetkellä 0, taistelunkestävämpi, ja paljon maastoliikkuvampi kuin siviilikalusto (pl. ehkä traktori, mutta traktoriin verrattuna GTP:n tieliikkuvuus taas on erinomainen).
Itse näkisin myös GTP:n paremminkin vaihtoehtona kevyeksi järjestelmäajoneuvoksi/ ajoneuvoksi kakkosluokan jälkaväen sirpalesuojattuun miehistönkuljetukseen, nimenomaan korvaamaan niitä traktorinlavoja. Operatiivisille Patria 6x6, uusi arktinen ajoneuvo ja cv90 vaikuttaa paremmilta.

Voisi tuo tyytyminen kahteen akseliin olla hyvä keino saada jotain tarpeeksi edullista mahdollisimman monelle. Maastoliikkuvuuden luulisi myös kahdella akselilla riittävän toissijaisten joukkojen taksille. Jos hirveästi ruvetaan lisää vaatimaan, niin aina voisi verrata traktorinlavaan ja jalkapatikointiin.

Täytyisi vain saada jalkaväkiryhmä vaikka väkisin ja ehkä pienellä kehittelyllä Sisun kanssa sopimaan tuohon 2+8 koriin. Sama monikäyttöisyys, kuin Misulla tavarankuljetuksessa olisi myös plussaa, mutta taitaisi sitten olla jo eri ajoneuvo.
 
Itse näkisin myös GTP:n paremminkin vaihtoehtona kevyeksi järjestelmäajoneuvoksi/ ajoneuvoksi kakkosluokan jälkaväen sirpalesuojattuun miehistönkuljetukseen, nimenomaan korvaamaan niitä traktorinlavoja. Operatiivisille Patria 6x6, uusi arktinen ajoneuvo ja cv90 vaikuttaa paremmilta.

Voisi tuo tyytyminen kahteen akseliin olla hyvä keino saada jotain tarpeeksi edullista mahdollisimman monelle. Maastoliikkuvuuden luulisi myös kahdella akselilla riittävän toissijaisten joukkojen taksille. Jos hirveästi ruvetaan lisää vaatimaan, niin aina voisi verrata traktorinlavaan ja jalkapatikointiin.

Täytyisi vain saada jalkaväkiryhmä vaikka väkisin ja ehkä pienellä kehittelyllä Sisun kanssa sopimaan tuohon 2+8 koriin. Sama monikäyttöisyys, kuin Misulla tavarankuljetuksessa olisi myös plussaa, mutta taitaisi sitten olla jo eri ajoneuvo.

Eikös tuo Sisu GTP ole kuin nakutettu jalkaväkiryhmälle? 2+8 voidaan kääntää myös muotoon 1+9, eli kuljettaja plus ryhmä (ryhmänjohtaja tai ryhmän varajohtaja toimii vaununjohtajana ryhmän ollessa kyydissä).
 
Eikös tuo Sisu GTP ole kuin nakutettu jalkaväkiryhmälle? 2+8 voidaan kääntää myös muotoon 1+9, eli kuljettaja plus ryhmä (ryhmänjohtaja tai ryhmän varajohtaja toimii vaununjohtajana ryhmän ollessa kyydissä).
Samaa mieltä olen tästä, että tila ainakin näin lyhyellä matikalla laskettuna riittäisi ja ryhmänjohtajan toimiminen tilapäisesti myös ajoneuvon johtajana kuulostaisi järkevältä.

Edellistä viestiäni selittänee, että viikonloppuna luin linkkaamasi Sisu GTP-ketjun läpi ja tällainen vaikutelma jäi. Moni siellä epäillyt Sisu GTP:n tilan riittävyyttä jv-ryhmälle; koska tavarat ei mahdu tai, koska tarvitaan erillinen vaununjohtaja(ampuja) + jotkut esittäneet tarvetta jalkauttaa myös rj takakautta.

(Muokattu, lisätty loppuun + kohta)
 
Viimeksi muokattu:


Tämmöstä olis nyt sitten tulossa Puolaan 1000kpl. Linkki kääntäjän kautta pyöräytettynä.
Yhtä puolalaista kaveria, jonka tunnen ja joka harrastaa noissa Puolan paikallisjoukoissa pyörimistä ottaa niin pannuun, kun kaikki mitä ne tekee täytyy aina uida.
 
Samaa mieltä olen tästä, että tila ainakin näin lyhyellä matikalla laskettuna riittäisi ja ryhmänjohtajan toimiminen tilapäisesti myös ajoneuvon johtajana kuulostaisi järkevältä.

Edellistä viestiäni selittänee, että viikonloppuna luin linkkaamasi Sisu GTP-ketjun läpi ja tällainen vaikutelma jäi. Moni siellä epäillyt Sisu GTP:n tilan riittävyyttä jv-ryhmälle; koska tavarat ei mahdu tai, koska tarvitaan erillinen vaununjohtaja(ampuja).
Jos miettii joukkuetta eikä ryhmää niin neljään ajoneuvoon alkaisi mahtua etenkin jos ajoneuvomiehistöiksi lasketaan ainoastaan kuljettajat? Eli pari jojoa ja heille läähätit. Tj-partio ( 3 miestä? ) ja lämäri sekä 3 9-miehistä ryhmää tekisi yhteensä 35 miestä. 2-3 partiota ( 1x3 ja 3x2 ) per ajoneuvo ja ynnämuita sinne kaveriksi. Ei ehkä optimi jos ryhmä on jaettu kahteen ajoneuvoon mutta ei hyvä niinkään jos molemmat johtajat ja tulenjohto sekä lämäri ovat kaikki just siinä ajoneuvossa johon joku ampuu ensimmäisenä reiän.

Meillähän on vuosien varrella manailtu sitä että kokoonpanoja muodostetaan sen mukaan mitä kenenkin ajoneuvoihin mahtuu mutta tuo lienee enemmän tai vähemmän väistämätöntä. Alkuperäisen jääkäriprikaatin malli eli kaksi tekaa per jääkärijoukkue ei ilmeisesti ollut pohjoisessa suxee joten tolkuton niukkuuden jakaminen ja tiivistäminen voi sekin lyödä kynsille.
 
Yhtä puolalaista kaveria, jonka tunnen ja joka harrastaa noissa Puolan paikallisjoukoissa pyörimistä ottaa niin pannuun, kun kaikki mitä ne tekee täytyy aina uida.
Niin... Kuinka monta jokea ja puroa on sellaista joista pääsee helposti myös pois? Harvassa on matalat ja loivat rannat joita hyödyntää.
 
Niin... Kuinka monta jokea ja puroa on sellaista joista pääsee helposti myös pois? Harvassa on matalat ja loivat rannat joita hyödyntää.

Itsellä on käsitys että ajoneuvon vesistönylitys -kyvyssä se pullonkaula on juuri rantautuminen.

Ajoneuvon saa kohtuullisen helposti kelluvaksi tai syväkahlaavaksi. Veteen pääseminen ja siellä liikkuminen on ratkaistavissa, mutta vedestä takaisin kuivalle maalle pääseminen on merkittävän hankalaa. Täytyy olla tiedusteltuna tai rakennettuna juuri sopiva ranta.
 
Samaa mieltä olen tästä, että tila ainakin näin lyhyellä matikalla laskettuna riittäisi ja ryhmänjohtajan toimiminen tilapäisesti myös ajoneuvon johtajana kuulostaisi järkevältä.

Edellistä viestiäni selittänee, että viikonloppuna luin linkkaamasi Sisu GTP-ketjun läpi ja tällainen vaikutelma jäi. Moni siellä epäillyt Sisu GTP:n tilan riittävyyttä jv-ryhmälle; koska tavarat ei mahdu tai, koska tarvitaan erillinen vaununjohtaja(ampuja) + jotkut esittäneet tarvetta jalkauttaa myös rj takakautta.

(Muokattu, lisätty loppuun + kohta)

:oops:

Minunkin pitäisi varmaan tankata ko. ketju - ties mitä olen itsekin kirjoitellut...

Tilan riittävyys on varmaan ainainen kysymysmerkki. Onhan tätä juttua ollut Pasinkin osalta, eli mahtuuko kaikki roina kyytiin ja missä se kulkee, ellei mahdu. Saati sitten esim. pioneereillä, joilla luulisi olevan yhtä sun toista miinaa ja työkalua mukana.

Onkohan meillä sisäkuvaa tuosta laatikkomallista? Uudemmissa kuvissa se näyttää siltä, että etupenkkiläisetkin voivat poistua takaovesta.

1668513170000.png
 
:oops:

Minunkin pitäisi varmaan tankata ko. ketju - ties mitä olen itsekin kirjoitellut...

Tilan riittävyys on varmaan ainainen kysymysmerkki. Onhan tätä juttua ollut Pasinkin osalta, eli mahtuuko kaikki roina kyytiin ja missä se kulkee, ellei mahdu. Saati sitten esim. pioneereillä, joilla luulisi olevan yhtä sun toista miinaa ja työkalua mukana.

Onkohan meillä sisäkuvaa tuosta laatikkomallista? Uudemmissa kuvissa se näyttää siltä, että etupenkkiläisetkin voivat poistua takaovesta.

Katso liite: 70630

Vanha juttu, mutta sisäkuva löytyy:


1_sisu_gtp_terotuominen_reservilainen_1118.jpg
 
Viimeksi muokattu:
GTP.ssä saisi olla katolla kahvat ja pitkittäin reunaputket sekä kiinnitys pisteet. Nimittäin siirtymistä on useasti ryhmän varusteita laitettu katoille kiinni ja se antaa matkustamoon hyvin tilaa pitkille ajomatkoille.
 
:oops:

Minunkin pitäisi varmaan tankata ko. ketju - ties mitä olen itsekin kirjoitellut...

Tilan riittävyys on varmaan ainainen kysymysmerkki. Onhan tätä juttua ollut Pasinkin osalta, eli mahtuuko kaikki roina kyytiin ja missä se kulkee, ellei mahdu. Saati sitten esim. pioneereillä, joilla luulisi olevan yhtä sun toista miinaa ja työkalua mukana.

Onkohan meillä sisäkuvaa tuosta laatikkomallista? Uudemmissa kuvissa se näyttää siltä, että etupenkkiläisetkin voivat poistua takaovesta.

Katso liite: 70630
Hyvää GTP:ssä on jos alusta vaurioituu niin korin voi nostaa uuden alustan päälle. ei mene koko ajoneuvo.
 
GTP ei ole ryhmän ajoneuvo, vaan partion yms kokonen.

Syystä taikka toisesta GTP:stä kuitenkin on olemassa se 2+8 -paikkainen versio - ja ettei vain osa PV:n tilaamasta esisarjastakin olisi ollut juuri sitä.

Toimituserä sisältää kaksi erilaista vahvasti panssaroitua ajoneuvokonfiguraatiota, viisipaikkaisen partioajoneuvon ja kymmenenpaikkaisen miehistönkuljetusajoneuvon.
 
Syystä taikka toisesta GTP:stä kuitenkin on olemassa se 2+8 -paikkainen versio - ja ettei vain osa PV:n tilaamasta esisarjastakin olisi ollut juuri sitä.


GTP on PV:ssä testikäytössä partio kokoonpanoille, tj,pst,it yms. Ei kokonaiselle jääkäriryhmälle. Spol ryhmä tohon menisi kans.
 
Syystä taikka toisesta GTP:stä kuitenkin on olemassa se 2+8 -paikkainen versio - ja ettei vain osa PV:n tilaamasta esisarjastakin olisi ollut juuri sitä.


Molempia pyöri tänään Parolannummella.
 
GTP on PV:ssä testikäytössä partio kokoonpanoille, tj,pst,it yms. Ei kokonaiselle jääkäriryhmälle. Spol ryhmä tohon menisi kans.
Onko Spol ryhmä sitten pienempi vai vähemmän tavaraa kuljetettavana?
 
Back
Top