Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eikös tuo Sisu GTP ole kuin nakutettu jalkaväkiryhmälle? 2+8 voidaan kääntää myös muotoon 1+9, eli kuljettaja plus ryhmä (ryhmänjohtaja tai ryhmän varajohtaja toimii vaununjohtajana ryhmän ollessa kyydissä).
Ei tuo tarvi johtajaa vaan menee samalla tavalla kuin RG32 ajaja ja joku miehittää aseen.
 
Ukrainan videoiden perusteella BTR-4:n on vaikuttanut jopa suhteellisen käyttökelpoiselta vehkeeltä. 30 millinen torni lämppärillä tekee gutaa.
 
Ukrainan videoiden perusteella BTR-4:n on vaikuttanut jopa suhteellisen käyttökelpoiselta vehkeeltä. 30 millinen torni lämppärillä tekee gutaa.

Ostetaanko Belgian poistuvat Piranha III:t? Korvaavat ranskalaisella kalustolla ja Piranhojen joukossa on 19 konetykillistä. Tosin nuo konetykilliset eivät taida kuljettaa kuin puoliryhmän jos sitäkään, näin muistelen aiempien keskustelujen pohjalta.

 
Ostetaanko Belgian poistuvat Piranha III:t? Korvaavat ranskalaisella kalustolla ja Piranhojen joukossa on 19 konetykillistä. Tosin nuo konetykilliset eivät taida kuljettaa kuin puoliryhmän jos sitäkään, näin muistelen aiempien keskustelujen pohjalta.

Kyllä jatkossa pitää olla hiukan kunnianhimoa. Pitää saada samanlaiset ajoneuvot ainakin kahdelle pataljoonalle. Noilla ei taida varustaa kuin puolitoista. Erikoisajoneuvot olisivat tietysti lähes ennennäkemätöntä luksusta.
 
Kyllä jatkossa pitää olla hiukan kunnianhimoa. Pitää saada samanlaiset ajoneuvot ainakin kahdelle pataljoonalle. Noilla ei taida varustaa kuin puolitoista. Erikoisajoneuvot olisivat tietysti lähes ennennäkemätöntä luksusta.

48 kpl XA-203 riittää tunnetusti yhdelle PORJPR:n pataljoonalle. 138 Piranhaa riittäisi siis hyvinkin kahdelle pataljoonalle, tosin osa erikoiskalustosta pitäisi konvertoida miehistönkuljetusversioiksi. Tai sitten rukataan pataljoonaorganisaatiota niin, että jääkärikomppanioita on esim. kaksi per pataljoona ja kolmas komppania on yhdeksänvaunuinen tulitukikomppania konetykillisillä ajoneuvoilla.

Kuljetuskapasiteettihan on pienoinen kysymysmerkki. Ilmeisesti kuljetuskapasiteetti on 3+3 konetykillisessä versiossa ja APC-versiossakin vain 3+7. (Lisää vanhoissa keskusteluissa.) Mutta ehkäpä tuon kanssa voidaan elää, esim. APC:n johtaja ja ampuja voisivat kuulua jalkaosaan - tällöin saataisiin 9 miehen ryhmä kyytiin. Konetykillisessä tulitukiajoneuvossa jalkautuva partio varmaan riittää vaunun lähisuojaksi ja jääkärikomppanioiden kanssahan ne jollakin tapaa kuitenkin operoisivat.
 
48 kpl XA-203 riittää tunnetusti yhdelle PORJPR:n pataljoonalle. 138 Piranhaa riittäisi siis hyvinkin kahdelle pataljoonalle, tosin osa erikoiskalustosta pitäisi konvertoida miehistönkuljetusversioiksi. Tai sitten rukataan pataljoonaorganisaatiota niin, että jääkärikomppanioita on esim. kaksi per pataljoona ja kolmas komppania on yhdeksänvaunuinen tulitukikomppania konetykillisillä ajoneuvoilla.

Kuljetuskapasiteettihan on pienoinen kysymysmerkki. Ilmeisesti kuljetuskapasiteetti on 3+3 konetykillisessä versiossa ja APC-versiossakin vain 3+7. (Lisää vanhoissa keskusteluissa.) Mutta ehkäpä tuon kanssa voidaan elää, esim. APC:n johtaja ja ampuja voisivat kuulua jalkaosaan - tällöin saataisiin 9 miehen ryhmä kyytiin. Konetykillisessä tulitukiajoneuvossa jalkautuva partio varmaan riittää vaunun lähisuojaksi ja jääkärikomppanioiden kanssahan ne jollakin tapaa kuitenkin operoisivat.
Nämä vois lähettää Ukrainaan
 
48 kpl XA-203 riittää tunnetusti yhdelle PORJPR:n pataljoonalle. 138 Piranhaa riittäisi siis hyvinkin kahdelle pataljoonalle, tosin osa erikoiskalustosta pitäisi konvertoida miehistönkuljetusversioiksi. Tai sitten rukataan pataljoonaorganisaatiota niin, että jääkärikomppanioita on esim. kaksi per pataljoona ja kolmas komppania on yhdeksänvaunuinen tulitukikomppania konetykillisillä ajoneuvoilla.

Kuljetuskapasiteettihan on pienoinen kysymysmerkki. Ilmeisesti kuljetuskapasiteetti on 3+3 konetykillisessä versiossa ja APC-versiossakin vain 3+7. (Lisää vanhoissa keskusteluissa.) Mutta ehkäpä tuon kanssa voidaan elää, esim. APC:n johtaja ja ampuja voisivat kuulua jalkaosaan - tällöin saataisiin 9 miehen ryhmä kyytiin. Konetykillisessä tulitukiajoneuvossa jalkautuva partio varmaan riittää vaunun lähisuojaksi ja jääkärikomppanioiden kanssahan ne jollakin tapaa kuitenkin operoisivat.
Nykymallin pataljoonaan ei tosiaan riitä. Tuosta määrästä riittäisi kuljetuskykyä noin 40 APC:n verran per pataljoona. Konetykkiversio kuljettanee puoliryhmän ja ysikymppinen kaksi. Mut kaikkihan on tietysti järjestettävissä kunhan kutistetaan pataljoonaa riittävästi. Mitäpä noilla inkkareilla. Esim. 2 komppaniaa joissa kummassakin kaksi kahden ryhmän joukkuetta niin noista saa jo määrävahvuisen kaksipataljoonaisen prikaatin :rolleyes:. Hankinnan aikaanhan tuo 203-määrä toisaalta riitti pataljoonan lisäksi myös prikaatin tiedusteluosille. AMV:tä tarvittiin vastaavaan settiin jo yli 60kpl. Eli ei tämä ihan eksaktia tiedettä ole.
 
Tosin voihan se olla, että kalusto on kv-tehtävissä loppuunajettua. Kalliista huoltokuluista oli joskus moitetta... ja mahtaakohan Piranhassa olla juurikaan parempi maastoliikkuvuus kuin esim. Patria 6X6:ssa, vaikka akseleita onkin yksi enemmän? Jotenkin pyörät näyttävät pienemmiltä...

Mitoiksihan noille annetaan seuraavaa (6X6 ja Piranha IIIC):

Piranha IIICPatria 6X6
Pituus (m)7,577,5
Leveys (m)2,712,9
Korkeus (m)2,662,5

Päädytään siis lopputulemaan, että ei kannata, ostetaan mieluummin enemmän 6X6:tta ja varustellaan se halutulla tavalla?

1669668721900.png

1669668772200.png
 

Liitteet

  • 1669668649300.png
    1669668649300.png
    1.4 MB · Luettu: 18
  • 1669668688800.png
    1669668688800.png
    339.2 KB · Luettu: 17
Ihan sama miten näitä laskee, noilla vahvuuksilla ei edelleenkään ole kohtaamistaistelukykyä. Tätä pelattiin kymmeniä kertoja 2000-luvun puolessa välissä ja aina tuli simulaattorissa turpiin. Siksi äkkiä keksittiin miniPSPR:t kun oikeisiin ei ollut varaa.
Ihmekös tuo, edes ihan tällainen tavallinen lautapelaaja ei kauaa miettisi ottaisiko venäläisen motorisoidun prikaatin neljällä psvk:lla ja yhdeksällä psjk:lla, vai suomalaisen Karjalan prikaatin jossa kolme psvk:ta ja kuusi psjk:ta.

Meidän valmiusprikaateistahan tiputettiin se neljäs pataljoona pois koska ei rahaa, mitä tuossa spekulaatiossani toivoin palautettavan operatiiviseen yhtymään 2035. (Sille on oma lankansakin, mutta itselläni tämä lähti hintalapun ja nimenomaan miehistön kuljetuksen hintalapun ihmettelystä, siksi täällä).

Vastaan vanhaan viestiin, kun kestää niin kauan lukea langat alusta loppuun, eikä pysty silloin kysymään ajallaan. Mutta kun keskustelijat edelleen samat, niin kysytään nyt kun jäänyt vaivaamaan. Asia muistui mieleen, kun valmiusprikaatit offtopic:ina Sisu GTP-ketjussa.

Eli jäikö Karjalan Prikaatin kohtaamistaistelukyky vaillinaiseksi, koska ei 1+3 vai 2+2? Tuohan nyt ilmeisesti 1+2 ja sekoitettu pyöräajoneuvoja tela-alustaisten joukkoon.
 
Vastaan vanhaan viestiin, kun kestää niin kauan lukea langat alusta loppuun, eikä pysty silloin kysymään ajallaan. Mutta kun keskustelijat edelleen samat, niin kysytään nyt kun jäänyt vaivaamaan. Asia muistui mieleen, kun valmiusprikaatit offtopic:ina Sisu GTP-ketjussa.

Eli jäikö Karjalan Prikaatin kohtaamistaistelukyky vaillinaiseksi, koska ei 1+3 vai 2+2? Tuohan nyt ilmeisesti 1+2 ja sekoitettu pyöräajoneuvoja tela-alustaisten joukkoon.
Näitä kokoonpanoja pelattiin alussa monella tavalla ilman MekTstOs:a ja siinä oli aina törmättiin samaan ongelmaan. Kärjen kohtaamisen jälkeen ei ollut riittävää voimaa jatkaa menestystä ja viimekädessä jatkaa irtautuvan vihollisen takaa-ajoa. Tästä kaikesta johtuen vihollinen kykeni järjestäytymään ja ryhmittymään uudelleen.
Ainakin joskus KarJPr yksi pataljoona olis xa-kalustolla.
 
Vastaan vanhaan viestiin, kun kestää niin kauan lukea langat alusta loppuun, eikä pysty silloin kysymään ajallaan. Mutta kun keskustelijat edelleen samat, niin kysytään nyt kun jäänyt vaivaamaan. Asia muistui mieleen, kun valmiusprikaatit offtopic:ina Sisu GTP-ketjussa.

Eli jäikö Karjalan Prikaatin kohtaamistaistelukyky vaillinaiseksi, koska ei 1+3 vai 2+2? Tuohan nyt ilmeisesti 1+2 ja sekoitettu pyöräajoneuvoja tela-alustaisten joukkoon.

On se nyt ainakin suunniteltua parempi. Eihän Karjalan jääkäriprikaatissa alkujaan pitänyt olla lainkaan tst-vaunuja.
 
Näitä kokoonpanoja pelattiin alussa monella tavalla ilman MekTstOs:a ja siinä oli aina törmättiin samaan ongelmaan. Kärjen kohtaamisen jälkeen ei ollut riittävää voimaa jatkaa menestystä ja viimekädessä jatkaa irtautuvan vihollisen takaa-ajoa. Tästä kaikesta johtuen vihollinen kykeni järjestäytymään ja ryhmittymään uudelleen.
Ainakin joskus KarJPr yksi pataljoona olis xa-kalustolla.
Eli olisiko vaatinut yhden jääkäri-, vai tstpsv-pataljoonan enemmän?
 
Tuo oli vähän epäselvästi jutussa, tarkoitettiinko nimenomaan GTP:tä vai markkinoiden halvinta vastaavaa. GTP:n valmistustavan vuoksi saattaa kyllä hyvinkin olla sama asia.

Luin kahvitauolla jutun nopeasti silmäillen. Mun mielestä oli vaan jossain kohassa korostettuna toi hinta.
 
Back
Top