Miehistön kuljetus

Helppo kiertää mutta millä? Kauppalaivojen armada tuo panssariarmeijan Itämeren yli? Venäjä on tuota ennen lamauttanut NATOn meri- ja ilmavoimat? Vai ajaako ne Ruotsiin? Jos Puolan-Saksan-Tanskan läpi pyyhkäisevät niin savet on jo housuissa eikä hommaa enää svenskiarmeijalla käännetä. Kyllä ei irtoa Venäjältä tuollainen operaatio ihan lähitulevaisuudessa.

Vaarana ovat lähinnä kevyesti kalustetut erityisemmät joukot joita vastaan toimii parhaiten liukasliikkeinen kevyt mutta pst-kykyinen joukko. Pohjoisen kautta on suora maayhteys Venäjältä ja siellä potentiaalinen murhe on olemassa jos jossain.
Ironia on vaikea laji, yleensä siinä epäonnistun, niin nytkin. Lähinnä tarkoitin sitä, että svedut on rakentaneet puolustuksensa sen varaan, ettei Suomen läpi voi ryssä päästä. Vahva luotto meihin on ja ei perusteetta. En silti itse lähtisi ilman liittosopimusta laskemaan kaikkea sen varaan, että naapurin armeija puolustaa meitä, ruotsalaiset on aikapitkälle näin tehneet. Mikään salaisuus ei ole sekään, että ryssien pohjoisen joukot on varustettu/koulutettu nimenomaan nopeaan liikkeeseen kohti jäämerta Suomen ja myös ruotsin läpi. Tätä uhkaa ei nyt kyllä hetkeen ole, eli voinee todeta ruotsalaisten päässeen kuin koira veräjästä.

Menipä pahasti ot, pahoittelut siitä.
 
Ironia on vaikea laji, yleensä siinä epäonnistun, niin nytkin. Lähinnä tarkoitin sitä, että svedut on rakentaneet puolustuksensa sen varaan, ettei Suomen läpi voi ryssä päästä. Vahva luotto meihin on ja ei perusteetta. En silti itse lähtisi ilman liittosopimusta laskemaan kaikkea sen varaan, että naapurin armeija puolustaa meitä, ruotsalaiset on aikapitkälle näin tehneet. Mikään salaisuus ei ole sekään, että ryssien pohjoisen joukot on varustettu/koulutettu nimenomaan nopeaan liikkeeseen kohti jäämerta Suomen ja myös ruotsin läpi. Tätä uhkaa ei nyt kyllä hetkeen ole, eli voinee todeta ruotsalaisten päässeen kuin koira veräjästä.

Menipä pahasti ot, pahoittelut siitä.
Ruotsalaisilla tapaa olla tuuria. Usein vieläpä hyvää sellaista.

Odotamme mielenkiinnolla millaista yhteiskuviota pohjoiseen rakennetaan kunhan hommaan valjastetaan koko kolmikko.
 
Miten sen nyt ottaa, tällä tavalla asia yleensä halutaan nähdä. Kilpaileva näkemys on se, että tässä on ruotsalaisten ikioma erityisolosuhde. Asiaa voisi verrata ranskisten maginot-linjaan, jonka sakumannit kelmisti kiersivät. Ruotsin meri -ja ilmavoimat on samalla tavalla ”helppo” kiertää . Ikävä kyllä se kierto tapahtuisi Suomen läpi. Maahanlaskujoukoista oli aiemmin pelko, onneksi ei enää. Ruotsalaiset teki mielestäni megalomaanisen virheen ajaessaan maavoimat alas, tuon virheen korjaaminen maksaa jopa vauraalle Ruotsille itkettävän summan kruunuja ja kestää toooodella kauan.

Tuo on vähän sama kuin kritisoisi itäisen Keski-Euroopan Nato-maita liian heikosta puolustuksesta. Esim. Slovakia, Unkari ja Romania omaavat puskurina vain Ukrainan. Eikä tämä ole niin hassu analogia kuin näyttää, kun muistetaan, että Venäjä hyökkäsi Ukrainaan Valko-Venäjän maaperältä. Etäisyys Valko-Venäjältä Ukrainan yli noihin maihin on samaa luokkaa kuin Venäjältä Suomen yli Ruotsiin.
 
Tuo on vähän sama kuin kritisoisi itäisen Keski-Euroopan Nato-maita liian heikosta puolustuksesta. Esim. Slovakia, Unkari ja Romania omaavat puskurina vain Ukrainan. Eikä tämä ole niin hassu analogia kuin näyttää, kun muistetaan, että Venäjä hyökkäsi Ukrainaan Valko-Venäjän maaperältä. Etäisyys Valko-Venäjältä Ukrainan yli noihin maihin on samaa luokkaa kuin Venäjältä Suomen yli Ruotsiin.
Eikös siihen kritiikkiin sitten ole aihetta? Puola näyttää hoksanneen tämän saman asian ja toimii. Ei hätäillen, mutta ripeästi:D

Uskon että jatkossa ruotsalaisista on meille paljonkin apua, materiaalisesti ainakin jos ei muuta. On niillä muutama meiltä puuttuva suorituskykin. Meillä vastavuoroisesti ollaan mielellään sitä mieltä, että ei sukellusveneillä mitään tee Itämerellä kun se on niin matala ja ties mitä muuta. Silloin kun meillä sukellusveneitä oli, pidettiin niitä myös tarpeellisina. Mutta tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee.
 
Eikös siihen kritiikkiin sitten ole aihetta? Puola näyttää hoksanneen tämän saman asian ja toimii. Ei hätäillen, mutta ripeästi:D

Uskon että jatkossa ruotsalaisista on meille paljonkin apua, materiaalisesti ainakin jos ei muuta. On niillä muutama meiltä puuttuva suorituskykin. Meillä vastavuoroisesti ollaan mielellään sitä mieltä, että ei sukellusveneillä mitään tee Itämerellä kun se on niin matala ja ties mitä muuta. Silloin kun meillä sukellusveneitä oli, pidettiin niitä myös tarpeellisina. Mutta tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee.

Tuo on yksi katsantokanta. Toinen katsantokanta on, että puskuri kesti, toisin kuin kukaan odotti.

Lisäksi mitä pidemmälle puskee, sitä todennäköisemmin homma eskaloituu ihan siitä riippumatta, mitä turvatakuita hyökkäyksen kohteella on puolellaan. Pohjois-Eurooppa näyttää aika erinäköiseltä, jos siitä maalaa trikolorin väreillä Ruotsin, toisin kuin jos maalaa vain Suomen.
 
Sweden, Germany, United Kingdom jointly acquire 436 BAE Systems BvS10 all-terrain vehicles

The joint procurement, worth $760 million, is in support of Arctic operations for the Collaborative All-Terrain Vehicle (CATV) program.

BAE Systems’ military all-terrain vehicles are designed for operations in the harshest and most remote environments and this agreement signals the Company’s position as the defense industry’s leader for these capabilities.

“We‘re seeing increased interest from numerous countries for the extreme mobility capabilities offered by the BvS10 and its unarmored sister vehicle, Beowulf,” said Tommy Gustafsson-Rask, managing director of BAE Systems Hägglunds, which manufactures the vehicles in Örnsköldsvik, Sweden. “Sweden, Germany, and the United Kingdom will be getting an excellent return on their investment in these highly capable vehicles for decades to come. This further demonstrates the strong relationship between BAE Systems and our customers to deliver these critical capabilities.”

The three-nation acquisition will deliver the 436 vehicles beginning in 2024, with 236 BvS10s going to the Swedish Defense Materiel Administration (FMV), 140 to the German Federal Ministry of Defence (BAAINBw), and 60 to the United Kingdom Ministry of Defence (MoD). The vehicles are based on the latest version of the BvS10 currently operated by Sweden, and will include variants for troop transport, logistics, medical evacuation, recovery, and command and control.

The CATV program includes a framework agreement that could lead to the purchase of more vehicles by the three nations, keeping the BvS10, the world’s leading all-terrain vehicle, in production for many years to come. Sweden is the lead nation and has established a joint procurement office to lead the effort with representatives from all three nations.

This acquisition follows Sweden’s order last year of an additional 127 BvS10 all-terrain vehicles for its existing fleet. In parallel to this agreement, Sweden is also procuring an additional 40 BvS10s in a separate contract valued at approximately $50 million.
The BvS10and Beowulf are the world leaders when it comes to all-terrain solutions. Their articulated mobility systems provide optimal maneuverability across varying terrains so they can traverse snow, ice, rock, sand, mud or swamps, as well as steep mountain environments. The vehicles’ amphibious feature also allow them to swim in flooded areas or coastal waters. The vehicles can deliver personnel and supplies to sustain strategic, tactical, and operational mobility.
BvS10’s unprecedented mobility is based on terrain accessible North Atlantic Treaty Organization (NATO) standards. Its modular design allows it to be reconfigured for varying missions and can be delivered in multiple variants that include carrying personnel, command and control, ambulance, vehicle repair and recovery, logistics support, situational awareness, and a weapons carrier with additional mortar capability.

BvS10 is currently operated by Austria, France, the Netherlands, Sweden, and the United Kingdom. BAE Systems’ Beowulf, the unarmored variant of the BvS10, won the U.S. Army’s competition for its Cold Weather All-Terrain Vehicle (CATV) program in August. The U.S. Army will receive 110 vehicles over a five-year period.
 
Osoittaa, että uuden tekeminen voi olla vaikeaa ja vaatia paljon aikaa, vaikka on resurssejakin.
Kun katsotaan sotimisen luonnetta viimeiset 20v ennen Ukrainan sotaa, Puman kaltaiset kalliit ja monimutkaiset teknohärvelit olivat ihan riittäviä. Yllättäen oikeaan sotaan kehitetty Marder toimii paremmin, kun käyttö on oikeasti tukikohtapuuhastelua raskaampaa. Puman tapauksessa on vaatimukset olleet todennäköisesti aivan liian korkealla ja rahaa sekä aikaa on palanut, kun ei oikeastaan tiedetä, mitä varten ajoneuvo on.
 
Kun katsotaan sotimisen luonnetta viimeiset 20v ennen Ukrainan sotaa, Puman kaltaiset kalliit ja monimutkaiset teknohärvelit olivat ihan riittäviä. Yllättäen oikeaan sotaan kehitetty Marder toimii paremmin, kun käyttö on oikeasti tukikohtapuuhastelua raskaampaa. Puman tapauksessa on vaatimukset olleet todennäköisesti aivan liian korkealla ja rahaa sekä aikaa on palanut, kun ei oikeastaan tiedetä, mitä varten ajoneuvo on.
Käytännössä kaikki uusi on aina alussa kallista.
Marder ei ole tainnut ikinä saada tulikastettaan, joten en osaa sanoa miten se toimisi, mutta tuota periaatettasi soveltamalla sitä ei olisi ikinä kehitetty.

Siinä saatat olla oikeassa, että Puma on saattanut kärsiä fokuksen puutteessa.
 
Back
Top