Miehistön kuljetus

Ilmeisesti toimivampi alustaratkaisu kuin kotimaassa toistuvasti kokeiltu metsätraktori?
Kuinkas monta kertaa sitä on kokeiltu? Muistan vain yhden yrityksen?

Rhodesialainen tulkinta samasta aiheesta:


Ratel taas perustui MAN:in runkoon.

Tuli vain mieleen, että meillä ei ilmeisesti koskaan kokeiltu Proto-Sisun (Unimogin vertainen) päälle tehtyä panssarikoria? Tai minkään muun kotimaassa tehdyn maastokuorma-auton? Pasi ei käsittääkseni ole tällainen body-on-frame -ratkaisu vaan itsekantava?

EDIT: MPCV käytti - tai yritti käyttää - komposiittipanssaria.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221222-170311.png
    Screenshot_20221222-170311.png
    441.5 KB · Luettu: 5
Viimeksi muokattu:
Kuinkas monta kertaa sitä on kokeiltu? Muistan vain yhden yrityksen?

Rhodesialainen tulkinta samasta aiheesta:


Ratel taas perustui MAN:in runkoon.

Tuli vain mieleen, että meillä ei ilmeisesti koskaan kokeiltu Proto-Sisun (Unimogin vertainen) päälle tehtyä panssarikoria? Tai minkään muun kotimaassa tehdyn maastokuorma-auton? Pasi ei käsittääkseni ole tällainen body-on-frame -ratkaisu vaan itsekantava?
Voin olla väärässäkin. Muistelin sekä VK:n että Panssari-Valmetin olleen traktorialustaisia.
 
Voin olla väärässäkin. Muistelin sekä VK:n että Panssari-Valmetin olleen traktorialustaisia.
PaVa:n muistan perustuneen metsäkoneeseen, mutta VK:sta on huomattavasti vähemmän tietoa liikkunut. Tosin huippunopeus kielisi traktoripohjasta.

Mutta Proto-Sisun alustalle tehty panssarikori olisi ollut kai ihan käyttökelpoinen värkki.
 
Proton kiertyvä runko ja jäykkä panssarikori eivät ehkä olisi olleet ihan optimaalinen yhdistelmä. Proton maavara muuten on yllättävän pieni, perämurikat tahtoivat jäädä kiinni kantoihn ja kiviin tuon tuostakin. Unimog on siitä vähän kiitollisempi alusta ps-ajoneuvolle, että siinä on portaaliakselit eikä sen joustovara ole yhtä riippuvainen rungon kiertymästä. Mutta olisihan tuo ollut tehtävissä, kyllähän jousituksen joustovaraa olisi voinut suurentaa, laittaa runkoon jäykkäreitä ja paksummat palkit ja käyttää suurempaa rengaskokoa. Realiteetit 60-luvun loppupuolen rahoituskehyksessä vain eivät varmaankaan olisi sarjatuotantoa mahdollistaneet, ja 80-luvulla asian tullessa ajankohtaiseksi tarjolla olikin sitten varta vasten hommaan suunniteltu Pasi.
 
Proton kiertyvä runko ja jäykkä panssarikori eivät ehkä olisi olleet ihan optimaalinen yhdistelmä. Proton maavara muuten on yllättävän pieni, perämurikat tahtoivat jäädä kiinni kantoihn ja kiviin tuon tuostakin. Unimog on siitä vähän kiitollisempi alusta ps-ajoneuvolle, että siinä on portaaliakselit eikä sen joustovara ole yhtä riippuvainen rungon kiertymästä. Mutta olisihan tuo ollut tehtävissä, kyllähän jousituksen joustovaraa olisi voinut suurentaa, laittaa runkoon jäykkäreitä ja paksummat palkit ja käyttää suurempaa rengaskokoa. Realiteetit 60-luvun loppupuolen rahoituskehyksessä vain eivät varmaankaan olisi sarjatuotantoa mahdollistaneet, ja 80-luvulla asian tullessa ajankohtaiseksi tarjolla olikin sitten varta vasten hommaan suunniteltu Pasi.
Varmaankin GTP:n osalta markkina-alue on alusta lähtien ollut maailma, silloin mersumiehen tekniikka tuo valmiin huoltoverkoston missäpäin palloa vaan. Merkittävä juttu esim kriha-hommissa, isoilla ostoilla kenttäarmeijalle ei niin merkityksellinen juttu, helpotus sielläkin puolella. Osa varaosista on pois armeijan kirjanpidosta.
 
Proton kiertyvä runko ja jäykkä panssarikori eivät ehkä olisi olleet ihan optimaalinen yhdistelmä. Proton maavara muuten on yllättävän pieni, perämurikat tahtoivat jäädä kiinni kantoihn ja kiviin tuon tuostakin. Unimog on siitä vähän kiitollisempi alusta ps-ajoneuvolle, että siinä on portaaliakselit eikä sen joustovara ole yhtä riippuvainen rungon kiertymästä. Mutta olisihan tuo ollut tehtävissä, kyllähän jousituksen joustovaraa olisi voinut suurentaa, laittaa runkoon jäykkäreitä ja paksummat palkit ja käyttää suurempaa rengaskokoa. Realiteetit 60-luvun loppupuolen rahoituskehyksessä vain eivät varmaankaan olisi sarjatuotantoa mahdollistaneet, ja 80-luvulla asian tullessa ajankohtaiseksi tarjolla olikin sitten varta vasten hommaan suunniteltu Pasi.
Vaikuttaa järkevältä. Tuon Rhodesian ajoneuvon kohdalla mainitaan, että kori oli kiinnitetty ilmeisesti joustavasti (ilmeisesti käytetty Unimogille tuttua nelipistekiinnitystä?) jotta runko voi joustaa. Panssaroitu Proto-Sisu olisi ollut mielenkiintoinen kehitelmä - harmi, ettei sitä tehty edes prototyyppiasteelle.
 
Viimeksi muokattu:
PaVa:n muistan perustuneen metsäkoneeseen, mutta VK:sta on huomattavasti vähemmän tietoa liikkunut. Tosin huippunopeus kielisi traktoripohjasta.
Juu, kerran oon ollu kyydissä ja toiste en haluakaan mennä. Ihan yhtä ”hyvä” laite kun lentävä hengenheimolaisensa Mi-8, senkään kyytiin en ikinä enää halua mennä.
 
Varmaankin GTP:n osalta markkina-alue on alusta lähtien ollut maailma, silloin mersumiehen tekniikka tuo valmiin huoltoverkoston missäpäin palloa vaan. Merkittävä juttu esim kriha-hommissa, isoilla ostoilla kenttäarmeijalle ei niin merkityksellinen juttu, helpotus sielläkin puolella. Osa varaosista on pois armeijan kirjanpidosta.
Juu, Gifu ihan erikseen markkinoikin osien hyvällä saatavuudella ympäri maailmaa.
 
Juu, Gifu ihan erikseen markkinoikin osien hyvällä saatavuudella ympäri maailmaa.
Näinpä he tosiaan tekee, minusta tuo on hyvin mietitty konsepti. Hinta ainoa joka mietityttää, mutta GTP:n ja 6x6:n välisestä hinnoittelusta on jo kirjoiteltu palstalla niin enpä aloita uudestaan samaa laulua. Sen verran kait voi kuitenkin sanoa, että se + 350t€ olis toiveissa passeli hintaluokka. Nyt ensimmäisellä tilauksella se tuplattiin, vaan eipä tiedä mitä sieltä etes on tulossa niin odotellaan vaan kärsivällisesti.
 
Kovasti on modulaarinen tämä kiinalaisten vehje; ja 6x6-mallikin on saatavilla verrattuna Sisun tuotteeseen:


"Modulaarisuus jatkuu myös voimalinjassa. Asiakas voi vaikuttaa sopivan moottorin ja vaihteiston valintaan. Näin uusi ajoneuvo pystytään mahdollisesti sovittamaan asiakkaan jo olemassa olevaan ajoneuvokalustoon. Myös 6×6-versio voidaan haluttaessa toteuttaa."

EDIT: Sisu GTP:n raketinheitin-versiota en kuitenkaan vielä löytänyt :D
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostaisi minkä hintainen olisi tuo Sisu GTP:n 6x6 versio. Voi kyllä lähteä hinnallinen kilpailuetu suhteessa Patria 6x6:seen, kun aiemmin verrattu halvempaan Sisun 4x4 versioon.
 
Tarkoittaneekohan tuo Sisu GTP:n voimalinjan modilaarisuus tuossa, ettei ulkomitat/tilat kuitenkaan 6x6 versiossa kasva?

EDIT: Ilmeisesti ei, jos samojen kori moduulien pitäisi sopia, kuin 4x4:ssa.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoittaneekohan tuo Sisu GTP:n voimalinjan modilaarisuus tuossa, ettei ulkomitat/tilat kuitenkaan 6x6 versiossa kasva?

EDIT: Ilmeisesti ei, jos samojen kori moduulien pitäisi sopia, kuin 4x4:ssa.
Vaikea sanoa. Onko edes yhtään promo-kuvaa ko. konfiguraatiosta näkynyt? GTP:n akseliväli on kyllä niin pitkä, etten ainakaan toivoisi lisäakselin tulevan nykyisen taka-akselin taakse, mieluummin eteen.
 
Vaikea sanoa. Onko edes yhtään promo-kuvaa ko. konfiguraatiosta näkynyt? GTP:n akseliväli on kyllä niin pitkä, etten ainakaan toivoisi lisäakselin tulevan nykyisen taka-akselin taakse, mieluummin eteen.
En mistään muusta lähteestä ainakaan itse löytänyt mitään mainintaa tuosta GTP:n 6x6 versiosta, kuvasta nyt puhumattakaan. Liekö lopulta Reserviläisen toimittajan aivopieru, tai ainakin Sisun puolelta 6x6 version osalta aika mystistä markkinointia.
 
M
En mistään muusta lähteestä ainakaan itse löytänyt mitään mainintaa tuosta GTP:n 6x6 versiosta, kuvasta nyt puhumattakaan. Liekö lopulta Reserviläisen toimittajan aivopieru, tai ainakin Sisun puolelta 6x6 version osalta aika mystistä markkinointia.
Mihin Mersun alustaan GTP tarkalleen perustuu? Siitä voisi päätellä myös 6x6-konfiguraatiota. Tuskin Sisu sitä ihan tyhjästä kehittää, vaan valitulla Mersun alustalla on luultavasti mahdollisuus sekä 4x4- että 6x6-alustaan.
 
Back
Top