kimmo.j
Respected Leader
SJ kirjoitti:ctg kirjoitti:kimmo.j kirjoitti:On tietysti totta, että Älli on maastoliikkuvuudeltaan parempi kuin esim AMV. AMV on kuitenkin huomattavasti parempi kuin Pasi. Toinen pointti on, että ne taistelut käydään siellä missä on jotain voitettavaa, ei missään korvissa. Silloin parempi tielikkuvuus on iso plussa.
Olen tässä asiassa aivan samaa mieltä, ne taistelut missä on mitään voitettavaa on käytävä niillä alueilla missä niitä voidaan voittaa, ja meillä eteläsuomen alueella on hemmetistä teitä mitä käyttää pyöräkalustolle.
Mutta mikään ei sano sitä etteikö niitä uusia AMV hankintoja voisi tehdä ja siihen pistää sitten niitä ehtoja missä AMVseen pultataan konetykkiä, tornia ynnä muuta lisuketta jos budjetissa riittää valuuttaa.
Mitä muuten maksaisi miehittämättömällä puskamestarilla varustettu AMV?
Hieman tuossa jäin ihmettelemään, että mikä idea noissa kommenteissa oli takana? Tarkoittaako KJ, että jossakin korvessa tuhottu vihollinen olisi pitänyt päästää johonkin kaupunkiin taistelemaan, kun se on jotenkin hienompaa siellä? Tai tarkoittaako ctg, että me emme voi pärjätä jossakin metsämaastossa?
Jos noiden kommenttien takana oli tarkoitus vain sanoa, että vihollinen tulisi etenemään kohdettaan kohti ja tekisi sen itselleen edullisimmaksi katsomansa maaston kautta, luultavasti siis tietä pitkin, mieluiten useampaa tietä pitkin, eikä pahimman korven kautta niin sitten olen samaa mieltä. Mutta jos kommenttien takana oli jokin muotivillitys, joka pitää metsässä taistelemista vanhanaikaisena, niin kysyisin, että mitä järkeä on päästää vihollinen kaupunkiin tms. jossa lähes jokainen laukaus millä tahansa tekee melkoista rahallista vahinkoa?
Minä uskon, ettei vihollinen ole kovin kiinnostunut metsistä, vaan isoista asutuskeskuksista. Siksi se pyrkii itärajalta suorinta reittiä pääkaupunkiseudulle.
Tuo alue on täynnä erilaisia teitä.
Metsässä taisteleminen ei ole vanhanaikaista, mutta koska vihollisen todennäköisen reitin varrella ei sellaisia korpia juuri ole, en usko niissä taisteltavan sodan ratkaisutaisteluita. Jälkikäteen se voi lähettää joukkoja puhdistamaan nuo metsät, mutta silloin maamme on jo kukistettu.