Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Torniin on ilmeisesti kiinnitetty LW25 25mm konetykki.
ATK’s Lightweight 25mm Bushmaster Chain Gun meets the warfighter’s need for a more flexible, reliable and lethal lightweight weapon system. Building on the combat-proven Bushmaster tradition of excellence, the LW25 system includes such features as:

Dual-feed system. The dual-feed system provides the user the flexibility to select between two types of ammunition, depending on the threat situation and desired lethality. This affords options when faced with difficult rules of engagement that require quick transition between a lethal and nonlethal response. Next-round-select capability enables users to switch between the two feeds, with the next round fired being the newly selected ammunition.

Increased lethality. The LW25 includes a robust family of ammunition that is compatible with ATK’s Programmable Air-burst Munition technology. The PABM round greatly enhances lethality over current legacy weapon systems with its ability to defeat troops in defilade. The LW25 offers a dramatic increase in lethality over the current M2 .50 caliber, M240 7.62mm, and Mk19 40mm Grenade Machine Gun.
http://www.atk.com/products-services/lw25mm-bushmaster-chain-gun/
 
commando kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Homman nimi on se että kaikki vanhat Pasit pitäisi peruskorjata, jos aletaan haihattelemaan lisäpanssareita ym. "kv-ominaisuuksia", niin on selvää että osa vaunuista jää remontoimatta :a-embarassed:
Lievästi ilmaistuna hieman kummeksuttaa miksi alueellisten joukkojen varustamisen yhteydessä esiintyy sanat Afganistan ja tienvarsipommi :dodgy:

Periaatteessa lisäpanssari ei ole sen enempää kuin nytkään, ei siis mitään hienoja kuitumateriaaleja vaan päälle teräslevyjä lisäämään painoa ja paksuntamaan suojausta. Ei kovin monimutkaista. Suhteellisen helppoja muotoja Pasissa on tehdä tuo halvalla. Kyllähän ihan perusamerikkalaiset olivat he sitten sotilaita tai yksityisiä ammatinharjoittajia laittoivat maastureihin, karvalakki Humvee tai esim. lisävarusteltu Ford Explorer, teräslevyjä. Tienvarsipommia ei luulisi käyttävän paseja vastaan kuin kotimaisten vihollisten toimesta. Mitä lienevät, lappalaisia seperatisteja? No ei vaineskaan vaan yleensähän isot tienvarsipommit on tehty tykistönammuksista ja voisiko tuota verrata siihen että sellainen pamahtaa tonttiin kaaressa ammuttuna eli lisäpanssarointi olisi siltäkin osin tarvittavaa? En tiedä. Normipasien panssarointi on kyllä vähän riittämätön mihinkään, suojaa korkeintaan kiväärinluodeilta ja jos nostetaan .50 cal. puksuttamaan niin reikäjuustoahan siitä tulee. Mielestäni koko pasi on niin epäonnistunut laitos että parempi olisi myydä samalla hinnalla Viroon (jos huolivat) kuin mitä maksetaan romuraudasta. Laite joka kääntyy heikommin kuin juna, jää maastoon kiinni helposti, ei suojaa edes raskailta konekivääreiltä, ei mitään ulkopuolista aseistusta kuin suojaamaton kk, korkea, tehoton, epäergonominen jne. Pasi on kiva vehje jos taistelukentälle ajetaan "taksilla" kaksikaistaista tasaista tietä ja kukaan ei ammu kohti hirvikivääriä (toivottavasti ei ammu millään safarikaliiberisella) järeämmällä ennen jalkauttamista tienpientareelle koska metsään tai suolle pasilla ei ole asiaa.

Itse näkisin pasin hieman paremmassa valossa. Se on sirpalesuojattu ja kestää miinaanajon. Eli pärjää paljon paremmin, kuin ne ajoneuvot joita alueelliset joukot saattaisivat saada tilalle. Miinasuojauskin on sen verran hyvä, että niitä saatiin myytyä sen perusteella ulkomaillekin. Isoin ongelma lienee siis tuo liikkumiskyky, mutta tarkoitushan oli nimenomaan jalkautua ennen kuin tappelu alkaa.
 
Mitä virkaa on Pasin miinasuojauksella, onko tarkoitus ajaa omiin miinoihin? Tuskin sillä Pasilla nyt lähdetään Uralille ajelemaan. Eri asia sitten tietysti ulkomaille myynnin ja kriisipesäkkeissä lipunnäyttämisissä. Jos halutaan pelkkä taksi sirpasuojauksella niin eikö fiksuinta olisi ollut silloin kun Pasi hankittiin hankkia edes sirpaleliivi miehille, jotka jalkautetaan itse sirpalehelvettiin. Heh. Ja jos halutaan tosiaan se taksi ilman maastoliikkumiskykyä niin aivan sama olisi ollut laittaa kuorma-auton lavalle paksusta teräksestä valmistettu boksi ja sitähän tavallaan Pasi kuorma-auton mooottorilla onkin. Tosin mukaan ei mahdu tavaraa juurikaan.
 
commando kirjoitti:
Mitä virkaa on Pasin miinasuojauksella, onko tarkoitus ajaa omiin miinoihin? Tuskin sillä Pasilla nyt lähdetään Uralille ajelemaan. Eri asia sitten tietysti ulkomaille myynnin ja kriisipesäkkeissä lipunnäyttämisissä. Jos halutaan pelkkä taksi sirpasuojauksella niin eikö fiksuinta olisi ollut silloin kun Pasi hankittiin hankkia edes sirpaleliivi miehille, jotka jalkautetaan itse sirpalehelvettiin. Heh. Ja jos halutaan tosiaan se taksi ilman maastoliikkumiskykyä niin aivan sama olisi ollut laittaa kuorma-auton lavalle paksusta teräksestä valmistettu boksi ja sitähän tavallaan Pasi kuorma-auton mooottorilla onkin. Tosin mukaan ei mahdu tavaraa juurikaan.

Omiin miinoihin ajamisen mahdollisuus on olemassa. Ja toimiihan tuo suoja UXO:ja sekä sirotteita vastaan. Ja se virka mikä sillä oli silloin kun ajoneuvo suunniteltiin oli KV operaatiot. Mutta suuremmassa kaavassa, niin ei sillä suurempaa virkaa liene meidän käytössä, pl. siinä vaiheessa, kun pitäisi koettaa tehdä vastahyökkäys. Kyse ei myöskään ole siitä, että halutaanko pelkkä taksi, vaan siitä, että meillä on se taksi ja budjetti ei salli minkään muunkaan hankkimista.
 
Tuohan nyt riippuu ihan miinasta millaisen suojan pasi antaa... Tänäpäivänä kun telluja on tapana vahventaa laittamalla tenttua miinan alle... Pari hävitys panosta mukaan niin lähtee koko pasi eikä pelkkä akseli, lisäksi pohjamiinathan alkaa olemaan se "juttu" tänä päivänä niin sehän suhahtaa pasinkin pohjasta läpi niin että helähtää... Mitä tulee sirpale suojaukseen niin perus pasin panssarointihan kestää 7.62 luodin mutta ei enään muistaakseni panssari sellaista eli suojaus on hyvin, hyvin kevyt tänäpäivänä ja sanoisin että sama suojaus saataisiin pistämällä kuorkin lavalle panssariteräkset sivuille ja pohjaan |_| Tämä nyt on vaan henkilökohtainen mielipide koska itse pidän pasia taksina joka kuskaa henkilöstä lähelle taistelua ja taisteluun.
 
Raveni kirjoitti:
Tuohan nyt riippuu ihan miinasta millaisen suojan pasi antaa... Tänäpäivänä kun telluja on tapana vahventaa laittamalla tenttua miinan alle... Pari hävitys panosta mukaan niin lähtee koko pasi eikä pelkkä akseli, lisäksi pohjamiinathan alkaa olemaan se "juttu" tänä päivänä niin sehän suhahtaa pasinkin pohjasta läpi niin että helähtää... Mitä tulee sirpale suojaukseen niin perus pasin panssarointihan kestää 7.62 luodin mutta ei enään muistaakseni panssari sellaista eli suojaus on hyvin, hyvin kevyt tänäpäivänä ja sanoisin että sama suojaus saataisiin pistämällä kuorkin lavalle panssariteräkset sivuille ja pohjaan |_| Tämä nyt on vaan henkilökohtainen mielipide koska itse pidän pasia taksina joka kuskaa henkilöstä lähelle taistelua ja taisteluun.

Jos miina on kokoa "pari hävityspanosta", niin aika harva ajoneuvo kykenee suojelemaan. Ja pohjamiinoja kestää vieläkin harvempi ajoneuvo, mutta uskoisin pasin silti kykenevän suojaamaan matkustajia auttavasti.
 
commando kirjoitti:
. Normipasien panssarointi on kyllä vähän riittämätön mihinkään, suojaa korkeintaan kiväärinluodeilta ja jos nostetaan .50 cal. puksuttamaan niin reikäjuustoahan siitä tulee. Mielestäni koko pasi on niin epäonnistunut laitos että parempi olisi myydä samalla hinnalla Viroon (jos huolivat) kuin mitä maksetaan romuraudasta. Laite joka kääntyy heikommin kuin juna, jää maastoon kiinni helposti, ei suojaa edes raskailta konekivääreiltä, ei mitään ulkopuolista aseistusta kuin suojaamaton kk, korkea, tehoton, epäergonominen jne. Pasi on kiva vehje jos taistelukentälle ajetaan "taksilla" kaksikaistaista tasaista tietä ja kukaan ei ammu kohti hirvikivääriä (toivottavasti ei ammu millään safarikaliiberisella) järeämmällä ennen jalkauttamista tienpientareelle koska metsään tai suolle pasilla ei ole asiaa.

Kuinka moni kilpaileva ajoneuvo ajaa suolla tai metsässä?
 
Suurmursu: Sellainen jossa on telaketjut, jolloin pintapaine pienenee ja se ei uppoa heti märkään maastoon ja kääntyy pienemmässä tilassa koska telaketjuja voidaan ajaa eri suuntiin.

Hukkareissu: Kerro lisää panssarisirotemiinoista, tietoni niistä ovat puutteellisia. Jos sirotepanssarimiina on sellaisen 10x10x10 cm:ä kokoinen paska vai minkä kokoinen se on? Niin eiköhän ne pysty aika hyvin huomaamaan niiltä teiltä niissä vauhdeissa (paitsi pimeässä) johon Pasilla on yleensäkään asiaa?
 
commando kirjoitti:
Suurmursu: Sellainen jossa on telaketjut, jolloin pintapaine pienenee ja se ei uppoa heti märkään maastoon ja kääntyy pienemmässä tilassa koska telaketjuja voidaan ajaa eri suuntiin.

Hukkareissu: Kerro lisää panssarisirotemiinoista, tietoni niistä ovat puutteellisia. Jos sirotepanssarimiina on sellaisen 10x10x10 cm:ä kokoinen paska vai minkä kokoinen se on? Niin eiköhän ne pysty aika hyvin huomaamaan niiltä teiltä niissä vauhdeissa (paitsi pimeässä) johon Pasilla on yleensäkään asiaa?

Tela-ajoneuvot eivät ole kilpailijoita, ne ovat ihan toisen ajoneuvoluokan vehkeitä. Käyttö voi olla nimellisesti sama, mutta logistiset vaatimukset tuovat sen merkittävän eron. Niiden liikkuvuus on myös heikompi, kun pitäisi kuskata ukot pitemmän matkan päähän.

Mitä taas tulee noihin sirotteisiin, niin aina on mahdollista, että tiellä on muuta törkyä tai justiinsa on satanut lunta, jolloin sen huomaaminen voi olla vaikeaa. Metsäteillä tulee mieleen kaikenlainen heinä mitä on kasvanut siihen uralle. Muilla teilä tykistö on saattanut tehdä vahinkoa. Ja yö on mielestäni ihan hyvä syy olla huolissaan miinavaarasta. Ja miksi sen miinan on oltava juuri siinä tiellä? Ja ainakin pioneereille opetetaan sellaista, että ainoat tiet voivat olla pioneerien itse tekemät tiet, koska varsinaiset ovat sulutettuja. Ja ne pioneerien tekemät tiet ovat sitten sellaisia, että puut ja kannot ovat räjäytetty sieltä missä ne ovat olleet ikävästi tiellä ja joitakin kohtia on tasoitettu, jotta KA kykenee kulkemaan. Muuten se on pitkälti metsäpohjaa ja sinne se sirote häviää helposti.
 
PTM-1S ja PTM-3: noin 30 cm pitkä ja 7,5 cm leveä vihreäksi maalattu "halko".

Päivänvalossa ne on toki helppo havaita tieltä (ja vielä helpompi netissä väittää havaitsevansa), mutta aina ei ajeta päivänvalossa tai päällystettyä tietä pitkin.Tyypillinen tilanne varmaan on se, että tiellä tulee miinoite vastaan ja sitä lähdetään kiertämään. Sirotemiinoja ei levitystapansa takia saada laskeutumaan pelkästään tielle vaan niitä on siellä maastossa myös. Jos kiertotie tai ura tiedustellaan liian läheltä miinoitetta niin riski miinaan ajosta kasvaa.

Nuo ovat sitäpaitsi sen verran pieniä kooltaan (1-2 kg r-ainetta suunnatulla räjähdysvaikutuksella + pohjamiinaa vastaava iskumassa) että Pasin pohjapanssaroinnilla ja pyörän ripustuksella voi olla oikeasti väliä miehistötappioiden välttämisessä kun tuollaiseen törmätään. Kyseessä ei siis tosiaankaan ole mikään telamiina + hävityspanos tai kotimainen pohjamiina 87 94 joka rikkoo minkä vaan ajoneuvon. Lisäksi naapurilla on konstit koneelliseen miinoittamiseen jossa miinat laitetaan peltoon leikattavaan viillokseen ja sitäkin varaudutaan tekemään oman maan rajojen ulkopuolella.
 
http://fmso.leavenworth.army.mil/documents/mines/C1.gif
http://www.saper.etel.ru/mines/ptm-3-1.jpg
 
SJ: no onko Pasinkaan tarkoitus olla mikään pitkän matkan taksi? Tod. näk. ei koska eihän niitä riitä siihen hommaan vaan pitemmät matkat on siirryttävä muilla ajoneuvoilla. Myöskin on vähän kyseenalaista mikä on se ns. taistelukentän taksin toiminta-alue. Suojaisihan esim. BTR-50 tyyppinen ajoneuvokin noilta panssarisirotemiinoilta? Lisäksi se liikkuisi maastossa paremmin, olisi siluetiltaan ja mitoiltaan pienempi ja onko merkitystä voidaanko asvalttitiellä ajaa marssi esim. 50 vai 80 km/h? Kuitenkaan noita ajoneuvoja kai ei ole tarkoitettu kumpaakaan mihinkään matka-ajoon vaan toimimaan taistelualueella joukkojen siirtoon lyhyemmillä matkoilla ja eikö vauhtietu muutu muilla kuin sora- ja asvalttiteillä eli niillä tilapäisrakennetuilla teillä tela-ajoneuvon eduksi varsinkin jos lasketaan mukaan ajoneuvojen juuttumiset ja niiden kaivamiset ja vetämiset? Myöskin itse tehdyt tiet ovat siinä mielessä kysymysmerkki että mikä estää valtiota jolla on ilmaylivoima, satelliitteja yms. iskemästä myös pioneerien rakentamille teille? Ne tietähän eivät ihan hetkessä synny? Lisäksi paljon pienempiä raivauksia ja tasoituksia tarvitsisi tehdä telaketjuajoneuvolle. Jos taas tehdään teitä kuorma-autoille niin siinä kyllä menee aikaa aika runsaasti mutta silloin jopa Pasi ei jää kiinni. Onko sitten mitään järkeä tehdä teitä paseille? Onko se enää ns. taksitoimintaa ja nopeaa joukkojen siirtoa jos sitä varten pitää rakentaa tiet eli ainakin minimissään katkaista puut edestä ja tehdä kierrot upottaville maastokohdille?
 
commando kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Homman nimi on se että kaikki vanhat Pasit pitäisi peruskorjata, jos aletaan haihattelemaan lisäpanssareita ym. "kv-ominaisuuksia", niin on selvää että osa vaunuista jää remontoimatta :a-embarassed:
Lievästi ilmaistuna hieman kummeksuttaa miksi alueellisten joukkojen varustamisen yhteydessä esiintyy sanat Afganistan ja tienvarsipommi :dodgy:

Periaatteessa lisäpanssari ei ole sen enempää kuin nytkään, ei siis mitään hienoja kuitumateriaaleja vaan päälle teräslevyjä lisäämään painoa ja paksuntamaan suojausta. Ei kovin monimutkaista. Suhteellisen helppoja muotoja Pasissa on tehdä tuo halvalla.

Suomessa mikään ei onnistu "halvalla" ja painon nousu taas johtaa helposti tarpeeseen uusia konetta, voimansiirtoa, alustaa jne. Homma lävähtää käsiin ja rahat riittävät enää marginaalisen määrän uusimiseen.

commando kirjoitti:
...yleensähän isot tienvarsipommit on tehty tykistönammuksista ja voisiko tuota verrata siihen että sellainen pamahtaa tonttiin kaaressa ammuttuna eli lisäpanssarointi olisi siltäkin osin tarvittavaa?

Tavallaan kyllä mutta, 152mm murkula kun tulee riittävän lähelle niin vahvemminkin panssaroidun kapistuksen pyörät/telapyörät/kannatinlaitteet lähtevät kävelemään. Tulentiheys kun on tarpeeksi julmaa niin tst-vaunujakin kääntyilee kyljelleen kuten Tali-Ihantalassa. Se ruotsalaisen kuolemaan johtanut vaunukin oli XA-203 mallinen, joten lisäpanssareista ei ollut apuja, vähän tosin epäilen että ukkeli oli luukusta silloin ulkona koska kyseessä oli vaununjohtaja...

commando kirjoitti:
En tiedä. Normipasien panssarointi on kyllä vähän riittämätön mihinkään, suojaa korkeintaan kiväärinluodeilta ja jos nostetaan .50 cal. puksuttamaan niin reikäjuustoahan siitä tulee.

Pasin kaltaisilla kuljetusvaunuilla ei ole mitään asiaa ympäristöön jossa käytetään ajoneuvoalustaisia suorasuuntaus aseita, PISTE!

Pasin / sen panssaroinnin idea on suojata ajoneuvoa ja kyyditettäviä epäsuoran (tai esim. sukojen/hekojen rakettirynnäkön) sirpaleilta. Jos iso murkula tulee riittävän lähelle, niin ajoneuvo kuin ajoneuvo on kaput eikä sirpaleet ole se juttu mikä sen saa aikaan. Pasi kestää kyllä kaikki sirpaleet, suojaamaton ajoneuvo ottaa osumaa vaikka murkula tippuisi 50m päähän, iso osa murkuloista ei kuitenkaan osu suoraan ajoneuvoihin/ihan viereen jolloin Paseilla varustettu joukko tod.näk. pysyy toiminta kykyisenä vaikka maalialueen sirpale peitto olisikin liki täydellinen, traktoreille ja kuorma-autoille ei käy ihan yhtä hyvin.

commando kirjoitti:
Mielestäni koko pasi on niin epäonnistunut laitos että parempi olisi myydä samalla hinnalla Viroon (jos huolivat) kuin mitä maksetaan romuraudasta. Laite joka kääntyy heikommin kuin juna, jää maastoon kiinni helposti, ei suojaa edes raskailta konekivääreiltä, ei mitään ulkopuolista aseistusta kuin suojaamaton kk, korkea, tehoton, epäergonominen jne. Pasi on kiva vehje jos taistelukentälle ajetaan "taksilla" kaksikaistaista tasaista tietä ja kukaan ei ammu kohti hirvikivääriä (toivottavasti ei ammu millään safarikaliiberisella) järeämmällä ennen jalkauttamista tienpientareelle koska metsään tai suolle pasilla ei ole asiaa.

HÖPÖ ,HÖPÖ!
Pasille riittää että se kuljettaa lastinsa sirpaleilta suojassa toimintakykyisenä tarvittavaan paikkaan tiestöä pitkin ja kykenee siellä poistumaan uralta maastooon ns. ilmasuojaan siirtymisen mittakaavassa. Eli pasilla / monella muullakaan ajoneuvolla ole tarkoitus/tarve alkaa etenemään umpimetsissä tai suolla. Pidemmät matkan mitä käytännössä edetään tiestön ulkopuollella liittynevät peltojen yli oikaisuihin tms. Siinä tai uralta ilmasuojaa poistuttaessa/ajoneuvoa maaston kautta ympäri käännettäessä on aina muillakin ajoneuvoilla valittava mahdollisemman kova kohta ettei jäädä kiinni, liian pehmeään/jyrkkään ojaan jos itsensä änkee, niin sinne jäädään Tekallakin kiinni.
 
commando kirjoitti:
Suurmursu: Sellainen jossa on telaketjut, jolloin pintapaine pienenee ja se ei uppoa heti märkään maastoon ja kääntyy pienemmässä tilassa koska telaketjuja voidaan ajaa eri suuntiin.

Hukkareissu: Kerro lisää panssarisirotemiinoista, tietoni niistä ovat puutteellisia. Jos sirotepanssarimiina on sellaisen 10x10x10 cm:ä kokoinen paska vai minkä kokoinen se on? Niin eiköhän ne pysty aika hyvin huomaamaan niiltä teiltä niissä vauhdeissa (paitsi pimeässä) johon Pasilla on yleensäkään asiaa?

Erikoiskoulutettu en äkkiä keksi miten pyöräajoneuvon kilpailija olisi telavehje.

Jos haukkuu Pasia paskaksi niin voisi sitten kertoa millä muulla samanlaisella ajoneuvolla voi ajaa samoissa maastoissa kuin mitä pitää Pasiin puutteena
 
commando kirjoitti:
Suojaisihan esim. BTR-50 tyyppinen ajoneuvokin noilta panssarisirotemiinoilta? Lisäksi se liikkuisi maastossa paremmin, olisi siluetiltaan ja mitoiltaan pienempi ja onko merkitystä voidaanko asvalttitiellä ajaa marssi esim. 50 vai 80 km/h?

Itse asiassa miinasuojan kannalta kuljetuspanssarivaunut ja muut kevyet tela-ajoneuvot voivat olla aika paljon huonompia kuin pyörä-ajoneuvot. Niissä kun runko on laatikkomainen, pohja sileä ja matalalla niin räjähdyspaine ei pääse samalla tavalla purkautumaan kuin pyöräajoneuvoissa, joiden pohja on korkeammalla ja miina todennäköisimmin laukeaa pyörän alla eli paikassa jossa sitä tyhjää tilaa on reilusti (kun se pyörä hajoaa/irtoaa ja sitoo siten osan tehoista itseensä).

Telavehkeet ovat aivan muista syistä kuin miinasuojan takia mainioita taistelukentällä, jos olisit vaan laittanut BTR-50:n tilalle esim MT-LBV:n. Näillähän niitä moottoroituja taisteluosastoja varustellaan, mutta niitä ei millään riitä niin paljoa kuin tarve olisi. MT-LBV on kokonaisuutena parempi kuin Pasi, mutta Pasi on parempi kuin pakko-otetut siviiliautot tai polkupyörät.
 
Kyllä se Pasi saa nyt Herroille luvan välttää. On se ainakin vähän taistelunkestävämpi kuin Avian vuokravolkkari.
 
commando kirjoitti:
SJ: no onko Pasinkaan tarkoitus olla mikään pitkän matkan taksi? Tod. näk. ei koska eihän niitä riitä siihen hommaan vaan pitemmät matkat on siirryttävä muilla ajoneuvoilla.

Paseilla, AMV:llä, kuorma-autoilla varustetulla joukolla ei ole mitään ongelmaa siirtyä perustamisvaruskunnasta täysin omin voimin minne päin Suomea tahansa +80km/h, tela-ajoneuvoilla se onnistuu köytännössä vain KarPr:lta oletetulle toiminta alueelle. Eihän se Pasi mikään edestakaisin suhaava linjuri ole millä syötetään ukkoja jatkuvana virtana eteen, ne on varattu tietyille joukoille ryhmien ajoneuvoiksi ihan samaan tapaan kuin rynnäkkövaunutkin.

commando kirjoitti:
Myöskin on vähän kyseenalaista mikä on se ns. taistelukentän taksin toiminta-alue. Suojaisihan esim. BTR-50 tyyppinen ajoneuvokin noilta panssarisirotemiinoilta? Lisäksi se liikkuisi maastossa paremmin, olisi siluetiltaan ja mitoiltaan pienempi ja onko merkitystä voidaanko asvalttitiellä ajaa marssi esim. 50 vai 80 km/h?

Tela-ajoneuvoilla ei ole todellakaan suotavaa alkaa ajelemaan mitään 3-numeroisia km siirtymiä, mitä enemmän marssi km kertyy sitä tod.näk. muodostuvat kalustorikot. Telavehkeet vaativat joka tapauksessa huollolta enemmän resursseja joka saralla. Ei mitään järkeä laitttaa porukkaa teloille jos tarkoitus on jalkautua ennen viholliskosketusta ja tiestöä on käytössä siten kun Etelä-Suomessa tänä päivänä ainakin on.


commando kirjoitti:
Myöskin itse tehdyt tiet ovat siinä mielessä kysymysmerkki että mikä estää valtiota jolla on ilmaylivoima, satelliitteja yms. iskemästä myös pioneerien rakentamille teille? Ne tietähän eivät ihan hetkessä synny? Lisäksi paljon pienempiä raivauksia ja tasoituksia tarvitsisi tehdä telaketjuajoneuvolle. Jos taas tehdään teitä kuorma-autoille niin siinä kyllä menee aikaa aika runsaasti mutta silloin jopa Pasi ei jää kiinni. Onko sitten mitään järkeä tehdä teitä paseille? Onko se enää ns. taksitoimintaa ja nopeaa joukkojen siirtoa jos sitä varten pitää rakentaa tiet eli ainakin minimissään katkaista puut edestä ja tehdä kierrot upottaville maastokohdille?

Tämä on ihan turhaa jauhamista -> tiestö mökki/metsäautoteineen ei lopu tänä päivänä etelästä kesken! Vähintään peltoja pitkin päästään reippaasti oikomaan aukeilta/tie alueilta toisille.
 
Susitaival kirjoitti:
MT-LBV on kokonaisuutena parempi kuin Pasi, mutta Pasi on parempi kuin pakko-otetut siviiliautot tai polkupyörät.

Riippuu vähän siitä millaisessa maastossa on tarkoitus toimia ja kuinka paljon pitkiä siirtymisiä on luvassa, jos Ruotsaliset olisivat myyneet samaan rahaan yhtä hyväkuntoisia Paseja, ja meidän Psh74:set olisi jo romutusvalmiita teknisesti, niin meillä olisi tod.näk. Paseihin ja 122H+maastokuorkkeihin pohjautuvat moot. tst-osastot.

MtLb kalustolla on puolensa ja se liittyy sen erityisen hyvän maastoliikkuvuuden suomiin reitin valinnan mahdollisuuksiin ja sitä kautta taktisiin yllätyksiin. Kevyenäkin joukkona se on kuitenkin oleellisesti Pasi/kuorma-auto tst-osastoa raskaammin huollettava ja sidottu tiukemmin alueelle jonne se laveteilla keskitysvaiheessa pudotetaan.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Susitaival kirjoitti:
MT-LBV on kokonaisuutena parempi kuin Pasi, mutta Pasi on parempi kuin pakko-otetut siviiliautot tai polkupyörät.

Riippuu vähän siitä millaisessa maastossa on tarkoitus toimia ja kuinka paljon pitkiä siirtymisiä on luvassa, jos Ruotsaliset olisivat myyneet samaan rahaan yhtä hyväkuntoisia Paseja, ja meidän Psh74:set olisi jo romutusvalmiita teknisesti, niin meillä olisi tod.näk. Paseihin ja 122H+maastokuorkkeihin pohjautuvat moot. tst-osastot.

MtLb kalustolla on puolensa ja se liittyy sen erityisen hyvän maastoliikkuvuuden suomiin reitin valinnan mahdollisuuksiin ja sitä kautta taktisiin yllätyksiin. Kevyenäkin joukkona se on kuitenkin oleellisesti Pasi/kuorma-auto tst-osastoa raskaammin huollettava ja sidottu tiukemmin alueelle jonne se laveteilla keskitysvaiheessa pudotetaan.

Paljollakohan Länsirannan pojat pyytäs Paseistaan
 
Back
Top