Miehistön kuljetus

Onko ko. vaunujen pakko jurnottaa siirretyn joukon vieressä parkkipaikalla vai eikö sitä ajoneuvoa voi käyttää, kun edellinen joukko on siirretty? Tuntuisi, että moneen tehtävään riittää hyvin, kun saa Pasin kyydin pisteeseen b, Pasi jättää joukon ja hakee uuden satsin taistelijoita ja roudaa sen pisteeseen c. Kun en tunne tätä aihetta, niin miten on? Meikäläisissä joukoissa on paljon väkeä, joiden käyttötapa ainakin sallisi tällaisen heiluriliikenteen, se olisi eri juttu, jos joukkojen tehtävä olisi vaan puskea kohti jotain tavoitetta. Täh?
 
baikal kirjoitti:
Onko ko. vaunujen pakko jurnottaa siirretyn joukon vieressä parkkipaikalla vai eikö sitä ajoneuvoa voi käyttää, kun edellinen joukko on siirretty? Tuntuisi, että moneen tehtävään riittää hyvin, kun saa Pasin kyydin pisteeseen b, Pasi jättää joukon ja hakee uuden satsin taistelijoita ja roudaa sen pisteeseen c. Kun en tunne tätä aihetta, niin miten on? Meikäläisissä joukoissa on paljon väkeä, joiden käyttötapa ainakin sallisi tällaisen heiluriliikenteen, se olisi eri juttu, jos joukkojen tehtävä olisi vaan puskea kohti jotain tavoitetta. Täh?

No tietenkään prikaatia ei voi kuskata joukkue kerrallaan tai se tuhottaisiin joukkue kerrallaan, joten pitää niitä ajoneuvoja olla tarpeeksi kuljettamaan kokonaisia osastoja. Lisäksi pitää muistaa, että matka pisteestä a pisteeseen b vie aikaa ja se toinen reissu veisi tuplasti aikaa, kun ajetaan BAB reitti. Mutta kai se olisi mahdollista lainata jo toiminta-alueella olevilta joukoilta näiden kulkupelit ja siirtää toinen porukka vahvistamaan.
 
commando kirjoitti:
Silloin kun pasit suunniteltiin oli meillä myös 500 000 miehen reservi ja osa terävintä kärkeä sotki polkupyörillä eteenpäin. Jos taistelutapa muuttuu pitää myös kaluston muuttua vastaamaan taktiikkaa. Ei voida olettaa että pasilla ja traktorilla peräkärryllä varustettuna ajatetaan ryhmä 2 km:n päähän viholliskosketuksesta ja aletaan valaisemaan taivasta valopistoolilla ja ampumaan tähdyttyjä kertalaukauksia pystykorvalla (kuten ennen DDR-kauppoja) valmiiksi kaivetuista ja raivatuista asemista.

Takseja on ihan oikeasti käytetty, pariisilaiset taksikuskit kyyditsivät miehiä linjaa 1. ms:ssa ja tämä osaltaan pysäytti saksalaisten etenemisen ja muutti koko länsirintaman asemasodaksi.

Tietyissä tilanteissa kuljteskomppania/pataljoona voisi olla hyväkin ratkaisu.

Vihollinen alkaa olla jo Kajaanissa. Kainuun alueelliset taistelijat pääsevät koukkaamaan kivasti tekoilla pitkin korpia jonnekkin Vuosankatien varteen.

1. Voitaisiinko teka-kuljetuskomppanialla siirtää perässä huoltoa ja lisää taistelijoita paikalle

2. Vai rämpivätkö huolto ja lisätaistelijat pitkin korpia kävellen/hiihtäen paikalle.
 
Hande kirjoitti:
Tällä hetkellä valmiusprikaatit ja rannikkojoukot sitovat hiukan yli 300 Pasia, joten pääkaupunkiin ja alueellisille joukoille jää luokkaa 150 kpl. Sillä varustaisi kolme perinteistä jääkäripataljoonaa, joka on selkeästi alueellista tst-osatoa köykäisempi kokoonpano. Pääkaupungin puolustajillekin on kuitenkin varattu jonkinmoinen määrä Paseja, joten nykykokoonpanoilla jatkettaessa Pasi on alueellisten joukkojen puolella lähinnä kuriositeetti. Kalustoa riittäisi ehkä yhden alueellisen tst-osaston tarpeiksi. Laajempi käyttö on mahdollista vasta kun Porin jääkäriprikaatista on ensin luovuttu.

Ei ole köyhällä paljoa vermeitä.

Porin Prikaatin ainot toivo on se että Patria saa myytyä pakolla 60 kpl. NG-AMW vaunuja mainostarkoituksessa.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Vihollinen alkaa olla jo Kajaanissa. Kainuun alueelliset taistelijat pääsevät koukkaamaan kivasti tekoilla pitkin korpia jonnekkin Vuosankatien varteen.
Vihollisen ilmavoimat huomaavat tuon ja pommittavat paskaksi. Ilmatorjuntaahan noilla ei ole yhtään, joten paha pistää vastaankaan mitenkään. Mikäli moinen poppoo pääsisi perille, sillä olisi vastassa joka tapauksessa panssarivaunuja ja rynnäkkövaunuja. Voihan niitä koettaa apilaksilla ja muutamalla nlawilla räiskiä, mutta jalkaväkihyökkäys panssareita vastaan on aikalailla murhaa. Mikäli saisivat jonkun läntin sieltä haltuunsa, niin vihollinen voi nopsaan hurauttaa paikalle reserviensä kanssa tms. jahka on täräyttänyt täyslaidallisen tykistöllään ensin päälle.

Otetaan nyt se lusikka kauniiseen käteen vaan ja myönnetään tosiasiat.

Jos olisi edes lähi-it:t kunnossa niin voisi päästä edes teoriassa kohteen läheisyyteen tai jopa sinne asti. Jos olisi älyammusta ja kauaskantoista tykistöä, voisi murjoa vihollisen asemia ja vaunuja mukavasti ennen pääiskua. Jos olisi kunnon pst ja miinasysteemit, voisi jopa ehkä pitää aluetta vihollisen kiusana osittain hallussa tovin aikaa. Mutta kun ei ole niin ei ole.
 
Lusikoista puheenollen.. Venäläisten todelliset intressit Suomen pusikkojen valtaamiseen, lienevät tällähetkellä arvoltaan nolla. Jos matkailua ja rahanpesunvuoksi ostettuja tontteja, kiinteistöjä ja yrityksiä ei lasketa.
 
hessukessu kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Vihollinen alkaa olla jo Kajaanissa. Kainuun alueelliset taistelijat pääsevät koukkaamaan kivasti tekoilla pitkin korpia jonnekkin Vuosankatien varteen.
Vihollisen ilmavoimat huomaavat tuon ja pommittavat paskaksi. Ilmatorjuntaahan noilla ei ole yhtään, joten paha pistää vastaankaan mitenkään. Mikäli moinen poppoo pääsisi perille, sillä olisi vastassa joka tapauksessa panssarivaunuja ja rynnäkkövaunuja. Voihan niitä koettaa apilaksilla ja muutamalla nlawilla räiskiä, mutta jalkaväkihyökkäys panssareita vastaan on aikalailla murhaa. Mikäli saisivat jonkun läntin sieltä haltuunsa, niin vihollinen voi nopsaan hurauttaa paikalle reserviensä kanssa tms. jahka on täräyttänyt täyslaidallisen tykistöllään ensin päälle.

Otetaan nyt se lusikka kauniiseen käteen vaan ja myönnetään tosiasiat.

Jos olisi edes lähi-it:t kunnossa niin voisi päästä edes teoriassa kohteen läheisyyteen tai jopa sinne asti. Jos olisi älyammusta ja kauaskantoista tykistöä, voisi murjoa vihollisen asemia ja vaunuja mukavasti ennen pääiskua. Jos olisi kunnon pst ja miinasysteemit, voisi jopa ehkä pitää aluetta vihollisen kiusana osittain hallussa tovin aikaa. Mutta kun ei ole niin ei ole.

Tarvitaan siis Atomi Tykki Pattereita. :lanssi:
 
hessukessu kirjoitti:
Vihollisen ilmavoimat huomaavat tuon ja pommittavat paskaksi. Ilmatorjuntaahan noilla ei ole yhtään, joten paha pistää vastaankaan mitenkään. Mikäli moinen poppoo pääsisi perille, sillä olisi vastassa joka tapauksessa panssarivaunuja ja rynnäkkövaunuja. Voihan niitä koettaa apilaksilla ja muutamalla nlawilla räiskiä, mutta jalkaväkihyökkäys panssareita vastaan on aikalailla murhaa. Mikäli saisivat jonkun läntin sieltä haltuunsa, niin vihollinen voi nopsaan hurauttaa paikalle reserviensä kanssa tms. jahka on täräyttänyt täyslaidallisen tykistöllään ensin päälle.

Otetaan nyt se lusikka kauniiseen käteen vaan ja myönnetään tosiasiat.

Jos olisi edes lähi-it:t kunnossa niin voisi päästä edes teoriassa kohteen läheisyyteen tai jopa sinne asti. Jos olisi älyammusta ja kauaskantoista tykistöä, voisi murjoa vihollisen asemia ja vaunuja mukavasti ennen pääiskua. Jos olisi kunnon pst ja miinasysteemit, voisi jopa ehkä pitää aluetta vihollisen kiusana osittain hallussa tovin aikaa. Mutta kun ei ole niin ei ole.

Osittain OT:

Muuten ymmärrän murheesi hessu, mutta mikä meidän pst:ssä ja miinoissa on mielestäsi vikana?

Kamaa on reilusti (varsinkin miinoja), ja meidän maaston ampumamatkoille NLAW:n kantama riittää. NLAW:ta on/tulee olemaan alueellisten komppaniassa 18 kpl, kyllä se yhdessä 450 milliä läpäisevien uusien KESsien, tellujen, pohjamiinojen ja muutaman kohteeseen yltävän 122 mm kranaatin kanssa tekee jo gutaa kovalle panssarikärjellekin. Meillä on siis nyt/lähitulevaisuudessa tilanne jossa jokaisessa alueellisten jalkaväkikomppaniassa on orgaaniseen kalustoon kuuluvia panssarintorjuntaohjuksia. Ei sellaisesta tilanteesta olisi vielä muutama vuosi sitten uskaltanut edes uneksia. Ovat vieläpä selässä kulkevia eli niitä on pirun hankala vihulaisen tuhota kaikkia ilmasta käsin. Samaten jos heko sattuu liian lähelle, NLAW:lla on ihan luvallista yrittää sitäkin. Osuessaan tottelee varmasti.

Samoin tosiaan uusi KES muuttaa peliä siten että väline, jolla ennen ammuskeltiin bemareita, on nyt oikeasti vaarallinen raskaille tstvaunuillekin.

Ei meidän pst ole ikinä ollut niin hyvässä kuosissa kuin nyt. Pitkäkantamaisen tykistön ja lähi-it:n osalta yhdyn huoleesi mutta toivo elää... :a-rolleyes:
 
hessukessu kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Vihollinen alkaa olla jo Kajaanissa. Kainuun alueelliset taistelijat pääsevät koukkaamaan kivasti tekoilla pitkin korpia jonnekkin Vuosankatien varteen.
Vihollisen ilmavoimat huomaavat tuon ja pommittavat paskaksi. Ilmatorjuntaahan noilla ei ole yhtään, joten paha pistää vastaankaan mitenkään. Mikäli moinen poppoo pääsisi perille, sillä olisi vastassa joka tapauksessa panssarivaunuja ja rynnäkkövaunuja. Voihan niitä koettaa apilaksilla ja muutamalla nlawilla räiskiä, mutta jalkaväkihyökkäys panssareita vastaan on aikalailla murhaa. Mikäli saisivat jonkun läntin sieltä haltuunsa, niin vihollinen voi nopsaan hurauttaa paikalle reserviensä kanssa tms. jahka on täräyttänyt täyslaidallisen tykistöllään ensin päälle.

Otetaan nyt se lusikka kauniiseen käteen vaan ja myönnetään tosiasiat.

Jos olisi edes lähi-it:t kunnossa niin voisi päästä edes teoriassa kohteen läheisyyteen tai jopa sinne asti. Jos olisi älyammusta ja kauaskantoista tykistöä, voisi murjoa vihollisen asemia ja vaunuja mukavasti ennen pääiskua. Jos olisi kunnon pst ja miinasysteemit, voisi jopa ehkä pitää aluetta vihollisen kiusana osittain hallussa tovin aikaa. Mutta kun ei ole niin ei ole.

Tuota tuota

Kun katsoo Vuosanka highwayta ja siitä matkaa Kajaaniin niin puhutaan noin 120 km korpimaaston taivaltamisesta.

Siinä on siis noin 240 km suojattavaa sivustaa.

Näin ollen en ihan heti usko että siellä olisi katkeamaton rivi panssarivaunuja kummallakin puolen maantietä ajettuna vartiointiin.

Kyllä sinne väliin mahtuu helposti jokunen ukko tulpaksi Äiti Venäjän ja isänmaallisen sodan sankareiden väliin.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Vihollinen alkaa olla jo Kajaanissa. Kainuun alueelliset taistelijat pääsevät koukkaamaan kivasti tekoilla pitkin korpia jonnekkin Vuosankatien varteen.
Vihollisen ilmavoimat huomaavat tuon ja pommittavat paskaksi. Ilmatorjuntaahan noilla ei ole yhtään, joten paha pistää vastaankaan mitenkään. Mikäli moinen poppoo pääsisi perille, sillä olisi vastassa joka tapauksessa panssarivaunuja ja rynnäkkövaunuja. Voihan niitä koettaa apilaksilla ja muutamalla nlawilla räiskiä, mutta jalkaväkihyökkäys panssareita vastaan on aikalailla murhaa. Mikäli saisivat jonkun läntin sieltä haltuunsa, niin vihollinen voi nopsaan hurauttaa paikalle reserviensä kanssa tms. jahka on täräyttänyt täyslaidallisen tykistöllään ensin päälle.

Otetaan nyt se lusikka kauniiseen käteen vaan ja myönnetään tosiasiat.

Jos olisi edes lähi-it:t kunnossa niin voisi päästä edes teoriassa kohteen läheisyyteen tai jopa sinne asti. Jos olisi älyammusta ja kauaskantoista tykistöä, voisi murjoa vihollisen asemia ja vaunuja mukavasti ennen pääiskua. Jos olisi kunnon pst ja miinasysteemit, voisi jopa ehkä pitää aluetta vihollisen kiusana osittain hallussa tovin aikaa. Mutta kun ei ole niin ei ole.

Tuota tuota

Kun katsoo Vuosanka highwayta ja siitä matkaa Kajaaniin niin puhutaan noin 120 km korpimaaston taivaltamisesta.

Siinä on siis noin 240 km suojattavaa sivustaa.

Näin ollen en ihan heti usko että siellä olisi katkeamaton rivi panssarivaunuja kummallakin puolen maantietä ajettuna vartiointiin.

Kyllä sinne väliin mahtuu helposti jokunen ukko tulpaksi Äiti Venäjän ja isänmaallisen sodan sankareiden väliin.

Jep. Perättäisiä, toisiaan seuraavia tuliylläköitä, liikkeen katkaisuja ja huoltokuljetuksien yllättäviä räjähtämisiä. Vauhti loppuu kolonnan kärjeltä väistämättä. Vrt. case Pyhältö.
 
Samses kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Vihollinen alkaa olla jo Kajaanissa. Kainuun alueelliset taistelijat pääsevät koukkaamaan kivasti tekoilla pitkin korpia jonnekkin Vuosankatien varteen.
Vihollisen ilmavoimat huomaavat tuon ja pommittavat paskaksi. Ilmatorjuntaahan noilla ei ole yhtään, joten paha pistää vastaankaan mitenkään. Mikäli moinen poppoo pääsisi perille, sillä olisi vastassa joka tapauksessa panssarivaunuja ja rynnäkkövaunuja. Voihan niitä koettaa apilaksilla ja muutamalla nlawilla räiskiä, mutta jalkaväkihyökkäys panssareita vastaan on aikalailla murhaa. Mikäli saisivat jonkun läntin sieltä haltuunsa, niin vihollinen voi nopsaan hurauttaa paikalle reserviensä kanssa tms. jahka on täräyttänyt täyslaidallisen tykistöllään ensin päälle.

Otetaan nyt se lusikka kauniiseen käteen vaan ja myönnetään tosiasiat.

Jos olisi edes lähi-it:t kunnossa niin voisi päästä edes teoriassa kohteen läheisyyteen tai jopa sinne asti. Jos olisi älyammusta ja kauaskantoista tykistöä, voisi murjoa vihollisen asemia ja vaunuja mukavasti ennen pääiskua. Jos olisi kunnon pst ja miinasysteemit, voisi jopa ehkä pitää aluetta vihollisen kiusana osittain hallussa tovin aikaa. Mutta kun ei ole niin ei ole.

Tuota tuota

Kun katsoo Vuosanka highwayta ja siitä matkaa Kajaaniin niin puhutaan noin 120 km korpimaaston taivaltamisesta.

Siinä on siis noin 240 km suojattavaa sivustaa.

Näin ollen en ihan heti usko että siellä olisi katkeamaton rivi panssarivaunuja kummallakin puolen maantietä ajettuna vartiointiin.

Kyllä sinne väliin mahtuu helposti jokunen ukko tulpaksi Äiti Venäjän ja isänmaallisen sodan sankareiden väliin.

Jep. Perättäisiä, toisiaan seuraavia tuliylläköitä, liikkeen katkaisuja ja huoltokuljetuksien yllättäviä räjähtämisiä. Vauhti loppuu kolonnan kärjeltä väistämättä. Vrt. case Pyhältö.

Näin sen minäkin näen.

Ja sitten pääsemme siihen pohdintaani.

Suomella on vain vähän telakuorma-autoja

Teoriassa niitä riittää ehkä muutamia alueellisille joukoille.

Tällaisessa tilanteessa terävin kärki alueellisilla joukoilla suorittaa erittäin hajautettuna siirtymisen tekoilla sopivalle alueelle uran varteen.

Lopulle alueelliselle joukolle olisi olemassa teka-kuljetuskomppania, joka kävisi pistokeikkana heittämässä huoltoa ja uusia ukkoja alueelle. Ja kun keikka on ohitse niin ajetaan taas piilon odottamaan seuraavaa keikkaa.

Sen sijaan että ukot rämpisivät metsiä pitkin sen 100 km.

Jonka jälkeen oltaisiin virkeänä väistelemään ja iskemään uudestaan ja uudestaan.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Samses kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Vihollinen alkaa olla jo Kajaanissa. Kainuun alueelliset taistelijat pääsevät koukkaamaan kivasti tekoilla pitkin korpia jonnekkin Vuosankatien varteen.
Vihollisen ilmavoimat huomaavat tuon ja pommittavat paskaksi. Ilmatorjuntaahan noilla ei ole yhtään, joten paha pistää vastaankaan mitenkään. Mikäli moinen poppoo pääsisi perille, sillä olisi vastassa joka tapauksessa panssarivaunuja ja rynnäkkövaunuja. Voihan niitä koettaa apilaksilla ja muutamalla nlawilla räiskiä, mutta jalkaväkihyökkäys panssareita vastaan on aikalailla murhaa. Mikäli saisivat jonkun läntin sieltä haltuunsa, niin vihollinen voi nopsaan hurauttaa paikalle reserviensä kanssa tms. jahka on täräyttänyt täyslaidallisen tykistöllään ensin päälle.

Otetaan nyt se lusikka kauniiseen käteen vaan ja myönnetään tosiasiat.

Jos olisi edes lähi-it:t kunnossa niin voisi päästä edes teoriassa kohteen läheisyyteen tai jopa sinne asti. Jos olisi älyammusta ja kauaskantoista tykistöä, voisi murjoa vihollisen asemia ja vaunuja mukavasti ennen pääiskua. Jos olisi kunnon pst ja miinasysteemit, voisi jopa ehkä pitää aluetta vihollisen kiusana osittain hallussa tovin aikaa. Mutta kun ei ole niin ei ole.

Tuota tuota

Kun katsoo Vuosanka highwayta ja siitä matkaa Kajaaniin niin puhutaan noin 120 km korpimaaston taivaltamisesta.

Siinä on siis noin 240 km suojattavaa sivustaa.

Näin ollen en ihan heti usko että siellä olisi katkeamaton rivi panssarivaunuja kummallakin puolen maantietä ajettuna vartiointiin.

Kyllä sinne väliin mahtuu helposti jokunen ukko tulpaksi Äiti Venäjän ja isänmaallisen sodan sankareiden väliin.

Jep. Perättäisiä, toisiaan seuraavia tuliylläköitä, liikkeen katkaisuja ja huoltokuljetuksien yllättäviä räjähtämisiä. Vauhti loppuu kolonnan kärjeltä väistämättä. Vrt. case Pyhältö.

Näin sen minäkin näen.

Ja sitten pääsemme siihen pohdintaani.

Suomella on vain vähän telakuorma-autoja

Teoriassa niitä riittää ehkä muutamia alueellisille joukoille.

Tällaisessa tilanteessa terävin kärki alueellisilla joukoilla suorittaa erittäin hajautettuna siirtymisen tekoilla sopivalle alueelle uran varteen.

Lopulle alueelliselle joukolle olisi olemassa teka-kuljetuskomppania, joka kävisi pistokeikkana heittämässä huoltoa ja uusia ukkoja alueelle. Ja kun keikka on ohitse niin ajetaan taas piilon odottamaan seuraavaa keikkaa.

Sen sijaan että ukot rämpisivät metsiä pitkin sen 100 km.

Jonka jälkeen oltaisiin virkeänä väistelemään ja iskemään uudestaan ja uudestaan.

Mihinkäs traktorit jälleen unohtuivat?
 
JOKO kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Samses kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
Vihollisen ilmavoimat huomaavat tuon ja pommittavat paskaksi. Ilmatorjuntaahan noilla ei ole yhtään, joten paha pistää vastaankaan mitenkään. Mikäli moinen poppoo pääsisi perille, sillä olisi vastassa joka tapauksessa panssarivaunuja ja rynnäkkövaunuja. Voihan niitä koettaa apilaksilla ja muutamalla nlawilla räiskiä, mutta jalkaväkihyökkäys panssareita vastaan on aikalailla murhaa. Mikäli saisivat jonkun läntin sieltä haltuunsa, niin vihollinen voi nopsaan hurauttaa paikalle reserviensä kanssa tms. jahka on täräyttänyt täyslaidallisen tykistöllään ensin päälle.

Otetaan nyt se lusikka kauniiseen käteen vaan ja myönnetään tosiasiat.

Jos olisi edes lähi-it:t kunnossa niin voisi päästä edes teoriassa kohteen läheisyyteen tai jopa sinne asti. Jos olisi älyammusta ja kauaskantoista tykistöä, voisi murjoa vihollisen asemia ja vaunuja mukavasti ennen pääiskua. Jos olisi kunnon pst ja miinasysteemit, voisi jopa ehkä pitää aluetta vihollisen kiusana osittain hallussa tovin aikaa. Mutta kun ei ole niin ei ole.

Tuota tuota

Kun katsoo Vuosanka highwayta ja siitä matkaa Kajaaniin niin puhutaan noin 120 km korpimaaston taivaltamisesta.

Siinä on siis noin 240 km suojattavaa sivustaa.

Näin ollen en ihan heti usko että siellä olisi katkeamaton rivi panssarivaunuja kummallakin puolen maantietä ajettuna vartiointiin.

Kyllä sinne väliin mahtuu helposti jokunen ukko tulpaksi Äiti Venäjän ja isänmaallisen sodan sankareiden väliin.

Jep. Perättäisiä, toisiaan seuraavia tuliylläköitä, liikkeen katkaisuja ja huoltokuljetuksien yllättäviä räjähtämisiä. Vauhti loppuu kolonnan kärjeltä väistämättä. Vrt. case Pyhältö.

Näin sen minäkin näen.

Ja sitten pääsemme siihen pohdintaani.

Suomella on vain vähän telakuorma-autoja

Teoriassa niitä riittää ehkä muutamia alueellisille joukoille.

Tällaisessa tilanteessa terävin kärki alueellisilla joukoilla suorittaa erittäin hajautettuna siirtymisen tekoilla sopivalle alueelle uran varteen.

Lopulle alueelliselle joukolle olisi olemassa teka-kuljetuskomppania, joka kävisi pistokeikkana heittämässä huoltoa ja uusia ukkoja alueelle. Ja kun keikka on ohitse niin ajetaan taas piilon odottamaan seuraavaa keikkaa.

Sen sijaan että ukot rämpisivät metsiä pitkin sen 100 km.

Jonka jälkeen oltaisiin virkeänä väistelemään ja iskemään uudestaan ja uudestaan.

Mihinkäs traktorit jälleen unohtuivat?

Traktorit ovat tietysti olemassa ja metsäautoteitä pitkin pääsee kyllä kanssa kulkemaan.

Kuhan leikin ajatuksella kuinka tärkeimpiä osia voisi jeesata ns. paremmalla kalustolla.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Entä miten olis jos mentäisiin hevoisilla?

Älähän koovee heti dissaa. Traktorit eivät ole seksikkäitä. Ne eivät ole tyylikkäitä. Ne eivät aikaansaa hathatfiilistä. Mutta suomalaisessa maastossa, jossa on metsäautoteitä ja uria muutaman sadan metrin tai kauempanakin parin kilsan välein, ne ovat paljon parempi kuin ei mitään.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Entä miten olis jos mentäisiin hevoisilla?

Näkisin varsinkin kesällä käyttöä myös hevosille. Ympäröivästä luonnosta käyttövoimansa saava kulkupeli olisi osalle joukoista kätevä. Huoltotarve olisi pieni ja liikkuvuus hyvä. Ei sen varaan kannata mitään rakentaa, eikä organisaation resursseja uhrata asian valmisteluun, mutta paikallisjoukkojen kannattaa ottaa tielle osuneet hevoset käyttöön.

gis-with-donkey-afghanistan-061809jpg-02e7a1a6f81b846b_large.jpg
 
JOKO kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Entä miten olis jos mentäisiin hevoisilla?

Näkisin varsinkin kesällä käyttöä myös hevosille. Ympäröivästä luonnosta käyttövoimansa saava kulkupeli olisi osalle joukoista kätevä. Huoltotarve olisi pieni ja liikkuvuus hyvä. Ei sen varaan kannata mitään rakentaa, eikä organisaation resursseja uhrata asian valmisteluun, mutta paikallisjoukkojen kannattaa ottaa tielle osuneet hevoset käyttöön.

gis-with-donkey-afghanistan-061809jpg-02e7a1a6f81b846b_large.jpg

Hevosissa on se vika että se vaatisi henkilön joka osaa huoltaa sitä.

Pelkkä ruokkiminen ei riittäisi hevoskuskille
 
Tuo ajatus tekojen tms. käyttämisestä "takseina" alueellisille joukoille on kieltämättä mielenkiintoinen. Niinno, ei kait kaikilla joukoilla kaikkialla tarvitse hyvää kuljetuskalustoa olla koukkauksia jne. varten, kun tarvitsevat useinmiten vaan jotain kalustoa kamojensa ja äijiensä siirtelyyn teitä pitkin ja huollon järjestelyyn. Eikö hyvin voisi olla 1/4 kuljetuskalustosta tuommoista hyvälaatuista teko/mtlb/pasi-kamaa ja loput sitten ottoteitse otettuja kuorma-autoja ja pakuja jne. Eli siis niin, että kaikilla joukoilla olisi rivivahvuinen kuljetuskalusto ottoteitse ja sitten olisi siihen "päälle" se 1/4 esimerkiksi parempilaatuista kamaa käytössä. Tarpeen vaatiessa sitten sillä kamalla kuskattaisiin ne olennaisimmat joukot painopistealueella kohteeseen (ja hyvällä tuurilla haettaisiin ja kuskattaisiin toinenkin poppoo kohteisiinsa vielä). Tällöin esim. ko. vekottimien huolto voitaisiin aina hoitaa keskitetysti ammattilaisten toimesta ja kuitenkin kaikilla joukoilla olisi kuljetuskamat omasta takaa joka tapauksessa, eikä kaikille tarvitsisi hommata omia tekoja/mtlb/paseja.

Erilliset kuljetuskomppaniat jne.? Onko vanhakantaista ajattelua?
 
Back
Top