Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
PJ85 kirjoitti:
Joo-o, jos tuo pasien määrä olisi saavutettu, niin ei olisi pulmaa mistä ottaa alueellisille ajoneuvoja. Saataisiin 20-30 paseilla liikkuvaa taisteluosastoa, eli varsin kunnioitettava määrä.

Noh haaveissa vain...

Jatkokysymyksenä esitettäköön, olikohan joskus mitään aikeita jatkaa yhdenkään Jpr90:n elinkaarta Jpr05:n rinnalla? Eli oltaisiin modernisoitu viestikalustoa, jaettu uudempaa pst-aseistusta ym.

Joskus on näkynyt joissain julkaisuissa

- 3 valmiusprikaatia
- 2 jääkäriprikaatia jne.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
PJ85 kirjoitti:
Joo-o, jos tuo pasien määrä olisi saavutettu, niin ei olisi pulmaa mistä ottaa alueellisille ajoneuvoja. Saataisiin 20-30 paseilla liikkuvaa taisteluosastoa, eli varsin kunnioitettava määrä.

Noh haaveissa vain...

Jatkokysymyksenä esitettäköön, olikohan joskus mitään aikeita jatkaa yhdenkään Jpr90:n elinkaarta Jpr05:n rinnalla? Eli oltaisiin modernisoitu viestikalustoa, jaettu uudempaa pst-aseistusta ym.

Joskus on näkynyt joissain julkaisuissa

- 3 valmiusprikaatia
- 2 jääkäriprikaatia jne.

Vuoden 2004 selontekoa laadittaessa kaavailtiin vielä yhden ps-prikaatin ja neljän jääkäriprikaatin kehittämistä ja säilyttämistä 2010-luvulle. Sitten tapahtui jotain, rahat hävisivät vaikka budjettia ei leikattu ja julkistettiin päätös mm. em-prikaatien kaluston pääosan sulattamisesta. Ja nuo viisi prikaatia olisivat siis säilyneet valmiusprikaatien rinnalla.

Kaksi jääkäriprikaatia toki säilyi tuolta leikkaukselta, mutta ne ovat saaneet hiljalleen hiipua kaluston poistuessa ilman korvaavia hankintoja. Näin ne ovataikoja sitten menettäneet syömähampaansa, pst-ja it-kyvyn. PKARJPR kokee nyt luonnollisen poistuman varuskuntansa myötä ja LAPJPR menee myös luiskaan. Vähät tekat tarvitaankin jatkossa alueellisille joukoille KAIJPR:n lisäksi.
 
Hande kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
PJ85 kirjoitti:
Joo-o, jos tuo pasien määrä olisi saavutettu, niin ei olisi pulmaa mistä ottaa alueellisille ajoneuvoja. Saataisiin 20-30 paseilla liikkuvaa taisteluosastoa, eli varsin kunnioitettava määrä.

Noh haaveissa vain...

Jatkokysymyksenä esitettäköön, olikohan joskus mitään aikeita jatkaa yhdenkään Jpr90:n elinkaarta Jpr05:n rinnalla? Eli oltaisiin modernisoitu viestikalustoa, jaettu uudempaa pst-aseistusta ym.

Joskus on näkynyt joissain julkaisuissa

- 3 valmiusprikaatia
- 2 jääkäriprikaatia jne.

Vuoden 2004 selontekoa laadittaessa kaavailtiin vielä yhden ps-prikaatin ja neljän jääkäriprikaatin kehittämistä ja säilyttämistä 2010-luvulle. Sitten tapahtui jotain, rahat hävisivät vaikka budjettia ei leikattu ja julkistettiin päätös mm. em-prikaatien kaluston pääosan sulattamisesta. Ja nuo viisi prikaatia olisivat siis säilyneet valmiusprikaatien rinnalla.

Kaksi jääkäriprikaatia toki säilyi tuolta leikkaukselta, mutta ne ovat saaneet hiljalleen hiipua kaluston poistuessa ilman korvaavia hankintoja. Näin ne ovataikoja sitten menettäneet syömähampaansa, pst-ja it-kyvyn. PKARJPR kokee nyt luonnollisen poistuman varuskuntansa myötä ja LAPJPR menee myös luiskaan. Vähät tekat tarvitaankin jatkossa alueellisille joukoille KAIJPR:n lisäksi.

Jotenkin näinhän se menikin.

Itsehän olen nähnyt märkiä unia vähän samanlaisesta tilanteesta

1 panssariprikaatia
2 mekanisoitua taisteluosastoa
3 valmiusprikaatia (joista 2 kpl. mekanisoituja)
4 jääkäriprikaatia
6 alueellista taisteluryhmää.

Tiedän että tuollaiseen ei ole mitään valmiutta.

Mutta 2004 selonteonmukaiseen kai olisi pitänyt olla taloudellinen valmius
 
4 panssariprikaatia + 8 jääkäriprikaatia sen olla pitää. Loput sitten taisteluryhminä- ja osastoina. Ynnä tietty isohkot paikallisjoukot. Mutta haaveilla saa...
 
Mitähän tuolla oikein paljastetaan, päivitetty AMV?

Patria launches a new vehicle concept at DSEI 2013 in London
Patria is a forerunner of the armoured wheeled vehicles and will launch a new vehicle concept at DSEI 2013 in London in September 10th-13th 2013. See the great heritage of the Armoured Wheeled Vehicles by Patria, on which this new vehicle concept is based on.
 
Last edited by a moderator:
Patria sitten julkaisi sen uuden kuljetusvaunun..
10.9.2013
Patria esitteli uuden panssariajoneuvon DSEI 2013 -näyttelyssä

Patria AMV on panssaroitujen 8x8 ajoneuvojen markkinajohtaja. Tämän menestyksekkään ajoneuvon pohjalta on rakennettu uusi panssariajoneuvokonsepti, joka nostaa panssaroidun ajoneuvon suorituskyvyn uudelle tasolle vastaamaan asiakkaiden tulevaisuuden tarpeita.

Patria esittelee DSEI 2013 -näyttelyssä Lontoossa alansa huippua edustavan uuden panssaroidun pyöräajoneuvokonseptin. Konseptin arkkitehtuuri perustuu Patria AMV:n menestykselliseen ratkaisuun, pitkäaikaiseen osaamiseen ja todellisissa taistelukenttätilanteissa hankittuun kokemukseen. Patria AMV on viimeisen vuosikymmenen ajan ollut nykyaikaisten panssaroitujen 8x8 pyöräajoneuvojen kiistaton markkinajohtaja. Patria on tehnyt tänä ajanjaksona sopimukset lähes 1400 ajoneuvosta seitsemään maahan.
Ainutlaatuisia ominaisuuksia:

Patrialla on vuosikymmenten kokemus panssaroiduista pyöräajoneuvoista. Patria kehittää tuotteitaan jatkuvasti soveltaen niissä uusinta, luotettavaksi koettua teknologiaa. Uudessa ajoneuvokonseptissa on useita ainutlaatuisia ominaisuuksia, kuten:
Modulaarisuus – se on rakenteeltaan modulaarinen ajoneuvo. Tämä mahdollistaa joustavasti ajoneuvon varustelun erityyppisiin asiakastarpeisiin.
Kantokyky – 13 tonnin hyötykuorma ajoneuvon painon ollessa 30 tonnia tarjoaa erinomaisen kapasiteetin maastoliikkuvuuden lisäksi.
Ylivoimainen suorituskyky – siinä on entistä suorituskykyisempi voimalinja yhdistettynä uuteen integroituun maastonhallintajärjestelmään.
Lisäsuojaus tulevaisuuden tarpeisiin – Modulaariset suojaratkaisut ovat joustavasti päivitettävissä asiakaskohtaisesti erilaisiin uhkiin.
Tulivoima – uusi alusta on ihanteellinen jopa 120 mm:n asejärjestelmille, kuten Patria Nemo 120 mm -kranaatinheitinjärjestelmälle.
Valmius 21 vuosituhannen sotilaille – Uudessa konseptissa on huomioitu kasvava sähköenergian tarve, kuten myös sotilaiden tarve liittyä ajoneuvon kautta eri järjestelmiin. Ergonomia on suunniteltu vastaamaan tulevaisuuden puolustusvoimien järjestelmien vaatimuksia.

Uudella ajoneuvokonseptilla Patria tarjoaa parhaat ja kustannustehokkaimmat ratkaisut asiakkaiden tulevaisuuden tarpeisiin. Nyt esitellyn ajoneuvokonseptin laajamittainen testaus jatkuu DSEI-näyttelyn jälkeen.

“Uusi ajoneuvokonsepti on erittäin korkeat vaatimukset täyttävä huipputuote. Se perustuu Patrian vankkaan kokemukseen ja on esimerkki Patrian vahvasta sitoutumisesta vastaamaan kasvavia asiakastarpeita panostamalla huipputuotteiden kehittämiseen ja tuotteiden koko elinkaaren aikaiseen tukeen. Panostaminen ainutlaatuiseen teknologiseen osaamiseemme on avainkilpailuetumme myös tulevaisuudessa. Uusi ajoneuvokonsepti tarjoaa parhaan kokonaissuorituskyvyn suhteessa asiakkaan tekemään investointiin, painottaa Seppo Seppälä, liiketoimintajohtaja, Patria Land Systems ja Land Services.

Lisätietoja

Seppo Seppälä, liiketoimintajohtaja, Patria Land Systems ja Land Services, puh. 040 869 2680, [email protected]

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patrian omistavat Suomen valtio (73,2 %), ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V. (26,8 %).
www.patria.fi
http://patria.fi/fi/uutiset/tiedotteet/patria+esitteli+uuden+panssariajoneuvon+dsei+2013+-nayttelyssa.html

Tässä brosyyri, jos ei muualta löydy.

http://patria.mediabank.fi/en/material/download/9001

Tuosta tornista voisi joku tietävä kertoa? Kenen tuote?
Kuva alla: (iso resoluutio)
http://patria.mediabank.fi/en/material/download/8991
 
Paino on kasvanut aika monta tonnia.

RbYXmJe.jpg

Patria has decades of experience in armoured wheeled vehicles and the products are under continuous development and fitted with the latest technology. The new vehicle concept has many unique features e.g.

Flexibility through modularity – It has a modular vehicle architecture allowing easy adaptation to various roles and providing built-in growth potential for future customer requirements.

Payload efficiency – 13 ton payload at 30 ton gross vehicle weight provides the needed payload capacity without sacrificing the off-road mobility.

Superior performance – Based on combat proven solution with upgraded power line and a new integrated terrain control system.

Protected future – Modular, tailorable protection solutions match the threats and can also be easily upgraded in the future.

Firepower to match – It is an ideal platform for weapon systems up to 120 mm including also Patria Nemo 120 mm mortar system.

Ready for 21st century soldier – Electrical power output, connectivity and ergonomics are designed for the needs of future soldier systems.
 
JOKO kirjoitti:
Miksi etummaisen renkaan pölykapselista törröttää ratas?

On varmaankin astin "lauta" kiipeämistä varten...
 
Mikäs torni tuossa vaunussa on? Mahtaako tuollaiset kabiinista syöttävät järjestelmät olla paljonkin kalliimpia noihin katolla oleviin kannuihin nähden... Hirvittää aina ajatella että jonkun olisi mentävä sinne kannua vaihtamaan... Näyttää muutoinkin ihan hyvältä peliltä.
 
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/pasimiehistovaunuille+jatkoaikaa+suurremontilla++leopardien+kayttoa+vahennetaan/a925476

Tomi Savolainen, 30.8.2013, 7:31 .
Pasi-miehistövaunuille jatkoaikaa suurremontilla - Leopardien käyttöä vähennetään

Puolustusvoimien vanhimpien Pasien täysremontti alkaa ensi vuonna. Maavoimat selvittää parhaillaan, miten suuren uudistuksen panssaroidut miehistönkuljetusvaunut saavat.

Ensimmäiset Pasit ovat palvelleet puolustusvoimissa lähes 30 vuotta, joten etenkin voimansiirto ja moottori alkavat olla lopussa.

– Pasien osalta vaihtoehto, että ei tehdä mitään, on poissuljettu, Maavoimien operaatiopäällikkö, prikaatikenraali Petri Hulkko sanoo.

Remontti pitää Pasit käytössä pitkälle 2020-luvulle.

Mikäli rahat riittävät, puolustusvoimat saattaa parantaa vanhojen Pasien panssarointia uudempien mallien kaltaiseksi.

Pasi suunniteltiin aluksi suojaamaan kivääritulelta ja sirpaleilta. Panssaroinnin puutteista tuli muistutus vuonna 2010, kun Afganistanissa rauhanturvaajana ollut ruotsalaissotilas kuoli Pasissa tienvarsipommiin.

Puolustusvoimilla on 500 Pasia. Hulkko ei paljasta vielä, kuinka suurta osaa Paseista ensi vuonna alkavat muutokset koskevat.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Mikäli rahat riittävät, puolustusvoimat saattaa parantaa vanhojen Pasien panssarointia uudempien mallien kaltaiseksi.

Pasi suunniteltiin aluksi suojaamaan kivääritulelta ja sirpaleilta. Panssaroinnin puutteista tuli muistutus vuonna 2010, kun Afganistanissa rauhanturvaajana ollut ruotsalaissotilas kuoli Pasissa tienvarsipommiin.

Puolustusvoimilla on 500 Pasia. Hulkko ei paljasta vielä, kuinka suurta osaa Paseista ensi vuonna alkavat muutokset koskevat.

Heh, hee... Kohta siis nähdään onko kyseessä alueellisten joukkojen varustaminen vai jotain muuta :dodgy:
"maavoimien uudistusrahat menevät lähivuosina alueellisten joukkojen kehittämiseen, kuten Paseihin."
 
Kuten täällä on aavisteltukin...

Eli operatiivisilta joukoilta pitää ottaa paseja pois, sillä eihän niitä muuten riitä kuin ehkä yhteen taisteluosastoon. Käytännössä siis Porin Jääkäriprikaati mennee lihoiksi, vaunujen määrä ei yksinkertaisesti vaan riitä. AMV:t menee kv-tehtäviin suunniteltulle pataljoonalle, jonk koulutus on jo käynnissä.
 
Teräsmies kirjoitti:
Paino on kasvanut aika monta tonnia.

RbYXmJe.jpg

Patria has decades of experience in armoured wheeled vehicles and the products are under continuous development and fitted with the latest technology. The new vehicle concept has many unique features e.g.

Flexibility through modularity – It has a modular vehicle architecture allowing easy adaptation to various roles and providing built-in growth potential for future customer requirements.

Payload efficiency – 13 ton payload at 30 ton gross vehicle weight provides the needed payload capacity without sacrificing the off-road mobility.

Superior performance – Based on combat proven solution with upgraded power line and a new integrated terrain control system.

Protected future – Modular, tailorable protection solutions match the threats and can also be easily upgraded in the future.

Firepower to match – It is an ideal platform for weapon systems up to 120 mm including also Patria Nemo 120 mm mortar system.

Ready for 21st century soldier – Electrical power output, connectivity and ergonomics are designed for the needs of future soldier systems.

Tuohan on tosiaan vasta ''konsepti'' ja siihen tulee vielä paljon muutoksia. Ehkä se julkaistiin vain markkinointisyistä, vai liekö syy LockheedMartinin ja Patrian yhteisprojeksi tarjota jotain uutta ja ennennäkemätöntä USA:n markkinoille? Vähän huvittavaahan se on että kilpailijat kopioivat edellisen AMV:n ulkonäköiä ja ominaisuuksia. Saapa nähdä millaisen reaktion tämä versio herättää maailmalla. Aika radikaalin muutoksen tekivät lähinnä keulan ja ajovalojen suhteen. Kuljettajan visiiri lienee tässä versiossa kiinteä? Edellinen AMV oli paljon ärhäkämmän näköinen ja jotenkin kissamainen, mutta onneksi ajoneuvon itsevarma ilme on edelleen tallella. :)
 
PJ85 kirjoitti:
Kuten täällä on aavisteltukin...

Eli operatiivisilta joukoilta pitää ottaa paseja pois, sillä eihän niitä muuten riitä kuin ehkä yhteen taisteluosastoon. Käytännössä siis Porin Jääkäriprikaati mennee lihoiksi, vaunujen määrä ei yksinkertaisesti vaan riitä. AMV:t menee kv-tehtäviin suunniteltulle pataljoonalle, jonk koulutus on jo käynnissä.

Oliko uutisessa maininta että ei-modernisoitavat pasit menevät stenattavaksi? Vaikka PV-uudistus on meneillään, niin eikai se tarkoita sitä että kotimaan puolustukseen ostettu kalusto romutetaan, vaikka osa siitä modernisoidaan niihin tehtäviin, joissa se on tarpeen.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Tuohan on tosiaan vasta ''konsepti'' ja siihen tulee vielä paljon muutoksia. Ehkä se julkaistiin vain markkinointisyistä, vai liekö syy LockheedMartinin ja Patrian yhteisprojeksi tarjota jotain uutta ja ennennäkemätöntä USA:n markkinoille? Vähän huvittavaahan se on että kilpailijat kopioivat edellisen AMV:n ulkonäköiä ja ominaisuuksia. Saapa nähdä millaisen reaktion tämä versio herättää maailmalla. Aika radikaalin muutoksen tekivät lähinnä keulan ja ajovalojen suhteen. Kuljettajan visiiri lienee tässä versiossa kiinteä? Edellinen AMV oli paljon ärhäkämmän näköinen ja jotenkin kissamainen, mutta onneksi ajoneuvon itsevarma ilme on edelleen tallella. :)

Tuo on tosiaankin melkoisella varmuudella jenkeille suunnattu vempain. Ja on täysin järkevää kehittää tuotetta, joka on markkinajohtaja ja kovasti kilpailijoiden kopioima. Etenkin kun iso diili työn alla.
 
Raveni kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Miksi etummaisen renkaan pölykapselista törröttää ratas?

On varmaankin astin "lauta" kiipeämistä varten...

Voisi olla. Ainakin Strykerissa on vastaavanlaiset. Koska kyseessä on lähinnä kosepti, niin sen tarkoitus lienee antaa osviittaa siitä millaisia ominaisuuksia uuteen AMV:hen asiakkaan tarpeiden mukaan lisätään.

Stryker ICV:
757px-Stryker_ICV_front_q.jpg
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
PJ85 kirjoitti:
Kuten täällä on aavisteltukin...

Eli operatiivisilta joukoilta pitää ottaa paseja pois, sillä eihän niitä muuten riitä kuin ehkä yhteen taisteluosastoon. Käytännössä siis Porin Jääkäriprikaati mennee lihoiksi, vaunujen määrä ei yksinkertaisesti vaan riitä. AMV:t menee kv-tehtäviin suunniteltulle pataljoonalle, jonk koulutus on jo käynnissä.

Oliko uutisessa maininta että ei-modernisoitavat pasit menevät stenattavaksi? Vaikka PV-uudistus on meneillään, niin eikai se tarkoita sitä että kotimaan puolustukseen ostettu kalusto romutetaan, vaikka osa siitä modernisoidaan niihin tehtäviin, joissa se on tarpeen.

Homman nimi on se että kaikki vanhat Pasit pitäisi peruskorjata, jos aletaan haihattelemaan lisäpanssareita ym. "kv-ominaisuuksia", niin on selvää että osa vaunuista jää remontoimatta :a-embarassed:
Lievästi ilmaistuna hieman kummeksuttaa miksi alueellisten joukkojen varustamisen yhteydessä esiintyy sanat Afganistan ja tienvarsipommi :dodgy:
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Homman nimi on se että kaikki vanhat Pasit pitäisi peruskorjata, jos aletaan haihattelemaan lisäpanssareita ym. "kv-ominaisuuksia", niin on selvää että osa vaunuista jää remontoimatta :a-embarassed:
Lievästi ilmaistuna hieman kummeksuttaa miksi alueellisten joukkojen varustamisen yhteydessä esiintyy sanat Afganistan ja tienvarsipommi :dodgy:

Periaatteessa lisäpanssari ei ole sen enempää kuin nytkään, ei siis mitään hienoja kuitumateriaaleja vaan päälle teräslevyjä lisäämään painoa ja paksuntamaan suojausta. Ei kovin monimutkaista. Suhteellisen helppoja muotoja Pasissa on tehdä tuo halvalla. Kyllähän ihan perusamerikkalaiset olivat he sitten sotilaita tai yksityisiä ammatinharjoittajia laittoivat maastureihin, karvalakki Humvee tai esim. lisävarusteltu Ford Explorer, teräslevyjä. Tienvarsipommia ei luulisi käyttävän paseja vastaan kuin kotimaisten vihollisten toimesta. Mitä lienevät, lappalaisia seperatisteja? No ei vaineskaan vaan yleensähän isot tienvarsipommit on tehty tykistönammuksista ja voisiko tuota verrata siihen että sellainen pamahtaa tonttiin kaaressa ammuttuna eli lisäpanssarointi olisi siltäkin osin tarvittavaa? En tiedä. Normipasien panssarointi on kyllä vähän riittämätön mihinkään, suojaa korkeintaan kiväärinluodeilta ja jos nostetaan .50 cal. puksuttamaan niin reikäjuustoahan siitä tulee. Mielestäni koko pasi on niin epäonnistunut laitos että parempi olisi myydä samalla hinnalla Viroon (jos huolivat) kuin mitä maksetaan romuraudasta. Laite joka kääntyy heikommin kuin juna, jää maastoon kiinni helposti, ei suojaa edes raskailta konekivääreiltä, ei mitään ulkopuolista aseistusta kuin suojaamaton kk, korkea, tehoton, epäergonominen jne. Pasi on kiva vehje jos taistelukentälle ajetaan "taksilla" kaksikaistaista tasaista tietä ja kukaan ei ammu kohti hirvikivääriä (toivottavasti ei ammu millään safarikaliiberisella) järeämmällä ennen jalkauttamista tienpientareelle koska metsään tai suolle pasilla ei ole asiaa.
 
Back
Top