Itse veikkaisin niiden ensisijaisen tarkoituksen olevan varustekaappeja, nykyaikaisissa APC:ssä käytetään erillisiä ja yleensä jousitettuja istuimia miinavaaran ja ympäriajon varalta. Vaunun lattialla ei ole samalla tavalla tilaa kaikelle romppeelle kuin 80-luvulla (voisin myös kuvitella, että kyljet ovat melkein pystysuorat juuri niitä vasten olevien selkänojien vuoksi). Tietysti kaikki mikä syrjäyttää vettä lisää kelluvuutta, mutta nämä pöntöt ovat sen verran ylhäällä, että noin puolet niistä jäänee vesirajan ylle, eli vaikutus lienee vähäinen. Lisäksi noin taakse asennettu lisäkelluke nostaisi nimenomaan vaunun perää, keula alaviistoon ajaminen olisi vedessä vaarallista ja juuri keulan sukeltamistahan tyrskylevyllä pyritään estämään. Sensijaan akseleiden välissä olevat kiilaosat varmaankin ovat juurikin kellukkeita ja ne ovatkin silmämääräisesti hieman suurempia kuin Pasissa (tosin oikealla näyttää sen paikalla olevan takana vintturi).
Istuinten alla ja takana on tilaa sotilaiden omille repuille, mutta esim. majoituskaluston kanssa tunnelma lienee tiivis:
Katso liite: 93148
Kiinteästi asennettuja laatikot tuskin ovat, rungon ja takaboksien välissä on selvä rako:
Katso liite: 93144
Prototyypeissä ja esittelyversioissa niitä ei ollutkaan (ei tosin uintivarustustakaan, kuten potkureita tai tyrskylevyä):
Katso liite: 93145
Tästä pääsisi helposti sellaiseen puheenaiheeseen, että kuinka tarpeellinen ominaisuus uintikyky lopulta on? Kuten näemme, se asettaa ihan persutavanlaatuisia reunaehtoja vaunun suunnittelulle heti alkumetreiltä, ihan erityisesti painojakauman osalta. Tietysti keskelle vaunua asetellusta painopisteestä on muutakin hyötyä, mutta vaatimus uintikyvystä myös vähentää suunnittelijan vapausasteita ja lisää kustannuksia. Se ei ole ihan vain että suunnitellaan ensin ajoneuvo ja lisätään siihen vain uintivarusteet. Esmes keskimoottoria harvoin näkee ei-uintikykyisessä kalustossa ja siihen pääsee paremmin käsiksi.
Toki mitä ilmeisimmin Pasin ja varmasti myös 6x6:n kohdalla lopputulos oli onnistunut uintikyvyn asettamista reunaehdoista huolimatta, mutta esmes XA-200 -sarjastahan se jätettiin jo pois ja vaunun massan annettiin kasvaa melko reippaasti 6 tonnilla, kun parempi suojaustaso nähtiin tarpeellisemmaksi. Tietysti on helpompi lisäpanssaroida ja riisua uintivarustus uivasta vaunusta, kuin toisinpäin.