Miehistön kuljetus

Kuulostaa lupaavalta. Tosin pelottaa se, ettei Rheinmetallin kanssa syntynyt sopua...
edit: Patrian kulma
Miksi tuolla takana on tuollaiset ulokkeet? Typerän näköiset
 
Itse veikkaisin niiden ensisijaisen tarkoituksen olevan varustekaappeja, nykyaikaisissa APC:ssä käytetään erillisiä ja yleensä jousitettuja istuimia miinavaaran ja ympäriajon varalta. Vaunun lattialla ei ole samalla tavalla tilaa kaikelle romppeelle kuin 80-luvulla (voisin myös kuvitella, että kyljet ovat melkein pystysuorat juuri niitä vasten olevien selkänojien vuoksi). Tietysti kaikki mikä syrjäyttää vettä lisää kelluvuutta, mutta nämä pöntöt ovat sen verran ylhäällä, että noin puolet niistä jäänee vesirajan ylle, eli vaikutus lienee vähäinen. Lisäksi noin taakse asennettu lisäkelluke nostaisi nimenomaan vaunun perää, keula alaviistoon ajaminen olisi vedessä vaarallista ja juuri keulan sukeltamistahan tyrskylevyllä pyritään estämään. Sensijaan akseleiden välissä olevat kiilaosat varmaankin ovat juurikin kellukkeita ja ne ovatkin silmämääräisesti hieman suurempia kuin Pasissa (tosin oikealla näyttää sen paikalla olevan takana vintturi).

Istuinten alla ja takana on tilaa sotilaiden omille repuille, mutta esim. majoituskaluston kanssa tunnelma lienee tiivis:

1708111761153.png

Kiinteästi asennettuja laatikot tuskin ovat, rungon ja takaboksien välissä on selvä rako:



1708110246011.png

Prototyypeissä ja esittelyversioissa niitä ei ollutkaan (ei tosin uintivarustustakaan, kuten potkureita tai tyrskylevyä):

1708110295456.png

Tästä pääsisi helposti sellaiseen puheenaiheeseen, että kuinka tarpeellinen ominaisuus uintikyky lopulta on? Kuten näemme, se asettaa ihan persutavanlaatuisia reunaehtoja vaunun suunnittelulle heti alkumetreiltä, ihan erityisesti painojakauman osalta. Tietysti keskelle vaunua asetellusta painopisteestä on muutakin hyötyä, mutta vaatimus uintikyvystä myös vähentää suunnittelijan vapausasteita ja lisää kustannuksia. Se ei ole ihan vain että suunnitellaan ensin ajoneuvo ja lisätään siihen vain uintivarusteet. Esmes keskimoottoria harvoin näkee ei-uintikykyisessä kalustossa ja siihen pääsee paremmin käsiksi.

Toki mitä ilmeisimmin Pasin ja varmasti myös 6x6:n kohdalla lopputulos oli onnistunut uintikyvyn asettamista reunaehdoista huolimatta, mutta esmes XA-200 -sarjastahan se jätettiin jo pois ja vaunun massan annettiin kasvaa melko reippaasti 6 tonnilla, kun parempi suojaustaso nähtiin tarpeellisemmaksi. Tietysti on helpompi lisäpanssaroida ja riisua uintivarustus uivasta vaunusta, kuin toisinpäin.
 

Liitteet

  • 1708111750297.png
    1708111750297.png
    742.7 KB · Luettu: 21
Viimeksi muokattu:
Vahva veikkaus: parantaa kellumisominaisuuksia.
Kasvattaa kuitenkin pituutta ja vaikeuttaa maastossa suhaamista. Eikö kellukkeita olisi saatu vaikka kylkiin tms. Kasvattaisin mielummin maltillisesti leveyttä kuin pituutta.
 
Viimeksi muokattu:
Itse veikkaisin niiden ensisijaisen tarkoituksen olevan varustekaappeja, nykyaikaisissa APC:ssä käytetään erillisiä ja yleensä jousitettuja istuimia miinavaaran ja ympäriajon varalta. Vaunun lattialla ei ole samalla tavalla tilaa kaikelle romppeelle kuin 80-luvulla (voisin myös kuvitella, että kyljet ovat melkein pystysuorat juuri niitä vasten olevien selkänojien vuoksi). Tietysti kaikki mikä syrjäyttää vettä lisää kelluvuutta, mutta nämä pöntöt ovat sen verran ylhäällä, että noin puolet niistä jäänee vesirajan ylle, eli vaikutus lienee vähäinen. Lisäksi noin taakse asennettu lisäkelluke nostaisi nimenomaan vaunun perää, keula alaviistoon ajaminen olisi vedessä vaarallista ja juuri keulan sukeltamistahan tyrskylevyllä pyritään estämään. Sensijaan akseleiden välissä olevat kiilaosat varmaankin ovat juurikin kellukkeita ja ne ovatkin silmämääräisesti hieman suurempia kuin Pasissa (tosin oikealla näyttää sen paikalla olevan takana vintturi).

Istuinten alla ja takana on tilaa sotilaiden omille repuille, mutta esim. majoituskaluston kanssa tunnelma lienee tiivis:

Katso liite: 93148

Kiinteästi asennettuja laatikot tuskin ovat, rungon ja takaboksien välissä on selvä rako:



Katso liite: 93144

Prototyypeissä ja esittelyversioissa niitä ei ollutkaan (ei tosin uintivarustustakaan, kuten potkureita tai tyrskylevyä):

Katso liite: 93145

Tästä pääsisi helposti sellaiseen puheenaiheeseen, että kuinka tarpeellinen ominaisuus uintikyky lopulta on? Kuten näemme, se asettaa ihan persutavanlaatuisia reunaehtoja vaunun suunnittelulle heti alkumetreiltä, ihan erityisesti painojakauman osalta. Tietysti keskelle vaunua asetellusta painopisteestä on muutakin hyötyä, mutta vaatimus uintikyvystä myös vähentää suunnittelijan vapausasteita ja lisää kustannuksia. Se ei ole ihan vain että suunnitellaan ensin ajoneuvo ja lisätään siihen vain uintivarusteet. Esmes keskimoottoria harvoin näkee ei-uintikykyisessä kalustossa ja siihen pääsee paremmin käsiksi.

Toki mitä ilmeisimmin Pasin ja varmasti myös 6x6:n kohdalla lopputulos oli onnistunut uintikyvyn asettamista reunaehdoista huolimatta, mutta esmes XA-200 -sarjastahan se jätettiin jo pois ja vaunun massan annettiin kasvaa melko reippaasti 6 tonnilla, kun parempi suojaustaso nähtiin tarpeellisemmaksi. Tietysti on helpompi lisäpanssaroida ja riisua uintivarustus uivasta vaunusta, kuin toisinpäin.
Tänäpäivänä en kyllä itse pidä tuollaisen kaluston uintikykyä kovinkaan merkityksellisenä. Vaunu on uidessaan aika suojaton, rantautumispaikka tulee olla tiedusteltu, omassa hallussa ja muutoinkin saadaanko siitä merkittävää hyötyä kun vielä muut olosuhteet täytyy olla just eikä melkein mm. tuuli tulee huomioida. Vihollisen mahdollisuudet vaikuttaa mm. ylhäältä ovat Ukrainankin kokemusten myötä koko ajan kasvaneet dronejen kautta ja kuitenkaan taistelupanssarit eivät ui niin mikä se saatava hyöty on? Suomessa lisäksi voisi melkein sanoa, että vesistö kuin vesistö niin ne rantautumispaikat ovat aika rajalliset kun se vaunu vaikka se uisi niin se kyllä kiipeämään opi

Nuo pyörien välissä olevat kiilat ovat polttoainesäilitöitä ja tuossa alemmassa kuvassa taaempi taitaa olla hydraulineste säiliö. Toisella puolenhan siinä on vinssi.
 
Kasvattaa kuitenkin pituutta ja vaikeuttaa maastossa suhaamista. Eikö kellukkeita olisi saatu vaikka kylkiin tms. Kasvattaisin mielummin maltillisesti leveyttä kuin pituutta.
Sitä varten on ajokoulutus missä opetellaan vaunun mittasuhteet sekä mistä mahtuu ja mistä ei. Lisäksi pyörillä varustettu ei pyyhkäise käännöksessä samalla tavalla perällä, kuin esim telavehje.
Kyllä nuo varustelaatikot ovat erityisen tarpeellisia nykyaikana. Missä muualla ryhmä- ja joukkue kohtinen materiaali kulkee?
 
Sitä varten on ajokoulutus missä opetellaan vaunun mittasuhteet sekä mistä mahtuu ja mistä ei. Lisäksi pyörillä varustettu ei pyyhkäise käännöksessä samalla tavalla perällä, kuin esim telavehje.
Kyllä nuo varustelaatikot ovat erityisen tarpeellisia nykyaikana. Missä muualla ryhmä- ja joukkue kohtinen materiaali kulkee?
Katolla niin kuin ennekin? Reput sisällä samoin kuin henkilökohtainen ase. Ei noihin kaappeihin paljoa mahdu. Pituudella on merkitystä suomalaisessa talousmetsässä ainakin jota paljon eteläisessä suomessa löytyy. Puut on hakattu tiettyyn väliin ja siellä väleissä pitäisi mahtua menemään. On tullut pasillakin ajettua niin kyllä sillä pituudella oma merkityksensä on ja vaikka kuinka ajoneuvon mittasuhteita harjoittelisi niin ne puiden välit pysyvät. Lisäksi poikitaisliike näkyy hyvin ja mitä suurempi sivupinta-ala niin sen helpommin.
 
Katolla niin kuin ennekin? Reput sisällä samoin kuin henkilökohtainen ase. Ei noihin kaappeihin paljoa mahdu. Pituudella on merkitystä suomalaisessa talousmetsässä ainakin jota paljon eteläisessä suomessa löytyy. Puut on hakattu tiettyyn väliin ja siellä väleissä pitäisi mahtua menemään. On tullut pasillakin ajettua niin kyllä sillä pituudella oma merkityksensä on ja vaikka kuinka ajoneuvon mittasuhteita harjoittelisi niin ne puiden välit pysyvät. Lisäksi poikitaisliike näkyy hyvin ja mitä suurempi sivupinta-ala niin sen helpommin.
Saksalaisille joille vaunua yritetään myydä, ja joita kuvassakin poseeraa vaunun edessä, ei ehkä ole niin suurta merkitystä miten niille mahtuu menemään suomalaisessa talousmetsässä lisävarustelokeroiden kanssa.
 
Kasvattaa kuitenkin pituutta ja vaikeuttaa maastossa suhaamista. Eikö kellukkeita olisi saatu vaikka kylkiin tms. Kasvattaisin mielummin maltillisesti leveyttä kuin pituutta.
Kuten jo oli todettu, kellukkeitahan nuo eivät ole. Kellukkeiksi ne olisivat aivan väärässä kohdassa ajoneuvon perässä ylhäällä. Kyllä ne ovat aivan tylsästi säilytystiloja kaikelle mukana kulkevalle romppeelle.
 
Katolla niin kuin ennekin? Reput sisällä samoin kuin henkilökohtainen ase. Ei noihin kaappeihin paljoa mahdu. Pituudella on merkitystä suomalaisessa talousmetsässä ainakin jota paljon eteläisessä suomessa löytyy. Puut on hakattu tiettyyn väliin ja siellä väleissä pitäisi mahtua menemään. On tullut pasillakin ajettua niin kyllä sillä pituudella oma merkityksensä on ja vaikka kuinka ajoneuvon mittasuhteita harjoittelisi niin ne puiden välit pysyvät. Lisäksi poikitaisliike näkyy hyvin ja mitä suurempi sivupinta-ala niin sen helpommin.

Kaappeihin menee samalla tavalla kuin CV miinat, singot, pioneeri välineet, kaikki toisio projektiilit vaunun sisältä. Reput ovat perinteisesti olleet sisäkäytävällä ja nykyään nelivaunuisessa joukkueessa joukkueen kalustoaitossa. Kattokuorman sijaan korostetaan mm. aseiden käytettävyyttä.
Pituus vaikuttaa lähinnä kääntyvyyten, siksi AMV-saa takapyörillä lukkojarrutuksen kääntösäteen pienentämiseksi.
6x6 on taistelukentän taxi ei taistelujoneuvo ja erittäin huonosti menee, jos sivuprofiilia pääsee puolustava ihailemaan, kun jalkutuksen pitäisi tapahtua paljon aikaisemmin sekä tulituessa näkyä vain keulaprofiili.
 
Olisikohan syynä siihen että sopua ei syntynyt se että Rheinmellilla on valikoimissaan Fuchs 2

edit: Näköjään mainittu tuo fuchs 2 tuossa jutussa. Näin aiemmin jutun joka oli vain tilaajille

No epäilemättä + tuntien Rheinmetallin hinnoittelun niin mitä yllättävää siinä on ettei sopimus reilusti halvemman kilpailijan tuotteen valmistamisesta sitten oikein kiiinnostakkaan:sneaky:

Funchs-2 on myyty viimeksi Algeriaan isolla tuotannonsiirto sopparilla 980kpl / 2,7miljardia taalaa = n.2,75milj/kpl
Tämän jälkeen joku pienempi kauppa tuntemattomalle asiakkaalle kokoonpanosetteinä varaosineen ARVIO(?) n.40kpl / 250milj euroa = 6milj/kpl:oops:

Patria 6x6:sta sanotaan että yhteis sopparissa "Each Patria 6x6 procured by Finland is forecast to cost $1.066 million" (puhdas perusmallin vaunu hinta)
-Latvia osti 200kpl / 237milj.taalaa = n.1,2milj/kpl
-Suomi teki sopparin 161kpl / 208milj.eur = 1,3milj/kpl (euroissa)
-Ruotsi tilannut 20kpl

-Viro perui kaupat ja tilasi Turkista 230kpl / 200miljEur = 0,897milj/kpl HUOM tämä sisältää kahta eri valmistajan 4x4 ja 6x6 mallia ja hinta euroissa!


Näiden uutisten valossa Saksan vaunut maksaa siis vähintään yli tuplat Patria 6x6 verrattuna, Funchs-2 hinnalla saisi siis Suomesta AMW ilman mitään massatilaustakin.
Vähän meinaan hirvittää mitä rahastavat Ukrainaltakin noista vaunuistaan kun saavat tehtaan sinne pystyy(n)

Summasummarun, meillä lienee tällä hetkellä heittämällä EU-alueen kilpailukykyisin tuote tässä segmentissä:salut:
 
Nuo pyörien välissä olevat kiilat ovat polttoainesäilitöitä ja tuossa alemmassa kuvassa taaempi taitaa olla hydraulineste säiliö. Toisella puolenhan siinä on vinssi.
Kirjoitin vähän huolimattomasti. Luonnollisesti nämä kiilat ovat juurikin paikassa, jonne on hyvä sijoittaa kaikenlaista tilpehööriä joka muualla olisi tiellä, eli niiden primäärifunktio on palvella juurikin säiliöinä. Ne kuitenkin ovat vesirajan alapuolella, toisin kuin ne peräkaapit, joten ne myös koko tilavuudellaan syrjäyttävät vettä vaunun uidessa.
 
Itävalta on tilannut 200 miehistökuljetusajoneuvoa

Itävalta on tilannut asevoimilleen 200 kappaletta panssaroituja miehistökuljetusajoneuvoja.

Pandur II -ajoneuvot on kehitetty itävaltalaisessa yhtiössä, joka on nykyään osa yhdysvaltalaista General Dynamics -puolustusvälinekonsernia.

Tilauksesta kertoi maanantaina Itävallan liittokansleri Karl Nehammer.

Maan puolustusministeriön mukaan kauppa on arvoltaan noin 1,8 miljardia euroa.

Melko kallista 9M€/kpl, siinä lienee jotain muutakin mukana?
 
Melko kallista 9M€/kpl, siinä lienee jotain muutakin mukana?

Tämän mukaan 225 alustaa. Keskihinnkasi tulee 8 meur tasan. Mukana kyllä useita eri erikoisvariantteja ml. 120mm krh, IT sekä ELSO.

Vienna, February 19, 2024 – General Dynamics European Land Systems – Steyr (GDELS) will deliver an additional 225 PANDUR 6×6 EVO wheeled armored vehicles to the Austrian Armed Forces.

In addition to the delivery of state-of-the-art personnel carriers and the flexible conversion kits for medical, command & control and antitank missions, the order includes eight new vehicle variants to be introduced to the Austrian Armed Forces. The PANDUR 6×6 EVO vehicle family will thus be complemented by a 120 mm mortar combat system, as well as mobile air defense and electronic warfare variants.

Onhan tuo silti aika kallis keskihinnaksi. 2016 ja 2020 hankintaerät ovat olleet ilmeisesti miehistönkuljetusvarianttia ja niissä hinnat pikaisesti 3-3,5 meur/kpl. Aika suolaisia nekin jo kun kyseessä 14,5tn 6x6 eli kokoluokka ja paino samassa kastissa Patria kanssa. Mutta nyt sitten erikoisvaraintit nostavat keskihinnat 8 miljoonaan, niin en edes halua tietää, mikä hintalappu noissa erikoisvarainteissa itsessään on.

 
Back
Top