Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ensimmäisenä varmaan pitäisi vahvistaa lattian kantavuutta. Auto painaa sen max 3000 kg ja tuo valmis 6x6 painaa kevyt versiona sen 23 000 kg. Tuskin on laatta niin paksu, että kantaa koneet ja kasvattavan rungon, joka liikkuu jigillä 4 pienen pyörän päällä.
Tästä oli töissä eilen juttua. Viisaammat valistivat, että vahvistaminen voi tosiaan tulla tarpeseen. Lattialle voi valaa reippaasti raudoitetun paksunnoksen, tai sitten kuorman voi jakaa laajemmalle alueelle kiskoilla, joiden päällä aihiot liikkuvat.

Kokonaiskuorma olisi todennäköisesti pienempi, kuin henkilöautolinjastolla kaikkine robotteineen, joten tuo ei ole merkittävä murhe, jos tehdään yhtään pidempää sarjaa. Ja mitään ykköskappaleita tuolla ei tietysti kannata lähteä tekemäänkään.
 
Tästä oli töissä eilen juttua. Viisaammat valistivat, että vahvistaminen voi tosiaan tulla tarpeseen. Lattialle voi valaa reippaasti raudoitetun paksunnoksen, tai sitten kuorman voi jakaa laajemmalle alueelle kiskoilla, joiden päällä aihiot liikkuvat.

Kokonaiskuorma olisi todennäköisesti pienempi, kuin henkilöautolinjastolla kaikkine robotteineen, joten tuo ei ole merkittävä murhe, jos tehdään yhtään pidempää sarjaa. Ja mitään ykköskappaleita tuolla ei tietysti kannata lähteä tekemäänkään.
No entä valmistuksessa tarvittavat nosturit ja mihin ne saadaan kiinni (eli pilareiden kantavuus ja rakennuksen rungon kantavuus sekä niiden perustukset), jos vaikka panssarikori pitäisi alustalleen asentaa ja sen päälle asetorni panssaroituna.
Keveiden maastohenkilöautojen tuotantoon Uki voi taipua, mutta taisteluajoneuvojen valmistuslinjalle pitänee tehdä rakennuksen perustukset ja runko uudelleen.
 
No entä valmistuksessa tarvittavat nosturit ja mihin ne saadaan kiinni (eli pilareiden kantavuus ja rakennuksen rungon kantavuus sekä niiden perustukset), jos vaikka panssarikori pitäisi alustalleen asentaa ja sen päälle asetorni panssaroituna.
Keveiden maastohenkilöautojen tuotantoon Uki voi taipua, mutta taisteluajoneuvojen valmistuslinjalle pitänee tehdä rakennuksen perustukset ja runko uudelleen.
Painavin linjalla paikalleen nosteltava osa olisi moottori. Muilta osin ps-ajoneuvot rullailevat sujuvasti lattialla pukin tms. alustan päällä. Katso vaikka Sisun tai Patrian tuotantotiloja. Ei runkoja olisi tarvetta nostella kuin ehkä kerran, eli tehtaalle tuotaessa kuljetuslavetilta asennusalustalle. Tst-vaunut torneineen olisivat tietysti eri asia.
 
Minusta kuulostaa kaikki spekulaatiot kaukaa haetuilta. En ole uudenkaupungin autotehtaalla käynyt, mutta tyypillisesti tuollaisessa tehtaassa painavimmat liikuteltavat ja nosteltavat asiat ei ole niitä tuotteita. Kyllä noissa monesti on useamman kymppitonnin nosturit ja lattiavalut on tehty tuotantokoneiden siirrot mahdollistaviksi. Puhumattakaan koneiden pedeistä. Noissa puhutaan monesti metreistä betonikakun paksuudessa, eikä senteistä.
 
Minusta kuulostaa kaikki spekulaatiot kaukaa haetuilta. En ole uudenkaupungin autotehtaalla käynyt, mutta tyypillisesti tuollaisessa tehtaassa painavimmat liikuteltavat ja nosteltavat asiat ei ole niitä tuotteita. Kyllä noissa monesti on useamman kymppitonnin nosturit ja lattiavalut on tehty tuotantokoneiden siirrot mahdollistaviksi. Puhumattakaan koneiden pedeistä. Noissa puhutaan monesti metreistä betonikakun paksuudessa, eikä senteistä.
Joo ei tässä kuitenkaan kenenkään asuntoon olla tuotantolinjaa perustamassa..

Autotehtaalla on joka tapauksessa varauduttu isojenkin kuormien siirtoon ja roikottamiseen. Ps-ajoneuvojen tuotanto olisi volyymiltään jotain ihan muuta.

Ja jos vaikka rakenteita jostain pitäisikin vahvistaa, niin puhuttaisiin rajatusta lattian osasta, tai vaikka yksittäisen pukkinosturin perustuksesta. Kuormituksiahan voi tulla vähän tavanomaisesta toiminnasta poikkeavalla tavalla.
 
Kyllä siellä tuotantolinjalla saa tehdä melkoista raivausta, että toisesta päästä rullaa ulos Patria 6x6 tai Sisu GPT



 
Viimeksi muokattu:
Painavin linjalla paikalleen nosteltava osa olisi moottori. Muilta osin ps-ajoneuvot rullailevat sujuvasti lattialla pukin tms. alustan päällä. Katso vaikka Sisun tai Patrian tuotantotiloja. Ei runkoja olisi tarvetta nostella kuin ehkä kerran, eli tehtaalle tuotaessa kuljetuslavetilta asennusalustalle. Tst-vaunut torneineen olisivat tietysti eri asia.
Kts Patrian ajoneuvojen rakennetta.
Ainakin AMV:ssa on erikseen alusta (akselisto, jousitus, pyörät, voimansiirtolinja, ripustus yms) rakennettu omalle alarungolleen ja panssarikori on erikseen moottoritiloineen. Jossakin kokoonpanovaiheessa panssarikori on nostettava alarungon päälle. Arvelen sen olevan raskain kokoonpanon nosto ehkä luokkaa 10...20 tn.

Ideana on, että esim. miinaräjähdyksen jälkeen voidaan ehkä panssarikori korjata nopeasti ja asentaa se toisen eheän alarungon päälle. Räjähdyksessä pahemmin vaurioitunut alarunko voidaan korjata tai ei voida, mutta se työ vie pidemmän ajan. Korkealla oleva miehistötila (alarunko välissä) suojaa myös miehistöä panssarikorin lattian ollessa etäällä räjähdyspisteestä. Tämä erillisosa-runkorakenne lienee nykyaikana tavallinen konstruktio panssaroiduissa pyöräajoneuvoissa. Arvelen, että sitä on käytetty myös Patrian 6x6 ajoneuvossa.

Alustalleen asennetun panssakorin kuljettelu lavetilla ympäri Suomea ei liene millään tavoin järkevää. Eikös ne siellä Ukissakin henkilöautoja tehdessään pistehitsanneet peltiosat itse korin kokoonpanossa. Ei Saksasta kai kokonaisina koreina Calibroja, MB:jä tai aikanaan Siperiasta Ladan koreja Suomeen tuotu johtosarjojen ja lamppujen asennukseen. Leikattuja ja taiteltuja peltiosia toivat tiiviisti pakattuina, jottei ilmaa tarvitse kuljettaa...

Uki on keveiden ~ henkilö- tai maastohenkilöauton luokkaa olevien ajoneuvojen kokoonpanotehdas, ei sen enempää, eikä sen tuotantotilat tai -menetelmät sovellu raskaampien ajoneuvojen järkevään valmistukseen ilman erittäin suuria inframuutoksia ja laiteinvestointeja. Tuskin semmoiseen on tarvetta tai aikeita, kun Suomessa on jo ihan riittävän monta raskaampien pyöräsota-ajoneuvojen valmistajaa.

Ukin tuotantotilat ja menetelmät soveltunevat tai ovat räätälöitävissä keveiden ajoneuvojen lisäksi myös UAV-laitteiden kokoonpanoon, esim Shahed-luokan lentäviin laitteisiin (100 kg tai painavampien lentävien vehkeiden kokoonpanoon) tai maa-UAV laitteisiin ( 100...1500 kg) esim. Milrem:n laitteiden kaltaisten kokoonpanoon.
 
Back
Top