Painavin linjalla paikalleen nosteltava osa olisi moottori. Muilta osin ps-ajoneuvot rullailevat sujuvasti lattialla pukin tms. alustan päällä. Katso vaikka Sisun tai Patrian tuotantotiloja. Ei runkoja olisi tarvetta nostella kuin ehkä kerran, eli tehtaalle tuotaessa kuljetuslavetilta asennusalustalle. Tst-vaunut torneineen olisivat tietysti eri asia.
Kts Patrian ajoneuvojen rakennetta.
Ainakin AMV:ssa on erikseen alusta (akselisto, jousitus, pyörät, voimansiirtolinja, ripustus yms) rakennettu omalle alarungolleen ja panssarikori on erikseen moottoritiloineen. Jossakin kokoonpanovaiheessa panssarikori on nostettava alarungon päälle. Arvelen sen olevan raskain kokoonpanon nosto ehkä luokkaa 10...20 tn.
Ideana on, että esim. miinaräjähdyksen jälkeen voidaan ehkä panssarikori korjata nopeasti ja asentaa se toisen eheän alarungon päälle. Räjähdyksessä pahemmin vaurioitunut alarunko voidaan korjata tai ei voida, mutta se työ vie pidemmän ajan. Korkealla oleva miehistötila (alarunko välissä) suojaa myös miehistöä panssarikorin lattian ollessa etäällä räjähdyspisteestä. Tämä erillisosa-runkorakenne lienee nykyaikana tavallinen konstruktio panssaroiduissa pyöräajoneuvoissa. Arvelen, että sitä on käytetty myös Patrian 6x6 ajoneuvossa.
Alustalleen asennetun panssakorin kuljettelu lavetilla ympäri Suomea ei liene millään tavoin järkevää. Eikös ne siellä Ukissakin henkilöautoja tehdessään pistehitsanneet peltiosat itse korin kokoonpanossa. Ei Saksasta kai kokonaisina koreina Calibroja, MB:jä tai aikanaan Siperiasta Ladan koreja Suomeen tuotu johtosarjojen ja lamppujen asennukseen. Leikattuja ja taiteltuja peltiosia toivat tiiviisti pakattuina, jottei ilmaa tarvitse kuljettaa...
Uki on keveiden ~ henkilö- tai maastohenkilöauton luokkaa olevien ajoneuvojen kokoonpanotehdas, ei sen enempää, eikä sen tuotantotilat tai -menetelmät sovellu raskaampien ajoneuvojen järkevään valmistukseen ilman erittäin suuria inframuutoksia ja laiteinvestointeja. Tuskin semmoiseen on tarvetta tai aikeita, kun Suomessa on jo ihan riittävän monta raskaampien pyöräsota-ajoneuvojen valmistajaa.
Ukin tuotantotilat ja menetelmät soveltunevat tai ovat räätälöitävissä keveiden ajoneuvojen lisäksi myös UAV-laitteiden kokoonpanoon, esim Shahed-luokan lentäviin laitteisiin (100 kg tai painavampien lentävien vehkeiden kokoonpanoon) tai maa-UAV laitteisiin ( 100...1500 kg) esim. Milrem:n laitteiden kaltaisten kokoonpanoon.