Linkkiä tuollaiseen tinapurkkiin?
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=104247
Ensimmäinen suomalainen miehistönkuljetuspanssariajoneuvo VK (DI, insmaj Esa
Muikku, PvMatLEsuli-os)
Jatkosodan aikana suomalaiset ryhtyivät kehittämään BT-7-sotasaalispanssarivaunujen runkoon
perustuvia miehistönkuljetusajoneuvoja. Sota päättyi ennen kuin kokeiluista oli saatu johtopäätöksiin
soveltuvia tietoja.
Yhdistyneiden kansakuntien rauhanturvatehtävissään suomalaiset saivat käyttöönsä YK:n Isolta-
Britannialta vuokraamaa kalustoa, johon kuului mm. Ferret-panssariajoneuvoja. Näitä ajoneuvoja
Iso-Britannia tarjosi Suomelle 9 000 punnan kappalehintaan, mutta ajoneuvojen valmistus oli
tuolloin jo päättymässä, eikä niitä hankittu Suomeen.
Ajanmukaisen panssaroidun miehistönkuljetusajoneuvon hankinta todettiin YK-kokemusten myötä
ajankohtaiseksi. Puolustusvoimien Pääesikunnan laatimien vaatimusten perusteella panssariajoneuvon
tuli olla täysin kotimaista valmistetta ja pohjauduttava Valmet 1100 -traktorissa käytetyn
dieselmoottorin tekniikkaan. Nopeudeksi katsottiin riittävän 30 km/h.
Puolustusministeriön omistama Vammaskosken tehdas ryhtyi toimenpiteisiin panssariajoneuvon
suunnittelemiseksi. Tehtaan oma suunnittelukapasiteetti oli jo varattu traktorikaivureiden ja
tiehöylien suunnitteluun, joten tehdas teetti panssariajoneuvon suunnittelutyön yksityisellä
keuruulaisella insinööritoimistolla. Panssariajoneuvon yksi nimitys, YK-vääpeli, pohjautuu Vammaskosken
tehtaan tuotantoon, koska panssariajoneuvon oli katsottu sijoittuvan Kersanttitraktorikaivurin
ja Major-traktorikaivurin välille.
Panssariajoneuvon kokeiluvaiheissa siinä todettiin useita ongelmia, joista suurimpia olivat
vähäinen moottoriteho (115 hv) sekä hallittavuuden ja maastoliikkuvuuden kannalta ongelmallinen
painonjakauma (etuakselin ja takatelin välillä 1:2). Puolustusvoimat oli saanut kokemuksia
Panssariprikaatiin hankituista neuvostoliittolaisvalmisteisista BTR-60-panssariajoneuvoista, joihin
kotimaista uutuutta verrattiin. BTR-60:n haittana nähtiin bensiinimoottori, mutta muilta osin
kotimainen valmiste oli altavastaajana. Ongelmia oli mm. viestivälineissä, ovissa, miehistön
sijoittelussa ja erityisesti maastoliikkuvuudessa. Ajoneuvon suurimmaksi nopeudeksi maantiellä
todettiin 27 km/h.
VK-nimiseksi päätynyt Vammaskosken tehtaan ajoneuvo luovutettiin Puolustusvoimien käyttöön
vuonna 1977. Sitä käytettiin ensin Panssariprikaatissa Parolannummella ja sitten Karjalan
prikaatissa Vekaranjärvellä. Käyttötunteja kertyi kaikkiaan 1 060, kunnes ajoneuvo vuonna 1987
luovutettiin Panssarimuseoon.
Kyseessä oli ensimmäinen konkreettinen kokeilu suomalaisen panssaroidun miehistönkuljetusajoneuvon
valmistamiseksi. Sellaisenaan VK ei soveltunut sen paremmin rauhanturvajoukkojen kuin
Puolustusvoimienkaan käyttöön.
Vammaskosken tehdas laati VK:sta kuitenkin kahdeksan erilaisen version suunnitelmat:
- aseistamaton miehistönkuljetusajoneuvo (ampumaluukut miehistön aseille)
- vesitykkitornilla varustettu palontorjunta-ajoneuvo
- 7,62 mm:n konekiväärillä varustettu kuljetusajoneuvo
- 14,5 mm konekivääritornilla varustettu tiedusteluajoneuvo
- ilmatorjunta-ajoneuvo (tornissa kaksiputkinen 23 mm:n ilmatorjuntakanuuna)
- panssarintorjunta-ajoneuvo (tornin kyljissä kaksi 95 mm:n raskasta sinkoa)
- pioneeriajoneuvo (etukuormaaja ja nostopuomi nostokoreineen)
- korjaus- ja hinausajoneuvo (nostopuoli ja miehistötilassa moottorikorjauksiin soveltuvat työtilat).
Puolustusvoimissa 1980-luku määritettiin maavoimien kehittämisen vuosikymmeneksi. Tämän
johdosta vuonna 1979 ryhdyttiin valmistelemaan panssaroidun miehistönkuljetusajoneuvon
hankintaa. Puolustusvoimat esitti kehityspyynnön neljälle suomalaiselle teollisuuslaitokselle:
Lokomo Oy:lle, Sisu Oy:lle, Valmet Oy:lle ja Vammaskosken tehtaille. Lokomo Oy ei katsonut
voivansa vastata pyyntöön. Sisu Oy ja Valmet Oy vastasivat rakentamalla konkreettiset panssariajoneuvot:
Valmet 1912-6:n ja Sisu XA-180:n. Vammaskosken tehdas suunnitteli alustavasti
VK2:n, mutta tehtaan suunnittelukapasiteetti ei riittänyt suunnitelmien viemiseksi käytäntöön.
Puolustusvoimat päätyi valitsemaan Sisu Oy:n tarjoaman panssariajoneuvon, joka nykyään
tunnetaan Pasi-nimellä.